Aihe: Tablojen katsominen huijausta? Entäs soinnut?
1
Wallesmanni88
24.04.2007 15:51:02 (muokattu 24.04.2007 15:51:31)

Monesti kuulee että "Älä sieltä tabloista niitä biisejä opettele, huijaat vaan itseäs! Kannattaa opetella soinnut"

Mutta jos kattoo jonkun biisin soinnut esim. netistä niin onko sekin "itsensä huijaamista"?
Tää asia on vaan mietityttänyt meikäläistä.
Karipiirto
24.04.2007 15:56:47 (muokattu 24.04.2007 15:58:20)

Nääh!! Älä usko kaikkea mitä jazzarit(:D) sanoo. Tabloista katsomisen ongelma vain tulee siinä että niistä ei opi mitään muuta kuin juuri sen mitä niissä on. Eli sointutuntemus on kitaristille sata kertaa hyödyllisempää kuin joku Master of Puppetsin riffi. Mutta jos pitää esim joku biisi oppia bänditreeneihin parissa päivässä niin ei muuta kuin tabit käteen. :)

Edit. Ja tottakai soinnun sormitukset kannattaa kattoo jostain jos vain voi. Ne sävelten suhteet ja soinnun rakentamisen teoriat voi kyllä oppia myöhemminkin mutta pitäähän sitä tietää että miltä ne kuulostaa. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
xEVH5150x
24.04.2007 15:57:49
joo ei sillä oo mitään väliä soittaako tabuista vaiko jostain muusta, kateelliset väittää että se on huijausta ku ei vaan ite osaa:D
-Aleksi-
24.04.2007 16:01:25
Se on ihan sama mistä kattoo. Mut kannattaa jättää skaalojen sahaus pienemmälle. Oon nyt vasta pikkuhiljaa pääsemässä skaaloista "irti" ja soitto alkaa kuulostaa elävämmälle ja mielenkiintosemmalle.
KurtCobain
24.04.2007 16:06:57
mää en kyl tajunnu mitään :D ei se mitään huijaamista oo, ainakaan mun mielestä :D
"Gunnarithan on kauheeta kirkumista" Joku vitun Slipknot pälli sano näin.
Karipiirto
24.04.2007 16:22:40

Se on ihan sama mistä kattoo. Mut kannattaa jättää skaalojen sahaus pienemmälle. Oon nyt vasta pikkuhiljaa pääsemässä skaaloista "irti" ja soitto alkaa kuulostaa elävämmälle ja mielenkiintosemmalle.

Mä en oo koskaan oikein tajunnut tätä lausetta. Siis irti skaaloista. Eli meinaako se sitä että soittaa säveliä muistakin skaaloista jämähtämättä yhteen skaalaan ja "boxiin"? Vai mitä se meinaa?

Tämä ei siis ole provo vaan ihan puhdasta uteliaisuutta kun halua kehittymiseen on?

Sinänsä skaalojen opettelua ei kannata jättää pois koska ne toimivat hyvänä "ohjenuorana" soittamisessa kunhan niihin ei jää "loukkuun". :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
-Aleksi-
24.04.2007 16:36:27 (muokattu 24.04.2007 16:37:00)
Mä en oo koskaan oikein tajunnut tätä lausetta. Siis irti skaaloista. Eli meinaako se sitä että soittaa säveliä muistakin skaaloista jämähtämättä yhteen skaalaan ja "boxiin"? Vai mitä se meinaa?

Just tota, tai mä en kyllä mieti että "pistetäänpä tota toista skaalaa vähän mukaan" vaan kokeilen mikä sopisi tähän ja mikä taas tähän kohtaan. Teen melkein omat skaalat. Nojoo mulla on vielä vähän pohjana tuo Pentatonic blues skaala, siis rokkiin ja heviin juuri, kuulostaa just hyvältä. Katsokaa tuolta esimerkkinä A:han http://www.all-guitar-chords.com/gu … chnam=Pentatonic+Blues&get2=Get
InYourFace90
24.04.2007 18:05:19
Parempi ois blockaa korjakuulolta. Sävelkorva kehittyy...
Up The Irons!
Kitarmän
24.04.2007 18:50:09
Parempi ois blockaa korjakuulolta. Sävelkorva kehittyy.

Erittäin samaa mieltä kanssasi...
-Cale
24.04.2007 19:12:13
Tuossa tapauksessa koko soittoharrastukseni perustuu huijaukselle. En sitten taida olla "oikea" muusikko, tai kitaristi...
Iron Horse
24.04.2007 20:52:58
Parempi ois blockaa korjakuulolta. Sävelkorva kehittyy.
Parempi ois, jos säveltää biisin ite. Siis ei mitään järkeä (ei oteta tätä liian vakavasti, eihän ;) ) Yrittää plokata jotain Steve Vain tms. tiluhirviön sooloa, jos jossakin on suurinpiirtein oikein tabit siihen sooloon.
Ja jos aloittelija luulee, että vain korvakuulolta saa opetella soittamaan kappaleita, niin voi kestää "aika" kauan, että sillä saralla kehittyy (oletuksenahan ei ole se, että takana on 7 vuotta viulua). TIETYSTI se kehittää korvakuuloa, jos onnistuu plokkaamaan ne oikeat äänet, mutta se on niin tuskaista alottelijoille, että ei mitään järkeä.
Huijausta on se, että tekee soittoharrastuksen itselle tarpeettoman vaikeaksi.
Screaming! Screaming for vengeance!
Karipiirto
24.04.2007 20:58:06

Just tota, tai mä en kyllä mieti että "pistetäänpä tota toista skaalaa vähän mukaan" vaan kokeilen mikä sopisi tähän ja mikä taas tähän kohtaan.

Ahaa. No sittenhän minä olen yrittänyt tätä skaaloista irtaantumista jo pidemmän aikaa. :D Hienoa kun osaa vihdoinkin sanoa että mitä oikein on tekemässä. :)
oiva tumpeloinen
24.04.2007 23:28:15 (muokattu 24.04.2007 23:31:58)
Muutama ajatus tähän ketjuun.....

Treenaamiseen käytetty metodi on mielestäni ihan se ja sama. Lopputulos ratkaisee. Keikalla tai treeniksellä vedettäessä kukaan ei tiedä loppupeleissä, onko se biisi opittu lapuista, tabuista, plokkaamalla tai vaikka ikkunasta apinoimalla sitä naapurin parempaa kitaristia. Eri metodit noista kehittää eri taitoja. Lappujen lukutaidolla on oma paikkansa ja samaten sillä korvakuulolla. Miksi ei sillä apinoinnillakin. Plokkaamisen ilo on tietenkin se, että soittaessa toisten tavaraa ei koskaan tule hätä, kun voi sen tavaran itse kuunnella. Kaikkia niitä Vain sooloja ei ole saatavilla tabulatuureina, ainakaan sellaisena versiona, mikä olisi täysin oikein.

Tästä päästäänkin niihin skaaloihin. Ne skaalat on hyvä APUVÄLINE varsinkin toisten tavaraa opetellessa. Niitä skaaloja vain kannattaa opetella kuuntelemaan, miltä ne kuulostaa, eikä käyttää pelkästään sormituksina. Erilaisten fiilisten löytäminen eri skaaloista antaa aika paljon valmiuksia luoda erilaista musiikkia verrattuna tilanteeseen, että pommitetaan aina samaa e-molliskaalaa edestakaisin ja valitetaan, että skaaloista kannattaa opetella ulos. Ja mistäkö mä tän tiedän........
Kyllä ne skaalatkin kannattaa mun mielestä ottaa haltuun. Helpottaa elämää aika kovasti. Ne kovat jätkätkin poraa erinäisiä skaaloja, vaikka kaikki ei niitä osaisikaan nimetä.

....ihmettelen, ettei kukaan ole vielä postannut kuvaa tabloista tänne.
InYourFace90
25.04.2007 19:01:40
Muutama ajatus tähän ketjuun.....

Treenaamiseen käytetty metodi on mielestäni ihan se ja sama. Lopputulos ratkaisee. Keikalla tai treeniksellä vedettäessä kukaan ei tiedä loppupeleissä, onko se biisi opittu lapuista, tabuista, plokkaamalla tai vaikka ikkunasta apinoimalla sitä naapurin parempaa kitaristia. Eri metodit noista kehittää eri taitoja. Lappujen lukutaidolla on oma paikkansa ja samaten sillä korvakuulolla. Miksi ei sillä apinoinnillakin. Plokkaamisen ilo on tietenkin se, että soittaessa toisten tavaraa ei koskaan tule hätä, kun voi sen tavaran itse kuunnella. Kaikkia niitä Vain sooloja ei ole saatavilla tabulatuureina, ainakaan sellaisena versiona, mikä olisi täysin oikein.

Tästä päästäänkin niihin skaaloihin. Ne skaalat on hyvä APUVÄLINE varsinkin toisten tavaraa opetellessa. Niitä skaaloja vain kannattaa opetella kuuntelemaan, miltä ne kuulostaa, eikä käyttää pelkästään sormituksina. Erilaisten fiilisten löytäminen eri skaaloista antaa aika paljon valmiuksia luoda erilaista musiikkia verrattuna tilanteeseen, että pommitetaan aina samaa e-molliskaalaa edestakaisin ja valitetaan, että skaaloista kannattaa opetella ulos. Ja mistäkö mä tän tiedän........
Kyllä ne skaalatkin kannattaa mun mielestä ottaa haltuun. Helpottaa elämää aika kovasti. Ne kovat jätkätkin poraa erinäisiä skaaloja, vaikka kaikki ei niitä osaisikaan nimetä.

....ihmettelen, ettei kukaan ole vielä postannut kuvaa tabloista tänne.

Komppaan! Ja kannattaa opetella biisejä tablatureista, nuoteista sekä blockata itse niin oppii monipuolisesti.
Up The Irons!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)