Aihe: Kaappikokojen volume-erot
1 2 3 4 5
Rakoni
20.04.2007 20:19:49
Kuinka paljon on eroa äänenvoimakkuudessa samoilla elementeillä varustetuilla 1x12, 2x12 ja 4x12-kaapeilla?
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
oiva tumpeloinen
20.04.2007 20:25:56 (muokattu 20.04.2007 20:26:17)
Kuinka paljon on eroa äänenvoimakkuudessa samoilla elementeillä varustetuilla 1x12, 2x12 ja 4x12-kaapeilla?

Kartiopinta-alan kaksinkertaistaminen tuplaa wattimäärän, ts. lisää 3 db potkua. Eli 2x12" kaappi soi 3 db kovempaa kuin 1x12" ja 4x12" soi 6 db kovempaa kuin 1x12.
Exhausted
20.04.2007 20:30:34

Fysiikan tunneista on jo aikaa, mutta eikö tuohon tarvittaisi myös vahvistustehon kaksinkertaistaminen? Eli jos oletetaan että meillä on 100-wattinen vahvistin ja 100 watin kaiutin ja siihen kytketään toinen 100 watin kaiutin, niin ei siitä 200 wattia tule. Mutta sitten kun kitara kytketään kahteen 100-watin vahvistin/kaiutin-yhdistelmään, niin saadaankin jo se 3 db lisää äänenpainetta. Korjatkaa jos olen väärässä.
Rakoni
20.04.2007 20:34:35
Eli kun ostin tuon 4x12 komeron niin en pysty soittamaan sillä kotona, menee vähäsen sen rajan yli että vielä pystyisi. Mietin tässä vaan, että korjaisiko 2x12 asian vai tyydynkö vain kiltisti bändireeneissä soitteluun?
PLing
20.04.2007 20:35:56
Voithan tietysti ostaa jonkun pienen vahvistimen, vaikka Mikrokuution ja jättää kaapin ja nupin treenikselle (mikäli mahdollista).
Doh, nakki.
Rakoni
20.04.2007 20:38:24
Voithan tietysti ostaa jonkun pienen vahvistimen, vaikka Mikrokuution ja jättää kaapin ja nupin treenikselle (mikäli mahdollista).

Sellainen onkin jo. Olin vain elätellyt toiveita kotona putkarilla soittelusta.
PLing
20.04.2007 20:39:37 (muokattu 20.04.2007 20:40:05)
Keinokuorma voisi toimia, niitä voi joku kokeneempi suositella, en tiedä niistä sen enempää.
Doh, nakki.
ReBeat
20.04.2007 20:54:42

Fysiikan tunneista on jo aikaa, mutta eikö tuohon tarvittaisi myös vahvistustehon kaksinkertaistaminen?

Jaa-a, en tiedä tarviiko. Ainakin tuolla (http://www.musiccenters.com/vol.html) on tälläinen väite:

If we double the surface area we will increase the SPL by 3dB. Here is an example. If you have a 50 watt amp with one 12" speaker and you add another 12" speaker you will get the magic 3dB increase. You would have the same SPL as a 100 watt amp with one 12" speaker.

Jos 3dB nousuun vaadittaisiin kartiopinta-alan tuplauksen lisäksi vahvistintehonkin tuplaantuminen, niin se olisi ristiriidassa tuon viimeisen väittämän kanssa että 50W + 2x12" on sama äänenpaine kuin 100W + 1x12". Eikä siis 100W + 2x12".
Antti1
20.04.2007 20:55:25
Kartiopinta-alan kaksinkertaistaminen tuplaa wattimäärän, ts. lisää 3 db potkua. Eli 2x12" kaappi soi 3 db kovempaa kuin 1x12" ja 4x12" soi 6 db kovempaa kuin 1x12.

Ymmärrän periaatteen, muttei periaatteessa mene ihan noin. Tehonkeston lisääntyminen (eli noi watit) ei liity tuohon äänenpaineen lisääntymiseen. Se johtuu jonkun teorian mukaan siitä, että samanlaisia elementtejä lisäämällä herkkyys lisääntyy 3dB kartiopinta-alan tuplaannuttua. Tästäkin on käyty täällä kovin kiivasta keskustelua ja hyviä argumentteja on tullut puolin jos toisinkin, en enää tiedä kumpaa puolta uskoa.

Jos jätetään tuo mahdollinen herkkyyden lisääntyminen huomiotta, niin ainakin taajuusvaste muuttuu radikaalisti jo ihan kokoeron takia, mutta myös elementtien lukumäärän lisääntyessä. Yleensä suurin ero lienee yläbassojen merkittävä lisääntyminen ja vaste laskee toisinaan alapäästä vähän jyrkemmin, tämä tosin on aivan tapauskohtaista. Sen lisäksi toinen merkittävä asia on suuntaavuuden lisääntyminen. En muista tämänkään perusteluita, mutta varmasti haulla löytyy, mikäli kiinnostaa.
OSTAKAA ENGL SCREAMER -NUPPI EDULLISESTI!
oiva tumpeloinen
20.04.2007 21:01:51
Ymmärrän periaatteen, muttei periaatteessa mene ihan noin. Tehonkeston lisääntyminen (eli noi watit) ei liity tuohon äänenpaineen lisääntymiseen. Se johtuu jonkun teorian mukaan siitä, että samanlaisia elementtejä lisäämällä herkkyys lisääntyy 3dB kartiopinta-alan tuplaannuttua. Tästäkin on käyty täällä kovin kiivasta keskustelua ja hyviä argumentteja on tullut puolin jos toisinkin, en enää tiedä kumpaa puolta uskoa.

Jos jätetään tuo mahdollinen herkkyyden lisääntyminen huomiotta, niin ainakin taajuusvaste muuttuu radikaalisti jo ihan kokoeron takia, mutta myös elementtien lukumäärän lisääntyessä. Yleensä suurin ero lienee yläbassojen merkittävä lisääntyminen ja vaste laskee toisinaan alapäästä vähän jyrkemmin, tämä tosin on aivan tapauskohtaista. Sen lisäksi toinen merkittävä asia on suuntaavuuden lisääntyminen. En muista tämänkään perusteluita, mutta varmasti haulla löytyy, mikäli kiinnostaa.

Mä en ole tuohon ammattilainen sanomaan mitään, mutta tuolla tavalla se on mulle karkeasti joka paikassa esitetty. Ei mulla ole nyt lähteitä, eikä nimiä, joten en pysty siitä tarkempaa sanomaan (en kyllä jaksa nyt kaivellakaan nettiä etsiäkseni jotain mukamas asiantuntevaa sivua). Varmastikin siinä on jotain muitakin asioita, mitä pitää ottaa huomioon.
Rakoni
20.04.2007 21:08:14
Ideanihan oli nyt se, että jos volumet ovat nyt vähän liian lujalla, niin voivatko ne pienentyä niin paljon pienemmällä kaapilla, että siitä tulisi kerrostalokelpoinen? Vaikea kysymys vastata yksiselitteisesti, myönnän.
kimurantti1
20.04.2007 21:31:26
Ideanihan oli nyt se, että jos volumet ovat nyt vähän liian lujalla, niin voivatko ne pienentyä niin paljon pienemmällä kaapilla, että siitä tulisi kerrostalokelpoinen? Vaikea kysymys vastata yksiselitteisesti, myönnän.

En usko, että homma muuttuu 2x12-kaapilla radikaalisti. Ison osan siitä kivasta bändivolan jytkeestä tuo myös se, etta kaiuttimet alkaa laulaa. Silloin ollaan musta jo järkevän kotivolan yläpuolella.

Katsoin jäsenkuvauksestasi, että sulla on Bossin ME-50. Miten olisi vaikka lähikenttämonitorit? Behringerin aktiivi-Truthit saa vajaalla 300 eurolla. Ne olisivat muutenkin ihan monikäyttöiset. Toimisivat ME-50:n kanssa, musan kuuntelussa ja vaikka kotona äänittelyssä ja miksaamisessa.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Exhausted
20.04.2007 21:35:20

Musta tuntuu että tähän vaikuttaa myös se, että musiikki kuulostaa paremmalta lujaa soitettuna. Ei kai mikään sähkökitarasaundi oikein ole hyvä hiljaa soitettuna. Itse asiassa tuntuu käsittämättömältä yleinen mielipide, että kerrostalovoimakkuudella pieni trankkuvahvistin olisi parempi kuin iso putkivahvistin. Tottakai on järjetöntä ostaa se 100-wattinen stäkki pelkkään kotisoitteluun, mutta kyllä sitäkin voi hiljaa soittaa jos osaa säätää.
Rakoni
20.04.2007 21:39:23 (muokattu 20.04.2007 21:42:00)
En usko, että homma muuttuu 2x12-kaapilla radikaalisti. Ison osan siitä kivasta bändivolan jytkeestä tuo myös se, etta kaiuttimet alkaa laulaa. Silloin ollaan musta jo järkevän kotivolan yläpuolella.

Katsoin jäsenkuvauksestasi, että sulla on Bossin ME-50. Miten olisi vaikka lähikenttämonitorit? Behringerin aktiivi-Truthit saa vajaalla 300 eurolla. Ne olisivat muutenkin ihan monikäyttöiset. Toimisivat ME-50:n kanssa, musan kuuntelussa ja vaikka kotona äänittelyssä ja miksaamisessa.

Ajattelin jo mahdollisesti sellaista ratkaisua, että ME-50 menisi myyntiin ja keinokuorma tilalle. Mutta mietin vielä.

Tuo F-50-Stilettokaappiyhdistelmä on vain sellainen, että kun sitä pääsee vähän avaamaan niin tuloksena on perkeleen hyvät soundit.
tommiot
20.04.2007 22:25:13
Miten olisi vaikka lähikenttämonitorit? Behringerin aktiivi-Truthit saa vajaalla 300 eurolla. Ne olisivat muutenkin ihan monikäyttöiset. Toimisivat ME-50:n kanssa, musan kuuntelussa ja vaikka kotona äänittelyssä ja miksaamisessa.

Monitorit ei välttämättä oo kaikkein miellyttävimmät musan kuunteluun. Ainakin Truthien esikuvat Genelecit toistaa ihan älyttömän kirkkaasti ja selkeästi kaiken, mikä voi kyllä olla aika korvia rasittavaa.
bfoc
20.04.2007 22:25:26

Itse olen puolitellut tuota Marsun 1960:aa sillä stereokytkimellä, jolloin siitä saa periaatteessa 2 X 12 kaapin. Ei se ero ole niin iso 4 X 12 ja 2 X 12 välillä että vola pienenisi kerrostalotasolle.

Enemmän on vaikutusta sillä, että kääntää suosiolla potikat lounaaseen.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Rakoni
20.04.2007 22:32:25
Itse olen puolitellut tuota Marsun 1960:aa sillä stereokytkimellä, jolloin siitä saa periaatteessa 2 X 12 kaapin. Ei se ero ole niin iso 4 X 12 ja 2 X 12 välillä että vola pienenisi kerrostalotasolle.

Enemmän on vaikutusta sillä, että kääntää suosiolla potikat lounaaseen.

Jep, se päättärin mukaantulokynnys on vaan liian korkea :D Ja kun kaappi on vielä uunituore, niin ei se sirinää auta.
kimurantti1
20.04.2007 22:36:05
Monitorit ei välttämättä oo kaikkein miellyttävimmät musan kuunteluun. Ainakin Truthien esikuvat Genelecit toistaa ihan älyttömän kirkkaasti ja selkeästi kaiken, mikä voi kyllä olla aika korvia rasittavaa.

Eipä tullut mieleen. Olen siis kuunnellut monitoreilla musaa, mutten omista sellaisia, joten pitempiaikaisesta kuuntelusta ei ole kokemusta. En kuitenkaan äkkiseltään keksi, miten tuo kirkkaus ja selkeys korvia rasittaisi yhtään sen enempää, kuin tavalliset kaiuttimet. Olisko sulla tähän jotain perusteluja?
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
tommiot
20.04.2007 22:38:57
Eipä tullut mieleen. Olen siis kuunnellut monitoreilla musaa, mutten omista sellaisia, joten pitempiaikaisesta kuuntelusta ei ole kokemusta. En kuitenkaan äkkiseltään keksi, miten tuo kirkkaus ja selkeys korvia rasittaisi yhtään sen enempää, kuin tavalliset kaiuttimet. Olisko sulla tähän jotain perusteluja?

Ei mulla kyllä oo, en mäkään ole pidempään kuunnellut, miksannut vain. Mutta ainakin ne Genelecit puudutti tosi paljon mun korvia, kun oli niin kirkkaat...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)