Halsu 23.04.2007 12:00:46 (muokattu 23.04.2007 12:14:36) | |
---|
Ei mulla vaan, vissiin käynyt sitten helvetinmoinen tuuri, taidanpa laittaa lottorivin vetämään.. :P ...tai sitten et tee koneella mitään kovin raskasta / vaativaa (äänihommat harvoin ovat, verrattuna esim. videohommiin). OS X hoitaa defragmentoinnin itse automaattisesti siltä osin, kun kyseessä ovat pienet tiedostot, ja niitähän valtaosa käyttäjistä lähinnä pyörittelee. No, just just. Äänitiedostot ovat aika usein yli sen 20 megan - monoraidat, jos biisi on yli 4 min, stereoraidat jos biisi on yli 2 min, olettaen että käyttää 44.1kHz/16bit mopolaatua, paremmilla asetuksilla menee jo aiemmin yli. Kotivideolaadulla (MiniDV) 20 megaa menee rikki alle 10 sekunnin videopätkässä, kompressoimaton TV -koon video on yli 20 megaa *sekunti*. HD -laadulla raja menee rikki 0.2 sekunnissa. Mä luulen että mun koneelta löytyy hyvällä säkällä enemmän yli kuin alle 20 megan tiedostoja (kovalevytilaa taitaa olla siirtolevyt mukaan lukien kolmisen teraa - kaikki aika täynnä ,-). Automaattinen defragmentointi toimii hyvin niin kauan, kun koneen kovalevyllä on riittävästi vapaata tilaa (muistaakseni 8-10% oli se "ohjearvo"). Isot tiedostot eivät sitten taas pirsto levyä kovinkaan äkkiä, esimerkiksi minulla ei ole mitään tarvetta defragmentoida, vaikka kohtuullisen paljon isojakin tiedostoja käsittelen. Ainakin tuon linkkaamani artikkelin mukaan tuo ohjearvo on enemmänkin 20-50%, riippuen millaista hommaa tekee (esim. videohommissa lähempänä 50%:iä). Ja kyllä ne isot tiedostot nimenomaan fraggaavat levyjä. Kun sulla on paljon pieniä fragmentoitumattomia tiedostoja, joiden väleissä on rakoja ja kirjoitat sitten levylle ison tiedoston, paloinahan se sinne menee (näin OS X:kin toimii). Mitä pidempään ja mitä täydempänä levyä käytät (kirjoitat ja poistat tiedostoja), sitä enemmän levy fragmentoituu. Jos joskus (muka) ilmenisi tarvetta defragmentoinnille, niin käynnistän koneen ulkoiselta levyltä, ja kopioin ulkoisen levyn sisällön takaisin sisäiselle ja kas, kovalevyni on defragmentoitu. Itse tykkään kyllä enemmän automaattisesta, käyttötaukojen aikana taustalla tapahtuvasta defraggauksesta (käytän Diskeeper -softaa). P.S. Aletaan olla jo aika kaukana GarageBand vs. Audacity -topicista, mutta näinhän se tuntuu aina täällä menevän maccia käsittelevissä keskusteluissa. :) He, taitaa täällä mennä vähän OT:ksi aihe kuin aihe ;-) CU
--
Eki |
Fonisoul_ 23.04.2007 12:15:35 | |
---|
Ite tykkään Macilla ääniduunia tehdä, tosin PCllä en ole koskaan edes kokeillut (paitsi PT Freetä) joten mitään vertailukohtaa ei ole. Nyt vaan on Maciin tottunut ja siitä tykkään. Mutta! Vaikka Mac on tosi mukava, ei sekään mikään taivaallinen systeemi ole. Pro Toolsin saa kyllä solmuun sielläkin - ja tietty just silloin kun ei oo hetkeen muistanut tallentaa. Lisäksi pikakomennot on vähemmät macin puolella, esim vaimo sadattelee aina sitä että macissa ei toimi alt+pikanäppäimet kuten PC:ssä (eli menee altilla tuonne ylävalikkoon ja sieltä tietty toiminto parilla napin painalluksella). Tietty esim Logicissa saa näppäimensä määriteltyä miten huvittaa, mutta PT:ssa tietääkseni ei. Muitakin pikkuetuja windowsilla on. Tärkeintä kuitenkin että homma toimii molemmilla ja toimiihan se. Ai niin, taidan ostaa duunin tekoon PC:n. Taloudellisista syistä. |
tekerolant 24.04.2007 00:41:28 (muokattu 24.04.2007 00:47:44) | |
---|
Audacity antaa mahdollisuuden nauhoittaa sangen pitkään. Garage Band kuulema rajoittaa nauhimisen pituutta, mutta en tiedä kuinka palio. Ei mulla eikä kavereillaoo ollu niin pitkiä biisejä. Mutta elikkäs keikkaa ei saa GB:llä nauhittua, mutta Audacityllä saa. Just nauhoitin yhden haastattelun Garagebandillä, pituus 1 tunti ja 10 minuuttia. Tulipa aika iso tiedosto, mut heitinpä sen iTunesiin ja pienensin siellä. Vinkki:Pitkiin nauhoituksiin pitää valmistautua etukäteen (joo, tuohan oli ihan uutta kaikille!) ja tehdä näin: Sieltä projektin lopusta pitää hakea se pieni violetti loppumerkki ja sit vaan raahata sitä eteenpäin riittävästi. Ja koneella pitää olla tilaa. Yhden raidan tunnin pituinen pölinä-äänite oli järkyttävät 732M... Varmaan joku huomattavasti fiksumpikin tapa olis, mutta meni se hädässä näinkin, kun minidiscin näyttö temppuili. Muszika, aggression! Muszika, elegant! |
Just nauhoitin yhden haastattelun Garagebandillä, pituus 1 tunti ja 10 minuuttia. Tulipa aika iso tiedosto, mut heitinpä sen iTunesiin ja pienensin siellä... Jaahas, kyseessä oli siis vain erään toisen evo, kun tuota väitti. Jossain kohti on säädettävissä tuo nauhimisen maksimipituus. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
PIM 24.04.2007 12:17:43 | |
---|
Jaahas, kyseessä oli siis vain erään toisen evo, kun tuota väitti. Jossain kohti on säädettävissä tuo nauhimisen maksimipituus. Tuoko on nyt sitä Macin kuulua helppokäyttöisyyttä?-) Monessa softassa riittää kun painaa Recin pohjaan ja antaa palaa. |
kojones 24.04.2007 13:28:46 | |
---|
Tuoko on nyt sitä Macin kuulua helppokäyttöisyyttä?-) Monessa softassa riittää kun painaa Recin pohjaan ja antaa palaa. Eikös toi ominaisuus ollut Garagebandissa eikä Macissa :D |
PIM 24.04.2007 14:00:46 | |
---|
Eikös toi ominaisuus ollut Garagebandissa eikä Macissa :D Ai saako GB:n windowsillekin?? |
kojones 24.04.2007 14:42:45 | |
---|
Ai saako GB:n windowsillekin?? Ei vielä, mutta toivottavasti tulee pian. |
EP 24.04.2007 15:11:58 | |
---|
Löysin tollasen: "Moni muusikko on sanonut, että GarageBand opettaa käyttäjän alusta alkaen tekemään musiikkia väärin, koska sen toimintaperiaatteet eroavat huomattavasti jokaisesta muusta markkinoilla olevasta musiikinteko-ohjelmasta. Esimerkiksi Steinbergin Cubase on toiminnallisesti huomattavasti lähempänä Applen omaa kehittyneille harrastajille suunnattua Logic Expressiä kuin GarageBand." Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/GarageBand ..eli ei taida kiinnostaa mekäläistä! |
Notefix 24.04.2007 15:17:47 | |
---|
Löysin tollasen: "Moni muusikko on sanonut, että GarageBand opettaa käyttäjän alusta alkaen tekemään musiikkia väärin, koska sen toimintaperiaatteet eroavat huomattavasti jokaisesta muusta markkinoilla olevasta musiikinteko-ohjelmasta.! Toihan nyt on täyttä bullshittiä. Eli, jos ohjelma on helppo käyttää ja toimii hyvin, se on jotenkin väärin? Monihan juuri väittää että Cubasen ja Logicin aloituskynnys on liian korkea. Ja esim Cubase ja Logic ovat keskenään hyvinkin erilaisia, ja PT toisaalta on taas ihan oma maailmansa. Mikä noista on se ainoa oikea tapa tehdä musiikkia. "Layers of layers of shit!"
."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." |
EP 24.04.2007 15:24:21 | |
---|
Toihan nyt on täyttä bullshittiä. Eli, jos ohjelma on helppo käyttää ja toimii hyvin, se on jotenkin väärin? Monihan juuri väittää että Cubasen ja Logicin aloituskynnys on liian korkea. Ja esim Cubase ja Logic ovat keskenään hyvinkin erilaisia, ja PT toisaalta on taas ihan oma maailmansa. Mikä noista on se ainoa oikea tapa tehdä musiikkia. Ai jaa, en tiiä tommonen vaan sattu silmiin eilen illalla, siis mullahan on PC, joten en tiiä mitään tuosta.. Sonaria oon käyttäny se on mielestäni helpompi kun esim. Cubase, mun miälest! :) |
Notefix 24.04.2007 15:31:22 | |
---|
Sonaria oon käyttäny se on mielestäni helpompi kun esim. Cubase, mun miälest! :) Noni, noin se menee. Sä diggaat Sonarista ja PC:stä, joten käytä nyt hyvä mies sitten niitä. Ei siinä ole kellään mussuttamista. Ei ketään voi pakottaa käyttämään sitä "ainoaa oikeata" järjestelmää, vaikka sellaistakin kuulee. Eikä pelkästään harrastajissa. Kyllä sitä pro-hommissakin osataan juosta kaikenlaisten muotien ja kotkotuksien perässä. Kymmenen vuotta sitten kaikilla piti olla Sonyn 48 digimankka, joka maksoi helvetisti...nyt pitää olla PTHD, vaikka 90% jengistä pärjäisi halvemmalla. Ja kaikki puolustavat omaansa, tietenkin.
"Layers of layers of shit!"
."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." |
tekerolant 24.04.2007 16:02:51 | |
---|
Lisään nyt tähän sivusäikeeseen, että ohjeiden mukaan Garagebandin "Projektien enimmäispituus on 1999 tahtia temposta riippumatta". 30 tahtia minuutissa -vauhdilla ("tavallinen" 120bpm ja 4/4 -laskinkohan oikein?) se tekee vähän yli tunnin. Laskemalla tempon puoleen saa sitten lisää aikaa tuplat. On sitä jo siinä pituutta äänityksellä. Noita tahteja ja tempoja ei sitten tarvitse miettiäkään tuon enempää, jos nauhoittaa vain oikeita soittimia ja laulua, eikä tarvitse metronomia. Ja mitä tämän sivuseikan alkuun tulee, niin GB ei varmaankaan ole se paras mahdollinen softa kokonaisen keikan nauhoittamiseen yhteen pötköön. Kyllä se on suunniteltu toisenlaiseen työskentelyyn, eli biisinikkarointiin. Ja siihenhän siitä löytyy vaikka mitä hyödyllistä. PS. Eikö tämän ketjun voisi jo laittaa lukkoon, sillä se alkuperäinen väärinkäsitys, että joku Windows-puolen musasofta voisi olla läheskään yhtä hyvä kuin Applen tuotteet, on tullut jo ihan hyvin oikaistua? ;-) Muszika, aggression! Muszika, elegant! |
Puavali 24.04.2007 19:43:04 | |
---|
Tuoko on nyt sitä Macin kuulua helppokäyttöisyyttä?-) Monessa softassa riittää kun painaa Recin pohjaan ja antaa palaa. On wintoosan äänitysohjelmissakin törmätty aikarajoitettuun nauhoittamiseen. Jostain sekin piti säätää pois, jos pystyi kykenemään. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
Puavali 24.04.2007 19:44:58 | |
---|
Lisään nyt tähän sivusäikeeseen, että ohjeiden mukaan Garagebandin "Projektien enimmäispituus on 1999 tahtia temposta riippumatta"... Siis tuollainen rajoitus. Hyvä tietää. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
waltari 18.05.2007 14:04:00 | |
---|
Hyvin on trollattu taas Wikipediaa, tuota tiedon Tonavaa tai ainakin Kokemäenjokea... Onnittelut tekijöille. Mutta asiasta kiinnostuneille löysin tämmösen pätkän jossa lupaillaan uutta 1.4-versiota Audacitystä juuri näinä päivinä: http://www.nabble.com/Ready-to-translate-Audacity-1.3.3!-t3401147.html by dmazzoni Mar 14, 2007 In a few days we will be releasing Audacity 1.3.3. This is an unstable/beta version, intended for more advanced users, however it has basically all of the features we intend for the next stable release, which will be version 1.4.0. I think we will probably release 1.4.0 in 6-8 weeks - definitely not sooner than 1 month from now.There is nothing more pathetic than an aging hipster. |
zepeteus 19.05.2007 13:25:38 | |
---|
No hyvä. Toivottavasti seuraava "vakaa" Audacityn versio pysyy pystyssä paremmin kuin nykyinen, kaataa koneen jokaikisellä käyttökerralla. Onneksi löytyy hardis digiraituri, jos täytyy oikeasti äänittääkin jotain. ;) |
Ai mää vai? 20.05.2007 20:26:03 | |
---|
Olisi Ardour 2.0.2 saatavilla,täytyy kokeilla tällä Ubuntu Feistyllä. http://ardour.org/ Ja nyt äkkiä puiis tästä tappelusta... Hyvää jatkoa jos oma ei riitä. (Välikausitakki) |
tereman 03.06.2007 02:00:32 | |
---|
Newbien kärsimättömänä mutta nöyränä pyyntönä ja uutena e r i t t ä i n tyytyväisenä (lue vuosia takana säätämistä...) iMacin käyttäjänä pyydän reiluja kommentteja musantekosoftan hankintaan. (Lieneekö edes oikea foorumi, jos ei niin ohjaatkaneen toisaalle.) Tarkoitus olisi löytää paras mahdolinen softa konemusan/demojen tekemiselle Mac -ympäristössä, valmiita rumpuloopeja, hyviä plugareita synasoundeille, ja mahdollisuus vetää kitarat/bassot suoraan päälle. Cubase? sekin |
shovi 03.06.2007 07:35:14 | |
---|
Newbien kärsimättömänä mutta nöyränä pyyntönä ja uutena e r i t t ä i n tyytyväisenä (lue vuosia takana säätämistä...) iMacin käyttäjänä pyydän reiluja kommentteja musantekosoftan hankintaan. (Lieneekö edes oikea foorumi, jos ei niin ohjaatkaneen toisaalle.) Tarkoitus olisi löytää paras mahdolinen softa konemusan/demojen tekemiselle Mac -ympäristössä, valmiita rumpuloopeja, hyviä plugareita synasoundeille, ja mahdollisuus vetää kitarat/bassot suoraan päälle. Cubase? Testaile nyt sitä Garagebandia kun se siinä mukana tulee. Synasaundeja, rumpuluuppeja ja muita plugareita saat Cubasen hinnalla (oliko se neljäsataa) Jam Packeja neljä kappaletta. Näitä voit käydä testaamassa lähimmän Apple -jälleenmyyjän luona, vaikkapa Humacissa tai Varimportissa. Sounddatalla näyttää olevan Solution Expert Audiolätkä hallussa, joka periaattessa kertoo että he osaavat auttaa parhaiten tässä asiassa. "Jokaisessa meissä asuu pieni sankari, vaikka rintakarvoja olisikin vain kaksi." -PomppoK |