Aihe: Straton hurina
1
SkebaMan
20.04.2007 20:37:14
Kitarassa kaikki mikit ovat humppia joten hurinaa ei ymmärtääkseni pitäisi olla. Hurina ilmenee, kun on säröpedaali päällä ja loppuu kun koskettaa johonkin kitaran metalliosaan. Ymmärsin, että vika on luultavasti maadoituksessa ja katsoin maadoitukset läpi. Vikaa en löytynyt, mutta huomasin hurinan voimistuvan erittäin paljon kun pelkästään koski muutamaan juotokseen, siis yhteen kerrallla.
Kun etsin vikaa, piuha oli kiinni kitarassa ja vahvistin + säröpedaali oli päällä. Onko ihme että olen hengissä? :D

Huomasin myös että toisessa kitarassa on sama juttu. Hurisee, jos ei osu metalliosiin. Kokeilin eri piuhoilla ja hurina pysyi. Voisiko vika olla vaikka vahvistimessa tai kitaran potikoissa, vai onko minulle langetettu kirous. Menee meinaan pikkuhiljaa hermot :D Kiitoksia vastanneille.
saastara
20.04.2007 20:51:08
Kuulostaa ongelmilta maadoituksessa.
Lisää middleä.
touhis
20.04.2007 20:53:04
Onhan vahvistin maadoitetussa pistorasiassa??
Takaisin etelä-savoon kunnon ihmisten pariin.
warcry
20.04.2007 20:54:25
Oliko vahvistin kiinni maadoitetussa vai maadoittamattomassa pistorasiassa?
touhis
20.04.2007 21:06:14
Ei ole vahvistin maadoitetussa pistorasiassa kiinni

Ei sitten ihme jos vähän hurisee varsinkin säröillä. Se nyt vaan on sähkökitaran ominaisuus. Tietysti jos hurisee ihan yhtä paljon maadoitetussa rasiassa niin sitten voi mahdollisesti olla kytkennöissäkin vikaa.
SkebaMan
20.04.2007 21:20:40
Kokeilin maadoitetussa pistorasiassa ja samoilla säädöillä hurina oli huomattavasti pienempi. Kuitenkin juuri ja juuri huomaa että hurinassa on pieni ero, jos koskee kitaran metalliin. Tuli tuossa mieleen, että voiko tällaisista vioista saada sähköiskun kun soittaa?
Aina ei voi voittaa
touhis
20.04.2007 21:27:58
Kokeilin maadoitetussa pistorasiassa ja samoilla säädöillä hurina oli huomattavasti pienempi. Kuitenkin juuri ja juuri huomaa että hurinassa on pieni ero, jos koskee kitaran metalliin. Tuli tuossa mieleen, että voiko tällaisista vioista saada sähköiskun kun soittaa?

Pelko pois, toi on normaalia. Vikatilat sitten erikseen, joihin on olemassa se nimimerkki foxin mainostama ns. 'lifesaver'-kytkentä, josta löytyy jupinaa tuolta: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=136025&o=0&#p6330978
SkebaMan
20.04.2007 21:40:37
Selvä. Hyvä että asia selkis. Kiitoksia ja hyvät illanjatkot!
Aina ei voi voittaa
Gypsy
20.04.2007 23:39:15 (muokattu 20.04.2007 23:42:54)
Pelko pois, toi on normaalia. Vikatilat sitten erikseen, joihin on olemassa se nimimerkki foxin mainostama ns. 'lifesaver'-kytkentä, josta löytyy jupinaa tuolta: http://muusikoiden.net/keskustelu/p ... sts.php?c=31&t=136025&o=0�p6330978

Olen sanonu tämän miljoona kertaa täällä. Toi EI ole ratkasu siihen, jos laitteissa epäillään olevan vikaa.

Lisäys: Sä voit asentaa ton lisäämään turvallisuutta kitaraas. Mutta jos jossain epäillään olevan vikaa, niin ei lähdetä ratkoon ongelmaa jollain vitun purkkavirityksillä. Kiitos.
Aamen
kivi
21.04.2007 02:35:30
Olen sanonu tämän miljoona kertaa täällä. Toi EI ole ratkasu siihen, jos laitteissa epäillään olevan vikaa.

Lisäys: Sä voit asentaa ton lisäämään turvallisuutta kitaraas. Mutta jos jossain epäillään olevan vikaa, niin ei lähdetä ratkoon ongelmaa jollain vitun purkkavirityksillä. Kiitos.

Olet oikeassa, mutta tästähän ei nyt oo kyse että jossain olis vikaa. kaikki tietää että a) pieni hurina on normaalia ja b) että hurina kasvaa jos ei kitaraan koske.

Kyse on siitä, että soittaja haluaa mielenrauhan sähkärien varalta. Ja siihen tuo Foxin kytkentä on ihan omiaan.

Purkkavirityksestä ei myöskään oo kyse. Onpahan eräänlainen sulake.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gypsy
21.04.2007 03:00:27
Olet oikeassa, mutta tästähän ei nyt oo kyse että jossain olis vikaa.

Ei olekkaan. Mutta tätä palstaa lukee muutkin, kun tän ketjun alottaja. Täällä usein näkee suositeltavan tota viritystä ongelmaan kun ongelmaan. Ja sillon mä puhun purkkavirityksestä. Ton virityksen mainostaminen vikatilanteisiin on vaarallista.
Aamen
touhis
21.04.2007 10:06:14
Aijuu, olipa huono sanavalinta mulla. Enhän minä todellakaan tarkoittanut että jos epäilisin vaikka vahvistimessa olevan vikaa niin sitä voisi huoletta käyttää tuolla lifesaverilla. Tarkoitin siis että sehän vaan varoittaa ennen kuin tulee sormille täydeltä laidalta.
Gypsy
21.04.2007 11:39:37
Tarkoitin siis että sehän vaan varoittaa ennen kuin tulee sormille täydeltä laidalta.

Jos varottaa. Potikoista, mikkikytkimeltä jne. tulee edelleen kunnolla näpeille. Vikavirtasuoja vois olla vähän parempi.
Aamen
fox
21.04.2007 12:10:13

Jos varottaa. Potikoista, mikkikytkimeltä jne. tulee edelleen kunnolla näpeille. Vikavirtasuoja vois olla vähän parempi.

Yleensä noissa kaikissa (potikoissa, mikkikytkimissä jne.) on muovinupit, jotka jossain määrin hoitaa tuon puolen harvinaisissa mutta kuitenkin mahdollisissa oikaritilanteissa. Toki sulla on ilmeisesti sähköä johtavaa muovia noissa kaikissa, kun oot kunnolla saanu näpeillesi?... Todellakin, tuo ei oo mikään "kaiken pelastava" juttu, onhan vaan ihan pikkusena lisänä sopassa.Kustannuksiltaan vieläpä melko olematon modaus. Ja tosiaan tarkoitettu AINOASTAAN siihen kitaran kielimaadotuksen kautta tuleviin sähköiskuvaaran torjumisiin, niinkuin ainakin itse olen joka ainoa kerta esittänyt. Ikävää, että olet saanu sellasen käsityksen, että se pystyy korjaamaan kaikki, myös vahvistimien, oikosulkutilanteet??Joka-ainoollahan on toki vikavirtasuoja siinä vahvistimen virtapuolella, tai edes maadotetussa pistorasiassa.. ;)
Eipä tässä taas sen enempää. Lue se Adrian Leggin kirja. Siellä on paljon muutakin hyödyllistä ja näppärää elektroniikasta kiinnostuneelle henkilölle.
Ehkäpä tästä asiasta on Straton hurina-topikissa turhaa enempää keskustella, koska tuolla soitinrakennuspuolella on laajemmin selvitetty tuota "life-saver" -modausta.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gypsy
21.04.2007 13:00:09
Yleensä noissa kaikissa (potikoissa, mikkikytkimissä jne.) on muovinupit, jotka jossain määrin hoitaa tuon puolen harvinaisissa mutta kuitenkin mahdollisissa oikaritilanteissa. Toki sulla on ilmeisesti sähköä johtavaa muovia noissa kaikissa, kun oot kunnolla saanu näpeillesi?...

Mun jokaisessa Jacksonissa esim. on ollu metalliset potikannupit (kuten on myös miljoonassa muussa kitarassa). Ja ei, mä en ole saanu näpeilleni niistä. Stratossa mulla ei muuten ole potikannuppeja ollenkaan.

Ikävää, että olet saanu sellasen käsityksen, että se pystyy korjaamaan kaikki, myös vahvistimien, oikosulkutilanteet??

Mistähän sä olet saanu sellasen käsityksen, että mä olen saanu sellasen käsityksen, että "se pystyy korjaamaan kaikki, myös vahvistimien, oikosulkutilanteet??"??

Joka-ainoollahan on toki vikavirtasuoja siinä vahvistimen virtapuolella, tai edes maadotetussa pistorasiassa.. ;)

Semmosen voi jokainen helposti hankkia. Ei varmasti sen isompi vaiva kun ton purkkavirityksen hankkiminen.

Eipä tässä taas sen enempää. Lue se Adrian Leggin kirja. Siellä on paljon muutakin hyödyllistä

Ehkä luen sen huumoriarvon takia joskus, jos siellä on samaa tietoo, mitä se esität esim. mikeistä elektroniikkapalstalla.
Aamen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)