Eiköhän se selviä, kun menee selailemaan kohdekaupunkien nettisivuja. Varmaan meilitse voi myös kysyä asiaa. Toisaalta, senkun menette soittamaan sinne, niin eiköhän ne lupa-asiat selviä sen perusteella että tuleeko joku niistä kyselemään. Jos poliisi saapuu paikalle, voi aina esittää kielitaidotonta. En näe taloudellista riskiä suurena. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Tieto löytyi vihdoinkin. Olen pitkään yrittänyt googlettamalla ja muuten etsiä netistä vastausta asiaan. Saksankielen taitoni on sen verran heikko, että en helpolla löydä saksankielisiä sivuja. Nyt löysin Wienin kaupungin sivuilta katusoitto-ohjeet. Sanakirjan kanssa olen selvittänyt asiaa. Eli, jos ymmärsin oikein, on Wienissä 36 paikkaa, joissa saa soittaa maksutta tiettyinä ajankohtina. Lisäksi on paikkoja, joissa saa esittää katutaidetta, jos ostaa sellaisen kortin, joka maksaa 6,54 €. Eli ei ole kovin kallista. Kortin saa maistraatissa. Ajattelin käydä siellä maistraatissa vielä englanniksi kysymässä, käsitinkö nämä katutaiteeseen liittyvät pykälät oikein. Tunnustan, että kävin jo soittamassa juna-aseman edessä ennen kuin tiesin näistä lupa-asioista Tienasin useamman kymmenen euroa, vaikka olin reilun tunnin. Tämä paikka, jossa soitin, ei taida kuulua niihin, joissa saa katutaidetta esittää, mutta ei kukaan tullut pois ajamaankaan. Oli hauska soittaa. Suosittelen ehdottomasti. Kadulla voi sitä paitsi esiintyä Suomessakin ja samalla tienata. |