Aihe: Audacity vs Garageband
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
texjazz
22.04.2007 08:56:15

En ymmärrä tätä pointtia, mutta sä saat iMacin jalan helvettiin ja siihen sellasen seinäkiinnitystelineen. Tuskin ajaa ihan sitä asiaa mitä halusit, mut saatpahan seinään kiinni. Ja trust me, se on niin hiljanen, ettei ainakaan sen takia kannata toiseen huoneeseen viedä - tilaakin se vie sen verran mitä normi litteä näyttö.

Juu, hiljainen on. Käynnistyessään hymähtää vähän. Ja visuaalisesti iMac käy lähes sisustuksesta, mutta sehän on katsojan silmissä.
"Ruoho istuu lumen alla, odottaa että lumi menisi, ja tulisi kevät" Pekka Parkkinen
Halsu
22.04.2007 12:31:16 (muokattu 22.04.2007 13:01:37)

Itse olen Kiven linjoilla, ihan sama mikä käyttis on kunhan hommat hoituu.

Mutta tuosta Mäkin väitetystä vakaudesta olen kyllä ihmeissäni.

Omassa duunissani tulee kierrettyä paljon eri AV-alan puljuissa, karkeasti noin puolessa niistä käytetään pääosin PC -rautaa, puolessa Mäkkejä. Ihan samanlaisia tietokoneongelmia niissä Mäkkipajoissa tuntuu olevan, ehkä jopa hieman enemmän kuin PC -firmoissa. Tietoturvan puolella Maccien "paremmuus" taitaa johtua lähinnä siitä, ettei kukaan viitsi nähdä vaivaa kirjoittaakseen viruksia käyttikselle jolla on niin pieni markkinaosuus. Oma mielikuvani on, että kotiWinkkari 95:n ja 98:n huonous kiusaa edelleen PC -koneiden mainetta. Ammattilaisten käyttämät Windows NT, Windows 2000 ja Windows XP Pro ovat aina olleet todella vakaita.

Itse olin (kotioloissa) kottaraispönttömäkkikäyttäjä jonnekin vuoteen -97 asti, siirryin sitten PC:hen eikä ole kaduttanut. Oikeita töitä olen tehnyt pääosin PC:illä, joskus toki käyn keikoilla myös niissä Mäkkitaloissa, ja kyllä ne hommat Mäkeilläkin hoituvat vaikka itselleni henkkilökohtaisesti PC:n käyttö tuntuu kotoisammalta.

Tämänhetkisen XP Pro pöytäkoneeni ostin kolmisen vuotta sitten valmiiksi kasattuna, itse olen lisäillyt toki aikalaillakin rautaa tuohon. Hyvin on pysynyt pystyssä, usein kone on käynnissä koko viikon yhteen menoon, yöt renderöiden 3D -animaatioita. Windowsia en ole asentanut kertaakaan uudelleen, viruksia ei ole näkynyt, ja kovalevytkin defragmentoituvat automaattisesti joten niitäkään ei sen kummemmin ole tarvinnut huoltaa. Rekisterinsiivousta olen ajanut muutaman kerran lähinnä varmuuden vuoksi pohjalta - ei sieltä hirveesti oo löytynyt siivottavaa.

Oon asennellut koneelle aika surutta hirveen määrän kaikenlaista - ilman ongelmia. Käynnistysvalikossa taitaa olla reilusti yli sata eri softaa. Teen tällä koneella siis kokopäivätoimisesti ihan oikeita töitä (kuvaa ja ääntä), leipäni riippuu siitä että kone pelittää varmatoimisesti.

Äiteeni on henkeen ja vereen Mäkkiläinen, ja olenkin seurannut hänen puuhasteluaan Mäkkien kanssa sivusta aika lähietäisyydeltä. Hänen mäkissään tuntuu aina olevan jotain pikku ongelmia, ja aika usein joutuu asentamaan käyttistä uudelleen, defraggaamaan kovalevyjä jne. Etenkin sen jälkeen kun rupesi eläkepäivillään harrastamaan aktiivisesti digivalokuvausta ja videoeditointia.

Mäkkinsä olivat toimineet aika hyvin niin kauan kun käytti niitä vaan exeltaulukoihin, kirjoittamiseen ja nettiin - kun alkoi tehdä vaativampia hommia, ongelmatkin alkoivat.

Ilmeisesti tuo GarageBand on aika samanoloinen softa kuin Sonyn Acid PC -puolella - siis siinä saa helposti käytettyä looppeja ja yhdisteltyä niitä midipoppiin ja normaaleihin ääniraitoihin??

http://www.sonycreativesoftware.com/products/acidfamily.asp
CU -- Eki
Pylkkänen
22.04.2007 17:01:44
Äiteeni on henkeen ja vereen Mäkkiläinen, ja olenkin seurannut hänen puuhasteluaan Mäkkien kanssa sivusta aika lähietäisyydeltä. Hänen mäkissään tuntuu aina olevan jotain pikku ongelmia, ja aika usein joutuu asentamaan käyttistä uudelleen, defraggaamaan kovalevyjä jne. Etenkin sen jälkeen kun rupesi eläkepäivillään harrastamaan aktiivisesti digivalokuvausta ja videoeditointia.

Kukas nyt mäkkiin asentelee käyttistä uusiksi? Tämähän on nimenomaan pc-puolen ratkaisu! Eli tosin sanottuna huoltotoimenpiteenä tuota ei tarvi käyttää.
Viikset miehen tekee!
Wespa
22.04.2007 21:07:13
Mulla oli vuosikaudet töissä aina uusin ja hienoin mac mitä löytyi. Niissä joutui ajamaan Nortonit läpi joka välissä, ja kyllä, käyttiskin meni uusiksi ainakin vuosittain (onneksi mulla oli oma mikrotukihenkilö joka teki huollot sillä välin kun mä nukuin).

Niin käyttiksenä oli nimenomaan OS X eikä OS 9? Ei oo kyllä ollu teitin mikrotuki ihan ajan tasalla jos jotain Nortonia on ajellu, on yleisesti tunnettu tosiasia että sillä saa OS X:n solmuun, ja mitään hyötyä siitä turhakkeesta ei käytännössä ole.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Kassu
22.04.2007 22:00:53
Niin käyttiksenä oli nimenomaan OS X eikä OS 9? Ei oo kyllä ollu teitin mikrotuki ihan ajan tasalla jos jotain Nortonia on ajellu, on yleisesti tunnettu tosiasia että sillä saa OS X:n solmuun, ja mitään hyötyä siitä turhakkeesta ei käytännössä ole.

No ei ole kun ei ole viruksiakaan.
EP
22.04.2007 22:03:10

Minä kun joskus laitoin jonkun kokeiluversion tuollaisesta Nortonin tapaisesta, niin eihän tää mun "höyry-win 98" jaksanu enää muuta pyörittääkkään! 8))

Siinäpä vasta homma oli saada se prkl pois!
Piti tyhjentää koko värkki ja asentaa uusiksi, sen jälkeen oon käyttäny noita ilmaisia virustorjunta jne. -ohjelmia ja ei oo ollu suurempia ongelmia..
Halsu
22.04.2007 22:51:19

Heh, mäkin kanssahan ei tarvinnut olla asiantuntija, ja se vaan pelittää aina?

;-)

...en mä tiedä mikä ois sen mutsin koneen kanssa ollut oikea ratkaisu - asentamalla käyttiksen uudelleen se kuitenkin aina saa sen solmuun menneen koneen taas pystyyn, eli sikäli se toimii.
CU -- Eki
Kassu
22.04.2007 22:53:08
...en mä tiedä mikä ois sen mutsin koneen kanssa ollut oikea ratkaisu - asentamalla käyttiksen uudelleen se kuitenkin aina saa sen solmuun menneen koneen taas pystyyn, eli sikäli se toimii.

Puhutko nyt tosiaankin OS X:stä etkä vaikkapa ysistä? Ero on sama kuin XP:llä ja Win95:llä.
Halsu
22.04.2007 22:56:00

En oo koskaan asentanut omiin koneisiini käyttistä uusiksi, enkä usko että mun koskaan tarvitseekaan. Käyttiksen (XP pro) erilaisiin määritystiedostoihin olen kyllä tehnyt muutoksia, että saan windowsin "käyttöä helpottavat" ominaisuudet mahdollisuuksien mukaan disabloitua.

Tää on tätä. Aivan kuten haluan että Word tallettaa pelkkää ASCIIta ilman muotoiluja, sanakirjaa tai mitään korjausautomatiikkaa.

Juu mä ruuvaan kanssa koneesta kaiken "kivan" ja "nätin" pois ihan ekana. Ja samaa mieltä oon muustakin automatiikasta - en mä halua että kone tai ohjelma tekee yhtään mitään ellen mä nimenomaan erikseen käske.

Ja sen mitä kirjoitan, kirjoitan yleensä notepadilla ;-)
CU -- Eki
Halsu
22.04.2007 23:00:14

Puhutko nyt tosiaankin OS X:stä etkä vaikkapa ysistä? Ero on sama kuin XP:llä ja Win95:llä.

Nykyään ainakin on OS X. En oo ihan satavarma milloin hän on viimeksi moista uudelleenasennusrumbaa tehnyt, mutta luulisin että sekin on ollut OS X:n aikana.

Taitaa muuten olla, että käyttää nimenomaan tuota Nortonia levyjen defragmentointiin jne... pitääpä kysyä kun seuraavan kerran tapaan.
CU -- Eki
Kassu
22.04.2007 23:07:05
Nykyään ainakin on OS X. En oo ihan satavarma milloin hän on viimeksi moista uudelleenasennusrumbaa tehnyt, mutta luulisin että sekin on ollut OS X:n aikana.

Taitaa muuten olla, että käyttää nimenomaan tuota Nortonia levyjen defragmentointiin jne... pitääpä kysyä kun seuraavan kerran tapaan.

Eihän OS X:n levyt fragmentoidu mitenkään.
Wespa
22.04.2007 23:10:25
Heh, mäkin kanssahan ei tarvinnut olla asiantuntija, ja se vaan pelittää aina?

;-)

Joo se pelittää hyvin niin kauan ku Norton ei pääse siihen käsiks. Sen kanssa lopputulos on aika pitkälti sama kuin laittaisit Windows-koneelle armadan kaiken maailman troijalaisia, viruksia ja muita haittaohjelmia.

Kerropa sille että pääsee jatkossa huomattavasti helpommalla kun heittää Nortonin mahdollisimman äkkiä menemään. Voi olla, että Nortonista on Windowsin kanssa jotain apua, mutta OS X:ssä se aiheuttaa vain harmaita hiuksia, esim. tuolla defragmentoinnillaan se korruptoi koko tiedostojärjestelmän.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Halsu
22.04.2007 23:27:09 (muokattu 23.04.2007 00:05:12)

Eihän OS X:n levyt fragmentoidu mitenkään.

Jaa?

http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-31774

kannattaa lukea myön sivun loppupäässä olevat lisäkommentit:

http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-Note-51722
CU -- Eki
Halsu
22.04.2007 23:42:25

...OS X:ssä se aiheuttaa vain harmaita hiuksia, esim. tuolla defragmentoinnillaan se korruptoi koko tiedostojärjestelmän.

...ja ilman defragmentointia kone tökkii ;-)
CU -- Eki
kivi
22.04.2007 23:44:52
No ei ole kun ei ole viruksiakaan.

Puhuttekohan te nyt jostain Norton Antiviruksesta tms?

Nortonilla on melkoinen määrä erilaisia työkaluja joita kai aika yleisesti pidetään niinkuin omenakoneen erityistyökaluina. Defragmentointi ja muu tarpeellinen (kyllä) ei mun nähdäkseni omppupuolella ilman tällaisia ohjelmapaketteja onnistu, eli käyttiksen mukana ei kai tuu kovin paljon huolto-ohjelmia.

Mutta enhän mä tiedä. Mä en yleensä pistä tikkua ristiin vaan jos kone ei toimi, soitan propellihatun paikalle ja kiroilen & teen muuta kunnes kone toimii. Puolison läppäriä (PC) ja äidin luona kyläillessä tämän koneita (Mac Powerbook, MacBook, iMac) joutuu joskus ihmettelemään, mutta mahdollisimman harvoin koska mua ei oikeasti kiinnosta vaikka osaisinkin.

Säätäjät on erikseen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lennu
23.04.2007 00:20:39

Säätäjät on erikseen.

Näin on, siksi on Mac, khihihi *käsi suun edessä*
"tää skene ei oo oikeen mun juttu"
SBII
23.04.2007 01:13:00
Aika hyvä keskustelu Audacitystä ja Garagebändistä.. :) Molemmat ihan hyviä ohjelmia, tosin ehkä vähän eri tarkoitukseen. Mitä taas tulee Mac ja PC -koneiden eroon, niin mulle on ainakin ihan sama millä tekee töitä kunhan kone vain toimii.

Mulla on molemmista koneista sekä hyviä, että huonoja kokemuksia. Musapuolen PC ei kaatunut PT käytössä reiluun vuoteen kertaakaan, kun taas nettiPC kaatuilee vähän väliä ja käyttöjärjestelmän saa ajaa kerran vuodessa uudelleen. Kotimäkki toimii täysin ongelmitta lukuunottamatta sitä, että Audacity kaatuilee koko ajan, joten olen ehdottomasti Garagebändin puolella:). Työ- ja opiskelupaikoissa mäkeistä on sen sijaan ollut vaivaa ihan siinä missä PC-koneidenkin kanssa. PC-koneiden kanssa on siinä mielessä helppoa toimia, että niitä on jo oppinut säätämään eli ne saa kuntoon kun ongelmia tulee. Mäkkien kanssa joutuu melkein heti soittamaan jollekin mäkki-ihmiselle kun tulee ongelmia.
PIM
23.04.2007 10:05:14
Studiolla on uusi mac, siinä on neljä prosessoria ja hirmuinen määrä tehoa. Se on ihan kiva, ja kuulemma maksoi 6000 euroa.

Kyllä sitä PC puolellekin moniprosessorimyllyjä saa. Tässä esimerkkinä vaikka Reaperin keskustelupalstalla erään nörtin mylly. Esitettyjen lukujen valossa tuntuu tehoa löytyvän likimain riittävästi.

Well, when I first got into Reaper I did quite a few tests on my Quad Opteron rig and posted them here in the forum. Here is a brief recap:

-I had 600 tracks with the SSL Channel strip on every track(buffer of 1024)and not a prob. 30% CPU left.

-I recorded on 165 audio tracks all at the same time with the buffer at 64(no plug-ins inserted). Not a problem. :-)

-I put a 60 track PT session into Reaper. These were consolidated audio tracks from the archived PT session. No problems.

Basically, a 60+ track session with 10-12 returns, and a gazillion plug-ins are no problem at all for me on my Quad. It can be built for around the $1500 mark these days.

-Tyan Tiger K8WE (S2877ANRF) Motherboard
-Two Opteron 265 Dual-Core CPUs
-4G of Corsair CM72SD1024RLP-3200 (1024MB Registered DDR400, 2 Ranks)
-One ASUS EN6600/TD/256 Video card
-Western Digital SATA 36G Raptor hard drive
-Western Digital SATA 74G Raptor hard drive
-Lite-On DVDRW SHW-1635S
-OCZ Powerstream 520W Power supply
-The Tsunami VA3000SWA case
Wespa
23.04.2007 11:06:26 (muokattu 23.04.2007 11:07:27)
...ja ilman defragmentointia kone tökkii ;-)

Ei mulla vaan, vissiin käynyt sitten helvetinmoinen tuuri, taidanpa laittaa lottorivin vetämään.. :P

Puhuttekohan te nyt jostain Norton Antiviruksesta tms?

Nortonilla on melkoinen määrä erilaisia työkaluja joita kai aika yleisesti pidetään niinkuin omenakoneen erityistyökaluina. Defragmentointi ja muu tarpeellinen (kyllä) ei mun nähdäkseni omppupuolella ilman tällaisia ohjelmapaketteja onnistu, eli käyttiksen mukana ei kai tuu kovin paljon huolto-ohjelmia.

Ei, vaan puhe on jokaisesta Nortonin OS X:lle tarjoamasta ohjelmasta. Kuten tuon ylläolleen defraggausta käsitelleen linkin lukemallakin ilmeni, OS X hoitaa defragmentoinnin itse automaattisesti siltä osin, kun kyseessä ovat pienet tiedostot, ja niitähän valtaosa käyttäjistä lähinnä pyörittelee. Automaattinen defragmentointi toimii hyvin niin kauan, kun koneen kovalevyllä on riittävästi vapaata tilaa (muistaakseni 8-10% oli se "ohjearvo"). Isot tiedostot eivät sitten taas pirsto levyä kovinkaan äkkiä, esimerkiksi minulla ei ole mitään tarvetta defragmentoida, vaikka kohtuullisen paljon isojakin tiedostoja käsittelen. Ja jos jostain kumman syystä haluaisin kovalevyni defragmentoida, siihen on yksi erittäin hyvä tapa: hoidan varmuuskopioinnin sillä kaikkein "turvallisimmalla" tavalla, eli minulla on buuttaava kopio koneeni kovalevystä ulkoisella FireWire-kovolla. Jos joskus (muka) ilmenisi tarvetta defragmentoinnille, niin käynnistän koneen ulkoiselta levyltä, ja kopioin ulkoisen levyn sisällön takaisin sisäiselle ja kas, kovalevyni on defragmentoitu.

P.S. Aletaan olla jo aika kaukana GarageBand vs. Audacity -topicista, mutta näinhän se tuntuu aina täällä menevän maccia käsittelevissä keskusteluissa. :)

Edit. typot
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)