Aihe: huonot/hyvät taajuudet
1 2 3
JoKo
19.04.2007 13:12:56
Mikäs Totossa on vikana?

Toiset tykkää, toiset ei... meikä kuuluu tähän jälkimmäiseen osastoon. Se oli nyt tämmönen heitto...älä ota liian vakavasti :)
santtus
19.04.2007 14:17:53
Siinä musassa kannattaa myös olla riittävästi taajuuskaistaa, että kuulee sen Pa:n käyttäytymisen koko kaistalla. Erityisen tarkkaan kannattaa mun mielestä tuntea sen biisin botne, että osaa varsinkin vieraalla PA:lla katsoa suppasten ja yläpäiden suhteen. Kuten eräskin kollega sanoi, niissä tulee vastaan todella mielenkiintoisia näkemyksiä.

Ja sen haluaisin kyllä kuulla, että miten perustelet tuon jakareiden säätämisen tilan mukaan..?
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
aimotuska
19.04.2007 16:07:50
Toiset tykkää, toiset ei... meikä kuuluu tähän jälkimmäiseen osastoon. Se oli nyt tämmönen heitto...älä ota liian vakavasti :)

Ei toki, en mäkään enää jaksa kuunnella niitä muuten kuin tsekkimielessä. Päivä paistaa jo kiekoista läpi... Mut siitä ei silti päästä mihinkään, että mun mielestä noissa levyissä on edelleen hyvä soundi.
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
Oksu
19.04.2007 16:41:25

Hä? Totoa? Enpä oo vuosiin kuullut. Musiikin pitää olla sulle itselles tuttua, minkä jokainen hertzi on selkärangassa.
Country musiikkia sen olla pitää. ;)
Dixie Chicks on kovin, solistilla (maailman ihanin Natalie Maines) on aika kirpakka soundi jolla saa kyllä hyvin viritettyä puukon pois stereoista.

Komppi.

Komppaan kantrin (Hayseed Dixies) perään ja tottakai Dire Straitsin.
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
stnprkl
19.04.2007 17:05:31 (muokattu 19.04.2007 17:07:56)
Mikä siinä on että monitoritiskin takaa löytyy yleensä ne paremmat DJ:t
Ei sieltä lavalta paljon Ramazzotti tai Toto kuulu ;-)

EDIT: No jos asiaa välillä. Jos musa on tuttua ja sillä osaa sen homman tehdä niin sehän on ihan sama vaikka Tauskilla virittäis (Engbergille terkkuja)
Viltsu audiokantaja
jorma666
19.04.2007 17:27:17
Meikä on käyttäny joskus Matti Nykästä (uusin levy on muuten ihan vitun kova!).

Totosta en oo noin musiikillisesti tykänny koskaan, mutta hyvä sillä on PA virittää, käytän myös itse kun en oo vielä muutakaan keksiny. Aholan Kimble käyttää Madonnan Frozenia, voisin kuvitella että sekin toimii aika pirun hyvin. Kortelaisen Ahti taas tsekkaa eka jollain paskalla (Norah Jones ja olikohan joku Leila K) ja lopuksi soittaa Mötikän Kickstart My Heartin. Rok!
we call it music they call the cops
markotetri
20.04.2007 04:26:39
Kyllähän huolellisesti tuotetun musiikin kanssa se virittäminen on helpompaa. Se ei tarkoita sitä, että kaikki hyvin tuotettu musiikki on hyvää musiikkia... :P

Mulla on perusbiisinä tsekissä Pink Floydin High Hopes. On muuten myös *vetin hyvä kappale... Floydin kokoelmalta löytyy myös pari hyvää korvaporabiisiä, joilla on helppo ottaa ylämiddlestä vittumaiset piikit veks. Jostakin syystä transienttivasteesta pääsee meikäläisen korvin parhaiten kiinni Metallican Black Albumilla. Subiosastolle tarvittaessa Massive Attackia. Keskialueen täyteläisyyttä voi varmistella vaikkapa Elton Johnilla (!), vaikkapa Believe, jossa on hiton hyvin tehty jousiosasto.

Totuuden nimessä täytyy sanoa, että laiskana miehenä kuskaan mukana yleensä ainoastaan sitä Pink Floydia. :)

Jostakin syystä aikanaan kamalan moni viritteli PA:ta jollain Tower Of Powerilla. Muuten hyvä, mutta eihän siinä musassa ole middleä ollenkaan... Eipä sitten yleensä ollut miksauksessakaan.

Pitää varmaan opetella kuuntelemaan virityshommissa jotain uudehkoa leffasoundtrackia, niissä on useimmiten sointikuva kohdallaan. Hmm... Suositelkaa jotakin?

Niin, alkuperäiseen kysymykseen vielä:

Huonoja taajuuksia ovat: Humina, kumina, komotus, honotus, korvapora, kirske ja kauhee kihinä. Hyviä taas potku, runko, täyteläisyys, selkeys, atakki ja hyvä kihinä.

Ei muuta kuin korvat mukaan ja keikalle.
Artificiality is normal to the medium.
Oksu
20.04.2007 09:52:41

Mikä siinä on että monitoritiskin takaa löytyy yleensä ne paremmat DJ:t
Ei sieltä lavalta paljon Ramazzotti tai Toto kuulu ;-)

EDIT: No jos asiaa välillä. Jos musa on tuttua ja sillä osaa sen homman tehdä niin sehän on ihan sama vaikka Tauskilla virittäis (Engbergille terkkuja)

Täällähä me parhaat äänisuunnittelijat lymytään :) No kyl mie ainakin Smaartilla ja cd:llä kulmani viritän! Höh! Mitähähs**tana niin.
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
kivi
20.04.2007 22:44:33
Pitää varmaan opetella kuuntelemaan virityshommissa jotain uudehkoa leffasoundtrackia, niissä on useimmiten sointikuva kohdallaan. Hmm... Suositelkaa jotakin?

Braveheartin soundtrack. Toimii, ei oo kamala kuulla, ja yleisesti hyväksytty virityslevy siinä missä joku Totokin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
villekauhanen
20.04.2007 23:11:31 (muokattu 20.04.2007 23:34:17)
Mä oon huomannut että about 500Hz on sellainen että sitä jos ottaa pois ihan mistä tahansa kulmamonitorista jossa on 15" pahvi niin sitä ei jää kaipaamaan.

Monesti kulmamonitorihommissa huonoimmat taajuudet on niitä joissa monitorikaiuttimen taajuusvasteen huippukohta kohtaa mikrofonin off-axis taajuusvasteen huippukohdan.

Käytän itse monesti Smaartia näiden asioiden etsimiseen ja "kuuntelemiseen". Olen kehitellyt tätä metodia jonkin verran ja havainnut sen erittäin toimivaksi. Jos laulumikki on valittu oikein niin yllättävän paskoista kulmista saa yllättävän siedettävää soundia kun laittaa pari filtteriä vaan näihin aiemmin mainittuihin huippukohtiin. Eikä oikeastaan muualle. Ja parametrisiä filttereitä, jotta kaistan leveys ja taajuus on just ne mitkä pitää. Ja korjaus tehdään ryhmäkorjaimeen, ei kanavaan.

Tässä(kään) tapauksessa kaikkea ei voi lukea suoraan Smaartin näytöstä vaan tuloksia pitää vähän tulkita. Koska esim. naaman laittaminen mikkiin kiinni muuttaa jonkin verran sitä että miten kulma "näkee" mikin akustisesti.

Tällä metodilla viritettäessä on myös se etu että mitään turhaa ei oteta pois. Yleisesti ottaen jengi käyttää aivan liikaa ryhmäekvalisointia monitorihommissa. Eli siirrellään graafisen liukuja niin että oma ääni kuulostaa omassa päässä hyvältä 58:n läpi. Yliekvalisointi aiheuttaa soundiin yleensä vaihemuutosten kautta enemmän ongelmia kuin korjaa ja todella usein monitoritiskin ryhmäinserttipisteeseen hukataan noi 8-12db:tä yleistasoa ja sitä ei korjata oikein esim. graaf EQ:n gain potikalla, joka on monissa laitteissa tarkoitettu juurikin tähän hommaan.

Kun yhdessä kulmaryhmässä on enemmän kuin yksi kulmamonitori niin moni asia muuttuu paljon. Ja tässä kohdassa jengi monesti käyttää ekvalisaattoria "korjaamaan" asioita jotka pitäisi korjata a) valitsemalla kulma oikein b)sijoittamalla kulmat optimaalisesti valittuun mikrofoniin nähden.

Off-axis vasteen kautta virittämällä saan omasta mielestäni parhaan Gain Before Feedback tuloksen. Eli tulee mahd lujaa ennnen kuin kiertää. GBF:llä on lähes aina enemmän menrkitystä kuin varsinaisella soundilla. Monitoreihin ei tehdä soundia, monitoreihin laitetaan asiat kuulumaan. Aika paljon kivampi kuunnella sellaista ääntä joka ei ole kierron rajamailla kokoajan.

Varsinaista soundia paljon merkittävämpi tekijä on se että miten lujaa artistin oma instrumentti monitorista kuuluu. Tai itseasiassa se että kuinka artisti itse kuulee oman äänensä/instrumenttinsä lavalla muiden äänilähteiden seassa. Tässä ei ole soundin varsinaisella hyvyydellä mitään tekemistä.Kun GBF on maksimoitu niin on paljon kivampi tarjoilla niitä eri instrumenttejä eri miksauksiin.

Monitorihommissa usein on helpompaa kantaa mukana omaa laulumikkiä kuin kulmia. Siksi onkin tärkeää käyttää laulumikin valitsemisessa keskeisenä kriteerinä mikin off-axis ominaisuuksia. Kun käytetään siis kulmamonitoreita.

Ohhoh tulipas taas satuiltua. Pari juttua jäi vielä sanomatta ihmisen kuuloon liittyvästä muistista mutta siitä lisää ehkä myöhemmin.
jorma666
20.04.2007 23:16:56
Ohhoh tulipas taas satuiltua. Pari juttua jäi vielä sanomatta ihmisen kuuloon liittyvästä muistista mutta siitä lisää ehkä myöhemmin.

Olipas hyvä juttu. Lisää tämmöstä. Mukava lukea miten oikeat ammattilaiset nämä hommat tekis.
we call it music - they call the cops
pitk
21.04.2007 02:11:51 (muokattu 21.04.2007 02:12:41)

Varsinaista soundia paljon merkittävämpi tekijä on se että miten lujaa artistin oma instrumentti monitorista kuuluu. Tai itseasiassa se että kuinka artisti itse kuulee oman äänensä/instrumenttinsä lavalla muiden äänilähteiden seassa.

Henk koht puhun tässä yhteydessä rajapinnasta tai tarttumapinnasta. Tarkoittaa sitä, että soittopelimanni saa palautelaatikosta sellaisen palautteen, jonka kanssa on helppo elää.

Tässä ei ole soundin varsinaisella hyvyydellä mitään tekemistä.Kun GBF on maksimoitu niin on paljon kivampi tarjoilla niitä eri instrumenttejä eri miksauksiin.

FOH on FOH ja lava on lava. Hyvällä etupään soundilla ja hyvällä lavasoundilla on aika yhtä vähän tekemistä toistensa kanssa kuin hajuvedellä ja lihapullilla ;-)

Monitorihommissa usein on helpompaa kantaa mukana omaa laulumikkiä kuin kulmia. Siksi onkin tärkeää käyttää laulumikin valitsemisessa keskeisenä kriteerinä mikin off-axis ominaisuuksia. Kun käytetään siis kulmamonitoreita.

Ylipäätään oma mikkisetin kanssa on joka kohdassa helpompaa. Ei tartte arpoa.

Täh? piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Esp
21.04.2007 05:37:27

Mulla on perusbiisinä tsekissä Pink Floydin High Hopes. On muuten myös *vetin hyvä kappale... Floydin kokoelmalta löytyy myös pari hyvää korvaporabiisiä, joilla on helppo ottaa ylämiddlestä vittumaiset piikit veks. Jostakin syystä transienttivasteesta pääsee meikäläisen korvin parhaiten kiinni Metallican Black Albumilla. Subiosastolle tarvittaessa Massive Attackia. Keskialueen täyteläisyyttä voi varmistella vaikkapa Elton Johnilla (!), vaikkapa Believe, jossa on hiton hyvin tehty jousiosasto.

Kato, samaa High Hopesia olen itse ruvennut taannoin suosimaan Pa:n virityksessä. Korvapuukon hoitaa Queensr˙chen Another Rainy Night ja alakerran saman yhtyeen Scarborough Fair (jossa virveli kuulostaa lähinnä tykiltä :D), Rammsteinin Mein Hertz Brennt saa hoitaa viimeisen voitelun lähinnä alamiddlen huminan eliminoimiseen.

Tosin, koska olen myös laiska jää tuo viritys usein vain yhden tai kahden em. artistin varaan.
Täh?!?
Oksu
24.04.2007 10:11:42

Kittos Ville. Tästä mennään taassiisa.
Kim Mo
26.04.2007 23:54:15
Mä oon viimeaikoina käytäny tuohon PA viritykseen Saarisen Reimaa ja Liskin Timoa.
Niillä saa kaikki huonot taajudet pois helposti.
jorma666
27.04.2007 00:12:09
Mä oon viimeaikoina käytäny tuohon PA viritykseen Saarisen Reimaa ja Liskin Timoa.

Eehhehe. Kauhavan kultasormi laukoo. Maanantaina sitte viskiä, vai mitä Kimble?
we call it music - they call the cops
villekauhanen
27.04.2007 00:42:34

Mikäkohän sillä Saarisella on kun se ei kuulemma enää käytä Crowded Housea PA:n virittämisessä ollenkaan? Onkohan se kipeä? Vai olisko joku rikkonut sen levyn?

Ainakin siihen on moni kyllästynyt. Itsellänikin on yksi Crowded Housen levy mutta ei sitä kehtaa/uskalla missään soittaa kun jengille tulee paha mieli. KAIKKI on kuullut sitä jo liikaa.
santtus
27.04.2007 08:35:35
Moni on kyllä käynyt epäuskoisena kysymässä, että miksi ei säälaulu enää soi.
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
Terttu
28.04.2007 01:45:22

Moni on kyllä käynyt epäuskoisena kysymässä, että miksi ei säälaulu enää soi.

Kyllähän se soi.
Ja se soi ja se soi ja se soi...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)