Dr.Groove 18.06.2006 20:50:24 | |
---|
Testasin pari vuotta sitten kourallisen virittimiä DLX-musiikissa. Mukana oli Korgin pikkumittareista (CA30) räkkivirittimiin (DTR-1000), jotka olivat lähinnä referenssivirittiminä. Näistä parhaaksi totesin Korgin GT12:n: oli suunnilleen yhtä tarkka kuin DTR-1000, mutta pienempi ja halvempi. Olen sittemmin hankkinut Petersonin Strobostompin ja sillä saa vielä tarkemman vireen, näyttö on myös helpoin lukea: http://www.petersontuners.com/products/strobostomp/index.cfm Mielestäni paras tapa virittää kitara on laittaa se ensin kunnon mittarilla vireeseen ja jos sen jälkeen korva haluaa tarkennusta, niin sävelläjin mukaan jotain kieltä tarkemmaksi. Näin tarkan säädön voi ehkä mieluummin jättää sormen painalluksen varaan, koska jos soitat biisejä, joissa pysytään samassa sävellajissa koko ajan, ei ehkä vireen tarkkuuden tarvitse olla näin tarkka ;-) |
askomiko 18.06.2006 22:41:24 | |
---|
AP-tuneri toimii itselläni ainakin varsin hyvin. Minkäslainen näyttöasteikko tossa "petterssonissa" on ? Portaaton, niinkun strobo levysoittimessa, eli liikkuu ylös tai alas sen mukaan mihin on vireestä ohi. Kone-äänillä sen saa paikalleenkin. |
marx 17.04.2007 11:42:07 | |
---|
Tuoreena pedaalimallisen viritysmittarin omistajana ei kestänyt kauan, kun huomasin jotain häikkää. Eli pedaalia pitää polkaista kutakuinkin yhdestä ja samasta kulmasta ja aika napakasti, että se menee päälle. Eli jos painaa vähän huolimattomasti, niin kuuluu naps, mutta viritysmittari ei ole päällä. Se on sellaisessa välitilassa, jolloin kuuluu vain surinaa vahvistimesta. Onko tämä yleistä muissakin pedaaleissa vai onko minun yksilöni vaan paska? Persettä seinään |
cruel_destiny 17.04.2007 11:45:06 | |
---|
Tuoreena pedaalimallisen viritysmittarin omistajana ei kestänyt kauan, kun huomasin jotain häikkää. Eli pedaalia pitää polkaista kutakuinkin yhdestä ja samasta kulmasta ja aika napakasti, että se menee päälle. Eli jos painaa vähän huolimattomasti, niin kuuluu naps, mutta viritysmittari ei ole päällä. Se on sellaisessa välitilassa, jolloin kuuluu vain surinaa vahvistimesta. Onko tämä yleistä muissakin pedaaleissa vai onko minun yksilöni vaan paska? switchissä varmaan kylmä juotos tai switchi paskana, vie takaisin... mikä malli sulla on, Boss TU-2 vai Korg DT10, ym? Thomannin piuhalla saat hevivahvarisi clean-kanavaan maukkaan kevytroson. |
Pete(_) 17.04.2007 12:44:40 | |
---|
Keep On Rockin'!!! |
marcuz 17.04.2007 14:56:39 | |
---|
|
ministeri 17.04.2007 15:17:47 | |
---|
Sanokaapas...jotkut ovat joskus kirjoittaneet että vain hyvät mittarit kelpaa hienovireen säätöön. eikö noi halvat perusmittarit ole tarpeeksi tarkkoja siihen vai mikä siinä on? hilipatihippan |
oiva tumpeloinen 17.04.2007 15:19:36 | |
---|
Sanokaapas...jotkut ovat joskus kirjoittaneet että vain hyvät mittarit kelpaa hienovireen säätöön. eikö noi halvat perusmittarit ole tarpeeksi tarkkoja siihen vai mikä siinä on? Tarkkuudesta se joissain tapauksissa on kiinni. Aika monella virittimellä kuitenkin saa ihan tarpeeksi hyvän vireen aikaan, ottaen huomioon kitaran vireet muutenkin. |
Sanokaapas...jotkut ovat joskus kirjoittaneet että vain hyvät mittarit kelpaa hienovireen säätöön. eikö noi halvat perusmittarit ole tarpeeksi tarkkoja siihen vai mikä siinä on? Kyllä minä ainakin huomaan eron tarkalla virittimellä säädetyn intonaation ja epätarkalla säädetyn välillä. Ja kun AP Tuner softa kerran on ilmainen ja helppo niin eipä jää tuostakaan kiinni. Harvoin sitä intonaatiota tarvii keikalla säätää kuitenkaan. |
oiva tumpeloinen 17.04.2007 15:36:23 | |
---|
Kyllä minä ainakin huomaan eron tarkalla virittimellä säädetyn intonaation ja epätarkalla säädetyn välillä. Ja kun AP Tuner softa kerran on ilmainen ja helppo niin eipä jää tuostakaan kiinni. Harvoin sitä intonaatiota tarvii keikalla säätää kuitenkaan. Nyt päästäänkin kysymykseen, että mitkä mittarit on niin epätarkkoja, että sen kuulee selvästi? Sillä Behkun Boss-kopiollakin pääsi ihan siedettävään lopputulokseen, samoin tuolla Korgin CA30:llakin. Mieluiten mä tosin räkkivirittimellä viritän, kun siinä on isoin näyttö, eikä se ole koskaan pettänyt. |
ministeri 17.04.2007 15:53:09 | |
---|
No mulle luultavasti riittää hyvä perusmittari. Sellaisella kaveri on noita mun keppejä viritellyt ja ihan hyvin on mulle kelvannut. Nyt vaan ajatellut että jos alkaisi itse hoitamaan nuo hommat ettei tarvitse aina pikkujuttujen takia kaveria häiritä. Koneelle mulla ei ole sisäänmenoa silleen kätevästi kitaralle niin ei softa pohjainen oikein ole mun juttu. hilipatihippan |
Grabel 17.04.2007 19:31:27 (muokattu 17.04.2007 19:32:16) | |
---|
Yksi kikka virittimien testailuun on sellainen, että linkittää virittimiä toisiinsa kiinni piuhoilla (kun useimmista löytyy myös ulostulo) ja virittää sitten kitaraa, jolloin näkee, että mikä viritin reagoi tarkimmin pieniin säätöihin jne.. Itse testasin virittimiä tällä tavalla ja sopivimman valinta oli helppoa. Rokkia rennolla asenteella! |
oiva tumpeloinen 17.04.2007 19:34:30 | |
---|
Yksi kikka virittimien testailuun on sellainen, että linkittää virittimiä toisiinsa kiinni piuhoilla (kun useimmista löytyy myös ulostulo) ja virittää sitten kitaraa, jolloin näkee, että mikä viritin reagoi tarkimmin pieniin säätöihin jne.. Itse testasin virittimiä tällä tavalla ja sopivimman valinta oli helppoa. Kai sä myös vaihtelit niiden järjestystä? Useiden mittareiden bufferointi on vähän mitä on ja se kyllä saattaa vaikuttaa jäljessä tuleviin mittareihin, varsinkin pidemmässä ketjussa. |
Grabel 17.04.2007 19:48:40 | |
---|
Kai sä myös vaihtelit niiden järjestystä? Useiden mittareiden bufferointi on vähän mitä on ja se kyllä saattaa vaikuttaa jäljessä tuleviin mittareihin, varsinkin pidemmässä ketjussa. Eipä tullut järjestystä vaihdettua. Testasin tolleen linkittämällä kaksi mittaria. Pitääpä testata vähän useammalla, että onko asialla merkitystä. Rokkia rennolla asenteella! |
Fingolfin 17.04.2007 19:53:31 (muokattu 17.04.2007 19:54:00) | |
---|
Strength and Honor |
Mandarax 17.04.2007 23:09:50 | |
---|
kertokaas mistä sais hyvän ja halvan viritysmittarin.. Tuo Behringerin TU300 riittää perusvirittelyyn aivan mainiosti. Hifisteille on omat purkkinsa. Mallia pedaali joskin muovia mutta tähän asti ainakin tallomisen kestänyt. Toimiva ja halpa - musaliikkeestä ostin 20 eurolla. Ensin housut, sitten kengät. |
marx 18.04.2007 09:51:41 | |
---|
switchissä varmaan kylmä juotos tai switchi paskana, vie takaisin... mikä malli sulla on, Boss TU-2 vai Korg DT10, ym? Planet Waves PW-CT-04. Persettä seinään |
fridgebuzz 18.04.2007 11:33:45 | |
---|
|
DZN 18.04.2007 11:59:15 | |
---|
Mulla on edullinen seiko ST757 ja kyllä sillä kitaran virittää. Intonaatiota sillä ei saa kuntoon. AP Tuner löysi yli 3 sentin heittoja 12. nauhalta. Sanomattakin on selvää, että kitara ei kuullostanut vireiseltä. Mulla lähtee Peterson tilaukseen, kunhan vaan saan aikaan. On se huomattavan paljon tarkempi. Ei tarvitse arpoa, ollaankohan nyt tarpeeksi vireessä. Aka. Dino and 6077dino |
Incarnation 18.04.2007 21:47:43 | |
---|
Mitä mieltä porukka on tästä Korg DTR-1000 räkkiviritysmittarista ( http://www.thomann.de/fi/korg_dtr1000_rack_tuner.htm )? Olisi tarkoitus hommata tarkempi, selkeämpi ja ulkoiselta olemukseltaan jämäkämpi mittari tuon Ibanezin mittarin rinnalle. Onko DTR-1000:sta siihen hommaan? Onko tarpeeksi tarkka, kun kitaraa aletaan tosissaan säätämään? Kokemuksia otetaan vastaan. "Wash away a man, take him with the floods" RIP Dime |