Aihe: Kokoomus hoitaa hommat Tekijänoikeusasioissa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Mikael
24.04.2007 11:54:11

Aika hyvä farssi tämä Kokoomuksen "inhimillinen kömmähdys". Vielä ennen vaaleja Kokoomuskin oli sitä mieltä että tekijänoikeusasiat tulisi säilyttää opetusministeriössä, mutta nyt vaalien jälkeen onkin toinen ääni kellossa.

Ennen vaaleja:

Kokoomus: "Tekijänoikeusasiat tulee säilyttää opetusministeriössä. Työllä on aina hintansa, ja työntekijöiden perustelluista tekijänoikeuksista on huolehdittava."
- Taru Tujunen, puoluesihteeri -

lähde: http://www.kulttuuriuutiset.net/lyh … _ja_yrittamisesta/?a=show&id=86

Vaalien jälkeen Kokoomus onkin sitä mieltä että tekijänoikeudet tulisi siirtää kauppa- ja teollisuusministeriöön. Vaikuttaa aika puhdasoppiselta kusetukselta, jollainen kannattaa hoitaa heti vaalien jälkeen alta pois, jotta se unohtuisi ennen seuraavia vaaleja.
Inhimillisyys on hyve.
McNulty
24.04.2007 12:01:58
Jos joku uskoo vaalilupauksiin niin ei voi syytellä kuin itseään ja katsella peiliin :)
Kurjaahan tuo on, mutta kuten toisessakin threadissa on todettu... kyse on vain kylmästä ja karusta bisneksenteon välikappaleesta. Cold and bare interlude!
get out of my space - www.myspace.com/dimeshred
McNulty
24.04.2007 12:23:11
Miksi tuollainen asenne ja mitkä ihmeen säännöt? Jos mä olisin asian tuosta sun tekstistä ymmärtänyt niin en olis kysynyt. Pitäiskö siis asian antaa olla vaan ja hyväksyä se koska se on bisnestä?

Sanoin että se on kurjaa. En minäkään siitä vaihdoksesta pidä, että tekijänoikeudet lyödään sinne kylmän bisneksen puolelle. En kuitenkaan ajatellut räjäyttää eduskuntaa tämän takia. Itseasiassa minun pitäisikin kysyä, että mitä sinä tällä threadilla ajat takaa? Adresseja voidaan kerätä ja mielenosoituksia järjestää, en vain usko aikaisempien esimerkkien perusteella niillä olevan minkäänlaista vaikutusta päätökseen. Kurjaa, todellakin.
Margarita
24.04.2007 12:53:01
Sanoin että se on kurjaa. En minäkään siitä vaihdoksesta pidä, että tekijänoikeudet lyödään sinne kylmän bisneksen puolelle.

En vielä uskalla täysin dumata tuota vastuun siirtoa - ovathan tekijänoikeuskäytännöt varsinkin musiikin puolella aikamoista lukujen tihrustamista. Tuntuu kuitenkin välillä siltä, että Suomessa koko kulttuurin kenttää ollaan siirtämässä sinne kylmän bisneksen puolelle. Nykyään Hesarissakin kirjoitetaan kultuuriosiossa lähes päivittäin musiikin viennin kasvusta yms., Idolsista jne. Samaan ilmiöön voidaan lukea nk. huippuyliopiston eli TaiKin ja Kauppiksen yhdistämisen läpi runttaaminen. Kyllähän muuallakin (esim. New Yorkin yliopistossa) kauppakorkeakoulut ja taidekoulut tekevät yhteistyötä, mutta kyseessä on osastokohtainen, valinnanvarainen yhteistyömahdollisuus, eikä kokonaisvaltainen yhdistäminen. Suomessa on kulttuuripoliittisesti vallallaan klassinen uusrikkaiden junttimentaliteetti, hirveä pätemisen tarve. Kaikki tänne heti, ja rahalle kummarretaan.

Risoo.
Feggy
24.04.2007 12:56:03

Mikael
24.04.2007 13:06:34 (muokattu 24.04.2007 13:08:37)

Sanoin että se on kurjaa. En minäkään siitä vaihdoksesta pidä, että tekijänoikeudet lyödään sinne kylmän bisneksen puolelle. En kuitenkaan ajatellut räjäyttää eduskuntaa tämän takia. Itseasiassa minun pitäisikin kysyä, että mitä sinä tällä threadilla ajat takaa? Adresseja voidaan kerätä ja mielenosoituksia järjestää, en vain usko aikaisempien esimerkkien perusteella niillä olevan minkäänlaista vaikutusta päätökseen. Kurjaa, todellakin.

Joo en mäkään tässä mitään muuta ole tehnyt kun yrittäyt herättää keskustelua keskustelupalstalla - eikä mulla sen kummempaa tarkoitusperää ollutkaan.

Minusta tuntuu oudolta tuollainen asenne, että jos tuntuu ettei jollekin asialle itse voi mitään niin asiasta ei saisi edes keskustella. Ylipäätään moinen luovuttaminen ja "ei tälle kuitenkaan mitään voi" -asenne on mulle snadisti vieras. Ja kyllähän keskustelemalla voi vaikuttaa - jos nyt tällä keskustelulla ei ehkä muuteta historian suuntaa tai edes tuota tekijänoikeusasiaa, niin ehkäpä edes yksi ihminen ensi vaaleissa muistaa Kokoomuksen petetyt lupaukset ja äänestää toisin.
Inhimillisyys on hyve.
Ostinaatio
24.04.2007 14:16:10
Minusta tuntuu oudolta tuollainen asenne, että jos tuntuu ettei jollekin asialle itse voi mitään niin asiasta ei saisi edes keskustella. Ylipäätään moinen luovuttaminen ja "ei tälle kuitenkaan mitään voi" -asenne on mulle snadisti vieras. Ja kyllähän keskustelemalla voi vaikuttaa - jos nyt tällä keskustelulla ei ehkä muuteta historian suuntaa tai edes tuota tekijänoikeusasiaa, niin ehkäpä edes yksi ihminen ensi vaaleissa muistaa Kokoomuksen petetyt lupaukset ja äänestää toisin.

Juuri näin. Asenne jonka mukaan perseellään olevia asioita ei voi nostaa edes keskusteluun, koska ne ovat ylivoimaisen hankalia muuttaa, lisää vain hankaluuttaa muuttaa perseellään olevia asioita.

Kyllähän sitä itse kullakin toki alkaa palamaan käämit siihen, että politiikassa päätöksiä ei enää tehdä sen mukaan mitä kansalle on luvattu, vaan sen mukaan miten talouden suhdanteet määrittelevät. Se, että tästä tilanteesta ei edes keskustella tai pidetä melua, koska "se nyt kumminkin menee niin", varmistaa tilanteen jatkumisen (se on alunperin jopa saattanut johtaa siihen, että tilanne on näin pahaksi käynyt).

Jos ihan eduskuntapolitiikkaa miettii, niin nyt on tullut sen verran vaalilupauksia hallituspuolueilta, että olisi ihan suotavaa, että noiden lupausten ja päätösten mahdollista epäsuhtaa nostetaan esiin missä ilmenee ja kun on vain mahdollista. Lisäksi tämä aihe koskee nimenomaisesti musiikin parissa duuniaan painavia, joten täällä varsinkin on hyvä olla hereillä siitä että tällaisia päätöksiä on tehty.
"In all times and places it is the task of politics to shed light upon and dispel prejudices, which is not to say its task is to train people to be unprejudiced or that those who work toward such enlightenment are themselves free of prejudice." -Arendt
Mr. Mustard
24.04.2007 14:16:51
Onko tää thread joku provo? Mä en ymmärtänyt mikä tässä ministeriön vaihdoksessa on nyt niin dramaattista? Eikö tärkeintä ole hoitaa itse tekijänoikeuksia, eikä murehtia minkä ministeriön alaisuudessa ko. asiat ovat? Tää on taas vähän samanlaista keskustelua kuin aikoinaan se, kuuluuko urheilu kulttuuriministerön alaisuuteen.

Tässä ei nyt olla tuotu esiin mitään konkreettista esimerkkiä uhkasta. Mikä on tämä "kylmä bisnes" ja miten se vahingoittaa tekijänoikeusasioita?
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..." - Lemmy Kilmister
kivi
24.04.2007 14:20:39 (muokattu 24.04.2007 14:25:19)
Onko tää thread joku provo? Mä en ymmärtänyt mikä tässä ministeriön vaihdoksessa on nyt niin dramaattista? Eikö tärkeintä ole hoitaa itse tekijänoikeuksia, eikä murehtia minkä ministeriön alaisuudessa ko. asiat ovat? Tää on taas vähän samanlaista keskustelua kuin aikoinaan se, kuuluuko urheilu kulttuuriministerön alaisuuteen.

Tässä ei nyt olla tuotu esiin mitään konkreettista esimerkkiä uhkasta. Mikä on tämä "kylmä bisnes" ja miten se vahingoittaa tekijänoikeusasioita?

Ei, kyllä tässä on ihan oikeasta asiasta kyse.

Kyse on siitä, mitä arvoja jossakin nostetaan esille. Mikäli taide koetaan kulttuurina se kuuluu sivistystoimen alaisuuteen, mikäli taas taide punnitaan taulujen hintoja vertailemalla ollaan kaupan saralla.

Tää on ihan konkreettinen juttu, jossa mitattava suure on vaihtumassa useammallakin taiteen osa-alueella.

Edit: ei oo kyse siitä onko KTM huonompi hoitamaan juttuja kuin OPM, vaan siitä että KTM:n alaisuudessa olevia asioita automaattisesti mitataan eri ominaisuuksista kuin OPM:n alaisuudessa. Musiikin tai vaikka taideteollisuuden siirtäminen OPM:ltä KTM:lle merkitsee ihan suorasanaisesti sitä, että vastedes mitattava arvo ei ole humanistinen löperö kulttuurillisuus ja sivistys, vaan kyky tuoda rahaa ja lisää rahaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Johannes_t
24.04.2007 14:22:18

Onko tää thread joku provo?

Niin, siinä ensimmäisessä viestissä on se linkki, joka vie sivulle, jossa todetaan mm:

"Taiteilijat ja merkittävimät kulttuuriyrittäjien järjestöt taas vastustavat siirtoa. Ne pelkäävät, että kauppa- ja teollisuusministeriössä siirtoa ajavien suuryritysten etu painaisi enemmän kuin kulttuuriväen ja kulttuuriyrittäjien etu.

Ne arvioivat, että siirron ajajat yksinkertaisesti tahtoisivat saada toisten työn ja yrittämisen tulokset käyttöönsä entistä halvemmalla."
Klezberg
24.04.2007 15:37:02

Ymmärrän hyvin tuon miten ministeriön vaihto vaikuttaa painotuksiin. Mutta kuinkahan paljon sillä, mikä ministeriö Suomessa asiaa hoitaa, on loppujen lopuksi merkitystä. Vuonna 2002 otin osaa keskusteluun ns. yhteisöraukeamispykälästä, jonka mukaan Euroopan ulkopuolella myytyjä teoskappaleita ei saa EU:n sisällä myydä eteenpäin. Minun oli vaikea nähdä että tässä olisi ajettu tekijän intressejä, sen sijaan oli helppo nähdä yhteys mediateollisuuteen. Tuolloin annettiin OPM:n taholta ymmärtää että Suomella ei ollut tuossa asiassa liikkumavaraa, vaikka hekin olivat nähneet tässä ongelman.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
McNulty
24.04.2007 16:00:43
Minusta tuntuu oudolta tuollainen asenne, että jos tuntuu ettei jollekin asialle itse voi mitään niin asiasta ei saisi edes keskustella. Ylipäätään moinen luovuttaminen ja "ei tälle kuitenkaan mitään voi" -asenne on mulle snadisti vieras.

En minäkään luovuttanut ole, mutta kyseinen asia ei ole minulle niin suuri että jaksaisin siitä stressata näin paljon. Itse äänestin demareita vaaleissa, joten siltäkin osastolta kuittaan asian sanomalla: "Mä tiesin että tässä käy näin!"

Ruotsissahan on sama meininki. Demareilla ei ole ollut siellä lähivuosiin, jos koskaan tällaista kannatusta, kuin nyt porvarihallituksen aikana. Uskaltaisin väittää että Suomen hitaat mokkulat tulee perässä ja ottavat TAAS Ruotsista mallia.

Ja kyllähän keskustelemalla voi vaikuttaa - jos nyt tällä keskustelulla ei ehkä muuteta historian suuntaa tai edes tuota tekijänoikeusasiaa, niin ehkäpä edes yksi ihminen ensi vaaleissa muistaa Kokoomuksen petetyt lupaukset ja äänestää toisin.

Voi toki, mutta yleensä poliittisessa vakaumuksessa ja päätöksenteossa on tärkeämpiäkin asioita kuin tämä. Tuskin se oikeistolainen muusikko nyt koko puoluetta hylkää tämän takia... tai mistäs minä tiedän. Ei ole minun asiani käännyttää ihmisiä puolueesta toiseen.
Ukko
24.04.2007 16:24:00

Kokoomukselta ei voi odottaa mitään hyvää (paitsi varakkaammalle kansanosalle).
Margarita
24.04.2007 18:35:40

Olen aivan samaa mieltä.
Leikari
24.04.2007 18:36:13

Veholla tavataan!!!

(kts. perjantain iltalehti)
Notefix
24.04.2007 21:14:05

Tämä on asia, jolla voi oikeasti olla merkitystä. Toi levymyynti yms. on aika pikkujuttua tähän verrattuna musiikin tekijöiden kannalta. Siis, se että tekijänoikeuksia aletaan hämärtää. Samaa kehitystä on havaittavissa muuallakin.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Thomy
24.04.2007 21:46:40
Tässä vielä tiivistelmä aiheesta:

9.2.2007 kokoomus:
"Tekijänoikeusasiat tulee säilyttää opetusministeriössä. Työllä on aina hintansa ja työntekijöiden perustelluista tekijänoikeuksista on huolehdittava."

(18.3.2007 eduskuntavaalit)

19.4.2007 kokoomus:
"Tästä tilanteesta täytyy olla valtavan pahoillaan. Tapahtui inhimillinen virhe"
ICE
24.04.2007 22:32:14
Eikö tekijänoikeudet ole liiketoimintaan kuuluvia immateriaalioikeuksia, olkoot ne sitten opetusministeriön tai kauppa- ja teollisuusministeriön alaisuudessa? En nyt oikein ymmärrä.
Kehä kolmosen ulkopuolella kilpaillaan siitä kenellä on vittumaisin työpaikka ja rumin eukko.
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #1
Thomy
24.04.2007 22:50:49
Eikö tekijänoikeudet ole liiketoimintaan kuuluvia immateriaalioikeuksia, olkoot ne sitten opetusministeriön tai kauppa- ja teollisuusministeriön alaisuudessa? En nyt oikein ymmärrä.

Et niin. Kyse on katsos muustakin kuin liiketoiminnasta. Kokeile vaikka.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)