Aihe: Kokoomus hoitaa hommat Tekijänoikeusasioissa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
jäykkis
26.04.2007 10:11:10
Hoho!

...olihan tää siis vitsi?

Voihan sitä semmosenakin pitää. Erityisen hyvä hyväksi vitsiksi se muuttuu varmaankin siinä vaiheessa kun lusikkaan sattuu sokeri pohjalta.

Teosmassa tulee olla jollain järjellä hallittavissa ja siksi tällä instanssilla olisi tietty kiintiö jonka puitteissa se voisi myöntää teosarvoja per kategoria per vuosi.

Väite kuului, että tämä olisi niitä harvoja realistisia tapoja saada aisoihin nykyinen mielipuolinen tilanne ja joka ottaisi jossain määrin huomioon kaikki kolme eri intressipiiriä.

Voi pitää paikkansa, voi olla pitämättä, mutta me kaikki ollaan varmasti samaa mieltä siitä, että jokainen kivi on käännettävä.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Notefix
26.04.2007 10:53:54

siksi tällä instanssilla olisi tietty kiintiö jonka puitteissa se voisi myöntää teosarvoja per kategoria per vuosi.

No nyt alkaa jo menna aika hurjaksi tämä jutustelu. Oletsä nyt oikeesti ihan tosissasi.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Thomy
26.04.2007 10:58:33
Teosmassa tulee olla jollain järjellä hallittavissa ja siksi tällä instanssilla olisi tietty kiintiö jonka puitteissa se voisi myöntää teosarvoja per kategoria per vuosi.

Loistavaa !! "Onhan tää sun uus biisi aivan ainutkertaisen upea, ja ihmiset rakastaa sitä, mutta kun meidän tän vuoden teoskiintiö on jo täynnä...sori !"

...niitä harvoja realistisia tapoja...

:D

Jee jee, Jäykkis... mitä sä vedät ? Ois mielenkiintoista joskus päästä kurkkaamaan sun todellisuuteen !
Johannes_t
26.04.2007 11:00:12

Jee jee, Jäykkis... mitä sä vedät ? Ois mielenkiintoista joskus päästä kurkkaamaan sun todellisuuteen !

Jostain jos sais lippuja "Todellisuuden puistoon" niin tiedän minne suuntaan lähettäisin.
Sertzo S
26.04.2007 11:08:17
Loistavaa !! "Onhan tää sun uus biisi aivan ainutkertaisen upea, ja ihmiset rakastaa sitä, mutta kun meidän tän vuoden teoskiintiö on jo täynnä...sori !"

:D

Vaikka musanäyte ekaksi kehiin.
Fuzzy Boner
26.04.2007 11:25:31
Kuten taisi tulla jo taannoinkin ihmeteltyä, niin mikähän ongelma tässä mahtaisi olla?

Tekijänoikeusneuvosto määrittelee teoskynnyksen ylittävät Teokset ja loput on metritavaraa jotka maksetaan kerralla pois ja se on sitten siinä. Teos saa taas sille kuuluvan arvon (tekijänoikeuden) ja muuta tuubaa käsitellään sille kuuluvalla arvolla.

Heh. Tää taitaa kuitenkin olla vaan läppää, Jäykky kokeilee jengin huumorinystyröitä täällä! Hehee!! Mahtavaa!
Epämuusikko
26.04.2007 12:16:21 (muokattu 26.04.2007 12:16:52)

jos saat tuohon sisällytettyä oletetun työmäärän, "taiteellisen panoksen", "luomis- ja käsityön" määrän (mitä nekin sitten onkaan), sekä "soopafaktorin", niin sitten. Mutta sitten pitäisi silti kiveen kirjoittaa, mikä musiikki on oikeasti hyvää.....

Käyttömusiikkikin voi kuulostaa hyvältä. Onko se sitten metritavaraa, esim. hyvät leffasoundtrackit?
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
McNulty
26.04.2007 12:21:12
http://www.azoz.com/music/features/0008.html

Tuon mukaan ainakin RIAA on rajoittanut uusien julkaisujen määrän vuosina 2000 ja 2001 tuohon 27000 kappaleeseen. Saman taulukon löysin toissapäivänä RIAA:n sivuilta mutta en sitten tänään löytänyt uudestaan referenssiksi.

Eikö tuo ole eräänlainen julkaisukiintiö?
this is how i disappear
Johannes_t
26.04.2007 12:48:39

Olen ymmärtänyt, että RIAAn toiminta ja muutenkin jenkkien kuviot bisneksessä ku bisneksessä on aikalailla viturallaan.
kivi
26.04.2007 13:09:09 (muokattu 26.04.2007 13:10:54)
Heh. Tää taitaa kuitenkin olla vaan läppää, Jäykky kokeilee jengin huumorinystyröitä täällä! Hehee!! Mahtavaa!

Mä oon alkanut epäillä, että tässä on Jäykkiksellä sellainen Devil's Advocate -kela päällä. Ikäänkuin sparrausvastustajana toimiminen.

Mitenkään muuten en osaa tätä selittää.

Mutta se mun täytyy sanoa, että sen kaltaiseen toimintaan tää on mielestäni väärä paikka. Täällä on liian paljon sivullisia, ja vielä enemmän sellaisia jotka eivät oikeasti tiedä tai ymmärrä totuutta, ja saattavat ottaa väärin vaikutteita lukemastaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
McNulty
26.04.2007 13:28:10
Olen ymmärtänyt, että RIAAn toiminta ja muutenkin jenkkien kuviot bisneksessä ku bisneksessä on aikalailla viturallaan.

Ja suomalaiset ovat hyviä apinoimaan juuri heiltä tapansa toimia... tai ruotsalaisilta.

Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä, että tällainen etujärjestö rajaa julkaisujen määrän johonkin "oletusarvoon" ja sitten huutelee kun levyjä ei myydä. Tuossa aikaisempina vuosina on saattanut olla 10000 artikkelia enemmän ja pelivaraa juuri sinne pienempien ja marginaalisempien artistien ja bändien puolelle. Tuo 27000 täyttyy nopeasti Shakiran kokoelmista ja Paris Hiltonin floppilevyistä... etenkin siinä maassa, missä varmaan tuo 27000 täyttyisi yksistään countryartistien ja -bändien levyistä. Syitä en tiedä... joku jos tietää niin kertokoon. Minä vain hämmästelen ja pohdiskelen ääneen tässä.
this is how i disappear
Johannes_t
26.04.2007 13:36:56

Ja suomalaiset ovat hyviä apinoimaan juuri heiltä tapansa toimia... tai ruotsalaisilta.

Mitäs yhteneväisyyksiä esim. Teoston ja ameriikkalaisen teoskorvausjärjestelmän välillä on? Tai rojalteissa?
jäykkis
26.04.2007 14:53:29
No nyt alkaa jo menna aika hurjaksi tämä jutustelu. Oletsä nyt oikeesti ihan tosissasi.

Sekä että.

Kun kuulin siitä, niin minusta se kuulosti lähinnä tyypilliseltä poliitikkojen nahkapäätösten valmistelulta. Ei oikein osata tehdä mitään, mutta ei voi jäädä paikalleenkaan.

Äkkiseltään se kuulostaa järjettömältä, mutta miten sitten onkaan. Onhan meillä jo ennestään teoskäsite (teoskynnys) ja meillä on instanssi joka on asiantuntija käsittelemään tämäntyyppisiä kysymyksiä.

Se mikä itteä pistää vähän mietityttämään on kiintiö. Miten se määräytyisi? Pitäisikö se suhteuttaa jollainviisiin vaikkapa bruttokansantuotteeseen, vaiko osuuteen julkaisujen kokonaismäärästä. Jos jälkimmäiseen, niin miten se mitataan. Jne.

No, aika sitten näyttää onko ajatuksesta "kabinettihersyttelyjä" enempään.

Koska tässä nyt aika-ajoin tuntuu myös Jäykkiksen motiivitkin kiinnostavan, ja olen tainnut niitä joskus sivutakin, niin sanotaanpa nyt taas kerran että varmasti meillä kaikilla on oma syymme tekemisiimme.

Tässä kohdin voisi nostaa esille vaikkapa vain sen, että musabisnes niin raadollista ja epävarmaa ja siitä haavelijoita on niin paljon, että varsinkin sen nurjat puolet pitää tuoda julki juuri niillä foorumeilla missä ammatista haaveilijoita todennäköiseti eniten liikkuu.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
kivi
26.04.2007 15:05:32
että varsinkin sen nurjat puolet pitää tuoda julki juuri niillä foorumeilla missä ammatista haaveilijoita todennäköiseti eniten liikkuu.

Suo anteeksi että kommentoin, mutta ethän sä "tuo esille musabisneksen nurjia puolia" vaan ennemmin "esität erilaisia väitteitä ja katsot miten niihin pystytään vastaamaan". Jos nyt tarkkoja ollaan.

Peace.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
gösplstorm
26.04.2007 15:18:33
Äkkiseltään se kuulostaa järjettömältä, mutta miten sitten onkaan. Onhan meillä jo ennestään teoskäsite (teoskynnys) ja meillä on instanssi joka on asiantuntija käsittelemään tämäntyyppisiä kysymyksiä.

Tää nyt on taas tää ehkä huonoin perustelu asialle, "ku se on jo melkeen muutenki jo". Mun mielestä on järjetöntä että musiikkikappaleiden määrälle on vuodessa joku raja. Varsinkin kun se marginaali nyt tuntuis olevan ehkä antoisinta musiikkitarjonnassa.
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
McNulty
26.04.2007 15:36:34 (muokattu 26.04.2007 15:36:50)
Tää nyt on taas tää ehkä huonoin perustelu asialle, "ku se on jo melkeen muutenki jo". Mun mielestä on järjetöntä että musiikkikappaleiden määrälle on vuodessa joku raja. Varsinkin kun se marginaali nyt tuntuis olevan ehkä antoisinta musiikkitarjonnassa.

Tätä koitin itsekin sanoa tuolla RIAA:n esimerkillä, että limitit ovat järjettömiä. Eli kun marginaalikamasta diggaillaan niin limittien ansiosta se on se osasto, joka juurikin jää ulkopuolelle.
Toisaalta, levybisneshän määrittelee radioille soittolistat yms. joten en pidä minkäänlaisena ihmeenä tätä "polkemista" myös julkaisujen ja muiden osalta. Survival of the biggest, luulisin.
this is how i disappear
Mikael
26.04.2007 15:37:10 (muokattu 26.04.2007 15:39:56)

Koska tässä nyt aika-ajoin tuntuu myös Jäykkiksen motiivitkin kiinnostavan, ja olen tainnut niitä joskus sivutakin, niin sanotaanpa nyt taas kerran että varmasti meillä kaikilla on oma syymme tekemisiimme.

Mua kiinnostais kyllä. Ikävä kyllä tosta ei irtoa mitään - taidat olla politikko : ) Muistaakseni oon kysynyt tätä aiemminkin, mutten muista vastasitko: Ootko sä musiikinekijä?

Joka tapauksessa toi kiintiökela vaikuttaa naurettavalta.
Inhimillisyys on hyve.
Notefix
26.04.2007 15:37:45

Toisaalta, levybisneshän määrittelee radioille soittolistat yms

?? Mihinkäs toi tieto perustuu?
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Neljä Ruuvia
26.04.2007 15:41:01
RIAA:han ei mitään teoskiintiötä määrittele:Ehkä jäsenyhtiöidensä julkaisumääriä ,mut teos lukumäärän kanssa ei mitään tekemistä.
Miten te saatte noi puurot ja velliit noin sekaisin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)