baron 17.04.2007 22:42:54 (muokattu 17.04.2007 22:44:19) | |
---|
Niin saa. Siksipä kaikki sävellajit ovat varmasti yhtä helppoja kitaralla. Ei tarvi miettiä mitään, sen kun liikuttaa vähän kättään ylös tai alas... ;-) Miks ne sitten vetää kaikki E:stä tai A:sta. Onks niillä sama logiikka kuin pillinpuhaltajilla jotka vetää kaikki Bb:stä tai Eb:stä? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
kepulainen 17.04.2007 22:44:21 | |
---|
Miks ne sitten vetää kaikki E:stä tai A:sta. Onks niillä sama logiikka kuin pillinpuhaltajille jotka vetää kaikki Bb:stä tai Eb:stä? Avokielet. Puhaltajilla Bb on Bb-vireisten C, joten jokainen nokkahuilua soittanut muistaa miten helpot ne sormitukset silloin on..vastaavasti essästä. |
baron 17.04.2007 22:46:13 | |
---|
Avokielet. Puhaltajilla Bb on Bb-vireisten C, joten jokainen nokkahuilua soittanut muistaa miten helpot ne sormitukset silloin on..vastaavasti essästä. Mulla oli alttofonikaveri, joka soitti rokkibändissä ja siitä oli hirveän kivaa kun kaikki vedettiin E:stä. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Antero-- 18.04.2007 09:41:23 | |
---|
Mulla oli alttofonikaveri, joka soitti rokkibändissä ja siitä oli hirveän kivaa kun kaikki vedettiin E:stä. Alttofonilla tuo E vastaisi C#-duuria. Onkohan siinä nyt sitten 7 ylennystä, vai... :) Antero "Einmal ist Keinmal" |
baron 18.04.2007 09:44:35 | |
---|
Alttofonilla tuo E vastaisi C#-duuria. Onkohan siinä nyt sitten 7 ylennystä, vai... :) Antero Puhaltajat tykkää enemmän b-sävellajeista, soitti varmaan mieluummin Db-duurissa, viisi alennusta. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 18.04.2007 10:40:22 | |
---|
Big Band kappaleet ovat usein b-merkkisissä sävellajeissa. Kukapa sovittaja viitsii rääkätä kaikkia Bb- ja Eb -vireisiä puhaltajia. Kitaristit selviää taatusti "jopa" Eb-duurissa, jos on soittanut muutakin kuin rautalankamusiikkia. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
kimurantti1 18.04.2007 11:37:59 (muokattu 18.04.2007 12:00:14) | |
---|
Big Band kappaleet ovat usein b-merkkisissä sävellajeissa. Jep. Meillä ainakin on melkein kaikki kipaleet olleet b-sävellajeissa. Mielummin kiusataan paria kielisoittajaa kuin viittätöista puhaltajaa.. :-) Niin, kyllähän sävellajit, joiden soinnuista ison osan pystyy soittamaan avokielillä, ovat tunnetusti kitarasävellajeja. Siis E, A, D, G jne. Ne on myös helpompi hahmottaa. Ehkäpä osaksi siksi, että iso osa kitaramusasta on sävelletty niihin, ja sitten kun niitä treenataan, niin niihin totutaan. Yhtälailla itsestäänselvyyksiksi mulle on tullut ne tietyt b-sävellajit, kun big bandissa oon soittanut. Mutta toinen tärkeämpi juttu on se, että tietyissä sävellajeissa kitara soi paremmin, ja riippuen tietysti tyylistä, avokielillä soitettavat soinnut soi paremmin. Kitara vaan ei ole niin olennaisessa osassa big bandissa, että tällaisella kannattaisi liikaa vaivata päätään, vaikka tietysti soittimen fyysiset rajoitukset on syytä ottaa huomioon. Sen sijaan ei mulle tulisi mieleenkään vääntää big bandille arria H-duuriin, siinä ei olisi mitään järkeä. ..Offtopic loppuu.. vai loppuuko? :-) |
baron 18.04.2007 11:48:01 (muokattu 18.04.2007 11:49:08) | |
---|
Sen sijaan ei mulle tulisi mieleenkään vääntää big bandille arria H-duuriin, siinä ei olisi mitään järkeä. Ei missään nimessä, Ces-duuri ja As-molli sen pitää olla. Monkin Green Chimneys menee As-mollissa ja siinä mun mielestä on paljon sen piisin viehätystä. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
panadol 19.04.2007 02:56:59 | |
---|
|
piiska2 19.04.2007 08:43:23 | |
---|
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
piiska2 19.04.2007 08:51:06 | |
---|
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
kepulainen 19.04.2007 13:39:40 | |
---|
Tällä sivulla nämä vierailijat on keksinyt hieman erikoisia ilmaisuja harmonisen mollin moodeille. Toki jos niistä on apua, niin kannattaa käyttää. Jotenkin jäi vaikutelma, että tuo oli teoriaa teorian vuoksi. No tossa oli käytetty sitä samaa rakennetta myös eri sointutyyppeihin, be-bop skaalojen "vajaamuotoja" tietyssä mielessä. Ihan kiva idea siitä miten tuota voi käyttää myös muihinkin kuin dominanttisointuihin, mutta ei ehkä se helpoin omaksua. |
BobHope 19.04.2007 19:51:53 | |
---|
Ite oon pikkuhiljaa opetellut noita moodeja soiton yhteydessä kun esimerkiksi ihmettelin miksi Moonsorrown Sankaritarina -biisin perusmelodiassa on f# vaikka se menee A-mollissa. Pieni mnetin selailu ja a vot - doorinenhan se. Olenkin tässä miettinyt että pitäisiköhän alkaa lueskelemaan noita ihan systemaattisesti ja "oikein". >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
baron 19.04.2007 20:53:17 | |
---|
Kun nyt oon oppinut melodisen mollin kakkosen ristiin rastiin kahdessatoissa sävellajissa ja tärkein: vihdoin oppinut sen oikean nimenkin niin nyt kun siirryn kolmanteen moodin, alan tärkeimmästä: Mikä sen virallinen Arabianrannan hyväksymä nimi on? Oon nähnyt: - Lydian Augmented - Lydian Augmented 5 - Lydian #5 - Lydian sharp 5 ??????? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 19.04.2007 21:04:10 | |
---|
Kun nyt oon oppinut melodisen mollin kakkosen ristiin rastiin kahdessatoissa sävellajissa ja tärkein: vihdoin oppinut sen oikean nimenkin niin nyt kun siirryn kolmanteen moodin, alan tärkeimmästä: Mikä sen virallinen Arabianrannan hyväksymä nimi on? Oon nähnyt: - Lydian Augmented - Lydian Augmented 5 - Lydian #5 - Lydian sharp 5 ??????? Arabianrannasta en tiedä, mutta eräs herra Levine mainitsee kirjassaan s.300: Lydian augmented. Vai kaipaatko ehdottomasti AR-(Arabianranta)-direktiivin? ;) Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
Arabianrannasta en tiedä, mutta eräs herra Levine mainitsee kirjassaan s.300: Lydian augmented. Vai kaipaatko ehdottomasti AR-(Arabianranta)-direktiivin? ;) No kun sieltä tulee ne aina oikeassa olevat tyypit. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Dr Dominant 20.04.2007 07:53:14 | |
---|
No kun sieltä tulee ne aina oikeassa olevat tyypit. Jes - sinne siis! "Dr. Dominant, I presume?" |
piiska2 20.04.2007 09:44:01 (muokattu 20.04.2007 09:44:17) | |
---|
No kun sieltä tulee ne aina oikeassa olevat tyypit. Kun Mark Levine puhui luennossaan arabialaisesta musiikista, hän korjasi ettei tarkoita sitä paikkaa, joka sijaitsee Helsingissä. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |