kingdom 24.04.2007 04:48:25 | |
---|
En nyt oikein keksinyt minne tämä pitäisi laittaa, sopii varmaan parhaiten tänne. Eli tilanne on tällainen: olen alkanut antamaan tunteja 10-vuotiaalle pojalle, jolla ei ole takanaan kovin kummoista historiaa kitaran kanssa. Eli siis kitaristina melko alkuvaiheissa vielä. Kun en itsekään ole mikään virtuoosi enkä ole koskaan käynyt kitaratunneilla, en oikein tiedä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Antakaa siis vinkkejä, mitä kannattaa opettaa ensimmäiseksi? Mitä pitäisi painottaa ja mitä pitäisi varoa? Tietysti varmaan perusasiat kuten oikea soittoasento kannattaa opettaa heti alkuun, mutta entäs sen jälkeen? Miten saada kaverin innostus säilymään ja jopa kasvamaan? Kiitoksia jo etukäteen. |
Wahi 24.04.2007 10:47:52 | |
---|
Perussoinnut, nuotit, soittoasento. Ja sitten voi alkaa käymään jotain helppoja kappaleita. Näistä minä varmaankin lähtisin. Rölölöö! |
Antero-- 24.04.2007 10:56:23 | |
---|
Ja sitten voi alkaa käymään jotain helppoja kappaleita. perusmelodioita yhdellä kielellä myös. Antero "Einmal ist Keinmal" |
Miten saada kaverin innostus säilymään ja jopa kasvamaan? Ei mitenkään jos sitä innostusta ei ole omasta takaa. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
InYourFace90 24.04.2007 14:30:16 | |
---|
No yleensä aluksi jtn sorimharjotuksia, että sormet alkaa liikkumaan jotenkin. Sitte perussointuja ja jotain helppoja melodioita (Ukko-Nooa :D). Up The Irons! |
Torniojaws 24.04.2007 14:33:09 | |
---|
Ei mitenkään jos sitä innostusta ei ole omasta takaa. Hyvä opettaja innostaa oppilaita, huono opettaja vain ottaa pattiin. |
Krice 24.04.2007 14:40:51 | |
---|
Hyvä opettaja innostaa oppilaita, huono opettaja vain ottaa pattiin. Nyt puhutaan eri asiasta. Jos on kiinnostunut soittamisesta niin huonokaan opettaja ei saa lopettamaan. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Iron Horse 26.04.2007 18:18:44 | |
---|
Nyt puhutaan eri asiasta. Jos on kiinnostunut soittamisesta niin huonokaan opettaja ei saa lopettamaan. Kyllä hyvä opettaja innostaa soittamaan ihan eri tavalla, ja neuvoo oikeita asioita, ja soittamaan oikein, eikä mollaa heti, jos ei osaa soitta Dmadd9/11:a =) Screaming! Screaming for vengeance! |
skellu 28.04.2007 18:30:14 | |
---|
Ja hyvä opettaja osaa poistaa soittojännityksen. Vähän niinkuin autokoulussa inssivalvoja, jos setä jurottaa siinä silmät kovana lehtiö kädessä, niin suoritus kärsii jännityksestä aika pahasti. Itselläni onnistui opettaja luomaan rennon ja lupsakan tunnelman, niin uskalsi ajaakin :) Sama homma soittelussa, ei paljon naurata jos opettaja kuuntelee korvat höröllä ja odottaa, että milloin se virhe tulee ja katkaistaan soitto. |
Ibanez_90 28.04.2007 19:07:56 | |
---|
Opeta heti pitämään peukalolla ja etusormella plektrasta, ja löytämään hyvä pikkaus kohta. Olen Stratocaster_90 |
hullu_ukko 28.04.2007 20:30:14 (muokattu 28.04.2007 20:31:05) | |
---|
Opeta heti pitämään peukalolla ja etusormella plektrasta, ja löytämään hyvä pikkaus kohta. Ei kyllä ole IMO se tärkein asia aloittelijalle. Lisäksi on olemassa muitakin toimivia tapoja pidellä plektraa kuin tuo peukalon ja etusormen välissä. Aivan alkuun tosiaankin aivan yksinkertaisia yhden kielen melodioita. Nuottien aika-arvoihin kannattaa aloittelijan kanssa kiinnittää huomiota, sillä ainakin itse koin nuo aika-arvot hankalaksi oppia. M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Hallitus on myös vedonnut kansainvälisiin järjestöihin, kuten Euroopan neuvostoon ja Natoon, jotta nämä estäisivät virolaisten aikeet olla myymättä halpaa alkoholia suomalaisille.'' -Lehti |
Karipiirto 28.04.2007 20:47:41 (muokattu 28.04.2007 20:50:13) | |
---|
Opeta heti pitämään peukalolla ja etusormella plektrasta, ja löytämään hyvä pikkaus kohta. Plekun asento on sellainen asia että sen oppii parhaiten kun sen oppii kantapään kautta ja oppii ymmärtämään miksi se on hyvä niin. Ite aloin pohtia plekun asentoa kun hoksasin että pikkaustarkkuus ontui ja pahasti. E. Ja itseopittuna löytää paremmin sen itselle optimaalisen asennon, joka, kuten tuossa aiemmin jo sanottiin ei välttämättä ole se peukalo/etusormi-asento. Eddie Van Halen soittaa käsittääkseni(ainakin joillain videoilla) peukalo/keskisormi asennossa ja etusormi on vapaa täppäykseen. :) "There's no roll!
They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards |
mll 29.04.2007 19:26:32 (muokattu 29.04.2007 19:30:14) | |
---|
En nyt oikein keksinyt minne tämä pitäisi laittaa, sopii varmaan parhaiten tänne. Eli tilanne on tällainen: olen alkanut antamaan tunteja 10-vuotiaalle pojalle, jolla ei ole takanaan kovin kummoista historiaa kitaran kanssa. Eli siis kitaristina melko alkuvaiheissa vielä. Kun en itsekään ole mikään virtuoosi enkä ole koskaan käynyt kitaratunneilla, en oikein tiedä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Antakaa siis vinkkejä, mitä kannattaa opettaa ensimmäiseksi? Mitä pitäisi painottaa ja mitä pitäisi varoa? Tietysti varmaan perusasiat kuten oikea soittoasento kannattaa opettaa heti alkuun, mutta entäs sen jälkeen? Miten saada kaverin innostus säilymään ja jopa kasvamaan? Kiitoksia jo etukäteen. Mielestäni alussa pitäisi painottaa PALJON korvakuulolta soittamista. Korva on soittajan tärkein työkalu. Näin muusikoiden.net toivottavasti välttyy tulevaisuudessa tabulatuurien kyselijöiltä. Ei kannata alkaa heti opettamaan nuottien lukemista. Miksi pitäisi oppia heti lukemaan jos ei osaa vielä edes puhua? Nuotit ehtii oppimaan myöhemminkin. Pistä poika improvisoimaan heti alusta pitäen, ettei siitä tule kynnystä myöhemmin. Opeta vaikka em-pentatoninen asteikko ja pistä poika soittamaan räkäbluesia. Olen testannut yhdellä leirillä tätä metodia ja se toimi hyvin. Kanoottilaulun kanssa on myös kiva improvisoida. Yritä opettaa tekniset asiat ja soittoasennot niin kuin sinun mielestäsi on hyvä. Opeta pojalle miten plektraa pidetään kädessä. Olen joutunut korjaamaan joidenkin oppilaiden plektratyöskentelyä myöhemmässä vaiheessa. Heidän soittonsa oli todella takkuilevaa väärän plektran pitotyylin takia. Korjaus paransi huomattavasti soiton sujuvuutta. Koita tehdä soittamisesta mukavaa puuhaa. Tämä on ehkäpä tärkein asia. Markus |
rainmaker 30.04.2007 10:40:35 | |
---|
Koita tehdä soittamisesta mukavaa puuhaa. Tämä on ehkäpä tärkein asia. Kyllä. Tässä on asian ydin, jos oppilas on soittouransa alkuvaiheessa. Varsinkin jos oppilas on 10 vuotias, olisi ensimmäisten tuntien jälkeen hyvä jäädä sellanen fiilis, että osaa jotakin. Tähän käy hyvin vaikkapa juuri joku helppo yhdellä kielellä soitettava melodia. Eli siis tärkeää olisi aluksi saada niitä onnistumisen kokemuksia. Sitten vähitellen voi alkaa neuvomaan nuotteja, sointuja ja niiden muodostamista. Itse olen oppilaiden kanssa soitellut levyjen mukana. Esim. yksi oppilas tykkäsi kovasti kotiteollisuudesta --> kitara oikeaan vireeseen, riffit haltuun ja levyn mukana soittamaan. Minusta tuo oli aloitteluvaiheessa ihan hyvää treeniä tahdissa soittamisen kannalta, lisäksi oppilas sai soittaa mielimusiikkiaan. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
skellu 30.04.2007 12:08:04 | |
---|
Kyllä. Tässä on asian ydin, jos oppilas on soittouransa alkuvaiheessa. Varsinkin jos oppilas on 10 vuotias, olisi ensimmäisten tuntien jälkeen hyvä jäädä sellanen fiilis, että osaa jotakin. Tähän käy hyvin vaikkapa juuri joku helppo yhdellä kielellä soitettava melodia. Eli siis tärkeää olisi aluksi saada niitä onnistumisen kokemuksia. Sitten vähitellen voi alkaa neuvomaan nuotteja, sointuja ja niiden muodostamista. Itse olen oppilaiden kanssa soitellut levyjen mukana. Esim. yksi oppilas tykkäsi kovasti kotiteollisuudesta --> kitara oikeaan vireeseen, riffit haltuun ja levyn mukana soittamaan. Minusta tuo oli aloitteluvaiheessa ihan hyvää treeniä tahdissa soittamisen kannalta, lisäksi oppilas sai soittaa mielimusiikkiaan. Ei varmaan voi enää enempää kompata, se on varsinkin nuorelle tärkeää, että voi sitten kotona näyttää sisaruksille / vanhemmille / kavereille, että "katos kun mä ossaan tällaasee!" Sattuipa hyvä tuuri, että tykkää Kotiteollisuudesta, Kotiteollisuus ja joku Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus on mainiota 4/4 reeniä, jumputetaan tasaisesti 8-osia alusta loppuun =) |
-Aleksi- 10.05.2007 15:20:10 (muokattu 10.05.2007 15:51:12) | |
---|
Technical Difficulties.. Joojoo oli huono vitsi. Tyydyn komppailemaan muita siis. Tekniikka haltuun heti alusta niin jatko on helpompaa. |
wrshredder 11.05.2007 00:33:33 (muokattu 11.05.2007 00:33:59) | |
---|
Opeta soittamaan ronskisti. Painota semmosta reipasta otetta soittamiseen ,ei ujostella ,eikä hivellä niitä kieliä. :) |
skellu 11.05.2007 11:35:06 | |
---|
Opeta soittamaan ronskisti. Painota semmosta reipasta otetta soittamiseen ,ei ujostella ,eikä hivellä niitä kieliä. :) "Kattos ny poeka, tää on dynamiikkaa ja tätä ei tueta" :D |
Keppis 11.05.2007 14:22:17 | |
---|
Itseäni ainakin motivoi, kun ensimmäiset melodiapätkät ja kappaleet oli biisejä, joita kuuntelin ja joista tykkäsin. Onni vie inspiraation. |
JK1 14.05.2007 11:54:00 | |
---|
Ihan hyviä pointteja tuossa tuli mutta minusta kyllä liialloinen korvakuulolta soiton painottaminen on alkuvaiheessa tappavaa toimintaa: itsellä oli ainakin alkuun hirveitä vaikeuksia poimia edes sitä kotiteollisuutta korvakuulolta ja tabulatuurit juuri pelastivat soittoinnon, kun kaikkea ei tarvinnut tehdä vaikeimman kautta. Itsekin olen sitä mieltä, että KT:n ja rautiaisen biisit ovat todella hyvä paikka aloittaa soitto itsekseen ja bändin kanssa. Olen myös vahvasti sitä mieltä(vaikka saan aina tässäkohtaa tiukkoja vastalauseita), että kannattaa opettaa ensin viitossoinnut ja vain esitellä hieman helppoja perussointuja sillä varsinkin 10-vuotiaalle vaikkapa F-duuri voi olla alkuun yllättävän vaikea. Viitossoinnuissa taas ei tarvita mahdotonta sormikoordinaatiota tai -voimaa joten niillä on alkuun mukava opetella rytmejä, juuri noita sävelten pituuksia, pikkaustekniikkaa, demppausta ja oppii pikkuhiljaa taivuttamaan niitä sormia ja pitämään niitä oikeassa asennossa. |