Aihe: Miten ammattilaiset polttaa CD:lle?
1 2
Fortune
03.11.2005 12:54:19
mitenkäs nämä tämän tyyppiset

http://www.thomann.de/thoiw3_marantz_cdr510_cdrecorder_prodinfo.html

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180636.html

- mitä etuja tietokoneella polttamiseen?
- hinnasta päätellen on ;-)
- onko ainoa pointti, että ei tarvitse tyytyä "kuluttajadigitaaliin" vaan voi käsitellä "ammattidigitaalia"
- onko itse polttotuloksessa eroa?

Eiväthän nuo ole sen kummempia kuin tietokoneen polttavat asematkaan, ne on vain sijoitettua erillislaitteeseen ja tietokonetta ei tarvitse.
Tykkään kaakaosta ja kaakao minusta.
kompelonnora
03.11.2005 13:29:56 (muokattu 03.11.2005 13:30:40)
2) Käytä laadukkaampia CD:tä (esim. Verbatim & TDK)

Mun kokemukset verbatimista on vähän sekavat, mun tietokoneen plextor & lg polttaa niille ihan hyviä cdeitä, mutta mun masterlinkillä tehdyissä verbartimeissa on aivan tolkuttomat määrät C1 -virheitä, joten en suosittele niitä niille joilla ei ole mitään tapaa (plextools) testata poltettujen CD:eiden laatua. Taiyo Yudenit on olleet säännöllisesti hyviä kaikilla mun asemilla.

t. Marko
Anarkiapurilainen
18.04.2007 14:24:17

Nostetaanpa tätä kun on aiheeseen liittyvä tiukka kysymys.

Eli tehtaalle pitäisi kohta toimittaa masteria CD-R-muodossa. Laadukkaan aihion ja kohtuullisen polttonopeuden käyttö ovat selviö, mutta mitä muuta? Miten voin varmistua että yksikään bitti ei pyörähdä poltossa väärinpäin? Polttaa useamman CD:n, rippaa koneelle WAViksi ja vertaa ovatko tiedostot täysin 1:1 samanlaiset?

PlexTools ei taida toimia kuin Plextorin asemilla, mutta onko olemassa muuta hyvää diagnostiikkasoftaa asemien ja aihioiden testailuun?

t. nimim. "Vainoharhainenko?"
virtalahde
18.04.2007 18:30:31 (muokattu 18.04.2007 18:32:01)

Miten voin varmistua että yksikään bitti ei pyörähdä poltossa väärinpäin? Polttaa useamman CD:n, rippaa koneelle WAViksi ja vertaa ovatko tiedostot täysin 1:1 samanlaiset?

Plextools ei tosiaan toimi kuin Plextoreilla.. Tärkeintä on, että levyssä ei ole C2 & CU -tason datavirheitä yhden yhtä kappaletta. Niistä tulee (ainakin pitäisi tulla!) tehtaalta automaattisesti hylsy, ykköstason virheillekin on oma rajansa mutta niiden raja on niin iso etten edes viitsi ajatella lukemaa. :D Omat C1:t ovat yli kymmenen kertaa pienemmät sallittuun nähden.

Rippaa levy, laita samplelleen rinnan alkuperäisen kanssa ja pistä toisesta polariteetti nurin. Jos tulee nollaa, asia on kunnossa. Bouncaa vaikka tuotos omaksi raidakseen niin näet, onko jossain kohtaa räpsyjä tai muita piikkejä.

Jos ei räpsy, asian kanssa ei kannata liikaa hikoilla. Voihan sinne lähettää varmuudeksi vielä pari kappaletta. Muista disc-at-one -poltto.

Aseman ja media kombinaatio on tärkeä. Itse vedän Plextorilla Taiyo Yudeneille nopeudella 16x, jolla saan alimmat C1-virhelukemat. Yhden kerran olen saanut Taiyo Yudeniin C2:sen - vainoharhainen tuplatarkistus joka masterissa kannattaa..

Ostin justiinsa Verkkokaupasta läjän valkopintaisia Verbatimejä, joista tuli 16x:nä yllättävän asiallisia virhelukemia (vaikka käytänkin niitä lähinnä refernssikopioiden tekemiseen).

Jos satut Helsingissä asumaan, voin tsekata sen levyn Plextoolsissa ihan free of charge. Taitaa mennä peräti 2min..
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
isojussi
18.04.2007 19:38:03
Nostetaanpa tätä kun on aiheeseen liittyvä tiukka kysymys.

Eli tehtaalle pitäisi kohta toimittaa masteria CD-R-muodossa....

Pitääkös muuten ko. cd-r:llä olla muuta tietoa, kuin kyseiset raidat?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
kivi
18.04.2007 19:52:25
Pitääkös muuten ko. cd-r:llä olla muuta tietoa, kuin kyseiset raidat?

Ei välttämättä. ISRC-koodin voi laittaa, mutta se ei ole pakollinen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kukkis 77
18.04.2007 20:07:18

Ei välttämättä. ISRC-koodin voi laittaa, mutta se ei ole pakollinen.

Ja voihan sinne kirjoittaa vaikka biisien nimet, niin näkyy sitten sellaisessa soittimessa joka ne osaa näyttää. Tai vaihtoehtoisesti sinne voi kirjoittaa vaikka mitä törkeyksiä..:D
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
kivi
18.04.2007 21:36:41
Ja voihan sinne kirjoittaa vaikka biisien nimet, niin näkyy sitten sellaisessa soittimessa joka ne osaa näyttää. Tai vaihtoehtoisesti sinne voi kirjoittaa vaikka mitä törkeyksiä..:D

Mä upotin yhdellä levyllä joka biisiin tarinan siitä miten se oli tehty, ja toisella levyllä muistutuksen tekijänoikeuksista. Jos tuossa on joku merkkiraja, niin ei ainakaan silloin tullut vastaan.

Yleensä tulee laitettua vain biisin nimi.

PS. pitääkin muistaa laittaa cd-soittimesta tekstinäyttö päälle niin voi alkaa katsella mitä muut ovat keksineet upottaa levyihinsä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Anarkiapurilainen
19.04.2007 06:26:29

Jos tuossa on joku merkkiraja, niin ei ainakaan silloin tullut vastaan.

Wikipedia kertoo

The information is stored either in the lead-in area of the CD, where there is roughly five kilobytes of space available, or in the Subchannels R to W on the disc, which can store about 31 megabytes. These areas are not used by strict Red Book CDs.

Eli aika kivasti menee tekstiä. Seuraava levy kun julkaistaan tod.näk. tällaisella lisenssillä: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ , niin ainakin tuon selkokielisen yhteenvedon lisenssitekstistä saa näppärästi mukaan levyllekin.
StJerky
19.04.2007 10:00:06
Mä upotin yhdellä levyllä joka biisiin tarinan siitä miten se oli tehty, ja toisella levyllä muistutuksen tekijänoikeuksista. Jos tuossa on joku merkkiraja, niin ei ainakaan silloin tullut vastaan.

Yleensä tulee laitettua vain biisin nimi.

PS. pitääkin muistaa laittaa cd-soittimesta tekstinäyttö päälle niin voi alkaa katsella mitä muut ovat keksineet upottaa levyihinsä.

Tuotahan pitää testailla... Jos pistäisi vaikka piisin sanat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)