Aihe: 5 kieltä?
1
Cliffe
25.04.2007 09:34:18
Olen hankkimassa uutta bassoa ja olen miettinyt että kannattaako hankkia 5-kielinen 4-kielisen sijasta. miten 5-kielinen eroaa "tavallisesta", onko se viides kieli kenties vain ylimääräinen ja tiellä? 4-kielisessä vire on EADG. mikä se olis viiskielisessä?
Johannes_t
25.04.2007 09:40:15

Hullu basisti
25.04.2007 09:54:27
Olen hankkimassa uutta bassoa ja olen miettinyt että kannattaako hankkia 5-kielinen 4-kielisen sijasta. miten 5-kielinen eroaa "tavallisesta", onko se viides kieli kenties vain ylimääräinen ja tiellä? 4-kielisessä vire on EADG. mikä se olis viiskielisessä?

Viisikielisessä kielten väli on yleensä tiheempi kuin nelarissa. Viisikielisen normivire on HEADG. Monet jotka eivät tarvitse tuota G-kieltä, mutta tuntevat tarvitsevansa H:n virittävät nelikielisen HEAD vireeseen, eli viisikielisen setistä neljä paksuinta. Ainoa miinus tälle yleensä on että nelikieliset on yleensä 34" skaalalla ja tuo H-kieli jää yleensä löysän tuntuiseksi nelarissa. Täytyis löytää jokin über paksu vaijeri tyyliin 145 että ois napakamman tuntunen.

En osaa vastata tuohon että kannattaako hankkia 5-kielinen. Mä en oo tarvinnu vielä. Joskus oon nelarin virittäny DADG:ksi ihan normi E-kielestä ja kerran oon kokeillu HEAD-virettä (5-kielisen setillä). Ne oli viikon kiinni.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Jayh
25.04.2007 10:35:59
...Ainoa miinus tälle yleensä on että nelikieliset on yleensä 34" skaalalla ja tuo H-kieli jää yleensä löysän tuntuiseksi nelarissa. Täytyis löytää jokin über paksu vaijeri tyyliin 145 että ois napakamman tuntunen...

Jos päädyt 4 kieliseen/alavireeseen niin iban BTB sarja olisi 35" esim.
http://www.thomann.de/fi/ibanez_btb550mp_ntf.htm
Rantsula
25.04.2007 11:44:02
Olen kyllä sitä mieltä nykyisin että nelikielisellä on hankalampi soitella kuin vitosella. Itse olen soitellut B-vireisellä 34"skaalasella iballa kahdeksan vuotta ja se toimii 60-80-95-130 setillä hyvin b:ssä(ei oo löysä). G-kieli on pop-rock musiikissa varsin paljon käytetty, heavyssä taas nykyisin B-ja E ne eniten käytetyt. Riippuu aika paljon mimmosta musiikkia soittelee, itse tunnen tarvitsevani G-kielen ja C-kin olisi hyvä olla olemassa.
Kai täs viäl soittamaan oppii. :D
leksi-B
25.04.2007 15:33:11
Jos tykkäät vetää kauhian nopiaa sooloo ylänauhoilta ni 5-kielinen, mulla o 5-kieline ja tykkään jotenki enemmä ku 4-kielisestä ku kielet o lähempänä toisiaan ja sillee :)
Basso se mukava soitin!
TommiW.
25.04.2007 15:40:40
Jos tykkäät vetää kauhian nopiaa sooloo ylänauhoilta ni 5-kielinen, mulla o 5-kieline ja tykkään jotenki enemmä ku 4-kielisestä ku kielet o lähempänä toisiaan ja sillee :)

Yksilökohtaista. Itse kun vedän kauhian nopiaa sooloo viisikielisellä ylänauhoilta en kykene tiluttamaan tunteitteni vuonoa tyhjäksi jos kielet ovat liian lähellä.
"Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva
leksi-B
25.04.2007 16:07:04
Niin se on taas mistä tykkää, ehkä mus o vähä kitaristia sekoitettuna :)
Basso se mukava soitin!
Santtu_123
25.04.2007 17:45:42

Ite ottasin 5-kielisen (itseasiassa otinkin) koska tyhjästä on paha nyhjästä, eli 5-kielisessa on se "ylimääräinen" kieli jota ehkä kenties saatat joskus tarvita, mutta jos 4-kielisen valitset niin eipä löydy ei.. Itse ajattelin sitä joskus tarvitsevani, ja eipä tuo ole mitään ainakaan haitannut. Rokin soitto on ehkä jopa hauskempaa kun E:n voi ottaa B-kieleltä :) Kitaristina jopa helpompi soittaa kun kielet on lähempänä toisiaan.
Rantsula
27.04.2007 11:48:15
Itse en tykkää 16,5mm väleistä lainkaan, tulee outo fiilis soittaessa, seuraavassa soittimessani on 17mm välit ja luulen että kykenen siihen mukautumaan nopeasti. Olen myös soittanut kitaraa 12 vuotta joten ei se siitäkään voi olla. Makuasioita nämä pitkälti.
B-kielellä on hyvä ottaa tukea soittaessasi!
Kai täs viäl soittamaan oppii. :D
HeavyMachinery
29.04.2007 17:40:11

Itse en tykkää 16,5mm väleistä lainkaan, tulee outo fiilis soittaessa, seuraavassa soittimessani on 17mm välit ja luulen että kykenen siihen mukautumaan nopeasti. Olen myös soittanut kitaraa 12 vuotta joten ei se siitäkään voi olla. Makuasioita nämä pitkälti.
B-kielellä on hyvä ottaa tukea soittaessasi!

Toi on aivan sama. Samanlainen ero syntyy jo kielten paksuudella. 0,5mm Näytä se sormien välissä niin olet kova jätkä....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
hollstro
29.04.2007 18:40:59

Tuo on ihan henkilökohtainen juttu. Jos tykkää että 5-kielinen on hyvä niin siitä vaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rantsula
29.04.2007 22:19:59 (muokattu 29.04.2007 22:35:16)
^^Ihan oikeesti on erilaista soittaa 16,5mm väleillä vrt 17mm. Kokeile itse jos et usko. Kaulan profiilikin on eri noilla väleillä, se että kielet ovat 0,5mm erillään ei sinänsä vaikuta, mutta kaulan profiili vaikuttaa. Ja omista mieltymyksistähän tässä on kyse, ei mistään absoluuttisesta totuudesta.
Bassomaanikko
sunder
29.04.2007 23:44:06
^^Ihan oikeesti on erilaista soittaa 16,5mm väleillä vrt 17mm. Kokeile itse jos et usko. Kaulan profiilikin on eri noilla väleillä, se että kielet ovat 0,5mm erillään ei sinänsä vaikuta, mutta kaulan profiili vaikuttaa. Ja omista mieltymyksistähän tässä on kyse, ei mistään absoluuttisesta totuudesta.

Eikös kaulan profiili taas riipu ihan siitä itsestään, eikä kielten välin puolen millin heitosta.
Rantsula
30.04.2007 00:20:08
Kaikki asiat summautuvat kokonaisuudeksi, eri valmistajillakin on kaulan profiileissa hieman eroja. Kun kielten välit kasvavat tai supistuvat, kaulan säde muuttuu yleensä siinä samalla. Tämä luo taas sen tatsin siihen soittimeen ainakin mun mielestä erittäin tärkeä seikka on se että kaulan säde on hyvän tuntuinen omaan kouraan.
Itse kirjoitan lähinnä ibanezien btb ja sr sarjalaisten eroavaisuuksista, koska niistä olen tehnyt a/b vertailuja viimeksi.
Bassomaanikko
HeavyMachinery
30.04.2007 03:26:45

Ompa tuota tullut kokeiltuakin useastikkin... Yleensä vaikutus on psykologinen. Tein aikoinaan basson jossa oli wilkinsonin talla jossa vapaasti säädettävä spacing tuli kokeiltua kaikkea mahdollista sillä esim. kompensaatiota kielten paksuuksien mukaan.

Kaulan profiili ei ole mitenkää suoraan sidonnainen kielten väleihin. Jos sulla kasvaa kielten väli 0,5mm 5k basossa se tekee 2mm lisää tallan päässä , 12 nauhan kohdalla se on alta 1mm.

Tuo väli on huomattava vasta 18mm kohdalla ja silloinkin soitettavuuden kannalta merkittävin on satulan leveys. Släppäilyä helpottaa isot välit jos on nakki sormet kuten alle kirjoittaneella.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Rantsula
30.04.2007 11:59:38
^Kiitolaukkakompin soittaminen on minusta hankalaa 16,5mm väleillä ja 17mm väleillä se onnistuu. Tiedä sitten mitä psykologista siinä on. Mutta kuten sanoin makuasioista kun ei voi kiistellä, sinä olet sitä mieltä ja minä olen tätä mieltä.
Bassomaanikko
Quu
01.05.2007 23:38:35

Missä vireessä yleensä bassoa soitat?
Jos menee ihan normivireessä ja alaspäin ei ole tarvetta päästä, niin sitten kannattaa ottaa nelikielinen.

Jos on tarvetta päästä matalammalle, niin silloin saattaa 5-kielinen olla paikallaan.
Mieti kunnolla mitä bassolta kaipaat, niin kyllä se selviää kuinka monta kieltä tarvitset.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
ewq
02.05.2007 17:38:39
Osta mikä miellyttää sormia, silmää ja korvaa.
Jos loppupeleissä alkaa kaduttamaan, kamoista aina pääsee eroon, tavalla tai toisella.

Itelläni on 4-kielinen ja 5-kielinen basso, enemmän tulee käyttöä 5-kieliselle ja se miellyttää meikää.
Vire se on epävirekin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)