Aihe: Mikit Jazzmasteriin
1
moose_88
19.04.2007 08:34:15
Eli mulla on Japanin Jazzmaster, jossa on alkuperäiset mikit tallessa. Aika useinhan minun käsitykseni mukaan noista Fenderin Japanissa valmistetuista malleista vaihdetaan myöhemmin mikit jos kitaraa ei myydä ja osteta tilalle Amerikassa tehtyä.

Pidän kyllä alkuperäisten mikkien saundista, mutta ne hurisee melko lailla ja kuulostaa muutenkin välillä aika suttusilta. Muuten olen täydellisen tyytyväinen ko. kitaran laatuun, viimeistelyyn, akustiikkaan jne. Johtuuko hurina suurelta osin myös mikkien halpuudesta vai pelkästään mikkien mallista (hyvin mahdollista, sillä kyseessähän on yksikelaiset paksusti käämitetyt mikit).

Kysynkin nyt, että onko kellään kokemusta erilaisista Jazzmasterin mikeistä esimerkiksi Duncan Seymourin Jazzmaster mikeistä. Saundiliisesti tykkään ylä- ja keskiäänipainotteisesta kirkkaasta saundista, mutta tarpeen mukaan saa mikeissä olla myös potkua. Kitaralla soittelen lähinnä indie pop rock- ja 2000-luvun post punk-hengessä.
Chemo
19.04.2007 12:06:26

kyseessähän on yksikelaiset paksusti käämitetyt mikit

Eikö japanilaisissa Jazzmastereissa orkkismikit ole "harhaoppisesti" kapealla kääminnällä, joskin leveässä kuoressa? Vai onks tää jossain vaiheessa muuttunut.

Japsi-Jazzmastereihin asennetut Duncanit, joita olen kuullut, ovat pelanneet oikeinkin hyvin, mutta soundimaailma on ollut vähän toinen kuin sinulla.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
moose_88
19.04.2007 12:26:48 (muokattu 19.04.2007 12:27:43)
Eikö japanilaisissa Jazzmastereissa orkkismikit ole "harhaoppisesti" kapealla kääminnällä, joskin leveässä kuoressa? Vai onks tää jossain vaiheessa muuttunut.

Hitto en mä oo ikinä tommosesta kuullutkaan eikä oo käyny mielessäkään kattoa kuoren alle mitä sieltä löytyy. Pakostakin tulee vähän semmonen olo, että on tullut huijatuksi! >:-(

Jos vaihtaisin sitten originellit mikit niin miltäs ne kuulostais? Eikö niihin sitten enää saiskaan semmosta kauniin heleätä sointia?
RHirvela
19.04.2007 15:31:14
Itellä on kans Japanin Jazzmaster jossa tallassa Duncanin Quarter Pound ja kaulassa Vintage. Lähti kirskuva soundi pois ja tuli hieman lämpöä tilalle tosin kitaran loistava, heleä ominaissoundi ei muuttunut mihinkään. Quarter Pound toimii loistavasti säröisemmissä jutuissa ja kaulamikillä hoituu cleanit mainiosti.
"...engages the VIBE circuit, this gives the player the sound and feel of a stadium gig" -Laneyn joku manuaali
Feggy
19.04.2007 15:50:52

SD Antiquity II. Parhautta.
moose_88
19.04.2007 17:00:51
Itellä on kans Japanin Jazzmaster jossa tallassa Duncanin Quarter Pound

Musta nuo kuulosti just parhailta sen perusteella, mitä kuuntelin näytteitä Duncanin sivuilta.
moose_88
20.04.2007 08:09:05
P-90 Super Distortionit laitat, ja hyvä tulee!

Ootko varma, että sopii tuohon mun kuvaamaan musatyyliin? Nimi ei kuulosta mitenkään lupaavalta. Onko ne sitten semmoset säröpurkit?
Iron Horse
20.04.2007 08:14:20
Ootko varma, että sopii tuohon mun kuvaamaan musatyyliin? Nimi ei kuulosta mitenkään lupaavalta. Onko ne sitten semmoset säröpurkit?
Joo, laitat vaan ne Virtual P90:t. Super Distortion voi olla vähän liian kuuma/lämmin tohon hommaan.
Screaming! Screaming for vengeance!
P2
20.04.2007 09:27:09
Harmi vaan, että p90-mikit eivät ole jazzmasterin mikit. Jos ei vakuuttavaa jazzmaster-soundia saa orkkismikeillä, suosittelen kääntymään Seymour Duncanin puoleen. Lähes takuuvarma ratkaisu.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Jungleman
20.04.2007 10:38:27
Eli mulla on Japanin Jazzmaster, jossa on alkuperäiset mikit tallessa. Aika useinhan minun käsitykseni mukaan noista Fenderin Japanissa valmistetuista malleista vaihdetaan myöhemmin mikit jos kitaraa ei myydä ja osteta tilalle Amerikassa tehtyä.

Japanilainen Jazzmaster täälläkin. Raskaasti pimpattuna kylläkin. En myy enkä vaihda jenkkiin - paitsi yhtä hyvään, samanväriseen vintage- tai Custom Shop -keppiin, jos sellainen joskus osuu kohdalle.

Pidän kyllä alkuperäisten mikkien saundista, mutta ne hurisee melko lailla ja kuulostaa muutenkin välillä aika suttusilta. Muuten olen täydellisen tyytyväinen ko. kitaran laatuun, viimeistelyyn, akustiikkaan jne. Johtuuko hurina suurelta osin myös mikkien halpuudesta vai pelkästään mikkien mallista (hyvin mahdollista, sillä kyseessähän on yksikelaiset paksusti käämitetyt mikit).

Alkuperäismikit ovat sinänsä hauskat. Niistä lähtee pistävän riipivä, ilkeä soundi mutta epämiellyttävänä bonuksena ne ovat varsin herkät mikrofoniselle vingahtelulle kovemmilla volatasoilla ja/tai säröillä. Kieltämättä ovat aika ohutsoundiset myös. Hurina ei välttämättä johdu mikeistä sinänsä, pikemminkin maadoituksesta. Omasta Jazzmasteristani vaihdoin potikat laadukkaampiin ja portaattomammin toimiviin ja samalla maadoitin ne outputjakkiin, hurinat vähenivät merkittävästi.

Sinänsä käsittämätöntä että myös Fenderin AVRI-sarjan Jaguarissani oli hirvittävä hurina/pörinäongelma - jonka onnistuin korjaamaan yksinkertaisesti kolvaamalla potikoihin kunnollisen maadoituksen.

Kysynkin nyt, että onko kellään kokemusta erilaisista Jazzmasterin mikeistä esimerkiksi Duncan Seymourin Jazzmaster mikeistä. Saundiliisesti tykkään ylä- ja keskiäänipainotteisesta kirkkaasta saundista, mutta tarpeen mukaan saa mikeissä olla myös potkua. Kitaralla soittelen lähinnä indie pop rock- ja 2000-luvun post punk-hengessä.

Tunnistan soundi-ihanteen. Itse soitan garagerokkia, shoegazea ja muuta pörinää ja ronksutusta. Jazzmasterissani on Seymour Duncan Vintage for JM -mikit, olen erittäin tyytyväinen. Kitarasta irtoaa reippaasti ylä- ja alapäätä, keskialue on selkeä ja erotteleva jopa hiotuilla kielillä. Japanilaisiin mikkeihin verrattuna Duncanit tuovat soundiin lisää alapäätä ja tukevuutta, ylä- ja keskialueiden kärsimättä yhtään. Vingahtelutaipumuksia ei esiinny, räminää ja helinää irtoaa mallikelpoisesti. Kalliimpia, eksoottisempia ja autenttisempia mikkejäkin on saatavilla, kovasti kiinnostaisi joskus vaikkapa testailla noita Feggyn mainitsemia Antiquity kakkosia, lisäksi Lollarin ja Novakin mikkejä - mutta varsinaista tarvetta ei ole.

Verrattuna sitten vaikkapa Reverend Slingshotini P90-mikkeihin JM-mikit ovat tasapainoisemmat, selkeämmät ja kirkkaammat, P90-mikit ovat aggressiivisemmat, ne tuuttaavat varsin machoa rokkisoundia. Tavallisia P90-mikkejä muuten ei kannata edes yrittää asentaa Jazzmasteriin, ovat täysin eri lailla mitoitetut. Tietty jos haluaa ryhtyä jyrsimään runkoa, väkertämään uuden pleksin jne... Novak (tai Lollar?) tekee myös P90-mikkejä JM-kuorissa. Tuolla kansainvälisillä foorumeilla kuuluu niistä ihan hyvää palautetta.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
dust sucker
03.02.2009 09:26:32 (muokattu 03.02.2009 09:26:58)
kovasti kiinnostaisi joskus vaikkapa testailla noita Feggyn mainitsemia Antiquity kakkosia

Joko olet päässyt testaamaan? Kiinnostaisi kuulla mikä ero niillä on! SD JM Vintage-mikeillä on helpompi saatavuus Suomessa.
dust sucker
03.02.2009 15:55:31
Itellä on kans Japanin Jazzmaster jossa tallassa Duncanin Quarter Pound ja kaulassa Vintage. Lähti kirskuva soundi pois ja tuli hieman lämpöä tilalle tosin kitaran loistava, heleä ominaissoundi ei muuttunut mihinkään. Quarter Pound toimii loistavasti säröisemmissä jutuissa ja kaulamikillä hoituu cleanit mainiosti.

Tää systeemi kuulostaa just mulle parhaalta. Haen tallamikkiin paksuuta ja kaulamikkiin heleyttä. Tällähän se sujuis? Samalla lähtis lasivillasoundi veks?
dust sucker
06.02.2009 16:22:04
Ja täällähän näitä soundeja voi kuunnellakin ihan tuolla alhaalla:
http://www.seymourduncan.com/support/audio-samples/tele_jaguar_and/
Jungleman
08.02.2009 20:16:30
Joko olet päässyt testaamaan? Kiinnostaisi kuulla mikä ero niillä on! SD JM Vintage-mikeillä on helpompi saatavuus Suomessa.

Enpä ole, muinainen toteamukseni pitää yhätikin kutinsa - tarvetta ei edelleenkään ole ilmaantunut.

...enkä ole erityisemmin halunnut ajautua tielle, josta ei ole paluuta: olen miltei päässyt eroon putiikkifuzz ja -overdrive -pakkomielteestäni. Enää en tunne pakottavaa tarvetta päästä koeponnistamaan joka ikistä mielenkiintoisen oloista päristintä, hinnalla millä hyvänsä. JM-mikkien kanssa voisin olettaa joutuvani uuteen hellittämättömään kierteeseen...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)