Aihe: Pienet vs. isot levy-yhtiöt
1 2 3
kimurantti1
20.04.2007 14:59:55
Pienellä yhtiöllä toimiminen taas on - ikävä kyllä - usemmiten kuin tekisi omakustanteita.

Tämä mulla on asiassa ollut päällimmäisenä mielessä. Kun vähän liian moni tuttu on juuri tuota valitellut. Muutamiakin bändejä joilla on levytyssopimus, mutta lafka on niin pieni ettei paukut riitä, ei sitten millään jos tarkoitus olisi hommaa vähän laajemmassa mittakaavassa viedä eteenpäin.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Vilhelmus
23.04.2007 09:43:44

Sunrise Avenuet tosin menestyvät.

Forever Yours soi juuri.. hieno biisi ja toissapäivän keikallakin bändi oli vakuuttava. Hyvyys voi olla subjektiivista, mutta ammattitaito ei niinkään.
Kuuntelehan aitoa heviä: Burning Winter
Rockster
23.04.2007 10:49:28
Forever Yours soi juuri.. hieno biisi ja toissapäivän keikallakin bändi oli vakuuttava. Hyvyys voi olla subjektiivista, mutta ammattitaito ei niinkään.

Nyt ymmärrän kaikki kommenttisi tämän jälkeen...
"Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 houkutteli matkaansa Tavastialla.
kivi
23.04.2007 11:15:18
Nyt ymmärrän kaikki kommenttisi tämän jälkeen...

Oikeassahan Vili on.

Se että pärjää ja pääsee läpi on kunnioitusta ansaitseva asia jo itsessään, ja jos hommat tekee lisäksi ammattitaidolla ja törppöilemättä on kaikki bueno.

Sillä taas ei oo mitään väliä, onko musa itselle mieleistä vai ei, eikä se ainakaan saa olla mikään syy antaa pisteitä. Jo siitäkin syystä, että jos antaa oman maun vaikuttaa, alkaa helposti elätellä ajatusta siitä että jonkun pitäis olla suosittua koska m i n ä pidän siitä. Ja näinhän ei oo. Oma diggailu voi olla vaikka kuinka esoteerista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Rockster
23.04.2007 12:12:30
Se että pärjää ja pääsee läpi on kunnioitusta ansaitseva asia jo itsessään, ja jos hommat tekee persettä nuolemalla ja listoja manipuloimalla, niin se on hankala tuollaista orkesteria nyt vaan arvostaa.

Kyllä itseltäni löytyy levyhyllystä hyvin heterogeenista materiaalia ja pidän erittäin monipuolisesta musiikista, mutta tämä kyseinen orkesteri nyt vaan on melkoista paskaa.
"Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 houkutteli matkaansa Tavastialla.
kimurantti1
23.04.2007 12:23:19
...persettä nuolemalla ja listoja manipuloimalla, niin se on hankala tuollaista orkesteria nyt vaan arvostaa.

Olisiko sulla näiden väitteiden tueksi antaa jotain perusteluja? Kaikella kunnioituksella, ilman niitä perusteluja haiskahtaa vaan aika katkeralta panettelulta.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Rockster
23.04.2007 12:27:30 (muokattu 23.04.2007 12:27:53)
Olisiko sulla näiden väitteiden tueksi antaa jotain perusteluja? Kaikella kunnioituksella, ilman niitä perusteluja haiskahtaa vaan aika katkeralta panettelulta.

No, aika läheltä olen seurannut toimintaa ja mm. listojen manipulointia, sekä ulkomaisten levytyssopimuksien faktoja. Sopimuksen kirjoittamisesta puhuttiin melko lailla ympäri Suomen media jo siinä vaiheessa kun mitään sopimusta ei edes ollut olemassa. En kyllä tiedä onko vieläkään... Ja erilaisten radioiden suosikkilistoja (ym) on pommitettu kavereiden lisäksi myös itse. Mutta tämähän on aika yleistä muutenkin.

Mutta tämä tästä asiasta omalta puoleltani...
Sinap
23.04.2007 15:37:54
Ja erilaisten radioiden suosikkilistoja (ym) on pommitettu kavereiden lisäksi myös itse. Mutta tämähän on aika yleistä muutenkin.

Jopa pikkupoikia ja -tyttöjä värvätään tekemään tätä fanituotteilla lahjomalla...tästä olen kuullut..muutta..tää on sellasta pientä douppingia..ei ne listat varmaan paljoa sellasesta vääristy..kyllä biisien täytyy hyviä olla jos suursuosiota tavoittelee.
"Siinähän se tuubi on."
Rockster
23.04.2007 15:55:05
Jopa pikkupoikia ja -tyttöjä värvätään tekemään tätä fanituotteilla lahjomalla...tästä olen kuullut..muutta..tää on sellasta pientä douppingia..ei ne listat varmaan paljoa sellasesta vääristy..kyllä biisien täytyy hyviä olla jos suursuosiota tavoittelee.

Pako vielä korjata tämä. Muutaman ihmisen porukalla tuollaisia listoja voidaan helposti vääristää. Valitettavasti näin. Äänestyksiin radioissa ja TV:ssä osallistuu yllättävän vähän väkeä. Yhdessä illassa kymmenen ihmistä voi äänestää toivotuimmat-listalle bändin kuin bändin. Määrät eivät todellakaan ole suuria...
Bonham
23.04.2007 16:04:35
Pako vielä korjata tämä. Muutaman ihmisen porukalla tuollaisia listoja voidaan helposti vääristää. Valitettavasti näin. Äänestyksiin radioissa ja TV:ssä osallistuu yllättävän vähän väkeä. Yhdessä illassa kymmenen ihmistä voi äänestää toivotuimmat-listalle bändin kuin bändin. Määrät eivät todellakaan ole suuria...

Hyväksyykö se samasta IP-osoitteesta tulleen äänen useammin kuin kerran vuorokaudessa... siis tuo himotuimmat lista???
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Rockster
23.04.2007 16:16:05
Hyväksyykö se samasta IP-osoitteesta tulleen äänen useammin kuin kerran vuorokaudessa... siis tuo himotuimmat lista???

Se ei ainakaan hyväksy, mutta uuden IP-osoitteen saaa haettua halposti sekunnissa ja siihenkin on kehitetty systeemi, jolla kone hakee automaattisesti uuden IP-osoitteen tasaisin väliajoin...
Sinap
23.04.2007 16:17:29

Tarvii jokatapauksessa olla radion mielestä varteenotettava hitti että pääsee edes sille listalle mistä voi äänestää.

Kyl väitän, että samalla tavalla muutama innokas fani äänestää päivittäin omaa suosikkiaan radioon..kun listat on vielä usein samanlaisia voi olettaa että suuri voluumi kuitenkin ratkaisee nämä äänestykset.

..ja aikaisempiin syytöksiin voi vain sanoa sen, että kun bändi on albumilistan kärkisijoilla viikkotolkulla niin ei ole kummallista että on radiolistan kärjessä...haloo..
"Siinähän se tuubi on."
DreamSeller
29.04.2007 19:52:06
Huomasin että täällä on paljon juttua levy-yhtiöistä niin päätin itsekkin ottaa hieman osaa. Tosin kyselijänä vain. Mulle nämä levy-yhtiö jutut on pelkkää siansaksaa enimmäkseen niin ajattelin teiltä tietävämmiltä ihmisiltä vähän kysyä perusjuttuja levy-yhtiöistä ja niiden hommista. Eli otetaan esimerkki...mulla on joku pieni indie levy-yhtiö ja oon tehnyt just levytyssopimuksen jonkun uuden bändin kanssa joka tekee kick-ass musiikkia. Nyt olis aika mennä studioon ja tehdä levykin. Niin kustantaako levy-yhtiö kaikki kulut mitä siihen levyn tekemiseen tulee? Studioaika yms yms? Ja mitä kautta levy-yhtiö sitten itse saa rahaa? Koska pitäähän levy-yhtiöpomojenkin jotenkin leipä saada pöytään. Tuleeko bändin levymyynnistä osa levy-yhtiölle? Ja onko se ainoa tapa miten levy-yhtiöt tienaa rahaa omaan kassaan vai? Sitten otetaan vähän asiaa promoamisesta. Jos haluan vaikka bändin uuden levyn mainoksen johonkin musalehteen niin kuuluuko minun vain ottaa yhteyttä lehteen ja sanoa että haluan mainoksen jollekkin sivulle? Ja maksaako levy-yhtiö bändien palkatkin vai miten se menee?

nyt on pakko pitää taukoa kun muuten tulee niiiin pitkä viesti :D toivottavasti joku osaisi vähän valistaa mulle näitä juttuja.
Philadelphia blowjobs!!
kivi
30.04.2007 00:43:19 (muokattu 30.04.2007 00:45:10)
nyt on pakko pitää taukoa kun muuten tulee niiiin pitkä viesti :D toivottavasti joku osaisi vähän valistaa mulle näitä juttuja.

Muutenkin viestin jäsentely auttaisi, koska tuollaiseen ei tee mieli vastata, kun ei mieli tee edes lukea tuollaista pötköä.

Mutta yritetään. Tosin kaikkiin noihin kysymyksiin on jo vastattu, monta kertaa.

Eli otetaan esimerkki...mulla on joku pieni indie levy-yhtiö ja oon tehnyt just levytyssopimuksen jonkun uuden bändin kanssa joka tekee kick-ass musiikkia. Nyt olis aika mennä studioon ja tehdä levykin. Niin kustantaako levy-yhtiö kaikki kulut mitä siihen levyn tekemiseen tulee

Tuskin. Pieni indie-levy-yhtiö tarkoittaa usein samanmielistä kaveria, joka käy päivätöissä ja palkallaan kustantaa kaveriensa levyjä. Miten paljon pystyt kohtuudella vaatimaan että tämä panostaa?

Studioaika yms yms?

Ehkä. Katso edellinen.

Ja mitä kautta levy-yhtiö sitten itse saa rahaa? Koska pitäähän levy-yhtiöpomojenkin jotenkin leipä saada pöytään. Tuleeko bändin levymyynnistä osa levy-yhtiölle?

Joo. Vaikea sanoa mitään lukuja, mutta tavallisesti levy-yhtiölle jää noin 30% levyn tuotosta, josta sen pitää saada maksettua ainakin levyn lasimasterointi, painatus, kannet ja mahdollinen markkinointi. Kaikki levymyynnistä tuleva raha kyllä kiertää levy-yhtiön kautta.

Ja onko se ainoa tapa miten levy-yhtiöt tienaa rahaa omaan kassaan vai?

Yleensä on. Toki on mahdollista anoa apurahoja, esimerkiksi ESEKin tuotantotukea, jos työn alla oleva levy täyttää kriteerit.

Sitten otetaan vähän asiaa promoamisesta. Jos haluan vaikka bändin uuden levyn mainoksen johonkin musalehteen niin kuuluuko minun vain ottaa yhteyttä lehteen ja sanoa että haluan mainoksen jollekkin sivulle?

Onko ihan varmaa, ettet ole trolli? No, kuvitellaan että olet vakavissasi kysymyksesi kanssa: kaikkien musiikkilehtien sivuilta löytyy ns. Mediakortti, johon on listattu mainos- ja ilmoitushinnat. Siitä näet, mitä minkäkin kokoinen mainos maksaa. Kaiva kuvetta sen verran kuin listassa lukee, ja saat laittaa vaikka kokosivun kutsun syntymäpäivillesi lehteen.

Ja maksaako levy-yhtiö bändien palkatkin vai miten se menee?

Bändit eivät saa "palkkaa". Bändit saavat levyistä pientä rojaltia, keikoista osuuden keikkapalkkioista ja studiossa soittamisesta Gramex-korvausta. Biisin tekijät eli säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja saavat Teosto-korvaukset kappaleiden käytöstä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
DreamSeller
02.05.2007 14:45:22
Wau kiitti että viitsit vastata. Sitä olisin vielä halunnut kysyä että osaako joku sanoa mitä eroa on levy-merkillä ja levy-yhtiöllä?

ja hei..

Onko ihan varmaa, ettet ole trolli?

Onko ihan varmaa, että et yritä olla hauska?
Philadelphia blowjobs!!
Janus
02.05.2007 15:39:01
Bändit eivät saa "palkkaa".

Riippuu bändistä, levy-yhtiöstä ja tilanteesta - äärimmäisen harvinaista se tosin on. Esim. Nirvanalle maksettiin kuukausipalkkaa, jotta jätkien ei tarvitsisi käydä päivätöissä, vaan hemmot pystyisivät keskittymään treenaamiseen ja biisien tekoon levytystä varten. Mulla on sellainen mutu-tieto (kuulopuheisiin perustuva), että Suomessa tätä samantyylistä konseptia olisi joitain vuosia sitten "kokeiltu" Reprinted-yhtyeen kanssa - jos joku tietää paremmin, niin korjatkoon.
kivi
02.05.2007 21:32:27
Wau kiitti että viitsit vastata. Sitä olisin vielä halunnut kysyä että osaako joku sanoa mitä eroa on levy-merkillä ja levy-yhtiöllä?

>>Onko ihan varmaa, ettet ole trolli?

Onko ihan varmaa, että et yritä olla hauska?

En todellakaan yrittänyt olla hauska, ihmettelinpähän vain.

Levy-yhtiöllä tarkoitetaan levyjä julkaisevaa yritystä. Levy-yhtiöllä voi olla useita alamerkkejä, labeleita. Esimerkiksi Beatlesin levymerkki Parlophone oli osa EMI-yhtiötä.

Riippuu bändistä, levy-yhtiöstä ja tilanteesta - äärimmäisen harvinaista se tosin on. Esim. Nirvanalle maksettiin kuukausipalkkaa, jotta jätkien ei tarvitsisi käydä päivätöissä, vaan hemmot pystyisivät keskittymään treenaamiseen ja biisien tekoon levytystä varten. Mulla on sellainen mutu-tieto (kuulopuheisiin perustuva), että Suomessa tätä samantyylistä konseptia olisi joitain vuosia sitten "kokeiltu" Reprinted-yhtyeen kanssa - jos joku tietää paremmin, niin korjatkoon.

Reprintedistä en tiedä, mutta suurilla kielialueilla on tavallista että soittajille maksetaan jatkuvasti ennakkoa päivärahojen muodossa. Nämä eivät kuitenkaan sikäli ole palkkaa, että raha vähennetään soittajien tulevista saatavista.

Suomessa tällainen päivärahakäytäntö ei yleensä toimi, koska harva bändi tienaa levyillään kylliksi maksaakseen ikinä päivärahat takaisin. CMX:n ollessa suosionsa huipulla AW Yrjänä arveli päässeensä lopulta osapuilleen peruskoulun sijaisopettajan palkoille. Moni bändi kyllä kerää keikkaliksat ja levymyynnin pottiin ja huolehtii jäsentensä toimeentulosta kiertueiden ja studiopäivien ajan, se on aivan tavallista.
(Handsome Dick Manitoba)
ile.pop
03.05.2007 09:53:10 (muokattu 03.05.2007 09:59:22)
No, aika läheltä olen seurannut toimintaa ja mm. listojen manipulointia, sekä ulkomaisten levytyssopimuksien faktoja. Sopimuksen kirjoittamisesta puhuttiin melko lailla ympäri Suomen media jo siinä vaiheessa kun mitään sopimusta ei edes ollut olemassa. En kyllä tiedä onko vieläkään... Ja erilaisten radioiden suosikkilistoja (ym) on pommitettu kavereiden lisäksi myös itse. Mutta tämähän on aika yleistä muutenkin.

Mutta tämä tästä asiasta omalta puoleltani...

Siis jos tässä on kyse Sunrise Avenuesta, niin mitäpä luulet, olisiko maailman ensimmäinen kerta, kun bändillä ei olisi sopparia, mut levy myynyt kultaa??.
On guuluu...
kivi
03.05.2007 11:16:18
Siis jos tässä on kyse Sunrise Avenuesta, niin mitäpä luulet, olisiko maailman ensimmäinen kerta, kun bändillä ei olisi sopparia, mut levy myynyt kultaa??.

Ei olisi.

Varmasti on tapahtunut ennenkin.
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)