jäykkis 21.04.2007 18:34:54 | |
---|
Ruotsinmaalta, nettipiratismin kehdosta, kuuluu kummia. Göteborgin yliopisto on tehnyt tieteellisen tarkkoja mittauksia nettilataajien kulutuskäyttäytymisestä ja päätynyt toteamukseen, että ne ne jotka lataavat laittomasti ovat myös suurimmat laillisen tarjonnan käyttäjäryhmät: Tiedostojen jakamisen suosio kasvaa edelleen Ruotsissa, erityisesti nuorten keskuudessa, toteaa Göteborgin yliopiston SOM-instituutin vuotuinen yhteiskunta- ja mediatutkimus. Viime vuoden aikana jo kolme neljästä 15-19 vuotiaasta latasi netistä musiikkia ja joka toinen saman ikäluokan edustaja elokuvia. Nousu edellisestä vuodesta oli selkeä, ja tulosten valossa on selvää, että vuonna 2005 tapahtunut tekijänoikeuslain kiristäminen ei ole pysäyttänyt p2p:n voittokulkua Ruotsissa. Kulttuuri muuttuu ja kehittyy lainsäädännöstä huolimatta. Samaan aikaan kun elokuvien ilmainen nettilataaminen on lisääntynyt, on myös elokuvissa käynti kääntynyt Ruotsissa selvään kasvuun, nousten 90-luvun 'hyvien aikojen' tasolle. Elokuvateollisuutta kiinnostanee se, että nuorimmassa 15-19 vuoden ikäluokassa aktiivisten nettilataajien ryhmä oli samalla myös aktiivisin elokuvissa kävijöiden ryhmä. Alan teollisuuden olisi syytä harkita tarkkaan, kuinka paljon se haluaa vainota tätä tulevaisuuden kannalta lupaavinta asiakasjoukkoaan. Elokuvien nettilataajat olivat kaikissa ikäryhmissä aktiivisempia elokuvissa kävijöitä kuin ei-lataajat, ja ero oli suorastaan dramaattinen 65-85 vuotiaiden senioreiden ryhmässä, jossa 33% nettilataajista kävi vähintään kerran kuukaudessa elokuvissa kun taas ei-lataajilla vastaava osuus oli vain 7%. Tämänkin faktatiedon meille välitti Piraattiliitto. Koko artikkeli: http://www.piraattiliitto.org/uutis … iikkiteollisuuden-paras-asiakasryhmLaittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Tympee Huttunen 21.04.2007 19:05:39 (muokattu 21.04.2007 19:07:04) | |
---|
Paskaahan tuo on. Aina on perusteltavissa nettipiratismia joko niin, että: a) Ostan paljon enemmän levyjä kuin ennen, koska kuuntelen ne netistä ensin ja teen uusia löytöjä. b) Imutan musaa netistä paljon. En koskaan ole ostanut levyjä. Miksi ostaisin nyt? Molemmat ovat yksilötapauksia, eivätkä ole suoraan verrannollisia keskimääräiseen kuluttajaan. Todellisuudessa faktat kertovat karua kieltään. Levymyynti laskee tasaisesti vaikka levyjä on myytävissä enemmän, kuin koskaan. Edit: Tuohan koski pelkästään elokuvateollisuutta. Leffakäyntien tilastoihin saattaa vaikuttaa esim: heikko edellisvuosi, uusi James Bond, ale-kampanja tms. |
jäykkis 21.04.2007 21:14:56 | |
---|
Todellisuudessa faktat kertovat karua kieltään. Levymyynti laskee tasaisesti vaikka levyjä on myytävissä enemmän, kuin koskaan. Ei taida ihan pitää paikkaansa: Nielsen SoundScanin mukaan cd-albumien myynnin lasku johtuu osittain musiikkilatausostojen suosion kasvusta ja myös siitä, että levy-yhtiöt ovat vähentäneet menestyvien artistien levyjen julkaisemista alkuvuonna. Tämän tiedon toimitti Digitoday: http://digitoday.fi/page.php?page_id=10&news_id=20079728 Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Anonymous-jazz 21.04.2007 21:50:36 | |
---|
Kyllähän tuon nyt levy-yhtilötkin tietävät että artistiensa brändi kasvaa laittoman leviämisen myötä ja kun brändi ollaan saavutettu niin levy-yhtiö on onnistunut saamaan pysyvän brändin artistille. Tämä ei olisi mahdollista ilman piratismia. Kustavilainen tilaa olutta rahtina ja kysyy myyjältä: "Milloin olut on kustavissa?" |
Marlowe 22.04.2007 10:33:58 (muokattu 22.04.2007 12:29:47) | |
---|
Levyjä saa nykyään kohtalaisen edullisesti erilaisten kampanjoiden kautta, ja lisäksi yksittäisiä biisejä voi ladata hyvin laillisten lähteitten kautta - nettimyyntihän kasvaa koko ajan ja on saanut ns. singlelistatkin heräämään uuteen kukoistukseensa. Ai, eikö riitä? Pitäisihän nämä tiedostot kuitenkin saada ilmaiseksi. Kun se levy-yhtiökin riistää niitä artistejaan ja olisi kuitenkin kiva ostaa vähän kaljaa viikonlopuksi. Ei se muusikko niitä rahoja kuitenkaan tarvitse, nehän rypevät rahassa jo muutenkin, ihan niin kuin ne Metallican äijätkin. Ja mitä se Brunilan Teemukin kitisee, sehän on olevinaan joku lakimies, ja tienaa aika paljon rahaa muutenkin. Tekisi musiikkia rakkaudesta! Ja minähän ostan kuitenkin aika monta levyä vuodessa, ainakin viisi. Lisäksi kotikoneella on tietysti ties monetta kuukautta koekuuntelussa vaikka kuinka monen bändin levyjä, mutta enpä olisi kuitenkaan ostanut niitä, jos olisin tiennyt että ne ovat näin huonoja. Pitäisi varmaan joskus poistaa. Ja että kaikille tulisi hyvä mieli, niin perustellaan tätä piratismia vielä vaikka kulttuurivaihdolla! Laitetaan koko homma vielä nettiin meidän Piraattiliiton sivulle, joka onkin sitten kaiken virallisen tiedon lähde tekijänoikeuteen liittyvissä, vähän samalla tavalla kuin Radio Jerevan, joka kertoi aikanaan Neuvostoliitosta pelkkää puolueetonta faktatietoa. Huh hah hei, ja rommia pullo! Kyllähän tuon nyt levy-yhtilötkin tietävät että artistiensa brändi kasvaa laittoman leviämisen myötä ja kun brändi ollaan saavutettu niin levy-yhtiö on onnistunut saamaan pysyvän brändin artistille. Tämä ei olisi mahdollista ilman piratismia. Mitenkähän brändit mahtoivat muodostua ennen vertaisverkkoja ja piratismia? "Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane /
but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson) |
PekkaM 22.04.2007 12:06:28 | |
---|
No hommahan menee tällä foorumilla niin, että Piraattiliiton, Masinoinnin ja vastaavien juttuja lyödään kuin vierasta sikaa, joten propsit Jäykkikselle siitä, että jaksaa noita tänne laittaa. Homma lähtisi ihan täysin käsistä, ellei näitä tahoja olisi, jotka tuovat kielteisiä seikkoja ilmi: http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/9468.cfmOsta Ibanez Jem7BSB! Ilmoitus profiilissa. |
Notefix 22.04.2007 12:36:24 | |
---|
Mä alan itse olla sitä mieltä, että cd:n elinkausi ei enää ole kovinkaan pitkä, ja miksi sen pitäisi olla. Dataa sielläkin vain on, ja en oikein usko että nostalgia-arvo riittää pitämään sitä pystyssä. Ei ole mitään järkeä ostaa levyä ja ladata sitä sitten koneelle/soittimelle. Tosin tuossa laillisessa lataamisessa on se mun mielestä erittäin huono puoli, että se on sidottu vyöhykkeisiin. Eli, jos levy on saatavissa laillisesti esim. vain jenkkien itunesista, on mun mielesta kestämätön tilanne eikä enää nykyaikaa. Totta on että viime aikoina taas levy-yhtiöiden myynti on kasvanut eikä monilla mene läheskään niin huonosti enää. Ja pitää muistaa että usein noihin virallisiin lukuihin ei lasketa laillisia lataamisia, jotka kasvavat koko ajan. Ja lataamisiinhan ei tule esim. cd'n painamiskustannuksia. Plus kaikki oheissälä, mitä nykyään myydään on usein sellaista, joista osa menee levy-yhtiöille. Mielenkiintoista onkin nähdä mikä tulee tulevaisuudessa olemaan levy-yhtiöiden rooli. Tähän asti ne ovat olleet aika haluttomia uudistumaan, mutta nyt alkaa olla jo toinen ääni kellossa. Mun mielestä suuret uudistukset itseasiassa ovat tarpeellisia, kunhan artistit ja tekijät saavat osansa. Ja suurin ongelma tässä on mun mielestä enemmänkin tekijänoikeusjutut, kuin esim. levymyynti, joka varsinkin Suomessa on aika marginaalista. "Layers of layers of shit!"
."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." |
Marlowe 22.04.2007 12:43:42 | |
---|
Tosin tuossa laillisessa lataamisessa on se mun mielestä erittäin huono puoli, että se on sidottu vyöhykkeisiin. Eli, jos levy on saatavissa laillisesti esim. vain jenkkien itunesista, on mun mielesta kestämätön tilanne eikä enää nykyaikaa. En oikein ymmärrä tuota periaatetta - kaikkivoipaisen jumalolennon nimeltä kuluttaja kannalta mikään ei ole hyvin, ennen kuin kaikki on saatavissa heti ja ilmaiseksi. Vinyyli- ja vielä CD-aikanakin osa levyistä julkaistiin ainoastaan USA:ssa tai sitten Euroopassa. Japanilaisten painosten löytäminen saattaa olla myös kiven takana, jos niitä lähtee etsimään täkäläisistä liikkeistä. Kaikkea ei voi aina saada, ei etenkään ilmaiseksi, mutta pienellä rahanmenolla ja vaivannäöllä voi kyllä saada aika hyvin musiikkikokoelman ihan laillisesti. En muuten ollut tietoinen tuosta vyöhykemenetelmästä levyjen suhteen. Mikä olisi esimerkki sellaisesta levystä, joka olisi saatavissa ainoastaan jenkkien itunesin kautta? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Kidd.JPG (Piratismia 1700-luvun alusta) |
Ziggy Bubba 22.04.2007 13:05:04 (muokattu 22.04.2007 13:09:07) | |
---|
En oikein ymmärrä tuota periaatetta - kaikkivoipaisen jumalolennon nimeltä kuluttaja kannalta mikään ei ole hyvin, ennen kuin kaikki on saatavissa heti ja ilmaiseksi. iTunesin kauppa ei tietääkseni ole ilmainen. Ihme jeesustelua muuten, eikö näistä asioista voi keskustella ihan normaalisti? Vinyyli- ja vielä CD-aikanakin osa levyistä julkaistiin ainoastaan USA:ssa tai sitten Euroopassa. Edellinen kirjoittaja taisi sanoa että tämä ei ole "nykyaikaa".. Vanhan ajan vinyylienkeräily tai CD-sinkkujen eri painosten hamstraaminen on erikseen. Vaikka fyysisiä albumeja voi olla joskus lähes mahdoton saada, niin nettijakelussa näin ei tarvitse olla. Myspace.com/Crookmachine |
jäykkis 22.04.2007 13:05:36 | |
---|
Mitenkähän brändit mahtoivat muodostua ennen vertaisverkkoja ja piratismia? No mutta hyvät hyssykät sentään. Etkös muista, että se meni niin, että levymoguli suoritti arvioinnin että nyt tarvitaan uusi brändi ja harkintansa mukaan katsoi sitten suopeasti jotakuta uutta yrittäjää. Ne oli niukkuuden, sääntelyn ja hämäräperäisten sopimusten aikaa ja kaikkien oli tyytyminen levy-yhtiöiden viisivuotissunnitelmiin. Sitten tuli valo ja vapaus ja eräät tahot olivat jälleen kerran ihmeen edessä. Tulevaisuuden levy-yhtiö? Huomiotalouden lainalaisuuksien mukaan se on se taho joka jatkossa kertoo meille mitä kannattaa kuunnella. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Notefix 22.04.2007 13:10:03 (muokattu 22.04.2007 13:10:37) | |
---|
Mikä olisi esimerkki sellaisesta levystä, joka olisi saatavissa ainoastaan jenkkien itunesin kautta? Mikä tahansa joka ei ole täällä vielä julkaistu. Ja jos sitä ei julkaista ollenkaan, niinkuin käy suurimmalle osalle levyistä, sitä ei täältä saa. Nythän Suomeen on tuotu importtina levyjä, joita tällä ei julkaista. Tuota mahdollisuutta ei enää ole musan siirryttyä iTunesiin ja vastaaviin. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää laiton lataaminen, mikä on mun mielestä hyvin kummallinen tilanne kuluttajan kannalta. "Layers of layers of shit!"
."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." |
Vinyyli- ja vielä CD-aikanakin osa levyistä julkaistiin ainoastaan USA:ssa tai sitten Euroopassa. Japanilaisten painosten löytäminen saattaa olla myös kiven takana, jos niitä lähtee etsimään täkäläisistä liikkeistä. Mikäli Suomessa julkaisemisella tarkoitetaan miniminä, että ko. levymerkin suomalainen edustaja tuo kyseisen levyn "virallisesti" maahan eli ottaa "tukku"luetteloonsa, niin siltikin vain USA:ssa/Japanissa tms. julkaistuja levyjä on kyllä kasapäin Importtikauppojahan sitten on tietysti ollut ja postimyynti tosiaan pelannut ennenkin. Nettiaikana toisaalta kyllä voi ajatella, että melkein mikä hyvänsä levy missä hyvänsä julkaistuna on oikeastaan julkaistu kaikkialla - - saatavuus vaan voi olla hankalampaa kuin lähikaupasta plokkaaminen eikä ole sinnänsä varsinaista "maailmanjulkaisua". Helposti voin kuvitella, että amerikan iTunesissa on paljonkin musiikkia, jota ei euroopalaisille tarjota - ja päin vastoin. Onko kyseessä sitten pelkästään ettei uskota olevan riittävää kysyntää tai vaikka sopimusasioitakin?? |
Anonymous-jazz 22.04.2007 17:35:16 (muokattu 22.04.2007 17:35:36) | |
---|
Kustavilainen tilaa olutta rahtina ja kysyy myyjältä: "Milloin olut on kustavissa?" |
j0nas 22.04.2007 22:09:56 | |
---|
Suurin haaste piratismin poiskitkemisen kannalta taitaa olla asenteiden korjaamisessa. Esim. itse en koe levyn laitonta lataamista netistä yhtä suureksi rikokseksi kuin sen lipastamista fyysisesti jostakin levykaupasta. Vaikka se on periaatteessa aivan sama asia. Ja kuten joku edellä jo sanoikin, on ihme ettei tästä aiheesta voida keskustella asiallisesti vaan heti ollaan kivittämässä. |
Blue Moon 22.04.2007 22:34:05 | |
---|
Notefix: Mä alan itse olla sitä mieltä, että cd:n elinkausi ei enää ole kovinkaan pitkä, ja miksi sen pitäisi olla. Dataa sielläkin vain on, ja en oikein usko että nostalgia-arvo riittää pitämään sitä pystyssä. Ei ole mitään järkeä ostaa levyä ja ladata sitä sitten koneelle/soittimelle. Ihan samoja ajatuksia myös mulla. |
kimurantti1 22.04.2007 22:40:42 (muokattu 22.04.2007 22:41:16) | |
---|
Ei ole mitään järkeä ostaa levyä ja ladata sitä sitten koneelle/soittimelle. Ai jaa? Kuitenkin monille, jotka levyjä enemmän ostavat, pelkästään musiikki ei ole se juttu, vaan nimenomaan se konkreettinen tavara. Levyn lisäksi ainakin booklet. Ja nimenomaan se, että se on paperia, eikä mikään PDF-tiedosto koneella. Toisaalta esim. iPod on paljon kätevämpi kuin kannettava cd-soitin, eikä ole musta yhtään ristiriitaista kerätä cd:itä ja käyttää myös iPodia. Siispä en mä sitä aivan noin yksinkertaisesti ajattelisi. |
McNulty 22.04.2007 22:41:48 | |
---|
Esim. itse en koe levyn laitonta lataamista netistä yhtä suureksi rikokseksi kuin sen lipastamista fyysisesti jostakin levykaupasta. Vaikka se on periaatteessa aivan sama asia. Täysin väärä asenne ja logiikka. Levyn konkreettinen varastaminen = elinkeinon harjoittajalta ja levyntekoon liittyviltä suoraan pois. Materiaalista ja rahallista tappiota. Netistä ladattuna välitöntä tappiota ei tule lainkaan, sillä emme tiedä olisiko lataaja koskaan edes ostanut kyseistä levyä. Ok, hän voi jättää levyn lataamatta ja kuuntelematta, sekä jättää myös ostamatta. Tappiota? Miten siis määrittelet levylatauksen netistä automaattisesti levybisneksen tappioksi? |
kimurantti1 22.04.2007 22:46:43 (muokattu 22.04.2007 22:47:33) | |
---|
Miten siis määrittelet levylatauksen netistä automaattisesti levybisneksen tappioksi? Oot periaatteessa oikeassa, mutta se mikä mut saa näkemään punaista ei ole niinkään levybisneksen mahdollinen tappio, vaan nimenomaan toiminnan moraalinen puoli. Sitä ei voi rahassa mitata, mutta se on silti väärin. |
Blue Moon 22.04.2007 22:48:10 (muokattu 22.04.2007 22:53:35) | |
---|
Ai jaa? Kuitenkin monille, jotka levyjä enemmän ostavat, pelkästään musiikki ei ole se juttu, vaan nimenomaan se konkreettinen tavara. Levyn lisäksi ainakin booklet. Ja nimenomaan se, että se on paperia, eikä mikään PDF-tiedosto koneella. Toisaalta esim. iPod on paljon kätevämpi kuin kannettava cd-soitin, eikä ole musta yhtään ristiriitaista kerätä cd:itä ja käyttää myös iPodia. Siispä en mä sitä aivan noin yksinkertaisesti ajattelisi. Mun mielestä CD ei ole esineenä erityisen kiinnostava eikä edes kätevä. Lisäarvoa sille varsinaiselle päätuotteelle eli musiikille, se tuo kovin vähän. |
kimurantti1 22.04.2007 22:54:33 | |
---|
Mun mielestä CD ei ole esineenä erityisen kiinnostava eikä edes kätevä. Lisäarvoa sille varsinaiselle päätuotteelle eli musiikille, on kovin vähän. Ei edes hyvin suunniteltu/tehty booklet? Vielä kun otetaan huomioon, että valveutunut kuluttaja saa musiikkinsa levyinä monta kertaa halvemmalla, kuin nettikaupoista mp3:sia tilaamalla. Mä olen kyllä asiasta eri mieltä sun kanssa, mutta mielipiteethän on kuin... :-) En mä sitä sano, ettäkö CD olisi kätevä, sitähän se ei ole. Mutta entäpä LP:t? Käteviä nekään eivät ole, mutta mielenkiintoisempia? |