Aihe: Marshall Super Lead 1959, yleistä tietoutta kaivataan.
1 2
kivi
14.04.2007 13:31:29 (muokattu 14.04.2007 13:32:18)
Mitenkäs raati kuvailisi 1959:n ja 2203:n soundieroja, kun itselläni on kokemuksia vain 2203:sta? Muistelin joskun jonkun maininneen, että jos 2203:sta vääntäisi toisen volan täysille (masterin tai pre-ampin, en muista kummasta oli kyse) niin soundi olisi lähellä 1959:ä? Pitääkö väittämä ollenkaan paikkaansa?

Väite on, että masterin avaaminen täysille saisi laitteen vastaamaan non-mastervolumekonetta.

Periaatteessa voisi kai olla noin, mutta mä olen joskus käyttänyt studio-olosuhteissa samaan aikaan Silver Jubileeta ja JMP:tä tuolla tavalla, siis Jubileen master kokonaan auki, ja se ei kyllä soundannut ihan samalta kumminkaan. Jubilee, joka on itsessään loistava vahvistin, jäi auttamatta toiseksi.

Mulla on sellainen käsitys, että mastervolumen rakentaminen vahvistimeen muuttaa soundia väistämättä hieman, vaikka se master olisikin sitten kokonaan auki. Ero ei kyllä välttämättä ole sellainen, että se yleisöön asti kuuluisi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Maiden01
14.04.2007 13:58:20 (muokattu 14.04.2007 14:05:15)
Olen nyt tuon myyjän kanssa tuosta 1959 super leadista jutellut. Nyt kiinnostaisikin vielä kuulla porukan mielipiteitä siitä, millainen tuo laita on saundiltaan tuolla mastervolalla, ja mitä siitä maksettaisiin? Mastervolan mahdollinen poisto ei ilmeisesti ole mikään hirveän vaikea homma?

Tietysti en mitään laitetta testaamatta osta, mutta mielipiteitä olisi vielä mukava kuulla.

Lisäys: Kyselin myyjältä noista uusista putkista, ja päättärissä on JJ:n el34l:ää.
Etusessa löytyy Mullardin ecc82:sta, GE JAN 5751:sta ja joko JJ:n ecc83 tai ge jan 12at7wc. Kolmatta ei muistanut varmasti. Itse en ole noihin etusputkiin törmännyt, myyjä kehui hyviksi, onko muilla samoja kokemuksia?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
H.Corruption
17.04.2007 13:24:54
Väite on, että masterin avaaminen täysille saisi laitteen vastaamaan non-mastervolumekonetta.

Periaatteessa voisi kai olla noin, mutta mä olen joskus käyttänyt studio-olosuhteissa samaan aikaan Silver Jubileeta ja JMP:tä tuolla tavalla, siis Jubileen master kokonaan auki, ja se ei kyllä soundannut ihan samalta kumminkaan. Jubilee, joka on itsessään loistava vahvistin, jäi auttamatta toiseksi.

Mulla on sellainen käsitys, että mastervolumen rakentaminen vahvistimeen muuttaa soundia väistämättä hieman, vaikka se master olisikin sitten kokonaan auki. Ero ei kyllä välttämättä ole sellainen, että se yleisöön asti kuuluisi.

Vähän huono verrata Jubileeta JMP:hen, ovat niin erilaisia sisuskaluiltaan. Lähempänä olisi ollut 2203.
tuluppa
17.04.2007 15:09:03

Mulla on 1987x:ssä ppimv-masteri, enkä ihan helpolla sitä poistattaisi. Omiin käyttötarpeisiin se vaan on ihan must. Soundaa oikein mainiolta.
kivi
17.04.2007 16:28:59
Vähän huono verrata Jubileeta JMP:hen, ovat niin erilaisia sisuskaluiltaan. Lähempänä olisi ollut 2203.

Mulla ei ollut sellaista.
:-D

Kysymys ei siis ollut tarkoituksellisesta testaamisesta, vaan kahden samantapaisen soundin hakemisesta eri vahvistimista tavallista studion moniajoa varten.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Vasu
17.04.2007 16:59:36 (muokattu 17.04.2007 17:02:21)
Olen nyt tuon myyjän kanssa tuosta 1959 super leadista jutellut. Nyt kiinnostaisikin vielä kuulla porukan mielipiteitä siitä, millainen tuo laita on saundiltaan tuolla mastervolalla, ja mitä siitä maksettaisiin? Mastervolan mahdollinen poisto ei ilmeisesti ole mikään hirveän vaikea homma?

Ei vaikea homma ole poistaa, mutta tarpeeton homma. Mun mielestä mastervola täysillä vastaa tuossa tapauksessa tilannetta ilman mastervolume kytkentää.

Lisäys: Kyselin myyjältä noista uusista putkista, ja päättärissä on JJ:n el34l:ää.
Etusessa löytyy Mullardin ecc82:sta, GE JAN 5751:sta ja joko JJ:n ecc83 tai ge jan 12at7wc. Kolmatta ei muistanut varmasti. Itse en ole noihin etusputkiin törmännyt, myyjä kehui hyviksi, onko muilla samoja kokemuksia?

GE 5751 on ensimmäiseksi putkeksi ihan h:tin hyvä, samoin JJ ECC83. ECC82 toimii driver/vaiheenkääntö putkena varmaan ihan o.k , jos on kysymyksessä vanha aito Mullard niin on laatuputki. GE 12AT7 käy toiseksi putkeksi. Yleensähän Marshalleissa on 12AX7/ECC83 putket mutta jos 12AT7 tai 12AU7 saundaa paremmalta niin sitten.
cruel_destiny
17.04.2007 19:46:48
Kyllä se ero yleisöön kuuluu - sillä äänepaine kelvollisilla soundeilla on _valtava_, kun kävin kämpällä testaamassa 2203:a silleen, että master oli täysin auki :) Jos vahvarista yritti ottaa vähänkään enemmän säröä, niin ääntä oli aivan helve:sti! Ihan liikaa omaan käyttööni, siksipä olen tyytyväinen, että marsussani on erikseen master-vola, niin pysyy äänenpaineet järkevällä tasolla normisoittelussa - ja toisaalta jos joskus haluaa testimielessä äänitellä soundeja ns. non-master-volallisena, niin sekin on mahdollista.

Jos 1959:ssä vola käyttäytyy samalla tavalla kuin 2203:ssa master auki, eli on/off-tyylisesti, niin sellainen vekotin ei ole kyllä ainakaan minua varten - vaikka soundit olisivatkin hyvät.

tässä varmaan haettiinkin, että jos haluaa käyttää vain etupaneelin volume nappuloita, niin masteri vaan täysille. :)
Thomannin piuhalla saat hevivahvarisi clean-kanavaan maukkaan kevytroson.
Vasu
17.04.2007 20:37:52
Mun mielestä kyseisen vahvistimen PPIV Master Volume kytkentä on oikeampi mastervola kuin 2203:sen. 2203 MV on sijoitettu tone säätöjen ja vaiheenkäännön väliin kun taas PPIV on vaiheenkäännön ja pääteputkien välissä.
tuolta enemmän tietoa: http://forum.metroamp.com/viewtopic … ays=0&postorder=asc&start=0
Paras Master Volume olisi tietysti vahvistimen ja kaiuttimen väliin sijoitettu.
Maiden01
17.04.2007 21:38:24 (muokattu 17.04.2007 21:38:55)
GE 5751 on ensimmäiseksi putkeksi ihan h:tin hyvä, samoin JJ ECC83. ECC82 toimii driver/vaiheenkääntö putkena varmaan ihan o.k , jos on kysymyksessä vanha aito Mullard niin on laatuputki. GE 12AT7 käy toiseksi putkeksi. Yleensähän Marshalleissa on 12AX7/ECC83 putket mutta jos 12AT7 tai 12AU7 saundaa paremmalta niin sitten.

Juu,myyjä kyllä vaikutti erittäin asialliselta ja tietävältä. Oli itsekkin varsin mieltynyt tuohon satsiin. Kyseessä oli näitä kunnon putkia, kuten vanha Mullard.

Ja master vola kysymykseen niin kyllähän se takuulla on hyödyllinen ja kannattava tässä orkkis vs. käyttökelvollisuus jutussa. Eikä tämä nyt mikään vuoden 60 plexi ole, joten en näen tuon mitenkään tuota "raiskaavankaan". Ja mitäpä sillä on väliä missä se on kunhan ajaa asiansa. Kauppaa ollaan hierottu ja olen ollut erittäin kiinnostunut.
Täytyisi tuo vanha nuppi saada myytyä, että uutta pystyisi kustantamaan, mikäli jotakuta kiinnostaa DSL 100, niin otahan yhteyttä!
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
H.Corruption
18.04.2007 00:02:14

Tietysti en mitään laitetta testaamatta osta, mutta mielipiteitä olisi vielä mukava kuulla.

Katselin noi kuvat läpi ja mastervola on laitettu vaiheenkääntöputken jälkeen. Tällä kytkennällä päästään lähimmäksi ilman mastervolaa olevan soundia masterin ollessa täysillä. Masterilla saadaan myös aikaan luukutetun super leadin soundi, tässä kun myös vaiheenkääntöputki yliohjautuu. Yleensä näissä on ecc83:t, niillä kun saadaan se suurin gaini aikaan.

Muistelisin että etusen kytkentä (1959) pysyi muuttumattomana aina -72 mallista alkaen siihen asti kun valmistus lopetettiin. Näissä piirilevylle tehty etunen oli jatke P2P-kytkennälle periaatteeltaan. Kuten kuvistakin näkee johdotusta on paljon.

Oma 1959 on `69, sitä mallia jossa oli jo alumiininen etulevy. Kuukautta vanhempi olisi ollut plexi.
rattledad
18.04.2007 00:15:55 (muokattu 18.04.2007 00:17:59)

Oma 1959 on `69, sitä mallia jossa oli jo alumiininen etulevy. Kuukautta vanhempi olisi ollut plexi.

Mikäs kaikki noissa siihen soundiin vaikuttaa? Virtalähdekin vaikkei signaalitiessä olekaan - vai onko vaiheenkääntäjä jotenkin? Muistelen jostain lukeneeni että kun kitaroihin alkoi tulla kuumempia (ja tumpumpia) mikkejä marsuista olisi tehty vastaavasti kireäsoundisempia.
H.Corruption
18.04.2007 11:42:26
Mikäs kaikki noissa siihen soundiin vaikuttaa? Virtalähdekin vaikkei signaalitiessä olekaan - vai onko vaiheenkääntäjä jotenkin? Muistelen jostain lukeneeni että kun kitaroihin alkoi tulla kuumempia (ja tumpumpia) mikkejä marsuista olisi tehty vastaavasti kireäsoundisempia.

Tietysti kaikki vaikuttaa soundiin. Etuaste muuttui hieman -68 lopulla ja pysyi samanlaisena johonkin 70-luvun puoleen väliin. Pääteastetta on muutettu aika paljon noista JMP-malleista. Virtalähde sai kestävämmän verkkomuuntajan 70-luvun alussa. Vanhoissa Marsuissa tuppas verkkomuuntaja kärähtämään tarpeeksi luukuttaessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)