Aihe: Rautalanka-soolot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
half
25.04.2007 10:54:49
Kyllä nyt napsahti halffille tästä kokonainen plussa!

Nimim. Omatekoisella punaisella 'lankullä' omatekoisen vahvarin kautta soiton aloittanut. (Kieletkin korkealla, että voimaa tulis)

Seuraava olikin huippupeli: Lucky 7 !!11

Paavo & Zephyr on tehnyt biisin Kolme sointua, se kertoo postimyyntikitara Lucky 7:stä. Toisinaan kitaristimme vetäessä vähän sivuun katsomme häntä kysyen ja tokaisemme: Lucky seven?
KoskPaavo
25.04.2007 12:02:17
Itse olen kokenut tuon 60-luvun alun rautalankajutun omakohtaisesti, Tekniikan Maailman sähkökitaran teko-ohjeet tuli tarkasti luettua.
Eipä siinä mitään "taistelua lännen musiikin ylivaltaa "vastaan taisteltu , eiköhän niitäkin kopioitu niinhyvin kuin pystyttiin. Sitten nää melodiat ; "Mantshurian kummut" , "Emma" , "Juokse sinä humma" yms on jo äidinmaidossa imetty. Isänmaallisuutta ei noissa todellakaan ajateltu tuolloin. Mannrmaisuus ja amerikkalaisuus oli kova sana tuolloin, siinä kohden "Half" pani täysin överiksi. Pioneerihenkeä en tosin kiistä, tosin sellaista ei tuolloin tiedostettu, koska kaikki jutut tehtiin n. 15 vuotta sodan jälkeen "pioneerihengellä"
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Musiikkia korville
25.04.2007 12:10:40

Meikäläiselle rautalanka toimii melko mukavasti. Oonhan soittanut suurimman osan musiikkielämääni rautalankaa. Mieleen tulvii muistoja kun olimme esmes Nastolan rautalanka -festareilla olikohan se vuonna -98.

En nyt jaksa kuitenkaan noista sooloista sen enempää kommentoida. Kaikki tärkeät maininnat tulikin jo noilta palstan oikeilta kitaristeilta.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
R.Syke
25.04.2007 12:24:25
Itse olen kokenut tuon 60-luvun alun rautalankajutun omakohtaisesti, Tekniikan Maailman sähkökitaran teko-ohjeet tuli tarkasti luettua.
Eipä siinä mitään "taistelua lännen musiikin ylivaltaa "vastaan taisteltu , eiköhän niitäkin kopioitu niinhyvin kuin pystyttiin. Sitten nää melodiat ; "Mantshurian kummut" , "Emma" , "Juokse sinä humma" yms on jo äidinmaidossa imetty. Isänmaallisuutta ei noissa todellakaan ajateltu tuolloin. Mannrmaisuus ja amerikkalaisuus oli kova sana tuolloin, siinä kohden "Half" pani täysin överiksi. Pioneerihenkeä en tosin kiistä, tosin sellaista ei tuolloin tiedostettu, koska kaikki jutut tehtiin n. 15 vuotta sodan jälkeen "pioneerihengellä"

Tsot, tsot, juniori ;) Jos heinänteossa ansaitut rahat sijoittaa palikoihin, joista rakentelee rautakitaralankahässäkät, niin kyseessä on Suuri Isänmaallinen Teko.

Näät, joille pappa betalar....eihän se tunnu missään.
Tankero
25.04.2007 12:49:22

Asiaa ja tuelta. Plussan napsautin
Varmasti, vissiin.
half
25.04.2007 13:22:18 (muokattu 25.04.2007 13:23:15)

Eivät aikalaiset sitä tietenkään niin nähneet. Jälkikäteenhän menneisyyttä arvioidaan. Tottahan toki Amerikkaa ihannoitiin täällä lähes kritiikittä, kuten nykyäänkin. Rautalanka ja etenkin sen soittajat, jotka kehittyivät ajan mukana käyden koko skaalan läpi progeen asti, loivat kiistatta sen perustan millä kevyt musiikki täällä on. Rautalangasta on suomalainen pop-rock-iskelmä väännetty och därmed bastu.
EP
25.04.2007 13:29:44
Eivät aikalaiset sitä tietenkään niin nähneet. Jälkikäteenhän menneisyyttä arvioidaan. Tottahan toki Amerikkaa ihannoitiin täällä lähes kritiikittä, kuten nykyäänkin..

Totta tuokin!
Vit..taa toisinaan lukea noita myöhempiä arviointeja, asiasta kun asiasta, juuri tuosta syystä kun asiat saadaan näyttämään vaikka miltä.. :/
KoskPaavo
25.04.2007 13:58:11
Totta tuokin!
Vit..taa toisinaan lukea noita myöhempiä arviointeja, asiasta kun asiasta, juuri tuosta syystä kun asiat saadaan näyttämään vaikka miltä.. :/

Näin on, eivät historiaa tekevät tiedä tekevänsä historiaa.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Reunaviiste-Rami
25.04.2007 14:09:57
Näinpä olen henk.koht sitä mieltä,että rautalankamusa junnaa tällä hetkellä aivan
paikoillaan,eipä juuri kehity.Kitaristit haluu olla Pulliaisia,niinkuin haitaristit joskus
halus olla Vesterisiä.Eipä juuri mitään "omaa juttua" ole kuultavissa.Ei kai vissiin
täydykään....?
Hallelujaa humpasta pois, pelastusta rumpuni soi
half
25.04.2007 14:17:37

Juuri näin. Etenkin eri taiteenalojen tekijät mennä toikkaroivat kohelluksesta toiseen mielessään usein lähes pelkästään jalu ja pilu. Siinä sivussa tehdään tauluja, musaa yms. sen enempiä syväanalyysejä tekemättä, fiiliksellä, zulupohjalta. Nuorehkona esim. viinaan kuolema aiheuttaa usein ihmeellisiä asioita. Siksi tarvitaan selittelijöitä yms. " dokumentin " tekijöitä rakentamaan taiteilijavainaalle upean taiteensa arvoinen tarina. Asiathan menevät joko tuubiin tai syntyy hyvä juttu.
half
25.04.2007 14:21:22
Näinpä olen henk.koht sitä mieltä,että rautalankamusa junnaa tällä hetkellä aivan
paikoillaan,eipä juuri kehity.Kitaristit haluu olla Pulliaisia,niinkuin haitaristit joskus
halus olla Vesterisiä.Eipä juuri mitään "omaa juttua" ole kuultavissa.Ei kai vissiin
täydykään....?

Kyllä se hyvin voi ja kehittyy, siitä on tullut olosuhteiden pakosta melko marginaalista tavaraa. Puhun siis rautalangasta, en kitaralla vahvistetuista haitari-humppa-humppa-tättärää-yhtyeistä.
R.Syke
25.04.2007 14:27:16 (muokattu 25.04.2007 14:27:45)

Niin, ja totesihan entinenkin akka lapsistaan: 'Ei nee oo hääviä, ku ne on omatekosia'

Rautalangan vastustajat ovat kiihkoilijoita, jotka sidotaan käsistä ja jaloista nippusiteillä ja upotetaan myllynkivi kaulassa Mariaanien hautaan!

Eläköön Emma! Perustetaan Emma-kilta *Silmät kiiluen*
half
25.04.2007 14:35:16
Niin, ja totesihan entinenkin akka lapsistaan: 'Ei nee oo hääviä, ku ne on omatekosia'

Rautalangan vastustajat ovat kiihkoilijoita, jotka sidotaan käsistä ja jaloista nippusiteillä ja upotetaan myllynkivi kaulassa Mariaanien hautaan!

Eläköön Emma! Perustetaan Emma-kilta *Silmät kiiluen*

Liityn heti, isänmaan puolesta ylikansallisia main streameja vastaan.
Reunaviiste-Rami
25.04.2007 15:12:32
Kyllä se hyvin voi ja kehittyy, siitä on tullut olosuhteiden pakosta melko marginaalista tavaraa. Puhun siis rautalangasta, en kitaralla vahvistetuista haitari-humppa-humppa-tättärää-yhtyeistä.

Musta tuntuu että rautalanka on marginaalista jo melko kaukana näinä ankeina aikoina. Tuntuu että sitä tulee iskelmäkanavilta melko kiitettävästi. Lavoilla kun bändit veivaa,nää uudemmat "mäkeläiset",niin kyllä tuo humppa jo tuntuu marginaalimmalta :-) Humppa- ja rautalanka-poliisien rivi on kyllä lavoilla
yhtä leveä.Univormuista vaan erottaa.Sinänsä kaikki musa mikä itsestä tuntuu
hyvältä,on oikeutettua.
piiska2
25.04.2007 15:12:47

Eivät tiedä. Monet kansantaiteilijat saavat tunnustusta vasta kuoltuaan....lian myöhään.
Eipä Taipaleen Reiskallekaan eikä Kari Tapiolle ole myönnetty taiteilijaeläkettä, kun ovat kuulemma "liian suosittuja".
Olisivat saaneet varmaan eläkkeen jos kukaan ei kävisi niiden keikoilla. En ymmärrä logiikkaa.

Nimim. Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä?
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
half
25.04.2007 15:17:06
Musta tuntuu että rautalanka on marginaalista jo melko kaukana näinä ankeina aikoina. Tuntuu että sitä tulee iskelmäkanavilta melko kiitettävästi. Lavoilla kun bändit veivaa,nää uudemmat "mäkeläiset",niin kyllä tuo humppa jo tuntuu marginaalimmalta :-) Humppa- ja rautalanka-poliisien rivi on kyllä lavoilla
yhtä leveä.Univormuista vaan erottaa.Sinänsä kaikki musa mikä itsestä tuntuu
hyvältä,on oikeutettua.

Määrittelemme sitten rautalangan ehkä eri tavalla. Minulle se on instrumentaalimusiikkia, joka ei radiossa tosiaankaan soi.
piiska2
25.04.2007 15:33:24
Määrittelemme sitten rautalangan ehkä eri tavalla. Minulle se on instrumentaalimusiikkia, joka ei radiossa tosiaankaan soi.
Suomalainen Laika & The Cosmonauts on hyvä esimerkki (surf)rautalangasta, joka ei paljon radiossa soi, puhumattakaan lavoillla. Sen sijaan on ollut lähellä pääsyä Tarantinon leffaan.
Hauskan kuuloista musaa verrattuna "mäkeläisiin".
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Reunaviiste-Rami
25.04.2007 15:34:12

Tuo on kyllä totta,instrumentaalina aika minimiä kuuluvuus.
Toi mun määritelmä pohjautuu samaan,ku suurin osa kokee kaiken iskelmän
humppa-musana.Joka genrellä on poliisinsa ja näin tulee aina olemaan.
Iskelmä on ehkä "uudistunut" rautalankavaikutteineen,mutta saa nähdä mitä
seuraavaksi.
Landola59
25.04.2007 15:34:45
Suomalainen Laika & The Cosmonauts on hyvä esimerkki (surf)rautalangasta, joka ei paljon radiossa soi, puhumattakaan lavoillla. Sen sijaan on ollut lähellä pääsyä Tarantinon leffaan.
Hauskan kuuloista musaa verrattuna "mäkeläisiin".

ei olis tarkempaa että mistä tään yhtyeen vois bongata. kiinnostus heräs ton tarantinon takia.
Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)