Aihe: Monipuolista säröä
1 2
Zeni
19.04.2007 16:30:19
Pakko myöntää että olen itse joskus kironnut täällä heiluvia ainaisia särö-keskusteluja, mutta; Yhä edelleen on hakusessa monipuolinen särötin, hiukan harmittaa kun menin Boss MD-2:n myymään, mutta kai se on hyvä kokeilla vierastakin :)

Vaihtoehtoina kattelin:

Sansamp GT2
Digitech Distortion Factory
Jekyll&Hyde

Sampleja olen kuunnellut niin paljon kuin netistä löysin ja niiden perusteella tuo Sansamp kyllä vakuutti. Line6:t unohdin pikaisen testin perusteella. Särö sais taittua ihan Monsteriser-tasolle asti (eli ei mitään kihinää vaan mureaa). Aivan miedoimmat säröt voi jättää pois, sillä yks todella kevyt säröpurkki mulla jo on. Ei noilla tuntunut olevan ongelma kevyet säröt olevan vaan lähinnä tuo toinen ääripää. Budjetti on tuollainen 100euroa ja käytettynä todennäköisesti hankin.

Toisaalta olisiko järkevämpää ostaa useampi erillinen purkki ? Esim. Hothead,Bad Monkey, DS-1 ? Vaikka on putkivahvistin käytössä niin kerrostalo rajoittaa tehokkaasti volumea, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa voisi purkilla olla käyttöä myös treeneissä putkivahvarin edessä.
Insane Kane
19.04.2007 17:23:54
GT-2 on ainakin monipuolinen. Kaupassa hintava...
Ai juu, ohan mulla myynnissä modattu MT-2 >=)

Offaria, vieläkös sulla JTM käytössä?
Ite tuossa eilen vasta tajusin että soundia saa muutettua hieman täyteläisemmäksi kun nakkaa piuhan parallerrerer fx-looppiin ja pyörittää hanikan kaakkoon.
Ei näin! >=)
opaa
19.04.2007 17:43:37
Digitechin tone driver kannattaa kokeilla jos rokki/bluessäröä hinkuu. Morph-potikan ansiosta sieltä löytää mukavan kirjon, vähän hevimpikin irtoaa. Ite oon siitä vieläpä löytäny "juuri sen oikean", ainakin toistaiseksi :)
Hanok
19.04.2007 18:14:33
Sansamp GT2 on vähän erityyppinen laite kuin nuo muut. Sehän toimii sellaisenaan etuasteena, joten se ei välttämättä ole paras mahdollinen valinta vahvistimen eteen. Kannattaa ainakin testata ennen hankintaa jos mahdollista. Monipuolinen se kyllä on.

J&H:n overdrive-osasto oli minulle hienoinen pettymys kun sitä kerran testailin, jotenkin soundista tuntui puuttuvan eloa. Mutta makuasioitahan nämä. Jollain toisella laitteistolla voi toimia kuin häkä.
Zeni
19.04.2007 18:33:00
GT-2 on ainakin monipuolinen. Kaupassa hintava...
Ai juu, ohan mulla myynnissä modattu MT-2 >=)

Offaria, vieläkös sulla JTM käytössä?
Ite tuossa eilen vasta tajusin että soundia saa muutettua hieman täyteläisemmäksi kun nakkaa piuhan parallerrerer fx-looppiin ja pyörittää hanikan kaakkoon.

Juu, huomasin ilmoituksen torilla mutta ei nyt kuitenkaan :) Ei JTM vaan JCM, tosin jäänyt aika vähälle käytölle nyt treenitilan puutteesta johtuen. Kämpällä olen nyt soitellut Epin Valve Juniorin kanssa ja tuota varten sitä pedaaliakin haetaan. Marshallista lähtee itsessään jo (toistaiseksi) kaikki tarvittava ;)
aleksi
19.04.2007 18:36:02
Multa löytyisi myynnistä Bossin SD-2 Dual Overdrive, joka kyllä on ainakin mun käytössä riittänyt. Taipuu aika laajalla skaalalla.
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you like it, as long as it's good and has passion."
Wahi
19.04.2007 18:55:35 (muokattu 19.04.2007 18:56:22)
T-Rex Mudhoney on aika monipuolinen. Mieto särö, vähän kovempi särö, raskas särö ja fuzz.

http://www.custom-sounds.com/epages … c2274159fa3d3d06c0+EN/products/1355

Edit: Käytettynä ei kyllä paljon liiku. Omani ostin 90 eurolla Torilta.
Rölölöö!
Zeni
19.04.2007 19:35:38
Toi GT2 kiinnostaisi. Onko kukaan soitellut tuollaisen kanssa putkivahvarilla, tuossa Epissä ei tietenkään mitään looppia ole joten vahvarin eteen se pitäisi laittaa.
tenkainen
19.04.2007 19:42:26

Toi GT2 kiinnostaisi. Onko kukaan soitellut tuollaisen kanssa putkivahvarilla, tuossa Epissä ei tietenkään mitään looppia ole joten vahvarin eteen se pitäisi laittaa.

Meiän kitaristi veteli VH100R:ään tolla, koita mun musanäytteestä, siinä on kaikki kitarat ko yhdistelmällä. Mä tykkään, ja ilmeisesti hänkin.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
McNulty
19.04.2007 21:16:18 (muokattu 19.04.2007 21:16:44)
Mun pitää sanoa kyllä, että nuo omistamani "särölootat" poislukien DIY-Fuzz ovat varsin monipuolisia säröjä (on tuo Fuzzikin monipuolinen, mutta se on kuitenkin aina fuzz). Eli Ibanez TS10 Tube Screamer ja Boss MT-2 Metal Zone.

Ok, nyt varmasti kaikki ajattelevat että Tube Screamer on hyvä boostaan ja että "mitä kettua tuo kahjo nyt Metal Zonea monipuoliseksi kehuu... sirinää ja surinaahan se on". Niinpä niin. Metal Zone on sirinää ja surinaa kun on käännetty middlet nollille, gainit ja treblet täysille. Todellisuudessa kuitenkin, tuossa spedussa on helevatan monipuolinen ja laajalla alueella toimiva EQ-osasto. Kenties monipuolisin EQ joka säröpurkkeihin on ikinä rakennettu. Toisekseen, sen gainin ei tarvitse olla kaakossa. Minimissään se toimii hyvin boostaamassa ja aivan hitusen avattuna od-tyylisesti. Siistiytyy hienosti kun kitarasta rullaa volumea pienemmälle. Gain n. kello 9 kohdalla antaa mukavan rokkirutun, klo 12 se sitten kelpaa hard rock keikalle ja löytyy sieltä ne übergain-heviosastotkin tarvittaessa. Ongelma ehkä jengillä on siinä, että he eivät jaksa säätää ko. spedua. Kun gainia vähentää, niin pitää myös EQ-potikoihin koskea jne. Se on todella monipuolinen jos vain tietää mitä tekee ja miten mikäkin nuppi vaikuttaa lopputulokseen.

No sitten tuo Tube Screamer. Se on hyvä boostina myönnetään, mutta se on myös mainio rock-overdrive. Oikein käytettynä siitä saa kaiken kevyestä ja miedosta blues/pop-rososta aina hyvän vaffarin kanssa boostina käyttäen rankat hevisäröt... sekä ne muut siltä väliltä.

Hyviä mokkuloita kummatkin siis. Vaatii toki kaveriksi osaavan soittajan joka osaa käyttää laitteita, hyvän kitaran, hyvän vahvistimen sekä annoksen kokeilumieltä ja luovaa hulluutta. Kaikista paras olisi, kun jokaisesta spedusta poistettaisiin sellaiset tunnistettavat tekijät, kuten tuotemuotoilu, logot, värit ja käyttäjäkunta, niin lopputulokset voisivat olla yllättäviä. Nykyään asioita ajatellaan mielestäni nurinperin, takapajuisesti... eli "millä laitteella saan sen ja sen soundin", kun homman pitäisi juurikin olla niin että "miten saan sen ja sen soundin tällä laitteella?" Laitteisiin ei tutustuta, niitä ei opetella.

Avauduin ja nyt on parempi mieli!
get out of my space - www.myspace.com/dimeshred
Zeni
19.04.2007 22:18:09
Kiitoksia Bonecrusherille ja plussa. Pistetään tuo MT harkintaan, täytyy kysellä jos jostain saisi lainaan/koekäyttöön. Olisihan tuokin "legenda" kiva koittaa. Oletko sattumoisin testannut MD-2:sta ? Olisi kiva kuulla mielipiteesi MD:stä verrattuna tuohon Metal Zoneen.

Lisä kommentit/ehdotukset on tervetulleita myös.
masterhat
19.04.2007 23:14:56 (muokattu 19.04.2007 23:16:19)
tänään aloin juuri rakastamaan ylikirkasta tubescreamer soundia, asetuksilla josa tone on miltee täysillä ja gain taas melkee nollassa, vola täysillä. siitä saa pienen kaiun avulla niin mainiota vanhakantaista röyhkeää brittipop-soundia, että huh huh.. vielä jos käyttääis telecasteria, niin soudi puskisi läpi varmaan mistä vaan..

nyt on alkanut muutenkin viehättämän kaikki yliräikeät ja suttuiset kitara soundit, jossa ei säröä ole juuri kuitenkaan yhtään.
monet low-gain overdrivet peräkkäin jne. vain taivas rajana:D

sanomani on siis että kannattaa kokeilla montaa lootaa pikkuisilla gaineilla peräkkäin ja säätää ja rämpyttää.
näin löytyy mitä kummallisimpia soundeja. tosin kannattaa pitää huolta, etei purkit itsessää heikennä signaalia ja lisää suhinoita kauheesti
I am the Horsemaster
McNulty
20.04.2007 10:48:47
Kiitoksia Bonecrusherille ja plussa. Pistetään tuo MT harkintaan, täytyy kysellä jos jostain saisi lainaan/koekäyttöön. Olisihan tuokin "legenda" kiva koittaa. Oletko sattumoisin testannut MD-2:sta ? Olisi kiva kuulla mielipiteesi MD:stä verrattuna tuohon Metal Zoneen.

Aikanaan kun myin oman Peavey Classic 30:n niin sillä ostajalla oli silloin mukana Boss MD-2 Mega Distortion. Silloin sitä testasin pikaisesti. Mitään syvempää en osaa pedaalista sanoa, kuin että sen gain-puoli oli oikeastaan sama kuin DS-1, mutta EQ-osastolla se korosti alakertaa reilummin ja keskialuetta oli karsittu. Tällä tavoin tuosta pedaalista oli saatu jokseenkin "nu-metal" viritteinen. Saman soundin kyllä sain MT-2:lla replikoitua kovin helposti, plus että MT-2 sai vielä paljon muutakin ulos.

Tuo MD-2 on hyvä spedu siinä tapauksessa, jos omistaa treble ja middle-voittoisen vahvistimen, mutta tarvitsee alakertaan lisää paukkuja. MD-2:lla saa niitä sinne tuotua... mutta niin saa kyllä niin monella muullakin. Vähän sellainen "miksi tämä spedu on tehty?"-fiilis tuosta kyllä jäi. Samoin kuin siitä uudesta Boss Metal Core-spedusta. Jumalaton määrä gainia, valmiiksi middle scoopattu ja treble-osasto pelkkää sirinää ja ritinää, no thanks. Ei kyllä ollut MT-2:n tappajaksi vaikka sitä niin kovasti hehkutettiin ja mainostettiinkin. Itseasiassa paikallisessa musaliikkeessä joku jamppa sen Metal Coren osti ja parin päivän käytön jälkeen hän halusi vaihtaa sen Metal Zoneen :)

No, MD-2 verrattuna MT-2... MT-2 on monipuolisempi (kiitos loistavan EQ:n). MD-2 on valmiiksi hivenen scoopatumpi siitä keskeltä, joten jos nu-henkisiä soundeja haluaa helposti ja pienemmällä vaivalla kuin MT-2:n säätäminen, niin tuo MD-2 voisi olla ok-ratkaisu. MD-2 jää siis DS-1:n ja MT-2:n välille.

En tiedä auttoiko yhtään, mutta tuollaisia fiiliksiä miulle jäi Mega Distortionista (ja Metal Coresta).
Zeni
20.04.2007 17:54:18
En tiedä auttoiko yhtään, mutta tuollaisia fiiliksiä miulle jäi Mega Distortionista (ja Metal Coresta).

Kyllähän tuo auttoi paljonkin, taidan koittaa tuota Metal Zonea. Siksi kysyin koska mulla oli tuollainen Mega Distortioni mutta sitten rahapulassa myin sen pois. Itse tykästyin pedaaliin todella kovin kun sitä opin säätämään ja sain siitä paljon irti. Ainut vika oikeastaan oli "sähköinen suhaus" dempatessa kovilla säröillä. Näin jälkikäteen harmittaa sen myyminen ja harkitsin jo sellaisen uudelleen ostoa, mutta jos MT on vielä monipuolisempi niin kyllä sitä täytyy koittaa.
oiva tumpeloinen
20.04.2007 18:04:44
Metal Zone on tosiaan kiva lelu, kuten sanottu. Sen huonoin puoli on se, että alussa sen säätämisen kanssa saattaa tosiaan mennä herne nenään. Ajan kanssa luonnollisesti helpottaa sekin.

Jekyll&Hydea mä kuitenkin kehoitan kokeilemaan myös. On kova kalu varsinkin bändikäytössä, ja miettiessä mahdollisimman kompaktia lankkua keikalle. Sen ehdottomasti paras puoli on, että siinä on ne kaksi täysin erillistä puolta. Siitä löytyy vähän reippaampi särö, OD ja molemmat yhdessä (eli hiiwi). On kovasti kiva, kun ei aina biisien välissä tarvitse väännellä nappuloita. Negatiivisena puolena mainittakoon pieni kohina (kyllä sen kanssa kuitenkin elää). Jonkin verran myös jakaa mielipiteitä soundin suhteen, siksi kehoitus kokeilla ensin (kaipa ne kaikki purkit olisi hyvä kokeilla ennen ostoa).

Hinnan puolesta noissa on tietenkin myös eroa. Boss maksaa noin puolet J&H:n hinnasta.
Zeni
21.04.2007 11:46:36
Tuota Jekyll&Hydea pitäisi kyllä myös koittaa, kuka haluaa lainata :) Lähinnä se että taipuuko tarpeeksi rankkaan/mureaan.
Hotlicks
21.04.2007 12:25:47
Maxon ROD881, eli siis Ibanezin Tube King boostilla on ehdottomasti testaamisen arvoinen - taipuu ihan mihin vaan. Tuon ostettuani myin Englin Tube Tonerin. Hintaa on kyllä aika reilusti...
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Wahi
21.04.2007 12:41:18
Tuota Jekyll&Hydea pitäisi kyllä myös koittaa, kuka haluaa lainata :) Lähinnä se että taipuuko tarpeeksi rankkaan/mureaan.

Muistaakseni se distortion puoli on jo aika rankka ja siihen kun vielä iskee päälle sen overdrive puolen boostiksi niin luulisi lähtevän mureutta.
Rölölöö!
McNulty
21.04.2007 13:31:29 (muokattu 21.04.2007 13:31:34)
Eikös Jekyll&Hydessä toimi tuo homma nurinpäin. Kummankin (OD:n ja Distortionin) ollessa päällä samaan aikaan distortion-puoli tulee ensin ja sen jälkeen vasta OD. Eli todellisuudessa se distortion boostaakin overdriveä. Jotenkin näin muistelisin kun itse tuota J&H:a soittelin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)