Aihe: Audacity vs Garageband
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Twinkle
20.04.2007 11:09:51
Nyt mä en enää käsnää mihin toi liittyy. Mä yritin siis ajatella siitä näkökulmasta, että jos ihmiset saisivat itse päättää niin mitä he käyttäisivät. Nythän toi sun esittämä prosenttiluku ei sinänsä kerro pc:n paremmuudesta tai ammatti-ihmisten mieltymyksistä, vaan windowsin määräävästä markkina-asemasta.

Se prosenttiluku oli myydyt konepaketit, pelkkiä merkkikoneita. Se on vain suhdeluku siitä paljonko niitä menee. Ei se viittaa mihinkään muuhun kuin siihen, paljonko niitä menee kaupaksi. Paremmuudesta en tiedä, mutta tuollaisella suhdeluvulla on ihan pakko todeta, että jokin siinä kilpailevassa tuotteessa viehättää niin paljon että ihmiset ja yritykset niitä kotiinsa kantaa.

No entäpä jos koittais vertailla musiikin ammattilaisten konekantoja? Kertoisko se aiheesta jotain jos tutkittais millä ammatikseen musiikkia tekevät mieuluiten tekevät?

En minä tiedä käyttäjien ambitioista mitään, mutta näkisin että tuo Mac on enemmänkin jäänne jostakin menneisyydestä audiokäytössä. Luulisin itse, että jos tosissaan lähdettäisiin yrittämään niin Windows-kone voitaisiin valjastaa ihan hyvin audiohommiin, koska asiallisena kokoonpanona windowsia ei saa kaatumaan kirveelläkään, säätämällä senhän saa toimimaan vaikka millä tavalla ja se apinoi ulkoasupäivityksen jälkeen OSX:ää helvetin hyvin.

Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että audioteknologiaa pyöritetään Maceissä, mutta näkisin sen enemmän olevan järjestelykysymys kuin todellinen tarve. Tämä on tämmöistä spekulaatiota josta voisi tietty ottaa selvää jos jaksaisi, mutta ei resurssit tällä hetkellä riitä.
Lennu
20.04.2007 11:12:02

säätämällä senhän saa toimimaan vaikka millä tavalla ja se apinoi ulkoasupäivityksen jälkeen OSX:ää helvetin hyvin.

En mä kässää. Miksei voi suoraan vaan käyttää sitä OSX:ää?
"tää skene ei oo oikeen mun juttu"
Fortune
20.04.2007 11:22:46

No jos tykkää säätää!
Look behind you, a three-necked guitar!
Notefix
20.04.2007 11:26:22

Joo, tossa se tuli-säätämällä. Sana jota mä vihaan yli kaiken.

Ja pitää sanoa että en ole mikään macciuskovainen. Jos tulee joku toinen systeemi joka hoitaa hommat paremmin, en epäröisi vaihtaa. Ei mikään tietokone tai järjestelmä/softa ole täydellinen ja myös macissa on ongelmia, kuten esim. vika päivitys osx:n joka sekotti Pro Toolsin. Silti, PC:hen en kyl vaihtais kirvelläkään juuri nyt.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Twinkle
20.04.2007 11:36:41

Hardware maksaa, jos esim en halua maksaa ylimääräistä siitä tehosta mitä en käytä niin voin hankkia halvempia osia. Applen katalogista halvin on Mini ja sekin ilman näyttöä. Ensimmäinen normaalikone maksaakin sitten jo yli tonnin eikä siinä ole varaa päättää mistään.

Jos OSX:lle windowskäytössä löytyisi jotakin markkinarakoa, niin eiköhän joku ennemmin tai myöhemmin keksi installoida nuo ilmaissoftat suoraan myytävään koneeseen. Ite asiassa sitä voisin ryhtyä kehittämään sitten kun aikaa on.
Twinkle
20.04.2007 11:39:31
No jos tykkää säätää!

Niinpä, tai sitten maksaa laitteensa omasta pussistaan. Jos rahaa on vähän tai sitten on useampi laite, niin sitten täytyy tehdä kompromisseja kenen vain. Joko säätää itse tai maksaa jonkun säätämään.
Mikael
20.04.2007 11:40:10 (muokattu 20.04.2007 14:48:23)

Se prosenttiluku oli myydyt konepaketit, pelkkiä merkkikoneita. Se on vain suhdeluku siitä paljonko niitä menee. Ei se viittaa mihinkään muuhun kuin siihen, paljonko niitä menee kaupaksi. Paremmuudesta en tiedä, mutta tuollaisella suhdeluvulla on ihan pakko todeta, että jokin siinä kilpailevassa tuotteessa viehättää niin paljon että ihmiset ja yritykset niitä kotiinsa kantaa.

Oisko hinta ja ehkä myös se että duunipaikalla ja kaikilla kavereillakin on pc?

En minä tiedä käyttäjien ambitioista mitään

Mä tiedän ainakin jotain ja useimmat kaverit sekä työtoverit jotka musaa tekevät ovat sitä mieltä että mäkki on kivempi - ja itekin oon sitä mieltä ja oon tehnyt musaa molemmilla.

mutta näkisin että tuo Mac on enemmänkin jäänne jostakin menneisyydestä audiokäytössä. Luulisin itse, että jos tosissaan lähdettäisiin yrittämään niin Windows-kone voitaisiin valjastaa ihan hyvin audiohommiin, koska asiallisena kokoonpanona windowsia ei saa kaatumaan kirveelläkään, säätämällä senhän saa toimimaan vaikka millä tavalla ja se apinoi ulkoasupäivityksen jälkeen OSX:ää helvetin hyvin.

Tässä on mun mielestä oleellinen kohta: Kaikki mun mäkit ovat toimineet just oikein ihan ilman mitään säätöjä. Windows koneen kanssa joutuu aina ensin säätämään ja valitsemaan sopivat osat ja optimoimaan... sopii varmasti ihmiselle joka tietää, osaa ja diggaa säätää tietokonetta. Mä kun en ole niinkään kiinostunut tietsikoista, vaan musiikin tekemisestä niin valitsen mielummin mäkin koska se on helpompi ja logiikaltaan lähempänä omaa logiikkaa.

Edelleen: jos jonkun mielestä pc on kivempi niin se on erittäin ok.

Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että audioteknologiaa pyöritetään Maceissä, mutta näkisin sen enemmän olevan järjestelykysymys kuin todellinen tarve. Tämä on tämmöistä spekulaatiota josta voisi tietty ottaa selvää jos jaksaisi, mutta ei resurssit tällä hetkellä riitä.

Miksi korjata jotain mikä ei ole rikki?

ps. omasta pussista ainakin nää mun mäkit on maksettu.
Inhimillisyys on hyve.
EP
20.04.2007 12:04:46
Heti kun näissä kirjoitteluissa tulee ilmi jokin tosi hyvä asia minulle itselle Mac :ssa, niin voin aivan hyvin kyllä ostaa sellaisen, siis en vittuile, vaan kun en vain tiedä Mäkistä yhtään mitään!

Nimim. "rahaahan se vaan on"
Twinkle
20.04.2007 15:16:00
Oisko hinta ja ehkä myös se että duunipaikalla ja kaikilla kavereillakin on pc?

ehkäpä, tai sitten käyttömukavuus, yleisyys, oheislaitteiden määrä, ohjelmistojen määrä (sekä ilmaisten että kaupallisten), mahdollisuus useaan eri käyttöjärjestelmään, raudan standardit (kaupasta hakee uutta kun vanha menee rikki, sen voi myös korvata - vaihtoehtoja riittää), täydellinen kustomoitavuus, tuotetuen laajuus ohjelmistopuolella ja laitepuolella. Kotikäyttäjä voi rakentaa PC:nsä vaikka säilyketölkkiin jos näkee sen hyväksi ratkaisuksi ja löytää kaupasta sopivia osia.

Ammattilaispuolella taas ekana tulee eteen hinta ja toisena juuri se käyttäjätuen laajuus. Lisäksi sopivan tehoisen, hintaisen ja monipuolisen laitteen pystyy suunnittelemaan ja ostamaan tarpeen vaatiessa.

Mä tiedän ainakin jotain ja useimmat kaverit sekä työtoverit jotka musaa tekevät ovat sitä mieltä että mäkki on kivempi - ja itekin oon sitä mieltä ja oon tehnyt musaa molemmilla.

Kärjistäen siis, olet valinnut mäkin koska kavereilla on ja työpaikalla on... Huomaa kuinka typerä argumentti, samalla tavalla kuin ylempänä esittämäsi.

Tässä on mun mielestä oleellinen kohta: Kaikki mun mäkit ovat toimineet just oikein ihan ilman mitään säätöjä.

Niin muuten on toiminut wintoosani. Työpöytäteemani olen säätänyt niin pelkistetyksi kuin olen pystynyt.

Miksi korjata jotain mikä ei ole rikki?

No niinpä, kukin tehköön sillä minkä parhaaksi katsoo, mutta jos itselle ei sovi niin ei se todellakaan tarkoita sitä että muut olisi väärässä. Vaihtaa vasta sitten kun ongelmaa ilmenee, mutta näissä keskusteluissa on aika turhanaikaista julistaa ja olettaa yhtään mitään. 97 prosenttia koneista on PC-koneita ja käyttäjien motiivista kyseisen laitteen omistamiseen on turha spekuloida kun ei tiedetä siitä mitään. Uusina ne koneet kuitenkin ostavat, macceja eivät olleet, joten joku siinä tuotteessa käyttäjää viehättää.
Sertzo S
20.04.2007 15:26:17
Edelleenkin aion hankkia iMac-koneen. Aivan vielä ei budjetti riitä, mutta eiköhän se siitä. ;)
PIM
20.04.2007 15:43:04
Edelleenkin aion hankkia iMac-koneen. Aivan vielä ei budjetti riitä, mutta eiköhän se siitä. ;)

Kiitos muistutuksesta, mutta eiköhän tuo ole jo tullut kohtuullisen selväksi kaikille.
Mikael
20.04.2007 18:10:09

Kärjistäen siis, olet valinnut mäkin koska kavereilla on ja työpaikalla on... Huomaa kuinka typerä argumentti, samalla tavalla kuin ylempänä esittämäsi.

Mikä sua nyt oikein riivaa? Oonko mä sanonut sua typeräksi ja väänneellyt sun sanoja tai jotain??? Vai onks vaanjotenkin huono päivä?

Mähän sanoin että mä oon valinnut mäkin koska oon kokeillut molempia ja tykkään enemmän mäkistä. Lisäksi sanoin että mulle on ihan ok että joku tykkää pc:stä. Koita vähän relata... tää on vaan internet. : )
Inhimillisyys on hyve.
Twinkle
20.04.2007 18:18:56
Mikä sua nyt oikein riivaa? Oonko mä sanonut sua typeräksi ja väänneellyt sun sanoja tai jotain??? Vai onks vaanjotenkin huono päivä?

Ei tosiaankaan, keskustelen niin kuin m.netissä on tapana, ammattilaisten seurassa.

Mähän sanoin että mä oon valinnut mäkin koska oon kokeillut molempia ja tykkään enemmän mäkistä. Lisäksi sanoin että mulle on ihan ok että joku tykkää pc:stä. Koita vähän relata... tää on vaan internet. : )

Ei minun tartte relata yhtään enempää, itse asiassa olen äärimmäisen huvittunut.
EP
20.04.2007 19:50:13 (muokattu 20.04.2007 19:50:54)
Pitäisiköhän sitten musiikin tekeminen jättää pois kokonaan jos vihaa säätämistä?

..kyllä mää luulen ymmärtäväni tuon, jos on joku idea ja fiilis päällä ja sitten kone alkaa tökkiin.. :/

..eriasia on sitten jos laittaa kaiken paperille, mut kaikkee ei voi.
Starlia
20.04.2007 20:00:58
..eriasia on sitten jos laittaa kaiken paperille, mut kaikkee ei voi.

Ei ei... Ajattele sitä säätämistä; pitää teroittaa kynä ja ihan kirjoittaa paperille ihan itse. Turhauttavaa säätämistä. Ja jos pyyhekumia ei ole, niin on ongelmia kun ei ctrl+z toimi oikeassa elämässä.
Starlia
20.04.2007 20:05:16 (muokattu 20.04.2007 20:06:12)
.........

*Otetaas pois, ettei herkkähipiäiset täällä suutu.*
Sertzo S
20.04.2007 20:06:51
.........

*Otetaas pois, ettei herkkähipiäiset täällä suutu.*

Minä en suutu, mutta aion ostaa iMac-koneen. ;)
PIM
20.04.2007 20:11:21
Ootko Sertzo ikinä aatellu Mäkkiä tai Applea? Ne on kuulemma tosi hyviä musantekoon.
Sertzo S
20.04.2007 20:15:26
Ootko Sertzo ikinä aatellu Mäkkiä tai Applea? Ne on kuulemma tosi hyviä musantekoon.

Mitä ne ovat???
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)