Aihe: Putkien Biasointi missä kannattaa teettää (HKI)
1
JR
05.01.2004 18:36:09

Missäs olis hyvä halpa ja nopea paikka tehdä putkien biasointi. Putket tuli ostettua JCM2000DSL100 nuppiin ja nyt pitäis vielä biasointi ja asennus suorittaa.

Mulla oli jo puh.nrokin johonkin tubeshots? paikkaan tiedossa mutta hukkasin sen prkl..
JR
Vemmy
05.01.2004 20:03:38
Eikös noissa 2000-sarjan Marsuissa ole varsin helppo suorittaa biasointi ihan kotikonstein, kun eikös niissä ole ne liittimet ja säätöpotikat takapaneelissa...? Ja asennus on vielä tätäkin helpompaa, etenkin jos on sovitettu nelikko... Eihän kukaan tietenkään kiellä vahvistinta johonkin liikkeeseen roudaamasta, jos haluaa kyseiselle firmalle rahansa lahjoittaa, tai ei tiedä asiasta yhtään mitään...

Asennus on niinkin helppoa, kuin että poistetaan se reikälevy takaa, nostetaan putkien päältä ne jousihässäkät pois, ja nypitään vanhat putket pois. Sitten asennetaan uudet putket paikalleen (putkenkannassa on kolo, ja putken alaosassa keskellä siihen sopiva uloke, joiden on syytä kohdata, eikä putkea saa väärässä asennossa paikalleen kuin väkivalloin) siten, että jos kyseessä on kaksi sovitettua paria, asennetaan toinen pari ulommaisiin ja toinen kahteen keskimmäiseen kantaan. Sitten ne jousihärpäkkeet paikalleen ja takalevy kiinni.

Biasoinnin saa neuvoa joku, joka on kyseiseen laitteeseen sen tehnyt. Siinä ei kait tarvita kuin hyvä mittari ja pieni skruuvvimeisseli.

Ja tämä koski sitten pääteputkia. Etuasteputkissahan ei tarvitse tehdä muuta kuin ottaa vanha pois ja läväyttää uusi tilalle.

Niin, ja tätä(kään) ei kannata tehdä suihkussa.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
LaXu
05.01.2004 20:49:07 (muokattu 05.01.2004 20:50:58)
Eikös noissa 2000-sarjan Marsuissa ole varsin helppo suorittaa biasointi ihan kotikonstein, kun eikös niissä ole ne liittimet ja säätöpotikat takapaneelissa...?

Näin juuri. Tässä ohjeet vapaasti käännettynä:

1. Varmista, että vahvistin on kiinnitettynä kuormaan (esim. kaiutin) ja oikea impedanssi on valittuna.

2. Käännä vahvistin päälle Standby päällä (niin, ettei vahvistimesta kuulu mitään vaikka yrittäisi soittaa) ja anna piirin tasaantua pari minuuttia.

3. Etsi kotelon takaa 3-pinninen molex-liitin (CON2) jonka vieressä on kaksi mini-potikkaa (PR1 ja PR2).

4. Kiinnitä virta/jännitemittarin (DMM eli digital multimeter) yleinen (mikä tämänkin suomenkielinen nimi oli?) piuha (miinus) CON2-molexin keskimmäiseen pinniin (pin2) ja positiivinen (plus) piuha ensimmäiseen pinniin (pin1).

5. Käännä standby pois päältä (eli tilaan, jossa soitto kuuluisi, jos kitara olisi kytkettynä, tässä ei kitaraa tietenkään tule olla kytkettynä.) ja säädä pienellä ruuvimeisselillä PR1 mini-potikkaa kunnes saat oikean lepojännitelukeman (se potikka on perkeleen herkkä, eli vakaa käsi on tarpeen).

6. Toista kohdat 4 ja 5 kolmannelle pinnille (säätämällä PR2 mini-potikkaa) kunnes pin1 ja pin3 mV:t ovat samat.

Lepojännitteet:
DSL50 45 mV
DSL100 90 mV
TSL100/122 90mV
TSL 601&602 80 mV
DSL 401 1.375V
DSL201 .675V

Suoritin tämän operaation omaan DSL50-nuppiini, tehtaan jäljiltä putkien lepojännitteet erosivat parin mV verran (muistaakseni noin 38 ja 40 mV olivat alun perin).

Muistaakseni noiden JCM2000-sarjan Marsujen plate voltage oli jotain 425-450V välillä, eli tuon lepojännitteen pitäisi esim. DSL50:llä olla 38-41mV. Pistin molemmille putkille sitten tuon yllä olevan taulukon ehdottaman 45 mV, joka kyllä on "kuumempi" asetus, kuin mitä EL34-putkilla tulisi käyttää.

Mielestäni soundi hiukan parani tehdasasetuksesta ja olen nyt vahvistinta käyttänyt suunnilleen puolen vuoden ajan ilman ongelmia. Helppo tuo oli itse tehdä eikä vaadi kuin vahvistimen takana olevan ritilän irroittamisen, eli vahvistimen koteloa ei tarvitse alkaa availemaan.

!!! HUOM !!! En ota vastuuta mistään vahingoista joita saatat ehkä aiheuttaa itsellesi, muille tai vahvistimellesi vahvistimesi kanssa peuhatessa. Eli omalla vastuulla ja pidetään mielessä, että vahvistimessa liikkuu hengenvaarallisia jännitteitä.
PoLFus
05.01.2004 20:49:35

Mitä on se biasointi?
~ 7ender $tratocaster ~
JR
05.01.2004 22:02:45 (muokattu 05.01.2004 22:10:16)

Kiitos vaan hyvistä ohjesita ja vinkeistä, mutta kiikutan kyllä liikkeeseen tai huoltajalle joka homman tekee nopeesti ja hyvin.

Putket osaan vaihtaa mutta biasointi tosiaan vaikuttaa jopa soundiin positiivisesti ja sitä en viitsi itse ruveta tekemään (yrittämään). Sovitettuja pareja ei ole pääteputket vaan samaa EL-84 electroharmonixia mutta ihan yksittäisenä ostettu.

Sähköhommista mulla kyllä menee jotkut piuhan perusjuotto hommat, mutta mittareiden kanssa en rupee pelaa kun niitä ei ole. Eli you can call me uusiavuton mutta annan asiantuntijan tehdä mieluummin ja maksankin hiukan. En ota itse riskiä enkä rupee sähläämään. Mulle riittää soittaminen :)

Eli vielä vinkkiä mihin nupin ja rahat kiikutan, itse en meinaa tällä kertaa edes putkia paikalleen pistää!

Biasointi on putkien lepojännitteen säätämistä samanlaiseksi kuin muut, vaikuttaa soundiin ja putkien elinikään. En osaa paremmin selittää.

EDIT: Vemmy: näin teidät moottormiehet blue sea film festareilla keikalla. Hyvin meni ja kalja maistui.
JR
JR
05.01.2004 22:28:57

Juu siis sori kirjoitin väärin. Pääteputkia odottaa tossa 4 kpl nimenomaan EL34 electroharmonixin putkea. Ei siis EL84...
JR
J-R
07.01.2004 01:13:00
Eli onko niin ettei pääkaupunkiseudulla ei voi teettää biasointia? Oma Delta Bluesini on tuossa kysellyt että millonka ne tulee ne uudet putket ja kukahan säätäisi biasit....
J-R
07.01.2004 01:15:29

...ettei pääkaupunkiseudulla ei voi...

Typo. Ymmärtänette kysymyksen ytimen :) ....
skebajaba
07.01.2004 08:14:44
Typo. Ymmärtänette kysymyksen ytimen :) ....

kyllähän niitä teetetään, ainakin huttusella, täältä sanottiin mulle kyl et ei sinne kantsi viedä mitään=)
varmaan kitarapajakin tekee, täältäkin löytyy ainakin yksi hetsu joka tekee biasoinnit jos ostaa siltä putketkin samalla.ja tolleen...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
jaska9
07.01.2004 10:42:17 (muokattu 07.01.2004 10:44:02)
Eli onko niin ettei pääkaupunkiseudulla ei voi teettää biasointia? Oma Delta Bluesini on tuossa kysellyt että millonka ne tulee ne uudet putket ja kukahan säätäisi biasit....

hei.
Kuten classic30:ssä ja 50:ssä, ei D.Bluesissakaan ole tehdasvalmisteista biassäätömahdollisuutta. Jos viet sen soitinlaitehuoltoon ja pyydät suorittamaan biassäädön, asiantunteva soitinlaitehuoltaja informoi sinua em. asiasta.

Keskusteltuanne ensin biaksen säätötoimenpiteen tarpeellisuudesta ja kustannuksista saavutettuun hyötyyn nähden hän kertoo asentavansa laitteeseen erillisen biassäätötrimmerin jonka jälkeen biaksen voi vasta säätää. Muutostyön hinnan hän kertoo sinulle etukäteen eikä järjestä yllätystä. Asiantuntemusta ja aikaa vaativa toimenpide on tämä vahvistimeen tehtävä muutostyö, itse säätötyön voikin saada siihen ehkä kaupan päälle...
jaska
J-R
07.01.2004 14:24:53

Kuten classic30:ssä ja 50:ssä, ei D.Bluesissakaan ole tehdasvalmisteista biassäätömahdollisuutta.

Juups, näin olen itsekin ymmärtänyt ja kun ei ole kotona työkaluja mitään modifikaatioita alkaa itse tekemään niin siksi apu paikallaan. Sinällään noihin operaatioihin ei varmasti aikaa hirveästi mene, mutta jos hinta osoittautuisi älyttömäksi niin pitäisi kaiketi sitten tyytyä vaan sovitetun nelikon sovitukseen, mikä lienee "sinnepäin" Classicien ja DB:n tapauksessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)