ire25 16.04.2007 06:52:49 | |
---|
eli kiinnostuin kitaran soitosta ja viikko sitten ostin oman kitaran, koskaan aikaisemmin en ole kitaraa soittanut. kitaran lisäksi ostin myös suuren kitarakirjan, voiko tuon kitarakirjan avulla oppia soittamaan itsenäisesti, vai vaatiiko oppiminen välttämättä kitaratunneille menon? |
Pehvanssi 16.04.2007 07:57:29 | |
---|
Voi. Toi kirja on mun mielestä yks parhaiten selvittävistä kirjoista mitä on, MUTTA jos sulla ei ole mitää pohjaa soitantaan niin mee tunneille. Saat motivaation pysymään paremmin, kun ei tarvi kokoajan miettiä että mitähän tää nyt tarkottaa. |
Jake.e 16.04.2007 08:45:46 | |
---|
Voi. Toi kirja on mun mielestä yks parhaiten selvittävistä kirjoista mitä on, MUTTA jos sulla ei ole mitää pohjaa soitantaan niin mee tunneille. Saat motivaation pysymään paremmin, kun ei tarvi kokoajan miettiä että mitähän tää nyt tarkottaa. Erimieltä. Tuossa kirjassa oli todella vähän asiaa liittyen itse soittaamiseen, mutta teoriaa, soittajia ja kitarakamoja sieltä kyllä löytyy. Suosittelen itsekkin tunteja. Shredaholic |
Karipiirto 16.04.2007 11:38:13 (muokattu 16.04.2007 11:39:17) | |
---|
Erimieltä. Tuossa kirjassa oli todella vähän asiaa liittyen itse soittaamiseen, mutta teoriaa, soittajia ja kitarakamoja sieltä kyllä löytyy. Suosittelen itsekkin tunteja. Totta. Soittamaan oppii vain soittamalla joten suosittelen hankkimaan jonkin toivelaulukirjan sekä jonkin soittonäytteitä sisältävän opuksen. Vaikkapa Troy Stetinan opuksia tai Harri Louhensuon Blues Stationin, vaikkakin jälkimmäinen on suunnattu jo hieman edistyneemmille opiskelijoille. Silti itsenäisesti voi oppia ja tunneille meno ei ole välttämätöntä. :) Edit. Vaikkakin hyvin suositeltavaa. :) "There's no roll!
They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards |
ire25 16.04.2007 11:55:04 | |
---|
ok. kiitos vastauksista. soittotunneille menisin heti, mutta vasta syksyllä alkaa seuraavat kurssit opistolla enkä jaksa sinne asti venata. yksityiselle pääsisi vaikka heti, mutta opiskelijan tuloilla ei ole varaa maksaa sellaisia summia. syksyyn en jaksa odottaa, vaan pakko päästä opettelemaan heti. kitaran soitosta ei ole aikaisempaa kokemusta ollenkaan, enkä siihen liittyvistä asioista tiedä mitään mutta motivaatio on suunnaton :) |
Karipiirto 16.04.2007 12:06:27 | |
---|
Kitarakirjan aloittelijaosassa sivulla 74-75 on sointuja jotka on syytä opetella aivan ensimmäisenä. Koita soittaa niitä peräkkäin eri järjestyksessä sellasella tasaisella rytmillä ja harjoittele ne sointuvaihdokset kuntoon. Sillä pääsee jo pitkälle. Seuraavalla aukeamalla on sitten annettu erilaisia taulukoita ja se sivun 77 kolmen soinnun teoriaan perustuvat sointukulut kannattaa katsastaa läpi. En nyt enempää osaa alustaa mutta nuo asiat nyt on melkoisen tärkeitä kun kitaraa aloittelee. Itse opin ne ensimmäisenä yläasteen musantunneilla ja ensimmäinen vuosi jauhettiin niitä(kun ei mitään muuta tiennyt tehdä). :) "There's no roll!
They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards |
ire25 16.04.2007 12:16:46 | |
---|
joo, mä oon niitä perussointuja nyt perjantaista asti harjotellu 11 niistä muistan ulkoa, aika nopeesti saan ne vaihdettuakin. luulen että viikon päästä ne soinnut on hallussa. sitä kolmen soinnun teoriaa lueskelin monta kertaa läpi, mutta ei ne mulle vielä oikein selvinny mitä ne meinaa. oiskohan täällä joku joka osais niistä tähän kirjottaa, tai sit ei jos niistä ei lyhyesti voi kertoa. |
-Cale 16.04.2007 12:21:33 (muokattu 16.04.2007 12:25:41) | |
---|
ok. kiitos vastauksista. soittotunneille menisin heti, mutta vasta syksyllä alkaa seuraavat kurssit opistolla enkä jaksa sinne asti venata. yksityiselle pääsisi vaikka heti, mutta opiskelijan tuloilla ei ole varaa maksaa sellaisia summia. syksyyn en jaksa odottaa, vaan pakko päästä opettelemaan heti. kitaran soitosta ei ole aikaisempaa kokemusta ollenkaan, enkä siihen liittyvistä asioista tiedä mitään mutta motivaatio on suunnaton :) Kun kerran motivaatio on korkealla niin ei siihen mitään opettajia tarvitse, joskus on parempikin kun opettelee asiat menemällä perse edellä puuhun, mutta ovatpahan ainakin selkärangassa ja lujaa! |
Kun kerran motivaatio on korkealla niin ei siihen mitään opettajia tarvitse, joskus on parempikin kun opettelee asiat menemällä perse edellä puuhun, mutta ovatpahan ainakin selkärangassa ja lujaa! Niin että jos joku on näyttämässä, niin asiat eivät voi mennä selkärankaan ja lujaa? Tiedän ettet tarkoittanut sitä aivan noin, mutta mua kovasti ihmetyttää tuo asenteesi. Juuri sellaisen tyypin puhetta, joka ei ole ikinä ollut pätevällä opettajalla. Mä voisin tuohon vastata, että ne asiat menee paljon paremmin selkärankaan, kun on joku näyttämässä olennaisimmat jutut ja selittämässä miksi jokin on niin kuin on. Hyvää opettajaa ei korvaa tuhatkaan parasta kirjaa. |
ire25 16.04.2007 13:51:03 | |
---|
no onneksi mulla on tuttu joka osaa soittaa kitaraa, jos jotain kysyttävää niin kysyn häneltä. muuten yritän ainakin näin alkuun opetella itse. jos nyt syksyyn mennessä oppisi ite nuo alkeet niin voisi harkita mennä kitaran soiton jatkokurssille. |
Karipiirto 16.04.2007 14:06:59 | |
---|
Hyvää opettajaa ei korvaa tuhatkaan parasta kirjaa. Pitää paikkansa mutta opettajaa ei silti kannata pitää oppimiselle elintärkeänä. Nopeammin tietysti oppii mutta kaiken voi oppia myös itsenäisesti. Riippuu ihan siitä mihin pyrkii soitossaan että tarviiko sitä opettajaa vai ei. Kotisoittaja saa kyllä sen opin ilmankin mutta jos tavoite on päästä pidemmälle ja nopeammin niin opettaja on hyvä olla. Itselläni ei ole ollut koskaan opettajaa mutta kyllä silti kehitystä ja oppimista on tapahtunut melkoisesti ja jos olisin kitaransoiton aloittaneena nähnyt tämänhetkisen itseni soittamassa sitä mitä nykyisin soitan, olisi leukani nyt lattialla. Sen sijaan kun kuulen muiden m-nettiläisten soittoa nyt niin leukani on lattialla kaikenaikaa. :) "There's no roll!
ire25 16.04.2007 14:37:34 | |
---|
Karipiirto, kauan sulla meni kun opit soittamaan? ajattelin vaan että montako vuotta pitää tahkoa että jotain osaisi soittaa että sen biisin myös tunnistaa :) tietenkin se riippuu henkilöstä, mutta suunnilleen. |
Jake.e 16.04.2007 14:40:08 | |
---|
ire25. Missäspäin maailmaa vaikutat. Tiedän suositella sinulle muutamaa opettajaa jos liikut yhtään pohjois-pohjanmaan tienoilla. Shredaholic |
Wespa 16.04.2007 14:43:18 | |
---|
ire25. Missäspäin maailmaa vaikutat. Tiedän suositella sinulle muutamaa opettajaa jos liikut yhtään pohjois-pohjanmaan tienoilla. Vantaa ei tietääkseni ole Pohjanmaalla.. :) "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
ire25 16.04.2007 15:02:19 | |
---|
joo ei oo vantaa siellä päin =) ja toiseksi Jake.e olisit suositellut varmaankin yksityistä, ei mulla ole varaa maksaa 20 euroa tunnista. syksyllä on varaa mennä yksityiselle mutta ei ennen sitä, valitettavasti :/ |
Karipiirto 16.04.2007 16:08:14 | |
---|
Karipiirto, kauan sulla meni kun opit soittamaan? ajattelin vaan että montako vuotta pitää tahkoa että jotain osaisi soittaa että sen biisin myös tunnistaa :) tietenkin se riippuu henkilöstä, mutta suunnilleen. Ai, pistit pahan, kun en oikeesti osaa vieläkään vaikka kehitystä on tapahtunut. Soinnuilla komppaamiseen on mennyt tasan yhtä kauan kuin on kitaraa tullut soitettua ja se muu on tullut sitten siinä sivussa pikkuhiljaa kun on kaikkea kivaa hoksannut ja oppinut. Eli komppaamisen perusta eli time ja perusrytmit on tulleet haltuun jossain vuodessa parissa ja loppu onkin sitten uusien sointujen oppimista. Improsooloilun opin noin pari vuotta sitten niin että saatoin soittaa jotain pientä ihan vain omasta päästäni ja se on sitten kehittynyt pikkiuhiljaa tässä. Mutta että biisin tunnistaa niin sen osaa sitten kun sen saa kuulostamaan siltä miltä pitääkin. Eli Master of Puppetit ja muut "riffihirmut" menee kun menee mutta joku perus sointubiisi menee kun osaa soittaa ne soinnut mitä siihen tulee oikeassa järjestyksessä ja oikeaan aikaan. ;) "There's no roll!
ankkiz 16.04.2007 19:21:37 | |
---|
Pakko varmistaa ensalkuun: Soitathan vuoroin ylösalas? Nimim. Peukulla downstrokeilla aloittanut. Heti alkoi kitarointi kiinnostaa enemmän, kun huomasi miten se helpottuu kun pikkaa molempiin suuntiin :D Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
Karipiirto 16.04.2007 19:51:29 | |
---|
Pakko varmistaa ensalkuun: Soitathan vuoroin ylösalas? Nimim. Peukulla downstrokeilla aloittanut. Heti alkoi kitarointi kiinnostaa enemmän, kun huomasi miten se helpottuu kun pikkaa molempiin suuntiin :D Häh? Jaa kiitti vinkistä. Pitääpä kokeilla. :D "There's no roll!
ankkiz 16.04.2007 20:00:24 | |
---|
Voi olla että vastailin ketjunaloittelijalle, ja voi olla että pilailit vain kustannuksellani :) Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
ire25 16.04.2007 20:52:28 | |
---|
ankkiz, siis tarkoitatsä et kun soittaa perussoinnun niin eka vetää sen alas ja sit heti ylös peukalolla? en ole kokeillu, täytyyki heti koklata, kiitti vinkistä jos se kerta lisää mielenkiintoa :) |