Aihe: Missä basistit?
1 2 3
tibe
18.04.2007 17:42:53
Tänä keväänä ei esimerkiksi Oulun tai Joensuun ammattikorkeakouluihin hakenut ainuttakaan basistia. Porin Palmgren-opistoon pyrki huhun mukaan yksi ja pop&jazzkonservatorioon kolme. Ovatko ammattibasistit ehtymään päin oleva luonnonvara, vai eikö koulutus vain yksinkertaisesti kiinnosta?

-tai sitten kaikkien keikkakalenterit ovat jo valmiiksi täynnä..
TommiW.
18.04.2007 17:45:41
Ilmeisesti koemme maanlaajuista basistipulaa, jonka syytä en tiedä.
Tiedoksenne, että Kotkaan yhtyemuusikon perustutkintoa varten pääsee varmasti vieläkin, vaikka hakuaika on jo mennyt umpeen. Yst. terv. nimim. "Ensi vuonna koulun ainoa basistiko?"
"Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva
Teijo K.
18.04.2007 17:49:48

Ilmeisesti koemme maanlaajuista basistipulaa, jonka syytä en tiedä.
Tiedoksenne, että Kotkaan yhtyemuusikon perustutkintoa varten pääsee varmasti vieläkin, vaikka hakuaika on jo mennyt umpeen. Yst. terv. nimim. "Ensi vuonna koulun ainoa basistiko?"

Basistivitsit kostautuu lopulta. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Mysli
18.04.2007 17:51:44 (muokattu 18.04.2007 17:52:40)
Vittu. Meikä haluu johonkin tollaseen. Vois sanoo, et on ammatiltaan basisti.

Vaaditaanko vaikka palmgren opistoon pyrkiviltä jotain papereita tai jotain?

E: Niin siis peruskoulun todistukset vaan löytyy. Luokiota on pari kurssia suoritettu ja amista jonkun verran...
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
Bassolow
18.04.2007 18:41:11
Kuinkahan vaikeata sitten esim. Pop & Jazz konservatorioon on basistina päästä? Itse ainakin harkitsen tätä vaihtoehtoa lukion jälkeen.
Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi http://www.mikseri.net/thel Instrumentaalia stoner metallia
Johannes_t
18.04.2007 18:44:45

Tänä keväänä ei esimerkiksi Oulun tai Joensuun ammattikorkeakouluihin hakenut ainuttakaan basistia. Porin Palmgren-opistoon pyrki huhun mukaan yksi ja pop&jazzkonservatorioon kolme. Ovatko ammattibasistit ehtymään päin oleva luonnonvara, vai eikö koulutus vain yksinkertaisesti kiinnosta?

Kun ei Tampereella moista koulua ole tarjolla ja soittokuviot on täällä muuten hyvällä mallilla, niin ei muutkaan kaupungit houkuta. Mielelläni kyllä opiskelisin, vaan minkäs teet kun kotoinen konservatorio elää edelleen tsaarinaikaa.
tibe
18.04.2007 19:02:10
Kuinkahan vaikeata sitten esim. Pop & Jazz konservatorioon on basistina päästä? Itse ainakin harkitsen tätä vaihtoehtoa lukion jälkeen.

En tiedä, minkälaiset kiintiöt Pop & Jazz konsalla on, mutta kyllähän nuo kaikki koulut basisteja tarvitsee jo muodostaakseen oppilasbändejä. Vahva veikkaukseni on, että jos uusille opiskelijoille on esim. 10 aloituspaikkaa, kitaristeja pyrkii 15, laulajia 15, pianisteja 5, rumpaleita 5 ja basisteja 1, niin ainoalla hakupaperinsa sisään laittaneella basistilla saattaisi olla hiukan löysempi seula, kuin esim. kitaristeilla. (Äskeiset tilastot ovat tosin täysin hypoteettiset...)
Bassballs
18.04.2007 20:06:01

Itseasiassa Joensuun AMKin pop/jazz-osastolle haki kyllä yksi basisti -puutteellisin kaavakkein ja ennakkotehtävin-, nimittäin allekirjoittanut.

En panostanut tuohon hirveästi, koska (kaikella kunnioituksella kaikkia osallisia kohtaan) em.koulussa ei taida asiat toimia aivan toivotulla tavalla.. tai mistä minä tiedän, mutta opiskelijapula siellä kyllä on ja paha sellainen!
Gov't Mule on paras!
ötzi
18.04.2007 20:42:14
Ajatuksena oli kyllä hakua jossain vaiheessa jonnekkin musiikkiopistoon, osaan otelaudalta kyllä läpi Eet ja Aat yms. mutta nuotit on meikällä ihan hukassa, siis pallot ja viivat paperilla, ja ilmeisesti nekin pitäisi olla hallussa kun jonnekkin konservatorioon hakee.
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
Juippi!
18.04.2007 21:39:53
Tuli tässä viime viikon tiistaina käytyä musikaalisuustestissä.. Saa nähdä tuleeko päästyä.. Mikkelin musiikkiopistoon haen jos kiinostaa.
möyssy
18.04.2007 22:16:31
No mutta täällähän mie!
Q-re
18.04.2007 23:11:18

Tänä keväänä ei esimerkiksi Oulun tai Joensuun ammattikorkeakouluihin hakenut ainuttakaan basistia.

Mistähän päin tuollainen info on putkahtanut? Lienee Oulun kohalla väärää tietoa. Parempi ollakin, toivoo kyseisen opiston yksinäinen (sähkö)basistinreppana.
Jalmus
19.04.2007 11:27:28
Mistähän päin tuollainen info on putkahtanut? Lienee Oulun kohalla väärää tietoa. Parempi ollakin, toivoo kyseisen opiston yksinäinen (sähkö)basistinreppana.

Kokemusta on samasta tilanteesta... alkaako käydä voimille olla soittamassa joka ainoassa tilanteessa ja paikassa?
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
leksi-B
19.04.2007 12:26:21 (muokattu 19.04.2007 12:27:12)
Tämähän aihe tuli ku tilauksesta mulle!

Nyt mä oon lukion 2 luokalla ja koulu ei mee kovi lujaa :) ja olen harkinnut just tällaista koulua missä pääsee bassottelee ku se tuntuu olevan ainoa aihe missä voin pärjätäkin.

Joten missä päin tällaisia bändi/basso musiikki kouluja on ja mitä niissä vaaditaan, tarviiko mun osata jotain erityistaitoja bassolla ja nuotteja ym. miten te pääsitte kouluunne? osaatteko nuotit kunnolla ym. :) ja onko näitä kouluja erilaisille musiikkityyleille siis nuita "bändi" kouluja!
Basso se mukava soitin!
Johannes_t
19.04.2007 13:51:48

Nyt mä oon lukion 2 luokalla ja koulu ei mee kovi lujaa :) ja olen harkinnut just tällaista koulua missä pääsee bassottelee ku se tuntuu olevan ainoa aihe missä voin pärjätäkin.

Joten missä päin tällaisia bändi/basso musiikki kouluja on ja mitä niissä vaaditaan, tarviiko mun osata jotain erityistaitoja bassolla ja nuotteja ym. miten te pääsitte kouluunne? osaatteko nuotit kunnolla ym. :) ja onko näitä kouluja erilaisille musiikkityyleille siis nuita "bändi" kouluja!

Jos ammattikorkeeseen haluat hakea pitäisi ensin olla tuo lukio käytynä. Ammattikorkeakoulu voi olla muutenkin suht hurja paikka aloittaa bassonsoiton opinnot, kannattaisi mielummin pyrkiä ensin paikalliseen pop/jazz-musiikkiopistoon tai konservatorioon.

Pääsykokeista yms. löydät tietoa tuolta: http://www.popjazz.fi/easydata/cust … popjazz/files/pdf/Hakuopas_2007.pdf
Bassballs
19.04.2007 14:02:25

Onhan niitä vaikka missä. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa hakea. Valmistun itse pian Joensuun Konservatoriolta. Meillä on täällä useampikin kaveri, jotka eivät ole käyneet peruskoulun jälkeen mitään koulua loppuun, vaan tulivat sit tänne.

Se kannattaa muistaa, että jos tätä haluaa tehdä työkseen, niin sinun on oltava kiinnostunut kaikenlaisesta musiikista..ainakin jonkin verran, sillä täällä ei voi soittaa vain esim.heviä.. Pääpaino taitaa useimmissa paikoissa olla ns."Blueslähtöisellä"musalla, Jazz, Blues, Funk, (Blues)Rock jne.. niin ja tietenkin pop ja r&b.

Nuotteja täällä pääsee lukemaan, elikkä sitä kannattaa tehdä jo ennen tänne tuloa
Gov't Mule on paras!
ötzi
19.04.2007 16:18:43
Mites, onko kukaan käyny Jyväskylän musiikkiopistossa? Kiinnostaisi mutta ei puljun kotisivut halua toimia ollenkaan, olen kokeilut 4eri koneella. Jyväskylä on jees paikka ja vaikutti se opistokin olevan ihan jees
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
leksi-B
19.04.2007 16:43:51 (muokattu 19.04.2007 16:52:33)
Onhan niitä vaikka missä. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa hakea. Valmistun itse pian Joensuun Konservatoriolta. Meillä on täällä useampikin kaveri, jotka eivät ole käyneet peruskoulun jälkeen mitään koulua loppuun, vaan tulivat sit tänne.

Se kannattaa muistaa, että jos tätä haluaa tehdä työkseen, niin sinun on oltava kiinnostunut kaikenlaisesta musiikista..ainakin jonkin verran, sillä täällä ei voi soittaa vain esim.heviä.. Pääpaino taitaa useimmissa paikoissa olla ns."Blueslähtöisellä"musalla, Jazz, Blues, Funk, (Blues)Rock jne.. niin ja tietenkin pop ja r&b.

Nuotteja täällä pääsee lukemaan, elikkä sitä kannattaa tehdä jo ennen tänne tuloa

No joo, tuohan melkee olis unelma-ammatti ainaki saa tehdä sitä mistä tykkää ja mähän tykkään just rockista ja nimen omaan Bluesista ja jazzikin menee :) no lukio nyt käydää kyllä eka läpi mut sen jälkee vois harkita tuollaista paikaa :) ja kyllähän mie muutaman nuotin hallitsen, siitä o aikaa ku viimeks soittelin nuoteista mutta kyllä ne mieleen muistuupi. ja nii johannekselle viel kiitokset linkistä se autto paljo!
Basso se mukava soitin!
Kodou
19.04.2007 16:47:22
Basso on senverran vaikea soitin että vain eliitit sen hallitsevat :) Siitä vähyys.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)