Aihe: Inland empire
1 2 3 4 5 6 7
Nita Nitro
20.04.2007 11:52:47 (muokattu 20.04.2007 11:56:12)
"Tekotaiteellinen" on kyllä sellainen termi, jonka käytöstä voisi rapsaista ainakin ammattiarvostelijalle palkatonta lomaa. Yleensä se ei tarkoita yhtään mitään ja sen käyttäminen osoittaa vain henkistä laiskuutta. Käsittääkseni sen merkitys on jotain tyyliin "teos käyttää taiteen muotokieltä ilman substanssia", mutta yleensä ko. termi lätkäistään kehiin aina kun kyseessä on ihan oikeaa taidetta standardin viihdekuonan sijaan. Samojen tyyppien kriteereillä kaikki ei-esittävä kuvataide olisi varmaan samaa "tekotaiteellista **skaa", koska sitä ei voi selittää.

Tämä on kyllä fiksuin kommentti, mitä tältä sivustolta olen pitkään aikaan lukenut.

Tekotaiteellisuus on helppo sanapari, jolla saa dumattua kaiken ilman että itse vaivautuu edes hetkeksi pohtimaan teoksen tarkoitusta.

Mutta Lynchistä: Itse tykkään kovasti miehen elokuvista, vaikka en niitä ehkä "tajuakaan". Tai tajuan ehkä jotain, mutta - kuten monilla muillakin - tajuaminen ei ole se pointti, vaan elokuvan synnyttämät tuntemukset.

Esim. Mulholland Dr. ja Lost Highway ovat paikoitellen aivan saatanan pelottavia! Ja hetkessä tyylilaji voi kääntyä päälaelleen niin että kohtaukset vaan naurattaa. Mulle se on merkki siitä että elokuva ei ole ainakaan yhdentekevä.
bedlam
20.04.2007 14:09:27 (muokattu 20.04.2007 14:15:32)

Esim. Mulholland Dr. ja Lost Highway ovat paikoitellen aivan saatanan pelottavia! Ja hetkessä tyylilaji voi kääntyä päälaelleen niin että kohtaukset vaan naurattaa. Mulle se on merkki siitä että elokuva ei ole ainakaan yhdentekevä.

Tai jopa _samanaikaisesti_ huvittaa ja ahdistaa. Esim. ne Mulhollandin nauravat isovanhemmat oli mulle sellaisia.

Pitää vielä tuohon "standardi viihdekuona" -sanapariin sen verran takertua, etten kuitenkaan viihdettä käyttäisi sentään kirosanana elokuvista puhuttaessa.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Ali
20.04.2007 15:14:23

Ja hetkessä tyylilaji voi kääntyä päälaelleen niin että kohtaukset vaan naurattaa.

Mielestäni Lynch omaa varsin hyvän huumorintajun. Esim. Mulholland Drivessa on monta kohtaa, jossa olen kyllä nauranut ihan kunnolla. Ja Lost Higwayssä Mr. Eddien "smooth as a shit from duck's ass"-heitto aiheutti repeämisen.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
ozz3
20.04.2007 16:09:38
Mielestäni Lynch omaa varsin hyvän huumorintajun. Esim. Mulholland Drivessa on monta kohtaa, jossa olen kyllä nauranut ihan kunnolla. Ja Lost Higwayssä Mr. Eddien "smooth as a shit from duck's ass"-heitto aiheutti repeämisen.

Joo, kyllä mieheltä huumorikin onnistuu. Hyvänä esimerkkinä Twin Peaksin nyrjähtäneet heitot ja juurikin tuo Mulholland Driven Adam-hahmo, jolla tuntuu menevän kaikki päin helvettiä. Ja sitten tietysti se palkkatappaja, joka onnistuu sössimään sen kirjan varastamisen aivan totaalisesti.
M.A.C.H.O. # 15_"WRONG!" | MegaMan Club #009 - Shadow Man |THV-klubi #6 | V.L.K #39
MV
20.04.2007 17:26:07
Mua nauratti Mulholland drivessä ehkä eniten kun se iso puku-mörssäri tuli kyselemään Adamia sieltä kämpästä. Ämmä roikkuu selässä ja sitten äijä tulee uhoamaan ja saa turpaansa, sen jälkeen ämmä.
Ali
21.04.2007 19:37:30

Justin Theroux vetää kyllä hienon roolin Mulholland Driven Adamina. Odotan miehen roolisuoritusta Inland Empiressä innolla.
Levylista
taikakameli
24.04.2007 22:09:29
Erittäin hämmentävää. Muuta en osaa sanoa
Tosi powerin haltija, kaukosäätimen herra
Klassikko
24.04.2007 22:18:07 (muokattu 24.04.2007 22:18:20)
"Aika ahdistavaa settiä." Mut ei siinä mitään, ja puputhan on aina ihQja, vaikkeivät vaaleanpunaisia oliskaan.
"I'd love to talk philosophy, but I gotta take a piss. Man, that philosophy runs right through ya..." (David Lee Roth)
Raipe
26.04.2007 20:38:02
Tulipas tämäkin sitten nähtyä.
Sanokaa mitä sanotte, tämä lehva on jautaa!

SPOILER: Elokuvassa näytetään tissit.
Jos joku käy vittuileen niin kannattaa sanoa sille:"Dissected Corpse Emulation Wars"
MV
27.04.2007 09:08:57
Tulipas tämäkin sitten nähtyä.
Sanokaa mitä sanotte, tämä lehva on jautaa!

SPOILER: Elokuvassa näytetään tissit.

Mikä on "jautaa"?
DJ Lattialuukkukoira
29.04.2007 20:43:58
En tajunnut mitään. Oli pirun hienoa.
Alla vaahterapuun, Alla vaahterapuun... Perseesees työnnän kaks taskurapuu.
author
29.04.2007 22:06:58
Juuri katsoin Mulholland Driven joka oli huomattavasti selkeämpi ja "seesteisempää" katseltavaa. Vielä on juoni pohdinnan alla.
"Varoituksiahan ei ole tietysti pakko ottaa, mutta niitä on välillä pakko ottaa, mutta tässä sitä ei ollut pakko ottaa." -Bror Erik Wallenius
anttipi
30.04.2007 00:03:16 (muokattu 30.04.2007 00:05:57)

Mulholland Drive meni aika lailla yli hilseen ekalla katselukerralla. Inland Empiren "juju" taas avautui jo leffan alkupuolella. Tieto siitä, että Inland Empireä on kutsuttu Mulholland Driven sisarelokuvaksi, auttoi paljon.

Mua ei periaatteessa kiinnosta alkaa tulkitsemaan, mitä mikäkin pikku yksityiskohta mahtoi tarkoittaa - esim. se mitä Lynch "tarkoittaa" laittamalla leffaan jäniksiä eikä kissoja, on mielestäni toissijaista enkä ihmettele, että Lynchillä itsellään on jo mennyt hermo jäniksistä tivaajille. Inland Empiren taustalla on kuitenkin täysin järkeenkäypä juoni (tai sanoisin pikemminkin asetelma), jonka kautta summittaiselta vaikuttavat otokset järjestyvät mielekkääksi kokonaisuudeksi. Surrealistinen atmosfääri ja flow on ainakin mulle paljon tärkeämpää kuin pikkutarkka (oletettujen) piilomerkitysten metsästäminen.
"Viime torstinpäivänä muhun meni Saatana"
Ali
19.05.2007 13:06:17

Tunnin päästä se alkaa (Oulussa)!
Levylista
author
20.05.2007 03:41:26
Hitto vieköön tämä leffa on jäänyt vaivaamaan minua. Vaikka en leffoissa viihtynytkään loppuun asti, niin nyt tekisi mieli ostaa kyseinen leffa dvd:nä.
Visit at the nest of Zombisnake
Roitto
20.05.2007 21:22:02 (muokattu 20.05.2007 21:55:13)
Hän on perfektionisti, häntä ei kiinnosta paskaakaan muiden mielipiteet, hän harrastaa valokuvausta, maalausta, sarjakuvia ja muuta.

Miten tämä liittyy siihen että Inland Empire on helvetin sekava kasa eläviä kuvia vailla punaista lankaa? Harrastan minäkin valokuvausta, maalausta sekä sarjakuvia ynnä muuta. Olenko siis nero? Taidan siis olla. Olisit samantien voinut kirjoittaa aina hän sanan näin: Hän.

Päättäkää jo kummasta pidätte, ohjaajasta vai elokuvasta. Osa puolustaa elokuvaa näkemättäkin pelkästään sillä että Lynch on ohjannut sen. Sääh.

E: Ja herranjestas, tottakai se kuvasi eraserheadin yöllä, kerta se on mustavalkoelokuva. Etenkin jos se kuvattiin vanhalla tekniikalla tyyliin viimeiset mustavalkoiset suomifilmit. Se mustavalko filmi on äärimmäisen herkkää. Pitää olla himmeät valot, todella pilvinen taivas tai yö että se näyttää hyvältä. Muuten se pissii ja näkyy vain epämääräisiä täpliä filmillä.
Yhden miehen Fight Club
Ronnie James
21.05.2007 11:12:14

Päättäkää jo kummasta pidätte, ohjaajasta vai elokuvasta. Osa puolustaa elokuvaa näkemättäkin pelkästään sillä että Lynch on ohjannut sen. Sääh.

"Eihän tuosta leffasta voi kukaan oikeasti pitää, kun en minäkään siitä pitänyt. Aivopestyjen fanipoikien kommentteja."

Tulkitsinko oikein? :)
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
ANtTIKRISTUS
21.05.2007 11:57:28
"Eihän tuosta leffasta voi kukaan oikeasti pitää, kun en minäkään siitä pitänyt. Aivopestyjen fanipoikien kommentteja."

Tulkitsinko oikein? :)

Et.

.......
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Lux
21.05.2007 12:07:52

Miksei tässä ketjussa puhuta aiheen elokuvasta? Jaaritellaan vaan ikuisuustyperyyksiä.
Miksi joku Lynchistä piittaamaton ylipäätään tulee tänne(kin) itkemään? Ei voi käsittää... Kai tälläkin laudalla riittää ketjuja joka makuun.

Mulholland Drive oli pitkään allekirjoittaneelle kaikkien aikojen elokuva niin tarinankerronnan, kuvauksen, äänimaailman kuin efektienkin osalta. En ole aikoihin nauttinut ja pelännyt elokuvaa yhtä paljon, ja edelleen yli 20 katselukerran jälkeen siitä saa aina uutta irti. Nyt epäilen että MD on kohdannut voittajansa.

Olen nähnyt IE:n vain kerran enkä aio esittää omaa teoriaani tapahtumien kulusta. Toteanpahan vain, että vertaukset MD:en ovat tässä paikallaan. Paljon yhtäläisyyksiä löytyy ainakin juonenkuljetuksessa ja aihepiireissä. Laura Dernin roolityö on huikea. Siinäkin on paljon yhtäläisyyksiä Naomi Wattsin rooliin ja suoritukseen MD:ssa. Katsokaa ilmeitä. Katsokaa "rauhallista paniikkia". Ja kyllä, Watts esiintyy myös tässä elokuvassa, jäniksenä!

Haluan nähdä tämän vielä pari kertaa ennen syvempää analyysiä. Hauskaa muuten että Lynch on taas säveltänytkin matskua. Miehen sävelkynähän loihti jo aikanaan Twin Peaksin tunnarin. Ei niin ettäkö Badalamentin musassakaan olisi ikinä ollut naputtamista.

Käykää katsomassa elokuva ja tulkaa sitten keskustelemaan. Toimintamäiskinnästä pitävät voinevat keskustella jossain toisessa ketjussa, eikö?
vapaus veljeys vandalismi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)