boonie 17.04.2007 14:47:59 | |
---|
Kuinka monelta teistä sujuvat Aguilera-tyyppiset niekautukset ja nopeat korusävelet? Olisiko kenelläkään vinkkejä miten kehittää tämäntyyppistä äänenhallintaa ja varsinkin nopeutta näihin korkeusvaihdoksiin? Muutenkin kaikenlainen asiaan liittyvä info tai linkit olisivat enemmän kuin tervetulleita. Perustuuko tällainenkin äänenhallinta juuri siihen maagiseen hengitysyhteyteen? |
Kuinka monelta teistä sujuvat Aguilera-tyyppiset niekautukset ja nopeat korusävelet? Olisiko kenelläkään vinkkejä miten kehittää tämäntyyppistä äänenhallintaa ja varsinkin nopeutta näihin korkeusvaihdoksiin? Muutenkin kaikenlainen asiaan liittyvä info tai linkit olisivat enemmän kuin tervetulleita. Perustuuko tällainenkin äänenhallinta juuri siihen maagiseen hengitysyhteyteen? Perustuu. Nopeat juoksutukset ja muut kannattaa myös vetää ilman vibratoa, jättää sit pidemmille äänille ne herkuttelut. Ja ottaa aika kevyesti juoksutukset, varsinkin isommilla tykkiäänillä voi keventää juoksutusten ajaksi ihan kunnolla ainakin alkuvaiheessa. Itseä on helpottanut se kun on "nauranut" kuvioita läpi; tällä tarkoitan enemmän "kiherrystä" kun "hohotusta" ja sitä kautta lähtenyt hakemaan sitä nopeutta. Nää on klasaripuolelta hihaan tarttuneita juttuja, mut toiminee myös ei-klasarimusassa - joku ei-klasariin perehtyneempi vois valottaa muakin jos oon hakoteillä ;) Ja jotkut meistä on vaan hitaampia ääniä, toiset nopeampia. Siitä esimerkiksi erottaa koloratuurisopraanon ja korkean lyyrisen sopraanon. [i hear voices but at least they're on tune] |
Lorimar 18.04.2007 10:23:53 | |
---|
Käsittääkseni kyse on äänen luontaisesta notkeudesta ja treenaamisesta. Minulla esim. ääni on aika kankea ja minun on hirveän vaikea tehdä korukuvioita. Mutta kolmen vuoden laulutunneilla (kerran viikossa) käynnin jälkeen ääneni on alkanut notkistumaan. Siis yksi vastaus kysymykseen on treenaaminen. Eikä välttämättä tarvitse edes treenata noita notkeusjuttuja. Pikakonsteista en osaa sanoa, kun nämä asiat ovat itselleni aika vaikeita muutenkin. Kaikki pitää opettelemalla opetella. Mezzosopraano eli fasaani. |
piiska2 19.04.2007 10:55:04 | |
---|
Kyllä mäkin lähtisin siitä, että melismoissa kevennetään volyymiä. Kuullostaa helposti karsealta, jos ne tuuttaa. Melismoja harjoittelisin kevyesti "hyräillen". Kokeile aluksi trillejä. Liika on liika melismoissakin ;) P.S. Suu ja pää ei liiku, vaikka sävelet niin tekevät. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
tulDeMar 19.04.2007 11:25:39 | |
---|
Blokkaa joku selkeä korukuvio vaikka jostain biisistä ja harjoittele sitä nopeasti ja hitaasti. Ei väliä missä järjestyksessä. Kertaamalla se saattaa jäädä lihasmuistiin ja siten se voi tulla luonnostaan live-tilanteessa. Ja koruja tehdessä joskus mua auttaa se kun ajattelen sitä säveltä mihin koru "loppuu". Tämmöinen tekniikka saattais kuitenkin saada korut kuulostamaan semmoiselta jutulta mitä sitten esitettäessä tehdään tarkoituksenomaisesti, mikä mun mielestä ei ole hyvä juttu. Korujen pitäisi olla luontevia lisiä biiseihin. Nyt mä puollan ja oon vastahankaan omissa neuvoissani. :) Ota siitä sitten selvää... |