Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat potikat?
1 2 3
pekurides
19.04.2007 23:24:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä hiukan sähköjä uusin ja Parasta saundia pitäisi saada ja kun ei noita switscraftiä paikallisessa ole niin tyytyäkö perus potteihin..
 
kun Switchcraftia ovatten kovasti kehuneet mutta kuinka paljon näissä hiukan "laadukkaammissa/kalliimmissa" oikeasti on korvin kuultavia eroja?
 
Itse olen huomaavinani omissa identtisissä made in japan potikoissa keskenäänkin eroja niin ei oma pää kestä enää:) (tummempi/kirkkaampi/paskempi/kylmempi jne.)
 
Ernie ball, dimarzio ja muut made in japanit.. jne.
 
ps. mistähän niitä switsejä saa pk-seudulla?
 
Tunteella päin vittua.
H.Corruption
20.04.2007 01:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä hiukan sähköjä uusin ja Parasta saundia pitäisi saada ja kun ei noita switscraftiä paikallisessa ole niin tyytyäkö perus potteihin..
 
kun Switchcraftia ovatten kovasti kehuneet mutta kuinka paljon näissä hiukan "laadukkaammissa/kalliimmissa" oikeasti on korvin kuultavia eroja?
 
Itse olen huomaavinani omissa identtisissä made in japan potikoissa keskenäänkin eroja niin ei oma pää kestä enää:) (tummempi/kirkkaampi/paskempi/kylmempi jne.)
 
Ernie ball, dimarzio ja muut made in japanit.. jne.
 
ps. mistähän niitä switsejä saa pk-seudulla?

 
Siis tarkoitat varmaan CTS:n potikoita ja switchcraftin kytkimiä? CTS:ä myy ainakin SP-Elektroniikka Oulussa. Sieltä tilattujen japsi potikoiden laatu on ollut hyvä.
 
DiMarzio käyttää muistaakseni CTS:ää ja sitchcraftia. Levytukku tais olla maahantuoja. Kannattaa kysyä myös Kitarapajasta ja Millbrookista. Unohtamatta Musamaailmaa.
 
pekurides
20.04.2007 12:00:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tarkoitat varmaan CTS:n potikoita ja switchcraftin kytkimiä? CTS:ä myy ainakin SP-Elektroniikka Oulussa. Sieltä tilattujen japsi potikoiden laatu on ollut hyvä.
 
DiMarzio käyttää muistaakseni CTS:ää ja sitchcraftia. Levytukku tais olla maahantuoja. Kannattaa kysyä myös Kitarapajasta ja Millbrookista. Unohtamatta Musamaailmaa.

 
Kiitos ja selvä. Kun ei jaksa lähteä ytimeen niin yhden potikan takia...
 
Kyllähän nämä nykyisetkin ollu ihan ok paitsi että epäilen että saaneet jotkin hiukan liikaa lämpöä hitsipillistä:)
 
Tunteella päin vittua.
rosberg
20.04.2007 16:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ongelmaa tuottaa lähinnä se tatsi. Diggaan jäykästä tatsista, mutta jotkin CTS:t on ihan sairaan löysiä. Lineaarista kun käyttää logaritmisen tilalla (tai mites se menikään), niin sehän taas kuuluukin kuulua. Muuten ne ei saisi kuulostaa erilaisilta.
 
veikkaan, että kitaraa kysyttäessä opistopojat tarjoavat jammua käteen.
sihvoh
20.04.2007 19:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadukkaita ovat ainakin seuraavat merkit:
 
1) CTS (kalliimpi)
2) Alpha (havempi)
 
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
sihvoh
20.04.2007 19:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadukkaita ovat ainakin seuraavat merkit:
 
1) CTS (kalliimpi)
2) Alpha (havempi)

 
Edit: Ja jos puhutaan volume-potikasta, pitäisi sen sitten olla logaritminen, lineaarinen ei oikein toimi tuossa. Syynä se että korva erottaa 3 dB erot ja lineaarisessa jäisi säätöalue aika rajalliseksi.
 
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
DZN
20.04.2007 21:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kunnon potikat:
http://www.alessandro-products.com/parts.html
 
50$ ketale!
 
Aka. Dino and 6077dino
pekurides
20.04.2007 23:40:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kunnon potikat:
http://www.alessandro-products.com/parts.html
 
50$ ketale!

 
Heh! les paul wiring harness 300e! .. ja sitten epifoni torille myyntiin +300 lisää pyyntiä:) .. taitaisi paukahtaa tuonne päättömät hintapyynnöt sivuille:)
 
No, kertokaas misti niitä CTS saa pk-seudulta? ne onki tän kepin orkkis potikat...
 
Uralilla näytti olevan halpoja mini-alphoja... hiukan vaan tuo huokea hinta epäilyttää.... että eihän sitä nyt voi halvalla hyvää saada:)
 
Tunteella päin vittua.
oiva tumpeloinen
20.04.2007 23:49:30 (muokattu 20.04.2007 23:49:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kunnon potikat:
http://www.alessandro-products.com/parts.html
 
50$ ketale!

 
Sais muuten tuohon rahaan kirjaimellisesti kestää sialta pojalle ja vielä yhden polven lisääkin. Jo soundi sais olla aika timangia.
 
Henkilökohtaisesti nuo samanarvoisten potikoiden valinta on mulla ollut lähinnä kestoperusteella. Menee mun mielestä jo liian hifistelyksi, jos samanarvoisista potikoista hakee soundieroja. Se on mun mielestä siinä vaiheessa ominaisuus. =)
 
Gypsy
20.04.2007 23:52:03 (muokattu 20.04.2007 23:52:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Ja jos puhutaan volume-potikasta, pitäisi sen sitten olla logaritminen, lineaarinen ei oikein toimi tuossa. Syynä se että korva erottaa 3 dB erot ja lineaarisessa jäisi säätöalue aika rajalliseksi.
 
Gibsonin tehtaalla olivat asentaneet mulle (kuten myös miljoonalle muulle) kaikki lineaarisia, volumet ja tonet. Toimii. Testatkaa ihmeessä mistä tykkäätte.
 
Aamen
Insane Kane
21.04.2007 00:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin tehtaalla olivat asentaneet mulle (kuten myös miljoonalle muulle) kaikki lineaarisia, volumet ja tonet. Toimii. Testatkaa ihmeessä mistä tykkäätte.
 
Juu, eikös net ole 300 kiloset volumeina? Omassa vanahassa Explorerissa on 300k lineaariset volumet.
 
Korva kuulee kyllä 3dB:n erot, heh, yleensä myös 2dB:n ja 1dB:n.
Tai noin mulla oppikirjat valehteli. Syytän niitä.
 
Ei näin! >=)
pekurides
21.04.2007 00:21:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Henkilökohtaisesti nuo samanarvoisten potikoiden valinta on mulla ollut lähinnä kestoperusteella. Menee mun mielestä jo liian hifistelyksi, jos samanarvoisista potikoista hakee soundieroja. Se on mun mielestä siinä vaiheessa ominaisuus. =)

 
Niin nojoo, hifistelyksihän tämä on mennyt jo ajat sitten:)
 
Yleismittarilla kun tässä männäiltana mittailin eri potikoita niin aikamoisiakin eroja lötyili 500k sarjassa, toiset näytti 465 ja joku toinen made in japan taas tarkat 500 ja sitten toisaaltaan toisessa ääriasennossa toiset 2.5 -4.5 ja toiset 0.4 ja sinne päin mutta sitten se kultasuoni että mikä se nyt oikeasti sitten omasta mielestä kuulostaa parhaalta? 500 vai 412? vai 576? olikse niin että mitä pienempi arvo sitä kirkkaampi sointi?
 
Esimerkkinä. kerran vaihdoin vanhaan charveliin uuden 500k potikan ja mielestäni se soi liian kirkkaasti niin vainhdoin vanhan potikan takasin ja se oli jus okei:)
 
Tunteella päin vittua.
rosberg
21.04.2007 09:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levytukusta ja fasulta pitäisi saada CTS:ää stadissa.
 
veikkaan, että kitaraa kysyttäessä opistopojat tarjoavat jammua käteen.
Gypsy
21.04.2007 13:03:09 (muokattu 21.04.2007 13:04:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olikse niin että mitä pienempi arvo sitä kirkkaampi sointi?
 
Ei kun just toisinpäin.
 
Lisäys: Juu, eikös net ole 300 kiloset volumeina? Omassa vanahassa Explorerissa on 300k lineaariset volumet.
 
500K lineaarisia on kaikki potikat mulla.
 
Aamen
pekurides
21.04.2007 13:30:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levytukusta ja fasulta pitäisi saada CTS:ää stadissa.
 
Soitin vantaanportin fazulle ja siellä vastasi kivan kuulonen mimmi puhelimeen, se oli hyvä kun kyseli että mikäs se nimi oli ja oota täytyy kattoa onko meillä semmossia.....
 
...hetki meni ja sitten kertoili että ei taida olla:)
 
Ota tuosta nyt sitten varmasti selvää..... onko vai ei kun ei myyjä niin varma edes mitä ne potikat on:)
 
Tunteella päin vittua.
sihvoh
29.04.2007 12:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin tehtaalla olivat asentaneet mulle (kuten myös miljoonalle muulle) kaikki lineaarisia, volumet ja tonet. Toimii. Testatkaa ihmeessä mistä tykkäätte.
 
Hmmm... perskule taidat olla kyllä aivan oikeassa... auts. Vahvistimissa on logaritmiset volumet-potikat, mutta kitaroissa taitaakin olla lineaarisia...
 
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
LaXu
29.04.2007 15:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm... perskule taidat olla kyllä aivan oikeassa... auts. Vahvistimissa on logaritmiset volumet-potikat, mutta kitaroissa taitaakin olla lineaarisia...
 
Molempia näkee, niin vahvareissa kuin kitaroissakin. Muistaakseni esim. Fenderin Blues Deluxessa on lineaariset volapotikat, eli master volume jonka asennot tuntuvat olevan "ei kuulu mitään" ja "pirun lujaa".
Metalkallo
11.01.2015 19:49:52 (muokattu 11.01.2015 20:25:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan minkä tekijän nämä potikat ovat?:
http://www.philadelphialuthiertools … -shaft-b500k-guitar-potentiometers/

Tuo "B" on mun V:ssä sekä LP:ssä tallapotikkana ja tykkään kovasti, mutta en tiedä merkkiä/valmistajaa joten tietäisikö joku sen? Noissa lukee vain "GF" päällä ja made in japan, ei muuta. Etsiskelin googlen avullakin mutten löytänyt oikein mitään. Olisi kiva tietää pystyykö noita tilaamaan mistään suomesta vai onko vain ulkomaan tavaraa? Nämä potikat on kitaranhuoltajalta peräisin ja siellä asennettu molempiin keppeihin kun aikoinaan vaihdatin potikat parempiin.
 
EDIT: Taisinkin jo löytää merkin, vaikuttavat Hosco merkkisiltä.
http://tymusiccenter.com/products/p … ics/pots/hosco-guitar-pots-mij.html
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
73nd3r
11.01.2015 20:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko tämä: http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … otekoodi=POT-500B&tuoteryhma_id=200
Ja Hoscohan tekee myös CTS-potikoita...
 
(IMHO: jos pysyy irti kaikkein halvimmista niin yleensä ei hirveitä eroja ole. Merkiksi valikoituu silloin useimmiten CTS, Alpha, Bourne - tai sit tää Hosco...)
 
Metalkallo
11.01.2015 21:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Olisko tämä: http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … otekoodi=POT-500B&tuoteryhma_id=200
Ja Hoscohan tekee myös CTS-potikoita...
 
(IMHO: jos pysyy irti kaikkein halvimmista niin yleensä ei hirveitä eroja ole. Merkiksi valikoituu silloin useimmiten CTS, Alpha, Bourne - tai sit tää Hosco...)

 
Juu, taitaa olla. Löysin jonkun "Göldo" merkkisen myös ja on made in japan, et en tiedä sitten voiko olla sekin? Siitä en kyllä löytänyt mitään tietoa oikein netistä, vielä vähemmän kuin Hosco:sta.
 
Minkä tasoisia nuo Hosco:n potikat yleensä on? Hyviä?
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «