Aihe: Eka kitara valmistumassa + kysymys.
1
Les Fender
16.04.2007 20:05:37
Pian mun eka kitara on valmis. Vaan hiominen ja maalaaminen jäljellä.

Heh, tuossa vaiheessa se tekeminen vasta alkaa ja kärsivällisyys punnitaan.

Sanokaa mielipiteenne ja jos on jotain hyviä ideoita mitä voisin muuttaa, niin antakaa tulla.

Omaan silmään (ja soittaessa luultavasti käteen) tuo pyöreä kaulataskun etureuna ei ole kaunis. Itse tekisin stratotyyliin.

Kysymys: Miksi pitää käyttää kovaa liimaa? miks ei tavallinen puuliima käy?

Kova liima on tarkoitukseen nähden vallalla olevan mielipiteen/käsityksen mukaan tuohon parempaa. Saumasta tulee puun kanssa yhtenäisempi. Itse käytän ja suosittelen. Näin teen kunnes joku esittää jonkun "tieteellisen" tutkimuksen miksi erikeepperi olisi parempaa.
"Living is easy with eyes closed!"
kulmahiomakone
16.04.2007 23:18:51
->Eiköhän siitä puusta tule varsin yhtenäistä elastisellakin liimalla...

Kovaksi kuivuvia liimoja käytetään, koska ne eivät "ryömi", ts. liitos ei elä. Toisekseen kovaksi kuivuva liima ei absorboi itseensä soittopelin värähtelyitä ja täten pilaa soittimen saundia. Tähän jälkimmäiseen syyhyn kukin suhtautukoon parhaaksi katsomallaan vakavuudella. Liimasauman elämisskenaariokin on äärettömän epätodennäköinen jos sauma on muutoin hyvä, eli että puiden liimapinnat ovat olleet tasaiset, puhtaat ja toisiinsa yhteensopivat ja että puristus on ollut liimattaessa riittävä.

Paska sauma tuppaa olemaan paska, vaikka täytteenä olisi kuinka kovaa liimaa ja hyvä sauma on hyvä milteipä liimalla millä hyvänsä. Ei niitä yöunia kannata väärän merkkisen liiman takia menettää. Erikeepperillä on pistetty kasaan monta hyvää kepakkoa.

Ja sitten tietenkin niin, että jos haluaa parasta, sijoittaa puihin puolen vuoden palkkansa, varustaa kitaran törkeän kalliilla osilla ja näkee äärettömästi vaivaa kitaran tekemisessä, niin varmaan on sitten järkevää käyttää parasta mahdollista liimaakin.

Tulikohan kaikki mahdolliset kannat kerrottua tähän miljoonaan kertaan käsiteltyyn liima-aiheeseen..?
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
fox
16.04.2007 23:48:45

Ja sitten tietenkin niin, että jos haluaa parasta, sijoittaa puihin puolen vuoden palkkansa, varustaa kitaran törkeän kalliilla osilla ja näkee äärettömästi vaivaa kitaran tekemisessä, niin varmaan on sitten järkevää käyttää parasta mahdollista liimaakin.

Tulikohan kaikki mahdolliset kannat kerrottua tähän miljoonaan kertaan käsiteltyyn liima-aiheeseen..?

Eiköpähän..;) Kuitenkaan en malttanu tuohon ylläolevaan jutskaan olla puuttumatta, kun tuntuu siltä että joillekin joskus iskee sitten se "nuukuus" ja ruvetaan sitten osissa säästelemään, vaikka muuten olis soitin tehty ns. vimpan päälle.. Siinä jää mun mielestä hyödyntämättä sitä "potentiaalia" soittimena, ja saattaapa kadota se etumatka niihin sarjatuotantovehkeisiin väärällä säästämisellä... 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)