Aihe: Les Pauliin uudet mikit (hevi)
1 2
Iron Horse
24.04.2007 20:35:17 (muokattu 24.04.2007 22:04:15)
Niin, pahoittelut, mutta en löytänyt vanhaa ketjua, ja haku ei toimi.
Eli, Tokain Les Paul kopioon pitäisi saada uudet mikit.
Tallaan haussa hiukka kuumempi ja tanakampi, kuin originelli PAF-henkinen Gotohin tuotos. Kaulamikkiä käytän lähinnä puhtaille ja tilu/pehmeille liideille.
Ehdotuksia! Tallaan oon ajatellu laittaa DiMarzion Super Distortionin (onnistuuko nopeampi metalli yhtään, joskus tullee soiteltua Metallicaa & co) Kaulamikistä en tiedä, oisko Duncanin Jazz aivan kuraa?
Screaming! Screaming for vengeance!
LexaR
24.04.2007 20:49:02 (muokattu 24.04.2007 20:50:54)
Jos hieman korkeampi budjetti ei tuota ongelmia, niin ehottaisin tutustumaan sellaiseen valmistajaan kun Bare Knuckle Pickups, nimenomaan tuo Nailbomb-setti vois olla sun juttus. Ittellä on vaan tuossa seiskassa, mutta kyllä pelittää niin perkuleen hyvin juuri hevanderista semmoseen perus hardrock-meininkiin. Kaulamikki on yllättävän pehmeä, mutta silti erottelee yksittäiset nuotit mainiosti.

Mikäli perineisemmällä linjalla haluut pitäytyä, niin perinteinen SD-yhdistelmähän on ollut Jazz (JB tai TB) tallaan ja '59 kaulaan. Myös Super Distortion pelaa mainiosti tallassa, käsittääkseni suhteellisen middlepainotteinen eikä mitenkään ylikuuma mikki, jos DiMarzioissa haluut pysytellä, niin tuo PAF Pro olis suhteellisen korreloituva tuon '59 kanssa, molemmat oivia kaulamikkejä. Duncaneista vielä olen Customista kanssa kuullut paljon hyvää, nimenomaan siis tallassa.
"Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että opintomenestyksestä (ja auringonpaisteesta) johtuva tarve palkita itsensä oluella ratkaisee ongelmia tutkittaessa organisaation sisäisiä ratkaisumalleja."-Puppulausegeneraattori
Iron Horse
24.04.2007 20:55:17 (muokattu 24.04.2007 22:04:42)
Joo, budjetti ei tällä kertaa yllä valitettavasti BKP/Lollar/Fralin -tasolle.
Paf Pro myös varteenotettava vaihtoehto varmaan, ja Custom.
Kokemuksia ja suosituksia vaaditaan !
Iron Horse
24.04.2007 22:07:35 (muokattu 24.04.2007 22:10:45)
Custom vaikutti hieman scoopatulta, tai trebleä ainakin siinä on sivuston mukaan vaikka muille jakaa?
E: Kyllähän trebleäkin pitää siis olla, että saundi pysyy tiukkana, nimen omaan siis iso ja erotteleva saundi haussa kasarimetalliin ja hard rockiin, satunnaisella rässiannoksella, kuten jo mainitsin.
Jackie
24.04.2007 22:11:12
Gibson 498t. Kyllä lähtee!
Sweeeeeeeeeeeeeet Emooooooooooootion
Twinkle
24.04.2007 22:24:19

Burstbuckereilla lähtee kanssa hevi komeasti, mut ite en tykännyt siitä tunkkaisuudesta mikä oli tallamikillä vedellessä. Kaulamikki toimi hevikompissakin kyllä. Jotkut tykkää treblekkäämmästä.
Jouni74
24.04.2007 23:09:29

Pitää paikkaansa! :-)
Ziggy Bubba
25.04.2007 00:37:22 (muokattu 25.04.2007 00:44:49)

Jos multa kysytään, niin ei kyllä (hevi) lähde - siksipä hain tänään Duncanin JB/Jazz-setin josta JB:n laitan Gibaan. Ainakin tuossa mun Studio LP:ssä tuo 498T menee eteenkin alapäästään aikas muhjuksi isommilla säröillä, ei tunnu oikein erottelevan, eikä tiukkuuttakaan tunnu ankaraan komppaamiseen riittävän. 490R:stä pidän kyllä kovasti kaulassa, siinä on jotenkin todella maukkaan pyöreä ja laulava soundi.

Yammussani (AES620) on ollut alusta asti JB jolla lähtee todella erotteleva ja napakka heavy-soundi (perus od-pedaalilla ei voi myöskään olla saamatta erittäin autenttista ac/dc-komppinkia :)). Puhtailla tuo on kyllä aika rasittavan kuuloinen ylä-middlepiikkinsä ansiosta, muttei sitä kai siihen hommaan ole suuniteltukaan.. Raskaammassa juntassa tuo JB ei mun korvaan häviä nimeksikään esim. EMG81:lle (joka mulla on kolmannessa kitarassa).

Tänään Yamahaan asennettu Jazz osoittautui muuten jopa odotuksia paremmaksi kaulamikiksi: erittäin erotteleva ja kirkas soundi, joka sopii niin laulaviin rosoliideihin kuin heleisiin cleaneihin - suosittelen lämpimästi.

Eli JB/Jazz-satsi on mun ehdotus... Musamaailmassa parivaljakko on 135e, Thomannilla 122e.

E: Osta multa 498T - halvalla lähtee tiukka hevimikki ;)

E2: Kuin suoraan Duncanin kuvitteellisesta JB-mainoksesta: ...nimen omaan siis iso ja erotteleva saundi haussa kasarimetalliin ja hard rockiin, satunnaisella rässiannoksella...
Myspace.com/Crookmachine
zuppermuhle
25.04.2007 00:39:01
JB/Jazz on hyväksi koettu yhdistelmä.
M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?"
Ziggy Bubba
25.04.2007 00:42:31

Kaulamikki toimi hevikompissakin kyllä. Jotkut tykkää treblekkäämmästä.

Vem kompar hevi med kaulamikki? :)
Myspace.com/Crookmachine
Xenon
25.04.2007 10:31:03
Oma ehdotukseni on Seymour Duncan 59' kaulaan ja Seymour Duncan Custom tallaan.

Kyllä lähtee hyvät hevanderit ja rokit. Ei mikään "erityisen" särökäs arja, mutta tarpeeksi kuuma kuitenkin. Tuovat lähinnä munakkuutta soundiit (etenkin tuo custom), vahvistin saa sitten hoitaa sen särön.
Toki
DZN
25.04.2007 10:44:24 (muokattu 25.04.2007 10:45:04)
Tallakohtaan seuraavia

Itse olen alkanut karsastaa keraamimagneetteja mikeissä. Duncanilla sopivia olisi Custom 5, full shread ja PATB-1 parallel axis trembucker original, joista toi parellel axis original olisi mun valinta.

DiMarziolta perinteiset Tone Zone, Super Distortion ja D sonic.

Lundgreniltä Sucker Bucker ja M6

Bare knuckle pickupseilta Warpig ja Nailbomb.
Aka. Dino and 6077dino
DZN
25.04.2007 11:22:10
Tuo D-Sonicci on kyl keraamisilla magneeteilla, muuten kyllä hyvä.. Omakuvan Strato-johdannaisessa on moinen.
Kuitenkin tuohon LP-tyyppiseen ehkä yhdistelmä SuperDistortion tallaan, PafPro kaulaan.
Lundgrenin ja BKP:n mikit on vähän tyyriitä, niinkuin kaikki boutique-mikit tuppaa olemaan.
Mutta mutta, se on sitte kitaran omistajan mietittävissä tottakai. 8)

D Sonic on keraaminen ja niin on super distortionkin. DiMarzion kanssa on se keraamisuus vähän pakko ellei itse ala vaihtelemaan niitä. Esim. kaikki DiMarzion seiskamikit on keraamisilla magneeteilla.
Aka. Dino and 6077dino
fox
25.04.2007 11:29:54

D Sonic on keraaminen ja niin on super distortionkin. DiMarzion kanssa on se keraamisuus vähän pakko ellei itse ala vaihtelemaan niitä. Esim. kaikki DiMarzion seiskamikit on keraamisilla magneeteilla.

No näin.. Mutta mutta, tuo SuperDisto on ollu niin kauan "kuvioissa" että tuppaa unohtumaan kyl. Tuo D-sonicci muljahti mieleen siitä, kun tosiaan viimemmäks olen sen omaan kitaraan laittanut.. ;)
Toisaalta Larry DiMarzio on jollain konstilla onnistunu saamaan noihin keraamis-magneettisiinkin sitä ala-keskialue"lämpöä" ettei oo ihan niin "kiree"..=)
Toisaalta taas, tuo aloittajan Tokai lienee leppärunkoinen, että siltä pohjalta ehkä kannattaa katsella, vaikka mikkivalmistajien sivustoilta niitä vaihtoehtoja.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Strutsi
25.04.2007 11:38:23
Mulla on SZ:ssa Evolutioni tallassa ja se kyllä antaa mahonkiselle kitaralle aika jykevän soundin. Ajattelin vain joskus vaihtaa kun se on ehkä jopa vähän liian aggressiivinen.
Ajattelin että olisiko joku Air Zone niin tumma että se vetäisi soundin ihan tukkoon?
"If you feel bad about eating your dead mom, we can dig a grave and you can puke into it." -Monty Python
Twinkle
25.04.2007 12:38:53
Vem kompar hevi med kaulamikki? :)

Minä, sen takia koska tossa lespassa oli yksinkertaisesti aika järjetöntä soosia tallan soundi. Katoin paremmaksi tuutata kaulamikillä ja toimihan se:

http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/omat/17-rev02.mp3

Tuossa on ihan päin helvettiä miksattu basso, mutta kitarasoundi on OK. Tosiaan, Gibson Les Paul Standard Premium Plus ja mikkeinä sen vakiot, olivatko nyt burstbucker 2:ia ne? Ja kaulamikillä nuo, se oli tuossa käytössä aivan liian soosia se tallan soundi eikä auttanut vaikka kuinka sääti.
McNulty
25.04.2007 12:53:13
Itse olen kova DM Super Distortion diggailija. Se on hyvä mikki lähes kaikkeen. Se on kuuma mutta ei tukkoinen. Sillä vetää popista death metalliin mutkattomasti. Kaulamikkinä tykkään käyttää Humbucker From Helliä, koska siinä on heleä, singlecoil-tyylinen soundi. Todella erotteleva mutta kuitenkin lämmin kaulamikkitone. Loistava leadeissa ja kevyemmissä rinkutteluissa. Kovammallakin gainilla sointuja soitettuna, HFH erottelee sävelet hyvin. Kyseinen setti toimii hienosti mahonkirungossa.

Se syy miksi Super Distortion nousi minulla Evojen ja ToneZonen ja muiden mikkien yläpuolelle on se vanhahtava meininki. Sanon tähän heti alkuun, että nuo ToneZonet & co. ovat varsin hyviä mikkejä, ettei tule väärinkäsityksiä. Nuo modernimmat ovat vain liian hifiä, niissä on suuressa osassa specseistä huolimatta kohtalaisen scoopattu fiilis ja niistä puuttuu se tietty "viimeinen silaus rouheutta". Toinen minkä olen huomannut modernien kuumien mikkien sekä nykyisten hi-gain vahvistimien kanssa, on se että soundi menee nopeasti tukkoon. Olen saanut paremman deathmetal jynkytijynkyti-soundin DiMarzio PAF Prolla kuin esim. Evolutionilla tai vaikka Duncanin Dimebuckerilla. Johtuu ihan siitä että tuo mikki ei aja signaalia tukkoon, kompressoiduksi loppuun asti.

Siksipä suosittelenkin LP-tyyliseen soittimeen Super Distortionia (tallaan), PAF Pro:ta (tallaan sekä kaulaan) sekä tuota Humbucker From Helliä (kaulaan). Toimii!
this is how i disappear
oiva tumpeloinen
25.04.2007 13:14:54 (muokattu 25.04.2007 13:15:06)
Hämmennetään lisää soppaa ympäripyöreyksillä. =)

Mun mielestä on ihan sama, minkä mikin ostat, kunhan ostat sen käytettynä. Noita Dunkkaneita ja Dimartsioita saa vaihdeltua jatkossa sitten päittäin toisiin malleihin.

Tarkempia malleja on aika vaikea sanoa, kun jokaisella on oma makunsa. Otetaan esimerkiksi vaikka Bonen kirjoitus tuosta ylempää. Hän suosii pienempihönkäistä mikkiä tallaan hiiwiä soittaessaan. Mä taas tykkään laittaa tallaan melkeinpä niin tykin mikin kuin vain löytyy. Ne on mielipide-eroja, eikä kukaan voi tietää toisen haluja. Mulla henkilökohtaisesti on rankemmassa veivissä X2N tallassa, ja samanlaiseen runkoon on toiseen keppiin laitettu Paf Pro. Samalla soundilla soitettuna toinen on hiiwi ja toinen on semmoinen rock/hård rock. Molemmille pystyy tietenkin kääntämään nupit eri asentoon vahvistimesta, millä saadaan niitä eroja tasattua, joten sinänsäkään se ei ole mikään kynnyskysymys. Sama homma sen kaulamikin paikalla, sillä erotuksella, että se menee helpommin tukkoon, eli siinä mä ainakin joudun useammin käyttämään enemmän harkintaa.

Loppupeleissä noissa kaikissa "merkkimikeissä" riittää laatua ihan riittävästi. Ne erot on aika pieniä loppupeleissä. Osta aluksi kaksi tallamikkiä, vertaile niitä keskenään ja myy huonompi pois, tai vaihda sen tilalle joku muu tallamikki. Vertaile aina niitä kahta mikkiä ja heitä huonompi pois niin kauan, että olet tyytyväinen. Ja taas sama homma kaulamikille.

Tästä sitä kaks senttistä.........
McNulty
25.04.2007 13:44:35 (muokattu 25.04.2007 13:48:15)
Otetaan esimerkiksi vaikka Bonen kirjoitus tuosta ylempää. Hän suosii pienempihönkäistä mikkiä tallaan hiiwiä soittaessaan.

Köh köh... Super Distortionin ulostulo on suurempi kuin esim. Evolutionin :)
Super Distortion = 425
Evolution = 404
ToneZone = 375
Steve's Special = 390
X2N = 510

Ne on mielipide-eroja, eikä kukaan voi tietää toisen haluja.

Olen samaa mieltä kanssasi. Eipä sitä kukaan toinen voi sanoa toiselle mikä mikki on just hälle oikea.

Molemmille pystyy tietenkin kääntämään nupit eri asentoon vahvistimesta, millä saadaan niitä eroja tasattua, joten sinänsäkään se ei ole mikään kynnyskysymys.

Nimenomaan tuossa on se juju. Pitää tuntea omat soittovermeet niin hyvin, että löytää niiden välille balanssin... harmonian :) Eli jos on kuuma mikki, niin gainin ei tartte olla kaakossa. Jos on middle-voittoinen mikki, niin sitä voi vahvistimesta hieman "leikata" tai jättää korostamatta jne. Lopultahan jokainen haluaa vain tasapainoisen setin siihen omaan musiikkiinsa.

PS. DiMarzion sivuilla huomaa nopeasti "trendin" mikeissä. Eli high-power osastolla lähes kaikki mikit on varustettu keraamisin magneetein, kun taas mid-power osaston mikit ovat pääsääntöisesti AlNiCo 5-magneetein varustettuja.
this is how i disappear
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)