Aihe: Lindy Fralin PAF humpparit
1
jorma_koo
20.04.2007 20:28:32
Tarvitsisin nyt vähän selvennystä kun ei ole termistöt sun muut ihan hanskassa.
No ensinnäkin haussa on nyt kirkkaat ja erottelevat humpparit sellaiseen bluesrock meininkiin ja kitarana toimii Gibsonin Les Paul (classic). Duncanin Alnico II esim on kokeiltu ja vähän kirkkaampaa ja raikkaampaa vielä kaipaisi. Näitä Fralinin PAF humppareita on kehuttu, mutta nyt pitäisi sitten valita sopiva ulostulo väliltä 7.5k - 9.5k sekä lisäksi "Gibson style braided shield or 3 conductor for coil tapping" niinkuin tuolla sivuilla lukee, tarkoittaa sitten jotain mikä ei mulle avautunu.
Hämää myös kun Harmony Centralissa on erikseen arvostelut Fralinin PAF:eille, PAF Low Outputeille ja PAF Overwoundeille, kun taas Fralinin sivuilla ei puhuta moisista.
Niin ja tosiaan, puolitukset aion laittaa mikkeihin myös.

Jos termejä vähän selventäisitte mulle niin auttaisi ja suositella voi myös noita ulostulojuttuja ja miksei muitakin mikkejä.
PLing
20.04.2007 20:32:23 (muokattu 21.04.2007 12:20:20)
Siellä humpparit-osastolla on seuraava tekstinpätkä joka varmaankin selvittää pari asiaa:

* Note:
5% (+) Overwind = 5% More Power, 5% More Mids, but 5% Less Highs
5% (-) Underwind = 5% Less Power, 5% Less Mids, but 5% More Highs

Elikkä tehoa löytyy ylikäämityistä enemmän ja yläpäät ovat niissä heikommat, alikäämityissä päinvastoin. Siellä taitaa olla joku taulukkokin tuosta, linkki siis:
http://www.fralinpickups.com/humbuckers.asp
Doh, nakki.
Maiden01
20.04.2007 22:24:29
Näitä Fralinin PAF humppareita on kehuttu, mutta nyt pitäisi sitten valita sopiva ulostulo väliltä 7.5k - 9.5k

Itse hain eilen vihdoin liikkeestä omat Fralinini ja kaulassa ulostuloa oli 8 kiloa ja tallassa 9. Yleisesti neuvotaan laittamaan tallaan hieman ulostuloltaan suurempi mikki. Tuo 8 ja 9 on varmaankin se perusyhdistelmä.

sekä lisäksi "Gibson style braided shield or 3 conductor for coil tapping" niinkuin tuolla sivuilla lukee, tarkoittaa sitten jotain mikä ei mulle avautunu.

Eli voit valita mikin joko 2 tai 4 johdolla, sekä mahdollisuus saada tuo 2 johtoinen mikki tuollaiseen Gibson tyyliin, jossa maadotus on kierretty kuuman johdon päälle, käytännössä ei mielestäni eroa, tärkeintä on otatko 2 vai 4 johdolla.

4 johtoa mahdollistavat siis tämän coil tappingin, joka tarkoittaa kaksikelaisen mikin puolitusta. Eli omaan Les Pauliini (Tokain) otin 4 johdolla, jollain saan humppareista tarvittaessa singlecoilit volumepotikoita nostomalla ja laskemalla, eli tähän push/pull tyyliin. Tuovat mielestäni sopivaa monipuolisuutta ja lähtee lespastakin kirkkaammat saundit tarvittaessa.

En ole varma miksi tuossa puhutaan 3 conductor, tarkoittaa mielestäni siis kuitenkin 4 johdinta, joku korjatkoon jos olen väärässä.

Hämää myös kun Harmony Centralissa on erikseen arvostelut Fralinin PAF:eille, PAF Low Outputeille ja PAF Overwoundeille, kun taas Fralinin sivuilla ei puhuta moisista.
Niin ja tosiaan, puolitukset aion laittaa mikkeihin myös.9

Mun mielestä sun ei tarvitse kuin tilata perus Paffit ja määrittää niille ulostulo, johtojen määrä ja mikkien väri. Tuo lowoutput ja overwound tarkoittaa ilmeisesti vain perus humpparien pieni tehoiseksi tekemistä, tai ylikäämimistä, jolloin mikeistä tulee hieman kuumemmat. Edellisestä kohdasta tuossa puolitus asiasta.

Jos termejä vähän selventäisitte mulle niin auttaisi ja suositella voi myös noita ulostulojuttuja ja miksei muitakin mikkejä.

Toivottavasti oli ymmärrettävää tekstiä, josta oli apua. Maanataina tulevat Fralinit kiinni, ja tuskin muista mikeistä tarvitsee puhuakaan, toivotaan parasta:)
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
PLing
21.04.2007 12:19:45
Hups, sekoitin sitten nuo overwindit ja underwindit keskenään... :P
Doh, nakki.
jorma_koo
21.04.2007 12:32:49 (muokattu 21.04.2007 12:34:21)
Jos 8k ja 9k on ne "perus" ulostulot nii kai mä sitten harkitsen 7.5k ja 8.5k. Nytkin joutunu nuo Alnico II:t aika alas ruuvailee jotta ulostulo natsaisi. Muutenkin vahvistimena toimii enimmäkseen Fenderin Twini, joten kirkkautta vaaditaan senkin edestä. Ja älkää sanoko mitään, kyllä tämä yhdistelmä toimii :P
Mutta kiitos, homma selkeni huomattavasti. Vielä kyllä kuuntelen jos joku haluaa avautua kokemuksistaan näistä mikeistä :)
McNulty
21.04.2007 13:40:22
Itselläni on LP Standardissa Fralinit. Kaulamikki on alikäämitty, halusin siitä singlecoil-tyylistä kirkasta ja erottelevaa pihalle ja hyvinhän se onnistuu. Eihän se sinkku ole mutta paljon treblekkäämpi kuin "normi-PAF". Tallassa on aikalailla standardi Fralin PAF-replika. Jollen ihan päin persausta muista, niin arvot olivat jotain 7,5-7,6 kaulamikiltä ja tallasta 8,7.
get out of my space - www.myspace.com/dimeshred
Panzerwag
22.04.2007 10:32:30

Itselläni oli täysmahonkisessa lp '57 customissa ensin fralinin perussetti, kaulassa 8k ja tallassa 9k, soundi oli "ihan ok" ja hönkää riittävästi, mutta täysmahonkinen laite itsessää on soinniltaan varsin tumma, joten ajattelin kokeilla vielä kevyempää yhdistelmää, joten ostin yhden 7-kiloisen fralinin lisää (kun sellainen sattumalta vastaan käveli. Ja kyllä, mikki on 7-kiloinen, mittarilla mitattuna 6,9k). Eli siirsin 8k fralinin talaan ja kaulaan laitoin 7-kiloisen. Tuo muutos oli ratkaiseva ennen kaikkea soundin kirkkauden kannalta, sen sijaan hönkää on edelleen aivan riittävästi, siinä ei suurta muutosta tapahtunut. En voi kuitenkaan väittää että muutos sen suhteen olisi ollut huomaamaton. Itse uskaltaisin suositella vaahterakantiseen les pauliin kuitenkin 8k ja 9k parivaljakkoa, ei varmasti ole liian tumma valinta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)