Olen tässä katsellut Epi Sheratonin kaveriksi lankkukitaraa (sanotaan nyt hintaluokkakin: 300-800€ uutena tai käytettynä) ja ajattelin kysellä kokemuksia, kun en ole erityisen innokas kaupassa testailija. Haluaisin jotain taustaa ja kokemuksia ennenkuin menen kauppaan kokeilemaan. Yleensä kitaristi-stereotyypillä on kapeat kädet ja (ainakin kohtuullisen) pitkät sormet. Minulla taas on pienen lapion kokoinen käsi ja lyhyet sormet. Onko kokemusta siitä, millainen kaula voisi olla sopivin, tai yleensäkään kaulan muodon, leveyden ja paksuuden vaikutuksesta? Mitä kitaroita / merkkejä kannattaa kokeilla esimerkkeinä eri mallisista kauloista? En ole hakemassa Strato- tai Les Paul-tyylin kitaraa, vaan jotain Ibanezin, ESP:n tai vastaavan tyylistä yleiskitaraa. |
Mun lapiot ja nakit ei ole kauheesti välittäny siitä millanen kaula kitarassa on. Epin Dotin paksu ja levee kaula sopii, samoin ton LP:n hiukan sirompi kaula, Straton vielä sirompi kaula sopii kätöseen, ja Lectorissa on sitten jo todella kapea ja melko ohutkin kaula, ja kyllä sinnekin sormet sopii. Joskus oli Charvette ohuine hevikauloineen, eikä ollut mitään ongelmia. Ainoastaa Landolan halkomainen kaula on ollut sellainen, ettei tule ikävä. Itse asiassa luulen, että minulle sopii huonoiten tuollainen lähes suoralla otelaudalla (eli siis isolla radiuksella) varustettu kepukka, vanhassa Ibanezin iki-ihanassa metallinhohtopinkissä RR:ssä oli sellainen, eikä se ollut niin kovin kiva soittaa. Ketä kiinnostaa. |