Aihe: aktiivi etuasteen rakennus.
1 2
Volle
03.01.2004 19:42:24
niin, eihän sitä oo pakko valottaa siihen sitä miten menee ne viivät yms. siellä sisällä?
kai ne voi piirtää sillä ihme tussillakin?

Tussilla mäkin joskus kouluaikoina tein ja tuli oikein hieno ja itse tehdyn näköinen :)
Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä.
skebajaba
03.01.2004 22:33:21
Tussilla mäkin joskus kouluaikoina tein ja tuli oikein hieno ja itse tehdyn näköinen :)

sithän ei tarvii ku ostaa piirilevy ja tussi ja "mömmöä" millä syövyttää se levy...piirtää vaan läpi siihen levylle kai sen niin saa toimimaan...?!
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
skebajaba
03.01.2004 22:35:25
sanokaas muuten joku helppo alkutyö et sais niinku vähän treenattua juotosta ja kattoo et toimiiko koko höskä ees...
esim jos piirtäis vaikka jonku levyn ja laittais ledejä siihen ja kytkimen jota painaa niin syttyy valot tai jotain tommosta ylä-aste meinikiä..=)
Volle
03.01.2004 22:41:19
sithän ei tarvii ku ostaa piirilevy ja tussi ja "mömmöä" millä syövyttää se levy...piirtää vaan läpi siihen levylle kai sen niin saa toimimaan...?!

Niinhän se taisi mennä. Muuten mäkin tekisin noita piirilevyjä kotona, mutta en viitsi alkaa paikkoja sotkemaan (ovat jo nyt tarpeeksi sotkussa). Jos oikein innostuisi enemmän kuin yhden tai kaksi noita efektejä väsäämään, kävisin tietenkin hakemassa syövytysmömmöt ja levyainetta. Kiristää vaan niiden kotelojen teon hankaluus. Silloin oli hyvä, kun pystyi vielä koululla tekemään kaikkea. Oli kaiken maailman puun ja metallin työstämisvehkeet hieman toista luokkaa kuin kotona.
Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä.
skebajaba
03.01.2004 22:43:14
Niinhän se taisi mennä. Muuten mäkin tekisin noita piirilevyjä kotona, mutta en viitsi alkaa paikkoja sotkemaan (ovat jo nyt tarpeeksi sotkussa). Jos oikein innostuisi enemmän kuin yhden tai kaksi noita efektejä väsäämään, kävisin tietenkin hakemassa syövytysmömmöt ja levyainetta. Kiristää vaan niiden kotelojen teon hankaluus. Silloin oli hyvä, kun pystyi vielä koululla tekemään kaikkea. Oli kaiken maailman puun ja metallin työstämisvehkeet hieman toista luokkaa kuin kotona.

noita koteloitahan kai saa jostain edullisesti, muistaakseni.
skebajaba
05.01.2004 16:44:26
semmonen tuli mieleen ku kolveja on eri tehoisisa niin moni wattinen ois hyvä tuommoseen kitaran korjailu/pedaalien kolvaus töihin?
ja porakoneesta, et mistä sais halvan ja hommaan sopivan poran, siis piirilevyjen porailuun...omistan iskukoneen ja on turhan järeä tuohon hommaan.
niin ja vielä siitä syövytys aineesta et kantsiiko ostaa suoraan semmonen allas vai joku karkkilaatikko missä sit syövytetään noi levyt?

jos joku jakso lukee tämän ja kertoa minulle vastauksia olen eri kiitollinen..=)
fox
05.01.2004 17:25:07

semmonen tuli mieleen ku kolveja on eri tehoisisa niin moni wattinen ois hyvä tuommoseen kitaran korjailu/pedaalien kolvaus töihin?
jos joku jakso lukee tämän ja kertoa minulle vastauksia olen eri kiitollinen..=)

Kolveja olis kitaraelektroniikkahommissa hyvä olla kaks tai sitten sellainen asema, esim. Wellerit on hyviä, jossa on pikkuisen säätöö. Niitten mikkijohtojen liittämisiin esim. kytkimiin tms. käy hyvinkin semmoinen pienitehoinen kolvi, ei oo vaaraa että palaa piuhat ja sulaa muovit.. Sitten suuritehoinen jolla kolvaillaan potikankuoriin ja muihin suurempiin metallikohteisiin noita maadoituksia. Etua on ehdottomasti pieni kärki, ei mitään pellisepän 150W kolvia..
Porakone on sitä parempi mitä pienempi noissa piirilevyhommissa, Dremel rupee olemaan sellainen hyvä yleiskone jolla käy vähän kaikki kitara- ja muu elektroniikkahomma. Ferrikloridilla voit muovipytyissä syövytellä... jos ihan pieniä levyjä syövyttelet niin ei kannata kauheen isoo allasta varata, tukkukarkkipakkaus voi olla ihan hyväkin. :)
fox
05.01.2004 18:24:17 (muokattu 05.01.2004 18:24:59)

onko ne dremelin koneet minkä hintasia?
kolveja siis kaksi jos vaikka yksi 25w ja toinen isompi wattinen onko ok?

Dreemelin hinnoista en tiedä tällä hetkellä, käy rautakaupassa, välillä niillä on semmoisia "pakettitarjouksiakin" jossa tulee jotain työkalua ynnä muuta sälää. Kyllähän noilla kolvittelee kummasti, mulla on tällä hetkellä Antexin 20W ja vanha Oryxin asema, jolla saa apout 75W, kyllä silläkin potikan kuoreen tinat saa ettei tule kylmäjuotosta ynnä ei potikka kärähdä..

typo hus!
sihvoh
06.01.2004 01:10:14
...kai ne voi piirtää sillä ihme tussillakin?

Ihmetussi oli ainakin aikoinaan nimeltään DALO-kynä, liekö vielä sama ? Simppelit laitteet rakentaa paljon helpommin reikälevylle, jossa on kupariliuskat, joita voi katkoa tarpeen mukaan.

Syövyttämisessä on muutamia ikäviä puolia:

- Ferrikloridilla sotkee aika helposti vaatteet, kylppärin, jne...
- Vaihtoehtoinen suolahappopohjainen litku syövyttää myös melko helposti vaatteisiin reikiä
- Molemmista lähtee kaasuja, jotka pitäisi saada menemään jonnekin huoneesta

Aikoinaan suunnittelin ihan työkseni piirilevyjä, mutta sen jälkeen olen kyllä tyytynyt helppoon ja nopeaan reikälevyyn, mikäli laitteita ei ole tarvinnut tehdä yhtä useampaa.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
SaBer
06.01.2004 10:50:25

Ihmetussi oli ainakin aikoinaan nimeltään DALO-kynä, liekö vielä sama ? Simppelit laitteet rakentaa paljon helpommin reikälevylle, jossa on kupariliuskat, joita voi katkoa tarpeen mukaan.

Syövyttämisessä on muutamia ikäviä puolia:

- Ferrikloridilla sotkee aika helposti vaatteet, kylppärin, jne...
- Vaihtoehtoinen suolahappopohjainen litku syövyttää myös melko helposti vaatteisiin reikiä
- Molemmista lähtee kaasuja, jotka pitäisi saada menemään jonnekin huoneesta

Aikoinaan suunnittelin ihan työkseni piirilevyjä, mutta sen jälkeen olen kyllä tyytynyt helppoon ja nopeaan reikälevyyn, mikäli laitteita ei ole tarvinnut tehdä yhtä useampaa.

Itse olen aina tehnyt reikälevylle (täplillä, ilman liuskoja), mutta huonoina puolina on mielestäni se enemmän tai vähemmän sotkuinen pohjapuoli, sekä alapuolen pitkien vetojen vaikeus. Myös mahdollisten virheiden korjaus on vaikeaa.

Kun pääasiassa itsesuunnittelemia laitteita olen rakennellut (tai modattuja muiden suunnitelmia), niin tuo reikälevy on myös joustava muunnelmien suhteen.

Nyt olen vihdoin löytänyt hyvän tavan tehdä levyjä. Testannut en ole vielä, mutta olen kuullut, että on hyvä.
Hopeamaali. Se on siis sähköä johtavaa maalia. Sillä sitten vaan vedot levyn pohjaan, antaa kuivua ja lopuksi komponentit paikalleen.

Onko keneläkään kokemuksia? Jotain jota en ole huomioinut?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)