Aihe: Kaappikokojen volume-erot
1 2 3 4 5
kimurantti1
20.04.2007 22:48:22
Ei mulla kyllä oo, en mäkään ole pidempään kuunnellut, miksannut vain. Mutta ainakin ne Genelecit puudutti tosi paljon mun korvia, kun oli niin kirkkaat...

Mä ajattelisin ennemmin niin, että Genelecit olisi luonnolliset, ja tavan stereokaiuttimet jotenkin tunkkaiset. Sitten kun tottuu kuuntelemaan niillä tunkkaisilla kaiuttimilla, niin paremmin toistavat puuduttaa korvia. Kyllä mä uskon mitä sä sanot, mutta haluaisin silti todeta itse asian. Mulla on pyörinyt nimittäin sellainen ajatus päässä, että musiikki kuulostaisi niistä Behkun Trutheistakin paljon paremmalta, kuin halvan stereosetin kaiuttimista.

Tai voisiko olla, että tavalliset stereokaiuttimet on suunniteltukin juuri tuota mainitsemaasi asiaa silmälläpitäen? Siis niin, etteivät toista yhtä selkeästi ja kirkkaasti kuin monitorit. Vaikka musiikki ei kuulostakaan niistä yhtä hyvältä, sitä on silti miellyttävämpää kuunnella?
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
bfoc
20.04.2007 22:50:07
Jep, se päättärin mukaantulokynnys on vaan liian korkea :D Ja kun kaappi on vielä uunituore, niin ei se sirinää auta.

Näin on. Itseasiassa broidilla on 900 SL-X kerrostalossa 1 X 12 kaapin perässä ja sitäkään ei saa avattua tarpeeksi (IMO).

Tietysti jos harrastaa tätä modernia "kaikki särö etusesta - säröytymätön päättäri" -menoa, niin hommahan toimii kuin junan vessa. Ei vaan kuullosta sellainenkaan heavy mun korvaan hyvältä ihan pienellä volalla.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
oiva tumpeloinen
20.04.2007 22:52:08
Mä ajattelisin ennemmin niin, että Genelecit olisi luonnolliset, ja tavan stereokaiuttimet jotenkin tunkkaiset. Sitten kun tottuu kuuntelemaan niillä tunkkaisilla kaiuttimilla, niin paremmin toistavat puuduttaa korvia. Kyllä mä uskon mitä sä sanot, mutta haluaisin silti todeta itse asian. Mulla on pyörinyt nimittäin sellainen ajatus päässä, että musiikki kuulostaisi niistä Behkun Trutheistakin paljon paremmalta, kuin halvan stereosetin kaiuttimista.

Tai voisiko olla, että tavalliset stereokaiuttimet on suunniteltukin juuri tuota mainitsemaasi asiaa silmälläpitäen? Siis niin, etteivät toista yhtä selkeästi ja kirkkaasti kuin monitorit. Vaikka musiikki ei kuulostakaan niistä yhtä hyvältä, sitä on silti miellyttävämpää kuunnella?

Kyllä mä luulen, että se homma on nimenomaan siinä väsymisessä. Ei mullakaan mitään faktaa siitä ole, ainoastaan omat kokemukset.........ja sitten semmoinen homma, että kaikilla studiohemmoilla, joita tunnen (ei niitä kyllä loputtomasti ole, sinänsä huono referenssi), on kuitenkin hifi-kaiuttimet kiinni stereoissa, eikä studiomonitorit. Voihan sekin tietenkin olla täysin äidinmaidosta opittua........
tommiot
20.04.2007 22:52:58 (muokattu 20.04.2007 22:54:31)

Niin, en osaa sanoo... Mutta mun mielestä on turhauttavaa miksata Geneleceillä, kun saa miksata aina sellaiseksi että presence raastaa korvia, tai muuten kun kuuntelee suunnilleen millä tahansa tavallisella laitteistolla, niin kuulostaa aivan liian tunkkaiselta. Eli en mä kyllä haluis niillä Geneleceillä musaa kuunnella normaalisti. Kaikki aivan liian kirkasta. Oon miettiny tällaista että ehkä kaikki vanhat studiojampat käyttää Geneleciä koska korvat on jo kärsiny niin paljon että kaikki kuulostaa muuten niin tunkkaiselta =)

Mutta nyt meni melkoisen offtopiciksi.

Mä en usko että kaapin kokoa vaihtamalla saa putkinuppia sopimaan kotikäyttöön. Keinokuormalla on ehkä mahdollista vähän helpottaa tilannetta, mutta kyllä joku podi tai vastaava on paras himaan.
oiva tumpeloinen
20.04.2007 22:55:11
Mä en usko että kaapin kokoa vaihtamalla saa putkinuppia sopimaan kotikäyttöön. Keinokuormalla on ehkä mahdollista vähän helpottaa tilannetta, mutta kyllä joku podi tai vastaava on paras himaan.

Varmastikin kaapin kokoa ja ennen kaikkea elementtien herkkyyttä vaihtamalla (siinä tosin menee koko paletti uusiksi) voisi saada nuppia sovitettua kotiin. Kuitenkin ensimmäisenä lähtisin märehtimään hyvin pienillä potkuilla soivaa nuppia, vasta sitten miettisin kaappia tehojen kannalta.
kimurantti1
20.04.2007 22:57:33 (muokattu 20.04.2007 23:03:03)
Ehkä mä uskon teitä, enkä siis ostakaan niitä Trutheja musankuunteluun. Höh, se olisi ollut niin mahtavaa jos ne olisi toimineet niin monessa tarkoituksessa kun ajattelin. :-(

Joo, aika offariksi meni. Nyt loppuu..

E: Ai eipä lopukaan.
Rakoni
20.04.2007 22:57:59
Mutta nyt meni melkoisen offtopiciksi.

Antaa mennä vaan, tämä on mielenkiintoista luettavaa.
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Rakoni
20.04.2007 23:02:29
Keinokuormalla saa kuitenkin joku 15 desibeliä pudotettua, vaikka saundi siitäkin vähän kärsii. Ja sitä voi käyttää keikallakin että saa päätettä avattua vähän reippaammin.

Olisikohan se Uraltonen keinokuorma samaa laatutasoa kuin Hot Plate?
kimurantti1
20.04.2007 23:05:15
En oo kokeillu Trutheja, vain Genelecejä. Trutheissa on kuulemma vähän hillitympi yläkeskialue. Mä suosittelisin että meet kuuntelee johonkin niitä Trutheja, etkä kuuntele mitä sulle selitetään =)

Kyllä mä pääsen melkein koska vaan niitä Trutheja kuuntelemaan. Ongelmana vaan on, että ne on akustiikaltaan sellaisessa paikassa, jossa mä en yleensä musaa kuuntele. Akustoidussa bändikämpässä, jossa on juurikin niitä yläpäitä vaimennettu. Katsotaan nyt.
tommiot
20.04.2007 23:05:16
Olisikohan se Uraltonen keinokuorma samaa laatutasoa kuin Hot Plate?

Tuosta en osaa sanoa mutta kyllä se oikein hyvältä vehkeeltä tuntui kun vähän aikaa omistin. Ehdottomasti ostaisin sen enkä monta kertaa kalliimpaa Hot Platea.
saastara
20.04.2007 23:07:22 (muokattu 20.04.2007 23:08:14)
E: Idiootti. Minä siis.

Ehkä mä uskon teitä, enkä siis ostakaan niitä Trutheja musankuunteluun. Höh, se olisi ollut niin mahtavaa jos ne olisi toimineet niin monessa tarkoituksessa kun ajattelin. :-(

Joo, aika offariksi meni. Nyt loppuu..

E: Ai eipä lopukaan.

Niin.. En tiedä, riippuu mieltymyksistä.. Kyllä minä musiikkia mieluiten kuuntelen ihan siihen tarkoitetuilla peruslaadukkailla stereoilla kuin tarkkailumonitoreilla.. Kuten kerran minulle todettiin, perinteisten kaappien tarkoitus on saada musiikki toistumaan hyvänkuuloisena, monitoreiden sellaisena miltä se oikeasti kuulostaa.

Äänitys, miksaus ymv setit ovat sitten tietysti ihan oma juttunsa..
Lisää middleä.
oiva tumpeloinen
20.04.2007 23:09:34
Kyllä mä pääsen melkein koska vaan niitä Trutheja kuuntelemaan. Ongelmana vaan on, että ne on akustiikaltaan sellaisessa paikassa, jossa mä en yleensä musaa kuuntele. Akustoidussa bändikämpässä, jossa on juurikin niitä yläpäitä vaimennettu. Katsotaan nyt.

Jos ne on teidän kämpillä, niin vie joskus kotiin mukanasi ja kerro kokemuksia tänne. Mua ainakin kiinnostaa, kun mun pitäis jossain vaiheessa hommata kuuntelu ja noi mun LoFi-pöntötkin on nimensä veroiset. En panis yhtään pahakseni, jos siinä putois muutama norsu samalla iskulla.
pekurides
20.04.2007 23:11:29

Kuinka paljon on eroa äänenvoimakkuudessa samoilla elementeillä varustetuilla 1x12, 2x12 ja 4x12-kaapeilla?

Mulla on ollu viimeaikoina pino kotona missä kummatkin mainituista kaapeista
(2x12 ja 4x12) ja pakko ihan omasta kokemuksesta omana faktana kertoa että tuo kaappien eroava äänenvoimakkuus ei hima volumeilla vaikuta suuntaan tai toiseen pennin vertaa!!!

Se on niin puupillun kokonen volume ero mitä kotioloissa soittaessa tulee että ihan täysin voisin verrata että kumpi parenpi kotisoittoon 50w vai 100w... no kaikki tietää että kummatkin käyvät vasta tyhjäkäynnillä himassa ja sama hommeli näiden kaappien kanssa.
Tämä ei ole mitään mä luulen juttua vaan itse todellisesti koettua "faktaa" :)

Loppuyhteenvetona voin sanoa että :vaikka mulla on kaiken lisäksi vielä 100w putkinupin lisäksi toinen 100w pääte ajamassa samaa signaalia pikkuvolumeilla stereo 4x12kaappiin ja sitten olisi vielä päätteen toinen 100w kanava kytketty siihen 2x12 kaappiin niin 90% soitan pelkästään sillä 4x12 kaapilla ilman 2x12 kaappia kaverina kahdesta syystä:

1. 4x12 kaappi saundaa paljon paremmalta ihan pikkuvolumeillakin kuin 2x12!!!!!!

2. Jos soitan samaan aikaan kummallakin kaapilla niin selvästi volumetasokin nousee ,mutta pääsyy edelleen että koska 4x12 kaappini saundaa paljon paremmin niin 2x12 kaappi itseasiassa vain huonontaa saundia siinä mukana!
(2x12 aika munaton tuhnu alapäätoistoltaan, ainakin tämä yksilö:)

Mielestäni nuo saundaa oikeastaan ihan yhtä herkiltä yksinään soitettaessa eli väärä paikka ruveta pihtaamaan, sillä ylisuuri 4x12+100w nuppi hakkaa aina mennentullen tyhjäkäynnilläänkin microcubet täysillä vedettynäkin, ainakin hevanderissa:) IMO.

Eri asia sitten onko tuo 4 x12 järkevää ja käytännöllistä..... ei tietenkään, mutta mitä väliä saundi on tärkein:)
Tunteella päin vittua.
Kitarasankari
20.04.2007 23:13:21
monet monitorit on todella kirkkaita ja erottelevia juurikin sen takia että niiden ei ole tarkoitus toistaa miellyttävästi vaan selkeästi. genelecit varsinkin on tosi kirkkaita..

musiikin kuunteluun soveltuu varmasti paremmin laadukkaat hifikaiuttimet kuin monitorit, varsinkin kun monitoreja on lähinnä tarkoitus kuunnella melko läheltä. Multiefektin perään monitorit on varmasti ihan hyvä vaihtoehto..
Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn...
Rakoni
20.04.2007 23:15:31 (muokattu 20.04.2007 23:15:44)
Mulla on ollu viimeaikoina pino kotona missä kummatkin mainituista kaapeista
(2x12 ja 4x12) ja pakko ihan omasta kokemuksesta omana faktana kertoa että tuo kaappien eroava äänenvoimakkuus ei hima volumeilla vaikuta suuntaan tai toiseen pennin vertaa!!!

........

Eri asia sitten onko tuo 4 x12 järkevää ja käytännöllistä..... ei tietenkään, mutta mitä väliä saundi on tärkein:)

Kiitos! Aivan mahtava kirjoitus. Keinokuormaa siis ostoslistalle ;)
oiva tumpeloinen
20.04.2007 23:17:25 (muokattu 20.04.2007 23:20:10)
2. Jos soitan samaan aikaan kummallakin kaapilla niin selvästi volumetasokin nousee ,mutta pääsyy edelleen että koska 4x12 kaappini saundaa paljon paremmin niin 2x12 kaappi itseasiassa vain huonontaa saundia siinä mukana!
(2x12 aika munaton tuhnu alapäätoistoltaan, ainakin tämä yksilö:)

Tästä päästäänkin kysymykseen, että kuunteletko sä kuinkakin paljon muuta kuin sitä alapäätä siinä soundissa?

E: en siis tarkoita tätä mitenkään v*ttuiluna, vaan ihan asiasta. Varmastikin hiiwitouhuissa semmoinen "oikean" kuuloinen alapää on se juttu, mutta mitenkäs, jos on vähän muutakin mielessä? Ei sillä, että mulla olisi, kun taidot ei riitä hiiwiinkään.
pekurides
20.04.2007 23:28:51

Tästä päästäänkin kysymykseen, että kuunteletko sä kuinkakin paljon muuta kuin sitä alapäätä siinä soundissa?

Kyllä yritän hyvää kokonaisuutta rakennellä mutta mun soittotyylissä tai sitten minun korvissani semmoinen tuhti alakerta vaan kuulostaa omiin korviin kaikkein mehukkaimmalta... (dynaaminen ja paksu+ liikaa säröä, varsinkin lead saundi syttyy tuleen)

Elikäs yritän sanoa että siinä rajoilla mennään kyllä koko ajan ettei menisi yli ja muutkin aina sanonu että aika riskisti sulla bassoa:)
..jostain syystä vaan aina ollu niin... olisiko miulla sitten korvissa jotain vikaa? :)

Mutta jos vedän maltillisella alapäällä niin silloin vaan jotain puuttuu...

(Tosin himassa yleensä istun lattialla skoben edessä ja siinä saundi hyvä mutta jos menen muualle seisoskelemaan niin huomaan että ompas tunkkainen ja aivan liikaa piimää säädelty koneesta ulos, elikäs reeniksellä kyllä eri säädöt)

Niin ja ei se keinokuorma paljoa auta kotioloissa , ehkä millin verran pystyy enemmän aukaisemaan masteria... mutta se voipi olla juuri mitä tarvitaan eli mulla ainakin auttoi hiukan.
Tunteella päin vittua.
duc
20.04.2007 23:53:03 (muokattu 20.04.2007 23:54:49)
Hetkinen...

Jos vahvistin antaa ulos 1 watin verran tehoa, ja tämä menee yhteen kaiuttimeen jonka herkkyys on 100 dB, niin äänenpainetta tulee silloin 100 dB.

Jos vahvistin antaa edelleen ulos 1 wattia, mutta tämä jaetaan tasan kahden kaiuttimen kesken, saa kumpikin kaiutin silloin 0,5 W. Jos kaiuttimien yhteenlaskettu herkkyys on 103 dB, niin ulos tulevaa äänenpainetta on myös tällöin noin 100 dB.

Jos isompi kaappi kuulostaa kovemmalta, niin voisi kuvitella sen johtuvan vaan lisääntyneestä suuntaavuudesta, tukevammasta alapäästä ja siitä tietystä "chorus-efektistä", joka tulee elementtien yksilökohtaisista eroista. Tai jotain tällaista.
pekurides
21.04.2007 00:29:09

Hetkinen...

Jos vahvistin antaa ulos 1 watin verran tehoa, ja tämä menee yhteen kaiuttimeen jonka herkkyys on 100 dB, niin äänenpainetta tulee silloin 100 dB.

Jos vahvistin antaa edelleen ulos 1 wattia, mutta tämä jaetaan tasan kahden kaiuttimen kesken, saa kumpikin kaiutin silloin 0,5 W. Jos kaiuttimien yhteenlaskettu herkkyys on 103 dB, niin ulos tulevaa äänenpainetta on myös tällöin noin 100 dB.

Jos isompi kaappi kuulostaa kovemmalta, niin voisi kuvitella sen johtuvan vaan lisääntyneestä suuntaavuudesta, tukevammasta alapäästä ja siitä tietystä "chorus-efektistä", joka tulee elementtien yksilökohtaisista eroista. Tai jotain tällaista.

No, mitä olen itse soitellut yhdellä ja toisinaan kahdella kaapilla niin kyllä se kahdella kaapilla tuotettu mökän määrä olllut huomattavasti "isompaa" kuin yhdellä.

..ja siis samoilla volumeasetuksilla.

.. ei kai nämä kaavatkaan niin maailman peruspilaritotuuksia ole vaikka ihminen mielellään niin haluisi uskoa:) no matemiikassa varmaan ovat koska ihminenhän se matemiikankin on keksinyt:)

Elävä todellinen maailma kaikkine muuttujineen.... no kyl tiedätte:)

...voiskos siinä olla jotain semmoista että kahdella kaapilla vahvistinkin jotenkin kyykkäisi lisää eli antaisi hiukan ylitehoa käämit punasina kun sitä pyydetään:)
Tunteella päin vittua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)