Aihe: Audacity vs Garageband
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
tekerolant
17.04.2007 20:30:16
Mkrobitti 4/2007 -lehdestä voi lukea vertailun n. 1000 euron läppäreistä. Katsokaapa mikä sen voitti kutakuinkin ylivoimaisesti.
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
Sertzo S
17.04.2007 21:05:49
Kaikesta kähinästä huolimatta aion hankkia iMac-koneen ja vain musantekoon ainakin aluksi.
Tämä vanha PC- koneeni olkoon sitten mahdollisessa muussa käytössä.
waltari
18.04.2007 15:06:19 (muokattu 18.04.2007 15:10:38)
Kuten tuossa aiemmin todettiinkin, Audacity ja Garageband ovat ihan eri käyttöön tarkoitettuja softia. Ainoaksi eroksi jää, että Garagebandia ei saa PC:lle. Lisäksi mäkkylän mukana tulee iLife, joka rökittää Vistan vastaavat rämpylät 5-0
http://www.apple.com/fi/ilife/

--- OFFTOPIC ---
Mulla on ollut 15 vuotta pc-läppäreitä sekä itsekoottuja pelihirmuja, joissa rahaa ei ole säästetty. iBookin saatuani paluuta ei ollut yhdestä yksinkertaisesta syystä: kun iBookin avaa, se on muutamassa sekunnissa käyttökunnossa, wlan päällä. Yksikään pc:ni ei ole kyennyt tähän, vaan aina raksuttaa ja rouskuttaa ja välillä ilmoittelee wlan-ongelmia. Boottiaika kylmästä on vuoden käytössä olleessa Winukassa aina ihan järjettömän pitkä vs. OS X. Ja kaverille hankittu super-duper-turbovistaläppäri osoittaa jo ihan samoja "mitä helvettiä tää nyt rouskuttaa" -oireita. Tähänhän on tietysti yhtenä syynä kaikenmoiset virus- ja malware-suojaohjelmat, jotka hyydyttävät kovaakin konetta.

Tuolla Get A Mac -mainossivustolla
http://www.apple.com/getamac/ads/

on aivan loistava video, joka kertoo saman visuaalisesti
http://movies.apple.com/movies/us/a … getamac_ads1/restarting_480x376.mov

Omassa tapauksessa mac-valinta ei ole kiinni kädettömyydestä vaan laiskuudesta: en jaksa rassata enkä päivittää kotona. Toki töissä pc:t toimii oikein hyvin 99% ajasta, mutta mielestäni Macilla saa käyttöön vielä sen yhden prossan.

Samoin suosittelen kaikille kädettömille ystävilleni mäkkejä, koska en jaksa toimia helpparina. It just works. Ja Intel-pohjaisuuden ansiosta ei tarvitse enää selitellä tuota suorituskykyasiaakaan. OS 9 + onneton suorituskyky olivat tuhota koko Mäkin, mutta kyllä OS X on maineensa veroinen.
--- OFFTOPIC ---

Onnea iMacin valinnasta.
There is nothing more pathetic than an aging hipster.
Janus
18.04.2007 15:35:26
Tulee tästä "osta mäkki, niin ei tarvitse ajatella mitään muuta" -ideoinnista mieleen, että mäkit on tosiaan suunniteltu uusavuttomille aivokuolleille, jotka ovat sormi suussa kun ei olekaan valmista ratkaisua edessä. Onkohan nämä tyypit niitä samoja, jotka ostavat jääkaappiin valmiiksi keitettyjä ja kuorittuja kanamunia, jotta ei tarvitse itse rikkoa sitä kuorta; voihan siellä munan seassa olla kuoren palanen.

Edelleen odottelen mäkki-intoilijoilta vastausta siihen, että jos on mäkki ja PC - täysin identtiset tehoiltaan - niin mitenkä se softan käyttö (cubase, sonar, miinaharava jne) eroaa sen mäkin eduksi.

Jossain aiemmassa topicissa kyselin samaa kuusi (6) kertaa saamatta vastausta. Ehkä tällä kertaa onnistuu.

Ei se ole yksittäisen softan yksittäisestä komennosta kiinni. Oletkohan tosiaan tehnyt ikinä PC:llä töitä, siis oikeasti _töitä_ niin että sun toimeentulo on kiinni softan toimivuudesta ja varmuudesta (vaikka nyt sitten audiokäytössä), pari viikkoa putkeen?
Starlia
18.04.2007 15:39:28
Oletkohan tosiaan tehnyt ikinä PC:llä töitä, siis oikeasti _töitä_ niin että sun toimeentulo on kiinni softan toimivuudesta ja varmuudesta (vaikka nyt sitten audiokäytössä), pari viikkoa putkeen?

En, enkä tule tekemäänkään. Ruudun tuijottelua on vapaa-ajallakin niin paljon, että mieluummin töissä näkee ihmisiä ja kokee sosiaalisia kontakteja. Siis muutakin kuin vertailee kollegoiden kanssa kumpi on parempaa, Zero vai Max.
EP
18.04.2007 15:50:12 (muokattu 18.04.2007 15:50:51)
Kuten tuossa aiemmin todettiinkin, Audacity ja Garageband ovat ihan eri käyttöön tarkoitettuja softia. Ainoaksi eroksi jää, että Garagebandia ei saa PC:lle. Lisäksi mäkkylän mukana tulee iLife, joka rökittää Vistan vastaavat rämpylät 5-0
http://www.apple.com/fi/ilife/

Mihkähän minä tarvisin tuollaista "Lifeä"? .. en mihinkään.

--- OFFTOPIC ---
Mulla on ollut 15 vuotta pc-läppäreitä sekä itsekoottuja pelihirmuja, joissa rahaa ei ole säästetty. iBookin saatuani paluuta ei ollut yhdestä yksinkertaisesta syystä: kun iBookin avaa, se on muutamassa sekunnissa käyttökunnossa, wlan päällä. Yksikään pc:ni ei ole kyennyt tähän, vaan aina raksuttaa ja rouskuttaa ja välillä ilmoittelee wlan-ongelmia. Boottiaika kylmästä on vuoden käytössä olleessa Winukassa aina ihan järjettömän pitkä vs. OS X. Ja kaverille hankittu super-duper-turbovistaläppäri osoittaa jo ihan samoja "mitä helvettiä tää nyt rouskuttaa" -oireita. Tähänhän on tietysti yhtenä syynä kaikenmoiset virus- ja malware-suojaohjelmat, jotka hyydyttävät kovaakin konetta.

No jos nyt puhutaan vaan musiikkiohjelmista kuitenkin, jätetään ne pelit ja "wlanit" jonnekin peli- ja "surffi"palstoille..
Eikä kannata aina välttämättä juosta sen uusimman käyttöjärjestelmän perässäkään, XP riittää aivan hyvin..
Itte kun alan tekemään hommia niin teen sitten pitemmän aikaa yhteen menoon, ei haittaa vaikka aloitus kestäisikin muutaman sekunnin kauemmin, haen vaikka kupin kahvia tai käyn paskalla sillä aikaa.. :)
kojones
19.04.2007 00:40:27 (muokattu 19.04.2007 00:41:36)
Onhan kaikki testanneet pidemmän aikaa molempia, Mäkkiä ja Windowsia, Garagebandia ja Audacityä?

Muuten taitaa olla aika turhaa kinata.

Mut jatkakaa, hauskahan tätä on seurata. Kummallakin.
Lennu
19.04.2007 01:29:45

Onhan kaikki testanneet pidemmän aikaa molempia, Mäkkiä ja Windowsia, Garagebandia ja Audacityä?

Oon mä kyllä aika paljon. Garage pesee mennen tullen.
"tää skene ei oo oikeen mun juttu"
HK
19.04.2007 03:49:17
Ei se ole yksittäisen softan yksittäisestä komennosta kiinni. Oletkohan tosiaan tehnyt ikinä PC:llä töitä, siis oikeasti _töitä_ niin että sun toimeentulo on kiinni softan toimivuudesta ja varmuudesta (vaikka nyt sitten audiokäytössä), pari viikkoa putkeen?

Juu, eikä puhuta viikoista vaan vuosista. Myönnetään, kyse ei ollut audiokäytöstä vaan EDA/CAD käytöstä. Kyseisellä NT4 koneella tuli tehtyä kaikki tarvittava officedokumentteja ja mp3-soittelua myöten tuon lisäksi, ja kerran taisi värkki olla bootattu reilun kahden vuoden aikana.

Että se siitä töiden tekemisestä. Paskammöivät.
Peltikorva puupäässä.
Ambitus
19.04.2007 04:13:50

Muuten taitaa olla aika turhaa kinata.

Mut jatkakaa, hauskahan tätä on seurata. Kummallakin.

Mulla on kokemusta Pro Toolsista ja Logicista Macillä ja PC:llä ammattikäytössä. Käytin molempia rinnakkain useamman vuoden. Nyt olen siirtynyt kokonaan mäkkeihin niiden vakauden ja helppokäyttöisyyden takia. Kyllä PC:lläkin teki duunit himaan, mutta se huoltorumba ja vitun bluescreenit...Kyllähän noissa kait noi tehot alkaa olee samaa luokkaa, et samat asiat pystyis tekee kummallakin yhtä tehokkaasti...en oo nyt pc:tä käyttäny pariin vuoteen juur lainkaan ja ei kyl ole ollu ikävä.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
kojones
19.04.2007 12:02:34
Oon mä kyllä aika paljon. Garage pesee mennen tullen.

Tässä asiassa oon kyllä niin samaa mieltä kuin voi olla.
Mut ei noita kahta oikein voi kuitenkaan verrata, Garagebandissa on kaikki valmiina ja Audacity taas on äänityssofta ilman mitään ekstroja.

Molemmat on äärimmäisen helppoja käyttää, siihen kai ne yhteneväisyydet jääkin.
Wespa
19.04.2007 13:27:21

Toki olen, ei ole tapana perustaa mielipiteitäni mihinkään mutuun. Miten lienee asian laita vaikkapa jäsenten ellipellinen ja Starlia osalta? ;)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
EP
19.04.2007 15:53:29
Toki olen, ei ole tapana perustaa mielipiteitäni mihinkään mutuun. Miten lienee asian laita vaikkapa jäsenten ellipellinen ja Starlia osalta? ;)

Juu, siis pitää tunnustaa, että mitään kokemuksia ei Mac :sta ole, mutta toisaalta olenkin vain puolustanut PC :n käyttöä musiikkisoftien kanssa. .. vaikka mitäs puolustamista siinä on? Hyvä vehje!

Yleensä olen kyllä "vähemmistön" puolella monessa asiassa, mutta tässä asiassa olen valinnut toisin.

Koska en ole mikään tietokone-asiantuntija minulle on parempi keskittyä vain yhteen järjestelmään ja opetella siitä mahdollisimman paljon.
Koneiden ongelmat, varaosat, jopa huollot ja lisälaiteasennukset osaa tehdä itse, ei tarvitse ulkopuolista-apua juurikaan.
Koneita on edullisesti markkinoilla ja ohjelmat sopii keskenään ja jos jokin kone poksahtaa osia voi aina "lainata" toisesta.
Lyhyesti: käyttö on helpompaa, edullisempaa ja nopeampaa..

Huom! Perusteluni koskee vain minua itseäni ja tarpeitani, kun taas toisella käyttäjällä voi olla aivan eri tarpeet.. :)
kojones
19.04.2007 16:10:31
Koska en ole mikään tietokone-asiantuntija minulle on parempi keskittyä vain yhteen järjestelmään ja opetella siitä mahdollisimman paljon.
Koneiden ongelmat, varaosat, jopa huollot ja lisälaiteasennukset osaa tehdä itse, ei tarvitse ulkopuolista-apua juurikaan.
Koneita on edullisesti markkinoilla ja ohjelmat sopii keskenään ja jos jokin kone poksahtaa osia voi aina "lainata" toisesta.
Lyhyesti: käyttö on helpompaa, edullisempaa ja nopeampaa..

Huom! Perusteluni koskee vain minua itseäni ja tarpeitani, kun taas toisella käyttäjällä voi olla aivan eri tarpeet.. :)

Just noiden takia mulla on Macci :D

Tosin, XP:n asennan siihen rinnalle lähipäivinä.
WanhaWetäjä
19.04.2007 17:36:04

No joo...

Mä ostin ekan PC:n 2002, eli en voi todellakaan sanoa olevani asiantuntija!2005 syksyllä ostin sitten Macin, osin sen takia että olin jo pari vuotta Logic 5.5.1 -(laillisella!)versiolla opetellut tuota musahommaa, ja alkoi kiinnostaa Mac ja uus Logic Pro 7, tuon päivityshän ei ollut kuin joku alle 400€...

PC:n päivitin aikanani sitten että asensin siihen riisutun XP:n pelkästään
musakäyttöön, eli kaikki turha sälä pois eikä nettiyhteyttä... kuin myös hommasin toisen kovalevyn softille ja toisessa pyöri sitten audio.

Ihan ok tuokin toimi, mutta nyt kun on Maccia käyttänyt vajaa pari vuotta niin
aika lailla eri tasolla ollaan, toki Logic Pro 7.1 on ihan eri softa kuin 5.5.1...
Ei Macci mulle mikään taivas ole, mutta mä olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen enkä kaipaa PC:ta yhtään.
Ostan Casion kun täytän 50v...
Mikael
19.04.2007 19:43:14 (muokattu 19.04.2007 19:53:37)

Mä oon tehnyt musaduuneja aika monta vuotta sekä PC:llä että Mäkillä ja oman kokemukseni perusteella on päätynyt nykyään tekemään duunit pelkästään Mäkillä. OSX on vaan mun makuuni paljon enemmän kun Windows. Jotenkin on sellainen olo että hommat sujuvat jouhevammin ja varmemmin ilman että tarvitsee säädellä asetuksia ja ajureita sun muita PC-maailmasta tuttuja juttuja.

Yks konkreettinen helppous mitä mulle tuli eteen kun aikanaan ostin ekan mäkin oli digikameran ja tietsikan yhteistyö. PC:n kanssa piti asentaa softia ja rekisteröityä netissä ja päivitellä ajureita, mut kun mäkki tuli taloon niin sen kun laittoi kameran piuhan kiinni koneeseen ja mäkin oma iPhoto avautui ja kysyi että siirretäänkö kuvat?

Tietenkin myös Mac on tietokone joten niissäkin on vikoja ja huolia, mutta ainakin mun kokemuksen mukaan selvästi vähemmän kuin PC-puolella.

Oliskohan sillä jotain merkitystä että OSX:n ei tarvi olla yhteensopiva useiden eri valmistajien useiden eri komponenttien kanssa? OSX on optimoitu Mac-koneille ja Mac-koneet OSX:lle. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna tosta luulis olevan etua.

Himassa on pitkään ollut PC netti/hupikoneena, mutta viime viime viikolla kävin hakemassa uuden MacBookin ja PC on jäänyt aika lailla toimettomaksi. Vieläkin tuntuu ihan oudolta se että tietokone ei pidä minkäänlaista käyntiääntä. Ainakin toi mun Fujitsu Siemens oli aika kova tuulettamaan ihan jatkuvasti...

En, enkä tule tekemäänkään.

Siinäpä se. Ammatti-ihmiset vaativat yleensä työkaluiltaan aika paljon enemmän - eikä pelkästään tietokoneiden osalta. Ihan sama homma kaikkien työkalujen kanssa. Pelkästään se että kahdella työkalulla voi tehdä samoja asioita ei aina riitä.
Inhimillisyys on hyve.
Starlia
19.04.2007 19:49:16
Yks konkreettinen helppous mitä mulle tuli eteen kun aikanaan ostin ekan mäkin oli digikameran ja tietsikan yhteistyö. PC:n kanssa piti asentaa softia ja rekisteröityä netissä ja päivitellä ajureita, mut kun mäkki tuli taloon niin sen kun laittoi kameran piuhan kiinni koneeseen ja mäkin oma iPhoto avautui ja kysyi että siirretäänkö kuvat?

Hmm.. Itse en ole koskaan mitään ajureita millekään kameralle erikseen asentanut vaan kone on itse tunnistanut ja homma toimii. Mitään noiden mukana tulevia softia en ole koskaan asentanut. Miksi asentaa softaa kun kameran kuvakansio aukeaa heti USBiin laitettaessa ja siitä vain kopioi kuvat minne tahtoo. Toiminut myös muiden kameroilla.
Mikael
19.04.2007 19:56:07

Hmm.. Itse en ole koskaan mitään ajureita millekään kameralle erikseen asentanut vaan kone on itse tunnistanut ja homma toimii. Mitään noiden mukana tulevia softia en ole koskaan asentanut. Miksi asentaa softaa kun kameran kuvakansio aukeaa heti USBiin laitettaessa ja siitä vain kopioi kuvat minne tahtoo. Toiminut myös muiden kameroilla.

Joo varmaan tilanne on nykyään parantunut - toi vaan oli yks konkreettinen asia mikä mulla aikanaan tuli eteen. Mun silloinen puusee ei silloista kameraa tunnistanut ennen asennusrumbaa.
Inhimillisyys on hyve.
Starlia
19.04.2007 20:02:37 (muokattu 19.04.2007 20:03:42)
Joo varmaan tilanne on nykyään parantunut - toi vaan oli yks konkreettinen asia mikä mulla aikanaan tuli eteen. Mun silloinen puusee ei silloista kameraa tunnistanut ennen asennusrumbaa.

No minkäs takia sitten pitää verrata ikivanhoja Windows -ongelmia nykyajan mäkkeihin? Eivät ole keskenään kauhean vertailukelpoisia asioita.

EDIT: Verta kehiin, perkele! :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)