Aihe: Dream Theatteristä
1 2 3 4 542 43 44 45 46122 123 124 125 126
Borlag
15.04.2007 22:35:59 (muokattu 15.04.2007 22:37:46)

Sanoinko mielestäsi noin? Enpä niin, vaan sanoin, että on musta vähän huvittavaa käyttää ja viljellä paradokseja (esim. Systematic Chaos), jos sillä ei ole jotain tarkoitusta, vaan sen on tarkoitus kuulostaa hienolta. Musta se ei edes kuulosta hienolta, vaan huvittavalta.

Älä nyt noin itseesi ota, ei tää niin vakavaa ole. ;-)

Niin no, noista nimistä voi ajatella noin, tai sitten niin että niillä on tarkoitus. Eli Suspended animationin voi suomentaa aika vaivatta "pysähtynyt liike", eikä se edes olisi väärin. Sama juttu tuon SC:n kanssa, ei se välttämättä ole paradoksi kun alat pähkäilemään.

Ja tottakai kun levyn nimeä mietitään niin otetaan myös huomioon se että kuulostaako se tylsältä mahdollisille ostajille, vaiko ei. Tässä tapauksessa suurin osa kohdeyleisöstä on joko muusikoita joita ei pahemmin kiinnosta se nimi, vaan sisältö, tai vaihtoehtoisesti teinejä tai juuri teini-iän ylittäneitä jotka tosiaan tuppaa haluamaan niitä "hienolta" kuulostavia nimiä.

edittiä: enkä tosiaan itseeni ottanut, kärjistin vaan tuota heittoasi
dipshit
15.04.2007 22:51:25
vaan sanoin, että on musta vähän huvittavaa käyttää ja viljellä paradokseja (esim. Systematic Chaos), jos sillä ei ole jotain tarkoitusta, vaan sen on tarkoitus kuulostaa hienolta.

Tämä nyt kuulostaa vähän siltä että tietäisit tasan tarkalleen ajavatko DTn pojat tuolla albumin nimellä jotain takaa vai käyttävätkö he sitä vain sen "siisteyden" vuoksi. :) Ja veikkaan että sinullakaan ei loppujen lopuksi ole paljoakaan tietoa siitä mitä tuo albumin nimi merkitsee.
bedlam
15.04.2007 23:10:36 (muokattu 15.04.2007 23:11:12)

Suspended animation-sanontahan suoraan suomennettuna tarkoittaa sitä, kun ihmisen elintoiminnat on hidastettu minimiinsä, tavallisesti scifimaailmassa jäädyttämällä.

Mutta en mä kyllä ymmärrä ollenkaan miksi levyn nimen tarvitsisi välttämättä viitata mitenkään levyn sanoituksiin tai musiikkiin. Tällöinhän voisi alkaa miettimään myös sitä, että monenko bändin nimi sitten tekee oikeasti mitään järkeä.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
kimurantti1
15.04.2007 23:26:22 (muokattu 15.04.2007 23:42:36)
Borlaq:
Niin no, noista nimistä voi ajatella noin, tai sitten niin että niillä on tarkoitus...

Joo, eikä se paradoksaalisuus ole se pääjuttu. Se vaan, että musta olisi paljon kypsempää antaa joku tylsä nimi, jolla on jotain merkitystä, kuin hieno nimi, joka on vähän aasinsillalla keksitty juttu. Toisaalta, jos nimella on jokin järkevä merkitys, se ei enää olekaan niin tylsä, kuin miltä se ensisilmäyksellä saattaisi vaikuttaa.

kärjistin vaan tuota heittoasi

Miksi?

Dipsetcityboy
Tämä nyt kuulostaa vähän siltä että tietäisit tasan tarkalleen ajavatko DTn pojat tuolla albumin nimellä jotain takaa vai käyttävätkö he sitä vain sen "siisteyden" vuoksi. :) Ja veikkaan että sinullakaan ei loppujen lopuksi ole paljoakaan tietoa siitä mitä tuo albumin nimi merkitsee.

Ei mulla olekaan tietoa siitä. Mun juttuni on ihan spekulatiivisia, niin kuin kaikkien muidenkin juttujen pitäisi olla. Jos noilla älyttömillä nimillä on jokin järkevä merkitys, niin silloin ne puolustaa mun silmissä paikkaansa. Jos ei ole, niin ne ovat mulle vain huvittavia yritelmiä kuulostaa hienolta. Vaikken haluaisi, uskon jotenkin enemmän tähän jälkimmäiseen selitykseen. Tai jos noilla älyttömillä ja korkealentoisilla nimilla (joita toki löytyy muualtakin bändin tuotannosta, ja yhtä paljon monilta muilta bändeiltä) onkin jotkin järkevät merkitykset, ne eivät ainakaan ole kovin ilmeisiä. Ehkäpä merkitykset ovat lliian kaukaa haettuja? No, kukapa muu sitä tietäisi kuin tekijät itse.

Oman poikkeuksensa niihin teki aikanaan Kevin Moore, jonka teksteistä pidän kovasti.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
kimurantti1
15.04.2007 23:34:02 (muokattu 16.04.2007 00:02:52)
Tällöinhän voisi alkaa miettimään myös sitä, että monenko bändin nimi sitten tekee oikeasti mitään järkeä.

Mutta onhan levyn nimi ja bändin nimi kaksi eri asiaa, joilla on aivan eri käyttötarkoitukset. Bändi kun ei voi tietää, millaista musiikkia hamassa tulevaisuudessa tekee, joten on älytön ajatuskin yrittää antaa nimi, joka kuvaa heidän musiikkiaan täydellisesti. Ja huom. bändin tyylin kuvaaminen ja musiikin kuvaaminen on kaksi eri asiaa. Tyyli on osa musiikkia, muttei synonyymi sille. Bändin nimi on ennemminkin brändi.

Levyn nimi ainakin mulle taas on jonkinlainen otsikko levyn sisältöön, joka ei äänityksen jälkeen muutu mihinkään, ja sisältöä voidaan siis kuvata otsikolla. Levy on muuttumaton (sisällön merkitys tekijälle ja kuulijoilleen voi muuttua, mutta materiaali itsessään ei), ja ajattelen, että otsikon pitäisi kertoa levystä jotain. Aivan kuin hyvälle romaanille pelkästään otsikko voi antaa joko vakavan tai älyttömän satiirisen sävyn. Romaani itsessään ohjaa tulkitsemaan otsikkoa tietyllä tavalla, ja otsikko ohjaa tulkitsemaan romaania tietyllä tavalla. Sama levyjen kanssa.

Tämä kirjallisuusvertaus ei musta ole edes kaukaa haettu, koska sithän biisien sanoitukset ovat: lyriikkaa. Musiikki on musiikkia, mutta jos siinä on sanat, se on myös lyriikkaa, ja lyriikoiden jokaisella sanalla pitäisi olla jokin merkitys. Miksi muuten edes kirjoittaa sellaisia? Tässä valossa merkityksettömät levyjen nimet, "otsikot", on mulle älyttömiä ja usein vähän huvittavia.

Mutta tämähän on ongelma vain, jos otsikolla ei ole mitään järkevää merkitystä. Jos on, niin ongelmaa ei ole. Ja huomatkaa, sehän on vain mulle ongelma. Jokainen saa toki ajatella siitä miten tykkää.
atimoc
16.04.2007 00:03:23

Kahlasin omaa hyllyäni läpi, ja ainoat selittävät ja "järkevät" levyjen nimet löytyivät oikeastaan konseptialbumeilta tyyliin Ayreon - The Human Equation & Dream Theater - Scenes from a Memory, mikä ei sinänsä ole yllätys. Muissa tapauksissa levyn nimi oli parhaimmillaan viite korkeintaan johonkin yksittäiseen biisiin, eikä nimestä löytynyt mitään kunnollista yhteistä nimittäjää koko lätyn sisällölle.

Aika kovalta kritiikiltä tuntuu, mutta DT on tunnetusti bändi, joka herättää keskivertoa suurempia intohimoja suuntaan jos toiseenkin. Itselleni levyn nimellä tai sen tekotaiteellisuudella ei ole merkitystä, oli se sitten "Be" tai "And Lo, When The Imperium Marches Against Gul-Kothoth, Then Dark Sorceries Shall Enshroud The Citadel Of The Obsidian Crown".
Kun tekee töitä 40-50 tuntia päivässä, ei jaksa paljon muuta.
kimurantti1
16.04.2007 00:11:06 (muokattu 16.04.2007 00:13:19)
Aika kovalta kritiikiltä tuntuu, mutta DT on tunnetusti bändi, joka herättää keskivertoa suurempia intohimoja suuntaan jos toiseenkin.

Ettei tule väärinkäsityksiä, niin kyllä mä kritiikkini kohdistan ihan kaikkiin tuollaisiin tekotaiteellisiin nimiin, en todellakaan vain Dream Theateriin. DT itsessään ei herätä kuvotusta noihin nimiin, vaan nimet itse ja niiden tietty käyttötapa.

Levyn nimihän voi olla vaikka heitto, joka ei liity mihinkään. Mutta sekin voi kertoa jotain. Jos taas levyn nimi on jotain älyttömän tekotaiteellista tai ainakin siltä vaikuttavaa (esim. Systematic Chaos), sillä pitäisi olla jokin merkitys. Nimenomaan tekotaitellisuus on yksi niitä asioita, joka ärsyttää mua yli kaiken. Ja pätee siis muuhunkin kuin DT:n nimiin. :-)

"And Lo, When The Imperium Marches Against Gul-Kothoth, Then Dark Sorceries Shall Enshroud The Citadel Of The Obsidian Crown".

Onko tällainen levyn nimi oikeasti olemassa?
atimoc
16.04.2007 00:32:44

Onko tällainen levyn nimi oikeasti olemassa?

Se on ikävä kyllä vain biisin nimi mutta levy, jolta ko. biisi löytyy, ei myöskään ole nimeltään niitä perinteisimpiä: Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule, artistina siis Bal-Sagoth (kannattaa muuten tutustua, "isoo settii", niin kuin nuoriso sanoisi).
Kun tekee töitä 40-50 tuntia päivässä, ei jaksa paljon muuta.
bedlam
16.04.2007 10:35:31 (muokattu 16.04.2007 10:36:27)

Levyn nimihän voi olla vaikka heitto, joka ei liity mihinkään. Mutta sekin voi kertoa jotain. Jos taas levyn nimi on jotain älyttömän tekotaiteellista tai ainakin siltä vaikuttavaa (esim. Systematic Chaos), sillä pitäisi olla jokin merkitys.

Minulle riittää kyllä, jos levyn nimi ja sen kansikuva kulkevat käsi kädessä. Tässä tapauksessahan näin on. Kyllä mulla ainakin tuosta nimestä ja kannesta tulee heti mieleen esimerkiksi viittaus nykyihmisen elämän hektisyyteen.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Rakoni
16.04.2007 15:50:11
Levyn nimihän voi olla vaikka heitto, joka ei liity mihinkään. Mutta sekin voi kertoa jotain. Jos taas levyn nimi on jotain älyttömän tekotaiteellista tai ainakin siltä vaikuttavaa (esim. Systematic Chaos), sillä pitäisi olla jokin merkitys. Nimenomaan tekotaitellisuus on yksi niitä asioita, joka ärsyttää mua yli kaiken. Ja pätee siis muuhunkin kuin DT:n nimiin. :-)

DT:n levynnimet ja lyriikathan nimenomaan sisältävät enemmän ajatusta kuin levyt keskimäärin. Joku jo löysi Wikipediasta "Constant of Motion"-ajattelutavan, mikä sisältää kaikennäköistä yhtälöä. Samasta jutusta löytyvät nuo "system" ja "chaos" yms. Näitä matemaattisia malleja ja mitä lie DT on soveltanut musiikkiinsa jo kauan. Näitä ei tietenkään huomaa, jos ei niitä oikeasti tutki. Itselläni ei ole mitään mielenkiintoa alkaa syväluotaamaan musiikkia.
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Rypsolisti
16.04.2007 23:02:01
Mutta onhan levyn nimi ja bändin nimi kaksi eri asiaa, joilla on aivan eri käyttötarkoitukset. Bändi kun ei voi tietää, millaista musiikkia hamassa tulevaisuudessa tekee, joten on älytön ajatuskin yrittää antaa nimi, joka kuvaa heidän musiikkiaan täydellisesti. Ja huom. bändin tyylin kuvaaminen ja musiikin kuvaaminen on kaksi eri asiaa. Tyyli on osa musiikkia, muttei synonyymi sille. Bändin nimi on ennemminkin brändi.

Levyn nimi ainakin mulle taas on jonkinlainen otsikko levyn sisältöön, joka ei äänityksen jälkeen muutu mihinkään, ja sisältöä voidaan siis kuvata otsikolla. Levy on muuttumaton (sisällön merkitys tekijälle ja kuulijoilleen voi muuttua, mutta materiaali itsessään ei), ja ajattelen, että otsikon pitäisi kertoa levystä jotain. Aivan kuin hyvälle romaanille pelkästään otsikko voi antaa joko vakavan tai älyttömän satiirisen sävyn. Romaani itsessään ohjaa tulkitsemaan otsikkoa tietyllä tavalla, ja otsikko ohjaa tulkitsemaan romaania tietyllä tavalla. Sama levyjen kanssa.

Mutta levyn nimessä voi myös olla järkeä ilman että se viittaa/kertoo mitään itse levystä, esim. When Dream And Day Unite joka viittaa DT:n jätkien unelman toteutumiseen eli ekan levyn julkaisuun. Tämä siis kertoo bändin silloisista fiiliksistä.
Fender Stratocaster '62
Soma city ward
18.04.2007 17:29:55
Ei mulla olekaan tietoa siitä. Mun juttuni on ihan spekulatiivisia, niin kuin kaikkien muidenkin juttujen pitäisi olla. Jos noilla älyttömillä nimillä on jokin järkevä merkitys, niin silloin ne puolustaa mun silmissä paikkaansa. Jos ei ole, niin ne ovat mulle vain huvittavia yritelmiä kuulostaa hienolta. Vaikken haluaisi, uskon jotenkin enemmän tähän jälkimmäiseen selitykseen. Tai jos noilla älyttömillä ja korkealentoisilla nimilla (joita toki löytyy muualtakin bändin tuotannosta, ja yhtä paljon monilta muilta bändeiltä) onkin jotkin järkevät merkitykset, ne eivät ainakaan ole kovin ilmeisiä. Ehkäpä merkitykset ovat lliian kaukaa haettuja? No, kukapa muu sitä tietäisi kuin tekijät itse.

Oman poikkeuksensa niihin teki aikanaan Kevin Moore, jonka teksteistä pidän kovasti.

Heh. Space-dye Vest kappaleelle nimi syntyi, kun Moore selaili muistaakseni jotain vaatekatalogia, josta löytyi vaatekappale, jonka nimi oli Space-dye Vest. Eli nimellä ei kovin syvällistä merkitystä ole, mutta se ei vaikuta kyllä yhtään siihen, että kappale itsessään on uskomattoman hieno ja tunnelmallinen. Jostain syystä se myös kuulostaa kyseiselle kappaleelle luontevalta nimeltä, vaikkei ehkä mitään tarkoitakaan.
I LIED
AZa
18.04.2007 19:02:57
Heh. Space-dye Vest kappaleelle nimi syntyi, kun Moore selaili muistaakseni jotain vaatekatalogia, josta löytyi vaatekappale, jonka nimi oli Space-dye Vest. Eli nimellä ei kovin syvällistä merkitystä ole, mutta se ei vaikuta kyllä yhtään siihen, että kappale itsessään on uskomattoman hieno ja tunnelmallinen. Jostain syystä se myös kuulostaa kyseiselle kappaleelle luontevalta nimeltä, vaikkei ehkä mitään tarkoitakaan.

Niin ja voihan siihen kappaleeseen saada paljonkin sisältöä ja tarkoitusta, vaikka idea tulisikin jostain hobbyhallin uusimmasta kuvastosta :P
petrutsi
23.04.2007 10:25:17
The band will shoot a video next week for the first single off the album, "Constant Motion".

Alkavat taas näköjään musavideo hommiin, näin kymmenen vuoden paussin jälkeen.

..Ja RR:lle siirtymisen kunniaksi tulee ensimmäinen VERI SPESIAL LIMITID EDITION versio lätystä.
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?!
Ali
23.04.2007 14:00:34

..Ja RR:lle siirtymisen kunniaksi tulee ensimmäinen VERI SPESIAL LIMITID EDITION versio lätystä.

"Yllättävä" veto RR:ilta. :)
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Borlag
25.04.2007 08:19:25

26.9.2007 Helsingin Jäähallissa: Dream Theater, Symphony X ja kolmas vielä nimeämätön lämmittelybändi

http://www.mikeportnoy.com/forum/tm.aspx?m=1610271

Tuonne mennään :)
BobHope
25.04.2007 09:19:00

Jeejee rämmitään metikössä tuohon aikaan.
>>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>>
Tunttone
25.04.2007 13:55:14
26.9.2007 Helsingin Jäähallissa: Dream Theater, Symphony X ja kolmas vielä nimeämätön lämmittelybändi

http://www.mikeportnoy.com/forum/tm.aspx?m=1610271

Tuonne mennään :)

Hmm.. Houkuttelis kyllä melkosesti. Vois tuonne harkita lähtevänsäkki, jos sais vielä jonkun kaverin matkaan.
dipshit
25.04.2007 14:48:10
Tuonne on pakko mennä. Milllon mahtaa liput tulla myyntiin?

Tämä kiinnostaisi minuakin. Tuonne on kyllä mentävä väkisinkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)