Aihe: Kitaransäätö 1 | |
---|---|
![]() 14.04.2007 21:37:38 | |
Ihan pari perus kysymystä sähkökitaran säädöistä. Eli millä etäisyydellä mikkien tulisi olla kielistä, ja mitä se muuttaa sointiin? Miten lähellä kielien tulisi olla kaulassa, esim jos jotain kieltä soittaa 15 nauhan kohdalta tulisiko äänen olla puhdas vai hieman "rämistä". | |
![]() 14.04.2007 22:08:16 | |
Ihan pari perus kysymystä sähkökitaran säädöistä. Eli millä etäisyydellä mikkien tulisi olla kielistä, ja mitä se muuttaa sointiin? Riippuu esim. magnettien voimakkuudesta. Kokeile ruuvata kuuntele tulos. Kun sustainaa hyvin, kuuluu hyvin, ei ole liian ohkainen jne, silloin korkeus on hyvä. On myös jonkin verran makuasia, jotkut säätävät mikin korkeuden ihan sen mukaan, milloin kitara kuulostaa _heidän_ mielestään parhaale. Miten lähellä kielien tulisi olla kaulassa, esim jos jotain kieltä soittaa 15 nauhan kohdalta tulisiko äänen olla puhdas vai hieman "rämistä". Jos soittotekniikka on oikea ja rämisee silti, niin 1) Kaularauta voi olla jouskarilla, on säädettävä 2) Kielet voivat olla liian matalalla kaulan kaarevuuteen nähden -> on nostettava tallaa tai löysättävä kaularautaa 3) Nauhat ehkä kaipaavat hiomista ...tai mikä tahansa yhdistelmä näistä. Näytä kitaraa jollekin osaavalle kaverille. "Why are you smiling?"
"Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!"
(Sledge Hammer) | |
![]() 15.04.2007 15:54:30 (muokattu 15.04.2007 16:06:31) | |
Eli millä etäisyydellä mikkien tulisi olla kielistä, ja mitä se muuttaa sointiin? Mikkien on hyvä olla sen verran kaukana, etteivät kielet (normaalisti) soittaessa osu mikrofoneihin. Joskus näkee "ammattilaisten" säätämiä kitaroita, joissa mikit on 2mm päässä kielistä .... tämä häiritsee jo plektrakäden työskentelyäkin. Lähempää kuuluu tietysti lujempaa ja vahvistin menee enemmän särölle jne... Kitaran yleissaundiin vaikuttaa sekin, ovatko mikrofonit lähemäpänä kieliä 1. vai 6. kielen puolella. Mä olen pyrkinyt ruuvailemaan mikit sen verran kauaksi, että kun esim. kieli tulee ylänauhoilta soitettaessa lähemmäs mikkejä (varsinkin kaulamikkiä) niin mikkien balanssi ei tästä vielä hirveästi muutu. Miten lähellä kielien tulisi olla kaulassa, esim jos jotain kieltä soittaa 15 nauhan kohdalta tulisiko äänen olla puhdas vai hieman "rämistä". Ensin se kaularauta: Paina kieli kiinni 1. ja 15. nauhoihin ja tarkista että kieli on siinä puolessa välissä n. 0.5 mm ilmassa. (Suosituksia näkee 0.2 ... 0.7 mm.) Riittävä/sopiva käyryys auttaa siihen, että kielet voivat olla suht matalalla, eivätkä rämise. Useimmiten kaularaudat on kiskottu liian kireälle .. joskus jopa niin, että kaula on kaarella taaksepäin. Kielen korkeus on sitten vähän tuntumakysymys. Itse säädän kielet niin että niitä kaikkia voi käsitellä suunnilleen samalla voimalla. Mulla (tässä kotona olevassa kitarassa) 1. kieli on 12-nauhan kohdalla n. 1.8 mm korkealla ja 6. kieli n. 2.5 mm korkealla. Kielisarja on ns. "light top - heavy bottom" -sarja. Toisessa kitarassa on normi kymppisarja ja siinä bassokielet ovat vielä jonkun verran korkeammalla. Säätämisen aloitan yleensä G-kielestä, koska se on kaikista herkin rämisemään. Sitten kun se soi hyvin, säädetään muut. Mun asetuksilla 15. nauhalta soitettu ääni ei rämise vaikka pikkaa vähän lujempaakin. Jotkut tosin pitää mun säätöjä vähän korkean puoleisina. ;) Jos räminöitä on "satunnaisesti" jossain kohtaa otelautaa, niin tyypillisetsi esim. nauhoja on saattanut puun kutistuessa nousta uristaan ylös --> paina takaisin, mutta älä tee ruttuja. | |
![]() 16.04.2007 23:46:26 | |
Kiitti vastauksista!! Nyt alkaa olla kitara säädöissä:) | |
![]() 17.04.2007 20:00:31 | |
Itse säädätin Epiphonen Les Paulin liikkeessä josta ostin sen. Kuului hintaan. Sai siis yhden säätämisen kaupanpäälle ja kyllä kannatti. Kitara alkoi jossain vaiheessa hiukan rämiseen, kielet/kieli otti ikävästi soitettaessa johonkin nauhaan kiinni tai vastaavaa. Kitaran kaularautaa säädettiin ja myös tallapalat käytiin läpi yms. Ja kyllä sitten ihan tosissaan on ihan eri peli nyt. Jos ei itse osaa/viitsi näitä säätämisiä tehdä, niin kannattaa ehdottomasti antaa sen tehdä asiantuntijan. Näin mielenkiinto soittamiseenkin säilyy. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)