Aihe: Mistä sitä aloittaa?
1 2 3 4
ellok
25.04.2007 00:37:50
Omistan tällä hetkellä Casion kosketinsoittimen mallia X ja kaiken näköset vermeet siihen että sen saa jopa tietokoneeseen midi johoilla kiinni.

Tuli vaan semmonen ongelma eteen, että enhän mie osaa sillä soittaa ja en ole koskaan soittanut millää muulla kun puhelimella.

Mistä miun kannattas alkaa opiskelee noita juttuja. Onko miten tärkeetä nuotit osata (joskus oon nähnyt niitä koukeroita ja tuntu että niitä on miljoonaa erinlaista joten ne kaikki on mahoton osata ulkoa vai onko?) ? vai soitetaanko sitä nykyään joittenkin tietokone ohjelmien avulla ja se näyttää mitä painetaan ja millon?

nii jostain semmosesta ihan perus jutusta pitäs lähtee liikkelle mutta mikäs se semmonen on?

ps. oon opetellut laittaa jo virrat vehkeeseen päälle.
baron
25.04.2007 04:14:38

Omistan tällä hetkellä Casion kosketinsoittimen mallia X ja kaiken näköset vermeet siihen että sen saa jopa tietokoneeseen midi johoilla kiinni.

Tuli vaan semmonen ongelma eteen, että enhän mie osaa sillä soittaa ja en ole koskaan soittanut millää muulla kun puhelimella.

Mistä miun kannattas alkaa opiskelee noita juttuja. Onko miten tärkeetä nuotit osata (joskus oon nähnyt niitä koukeroita ja tuntu että niitä on miljoonaa erinlaista joten ne kaikki on mahoton osata ulkoa vai onko?) ? vai soitetaanko sitä nykyään joittenkin tietokone ohjelmien avulla ja se näyttää mitä painetaan ja millon?

nii jostain semmosesta ihan perus jutusta pitäs lähtee liikkelle mutta mikäs se semmonen on?

Siinähän on ne demopiisit. Pistä ne soimaan ja asetu sohvalle kuuntelemaan.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Roku
25.04.2007 06:35:48
Joskus joutsenet näyttävät kurjilta
Haipuma
25.04.2007 11:15:34 (muokattu 25.04.2007 11:17:36)
Tosiaan ihan hyvä veto olisi varmaan kuunnella omaa suosikkimusaa ja matkia, eli opetella korvakuulolta vähän hahmottamaan niitä biisejä. Jos mielenkiintoa riittää tippaakaan, suureksi hyödyksi olisi opetella nuotit. Kirjastosta löytyy metrikaupalla hyllystä aineistoa sen opetteluun. Muutenkin sieltä löytyy paljon oppaita soiton alkeisiin. Noihin erilaisiin "ameriikan" ohjelmiin, jotka opettavat soittamaan 30 päivässä pallojen ja värien avulla ei kannata pahemmin sotkeentua.

Lainaa jotain materiaalia ja ota irti niistä se minkä saat. Alkuun pääsee hyvinkin ilman opettajaa jos löytyy mielenkiintoa ja pitkäjänteisyyttä.

Tuolla teoriapalstallakin on hyviä kirjoituksia, eli kannattaa niihinkin tutustua.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
piiska2
25.04.2007 16:59:24 (muokattu 25.04.2007 17:01:31)

Tarviikos noita Casioitakin osata soittaa, eikös ne soita itsekseen.
Pahus, oleko turhaan harjoitellut joskus ;D

Vakavasti sanoen:
Opettele sointumerkit, mikä on Am jne.
Sointumerkit vaihdetaan aina siinä kohtaa missä ne on sanojen kohdalla.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
aaro
25.04.2007 22:05:28

Sen jälkeen voit lukea netistä osoitteesta www.rehupiikles.com sieltä missä on linkki kirjallinen tuotanto niin sieltä eeron urkukoulu nimisen oppaan.

Siellä neuvotaan esim. että kosketinsoitinta ei kannata vetää rälläkällä halki.. :D

Sitten siellä on myös rumpukoulu, jossa neuvotaan esim. kuinka sian virtsarakosta tehdään virvelirumpu...

Mut joo, niistä nuoteista ja muusta. Mun mielestä jos haluaa opiskella pidemmälle ja ymmärtää kosketinsoiton syvintä olemusta niin kandee opiskella tuota teoriapuoltakin soiton ohella. Ihan alottaa nuottien nimistä ja aika-arvoista ja sitten lähtee tapailemaan yksinkertaisia sävelkulkuja ja sointuja oppaista.

Sitten jos haluaa vaan "lyhyen oppimäärän" niin koittaa vaan niitä järjestelmiä ja hakemalla hakee melodiat jotenkin korvakuulolta. Tosin tuo ei taida kyllä pianonsoitossa kovin pitkälle toimia, ainakaan sointupuolella...? En tiedä, olen itse lähtenyt alkeista ja opiskellut kaiken maailman teorioita jotka ei kaikki ole edes hyödyllisiä mutta suurin osa kyllä on ollut hyödyksi mitä teoriasta on oppinut. ja lisää riittää aina vaan sitä mukaa kun kerkiäis lukea.
Seuraavana kun olen kevään jälkeen käynyt musaopiston teoriakurssit harmoniaoppia myöten niin ajattelin alkaa tutustumaan jatsin teoriaan ja sen syvempään olemukseen(jos sellaista on). Max Tabell on kirjoittanut hienon jatsiteoriaoppaan jota joskus kirjastossa selailin. Täytyy kesällä hommata se...
Toi meni kyl hieman offtopikille.
musamies
25.04.2007 23:54:28
Siellä neuvotaan esim. että kosketinsoitinta ei kannata vetää rälläkällä halki.. :D

Kyl se rälläkälläkin menee... mä oon tehny Hammondista poikkisahatun version!

Leikkailen välillä isolla rälläkällä vaneria kun se tekee niin siistin sahausjäljen.
baron
25.04.2007 23:56:29

Mulla on sellainen tunne, että taas haetaan oikotietä kiipparien soittamisen oppimiseen.
Mun tietääkseni sellaista ei ole.

Jos oon väärässä, kertokaa äkkiä mikä se on.
musamies
26.04.2007 00:24:43
Mulla on sellainen tunne, että taas haetaan oikotietä kiipparien soittamisen oppimiseen.

Voisko soinnut olla yksi oikotie - kuin apupyörät, joilla pääsee alkuun...
Roku
26.04.2007 06:47:59
Joskus joutsenet näyttävät kurjilta
piiska2
26.04.2007 08:46:23
Mun tietääkseni sellaista ei ole.

Jos oon väärässä, kertokaa äkkiä mikä se on.

Olen samaa mieltä asiasta. Soittamista on valitettavasti harjoiteltava lähes päivittäin. Yleensä se vaatii myös musiikin teorian opiskelua.

Piano-Idols ei koskaan onnistuisi, koska pianistiksi ei voi tulla tekemättä asian eteen jotain. (Jotkut luulee etää sama onnistuu laulaen)
Kieltämättä voisi olla hauska katsoa alkukarsintojen tulkintoja kissanpolkasta ja intiaanitanssista.
Ile-
26.04.2007 09:39:00
Kevennys:

http://www.youtube.com/watch?v=TZ860P4iTaM

Toi kissa näyttää oikeesti siltä ku se kokeilis millasia erilaisia saundeja saa ku painaa kosketinta vähä eritavalla.
Jos kopioit tämän allekirjoituksen, olet idiootti.
KoskPaavo
26.04.2007 11:22:22
Toi kissa näyttää oikeesti siltä ku se kokeilis millasia erilaisia saundeja saa ku painaa kosketinta vähä eritavalla.

Pianonvirittäjältä lähinnä näyttää
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
piiska2
26.04.2007 12:16:17

Olen soittanut samalla tavalla kerran oman työpaikan pikkujouluissa.....
Janus
26.04.2007 12:40:44
Olen soittanut samalla tavalla kerran omalla työpaikalla......
piiska2
27.04.2007 01:04:16
Soittiko se kissa jotain biisiä Cats -musikaalista, niinku Memory tmv?
baron
27.04.2007 06:05:36

http://koti.mbnet.fi/~mattij/nn/nn01.htm

Tuolta löytyi muuten nuotinlukuopetusohjelma. Mikserin linkkejä.
zorro
27.04.2007 13:08:08
minä ehottaisin että ostat tohtoritoonikan ja luet sen läpi. sen luettua, on jo käsitykset siitä miten soinnut muodostotetaan ja muutenkin jonkulainen teoreettinen lähtökohta. sitten on jo valmiudet lähtä harjoittamaan asioita käytännössä paremmin.
andrei
27.04.2007 21:25:20
Se on jotenkin vastenmielistä nuorille opetella jotain uutta tekemällä työtä. Ei mitään opi kunnolla jos ei näe vaivaa. Oikotietä ei ole. Kitaralla kyllä voi rämpytellä sointuja ja kyllä on kovaa kamaa kun pistää vähän säröä. Mutta ei se ole soittamista. Kitara on kyllä helppo lärpytin päästä alkuun osaamatta mitään. Tullakseen hyväksi tai edes keskinkertaiseksi pitää opiskella muutama vuosi. Nämä Idols-kisat on hyvä esimerkki siitä, että pitää saada heti kaikki. Ja onko niistä yksikään oikein laulaja? Kuka vaan nuottikorvaa omaava pystyy laulamaan mistä sävellajista vaan ja onpa hienoa ja täydellistä jos sattuu olemaan synnyinlahjana hyvä sointi äänessä. Tiedän eräänkin tunnetun naissolistin, joka ei osaa soittaa mitään instrumenttia. Mielestäni aika säälittävää olla titteliltään muusikko. Kitaran rämpytystaito ei vielä tee ketään muusikoksi. Niin- mitäs tahdoinkaan sanoa? Sitä, että MINÄ en arvosta ketään solistia tai soittajaa, joka ei ole opiskellut musiikkia ja on silti suosittu. Enemmän arvosta häntä, joka on edes yrittänyt olematta silti hyvä ja suosittu. Ja sitten on eri juttu, kuka tekee ihmisestä suositun. Iltalehti, tanssilavayleisö vai joku muu vielä vähempiarvoinen taho?PISTE!
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)