Aihe: Kitalaki kuivuu/kuumottaa? Misä vika?
1
Rääkyjä
14.04.2007 22:06:18
Hei vaan kaikki, rekiteröidyin juuri tälle sivulle. Tarkoitukseni on nyt oppia rääkymään oikealla tekniikalla. Meinasin tämän viestin ensin kirjoittaa "rääkyminen" osioon, mutta koska kysymykseni saattaa koskettaa muitakin laulajia kuin rääkyjiä, niin avasin uuden aiheen.

Eli, laulaessani/rääkyessäni huomaan aina että kitalakeni alkaa kuivua sekä kuumottaa. Mielestäni en tunne kurkunpäässä/kurkussa mitään kipua vaikka harjoittelen rääkymistä, vaan siis äänihuulten edessä eli ylähampaiden takana alkaa tuntua kuivumista sekä joskus aika huomattavaakin kuumotusta, tämä kuumotus menee rääkymisen/laulamisen jälkeen ohi kun juo viileää vettä, ja parin tunnin päästä kuumotusta sinällään ei enää tunnu, seuraavana päivänä ei tunnu mitään.

Juon runsaasti kahvia ja poltan tupakkaa. Olen huomannut myös, että pari kertaa tyhmyyksissäni olen yrittänyt rääkyä 2 kahvikupillisen + tupakan jälkeen, niin kitalakea kuumottaa silloin aivan älyttömän paljon sekä ääni loppuu kesken, suorastaan omituinen raudan maku tulee suuhun,verta ei silti tule mistään kohtaa suusta.

Mielestäni en osaa rääkyä yhtään hyvin, ääni menee omasta mielestäni liikaa särölle. Mistä tuo omituinen kitalaen kuivuminen voisi johtua kun en todellakaan ymmärrä ja muissa viestiketjuissa en ole samanlaista ongelmaa huomannut ainakaan lukea? Kiitos.
tanjuli
15.04.2007 02:27:28
Laulajat ei turhan tähden juo vettä, joten suosittelisin aloittamaan ihan sillä että laulutreenin lomassa vaikkapa viiden minuutin välein hörppäät vähän vettä. Mm. kahvi kuivattaa elimistöä ja ainakin itsellä oon huomannut että jos jokin kohta kehossa kuivuu niin sitä alkaa kuumottamaan. Jos hengität sisään ainoastaan suun kautta (ja lisäksi laulat suu auki) niin sekin saattaa kuivattaa. Jos treenitilassasi on paljon pölyä niin sen huomaa aika nopsakasti suun kuivumisena. Suun ja nielun kuivuminen yskittää ja kun kovasti yskii ilman että mitään limankaltaista on tulossa ylös niin se voipi rasittaa limakalvoja sen verran että alkaa veri maistumaan suussa.

Tarkkaile myös oireilua normaalin laulun ja rääynnän välillä. Jos vain toinen aiheuttaa oireet niin luultavasti siinä tekniikka on aikaslailla pielessä.

Malta treenata tarpeeksi vähän.

Ilmoittele jeesaako.
[i hear voices but at least they're on tune]
piiska2
15.04.2007 17:59:02
Juon runsaasti kahvia ja poltan tupakkaa.
Niinpä, miksiköhän kuumottaa.
Juo vettä suht runsaasti, mutta ei liian kylmää ja niinkuin Tanjuli totesi, laulutekniikkakin vaikuttaa asiaan.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Minä!
15.04.2007 19:18:09
Minulla ainakin rääkyminen ja örinä onnistuu paljon paremmin kun juo kahvia välillä. Ihme juttu.
fifi
15.04.2007 21:03:36

Suun kuivuminen viittaa siihen, että limakalvot eivät ole kunnossa. Joillakin limakalvot ovat herkemmät kuin toisilla, ja he huomaavat kemialliset aineiden, kuten lääkkeiden, kahvin, tupakan vaikutukset herkemmin kuin toiset. Lisäksi allergisilla on yleensä erittäin helposti ärsyyntyvät limakalvot. Herkät limakalvot johtavat myös helpommin infektioihin, koska limakalvo on se, mikä suojaa suuta, nielua ja kurkkua pöpöiltä.

Ilmastointi, suun kautta hengittäminen ja kuorsaaminen kuivattavat myös suuta, puhumattakaan esiintymisjännitys (vrt. pianistin vapisevat kädet >< laulajan kuivuva kurkku).

Tämän lisäksi olen eräältä opettajalta kuullut väitteen, että jos laulaa oikein, oikealla tekniikalla, syljen eritys lisääntyy ja suu ei pääse kuivumaan. Olen itse kokenut kyseisen asian joskus tunnilla, kun sylkeä on erittynyt tavanomaista enemmän rennon laulamisen myötä. Itselläni kun on myös taipuisuutta kuivaan suuhun ja limakalvohäiriöihin, sen huomaa, jos sylkeä alkaa erittymään tavanomaista enemmän - ja mikäs sen mukavampaa, kun suu ei kuivukaan. Väitteen todenperäisyyttä ja fysiologisia faktoja en kuitenkaan tässä yhteydessä pysty todistamaan. Voihan olla että se oli sattumaa.
Ad surdas auras canere
Rääkyjä
17.04.2007 17:44:34
Joo täytyy sen verran sanoa että on enimmäkseen tullut tuota rääkymistä harjoiteltua autolla ajeassa, ei taida kyllä olla kovin hyvä idea.

Ongelmahan on se etteivät esim.naapurit kuule. Mutta pitää nyt yrittää harjoitella kuitenkin enemmän seiaaltaan. Kuunnelkoot, omapahan on asiansa.

Toinen mielenkiintoinen asia jonka olen rääkymisen jälkeen huomannut on se, että niellessä ei satu mihinkään mutta kurkussa tuntuu sellainen ikäänkuin roska. Tästä kävin jo kerran lääkärissä eikä nähnyt mitään vikaa äänihuulissa, kurkunpää oli hiukan punainen, antoi varalta antibiootit ja sanoi että roskan tunne kurkussa on yleinen vaiva miehillä mikä johtuu kuorsaamisesta, kuorsatessa kuulemma hengitysilma väreilee niin paljon että saa joskus roskan tunteen kurkkuun.

Olen yrttänyt tuota pallean puristamista mutta ei oikein tunnu onnistuvan kun vaistomaisesti pinnistän samalla ja päähän tulee painetta joka sitten pyörryttää.Sitten olen huomannut itselläni juuri tuon "liikaa yrittämisen".
jwa
18.04.2007 17:16:28
tuosta rääkymisesta tai huutamisesta sen verran, että itse juon aina jotain "paksumpaa" kun ääntelen. studiosessioissa kun kurkku on todellakin kovilla esim suklaa tekee gutaa...ja antaa örinään mukavaa lisäkurlausta, hehheh. mutta anyway - meikällä tuo pelkkä vesi ei ole ikinä tuntunut riittävältä voitelulta.
www.demolisher.net / www.fortunaab.net
Rääkyjä
18.04.2007 21:38:12
Tässä muutama video you tubesta. Omasta mielestäni erittäin hyviä rääkyjiä, kunpa itse oppisi jonain päivänä.

Gorgorothin vanhaa

http://www.youtube.com/watch?v=VWpMdiQFFiQ

ja Mardukin entinen laulaja Legion

http://www.youtube.com/watch?v=seJ-Fgl8Bqc
peteihis
19.04.2007 01:57:26 (muokattu 19.04.2007 07:58:56)
eiku ei mitään
Kalmo
20.04.2007 14:06:52
Nuorempana, kun tuli kiusattua kurkkua enemmän, söin keikalla appelsiineja.
Sopivan happamat appelsiinit kehittivät nieluun hieman limaa, joka ikäänkuin
pehmensi rasituksen ja keikkapaikan huonon ilman vaikutusta. Oliko sitten vaan placeboa vai ei, en osaa sanoa...
MartinB
20.04.2007 19:48:18
Hmmm... miten olisi laulaminen ihan "virsi-tekniikalla" jonkun aikaa, ei sitä karjuntaa/rääkkymistä tarvitse kumminkaan kokoajan vetää. Se ei missään nimessä ole raa'emmasta laulusta pois vaan voi antaakin jotain uutta... Siinä saisi selville, tuleeko samat ongelmat edelleenkin kuvioihin....

Itselläni on ollut ongelmana esim. verenpaine, eli ukko menee ihan punaiseksi kun vähänkään pidempää fraasia koittaa, myöhemmin tulee päänsärky, eihän siinä voi fiksua musiikkia vetääkään jos ei pysty 10 sekuntia laulamaan putkeen. Taisi mulla silloin olla sellainen käsitys että aina pitää äärikovalla paineella vetää. Mutta ei se niin "cool" ollutkaan loppujen lopuksi, kun muutin tekniikkaa (aika rajusti) niin oli lopputulos kiistatta parempi...

Eli voisko ongelma olla ihan laulutekninen? Rääkkyminen on kumminkin aika rankka elimistölle...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)