Aihe: Nyt kaverit, auttakaa. E-kieli soi kummasti..
1 2 3
Lou
03.01.2004 19:30:31
Eli sain juuri uuden basson ja vaihdoin kielet mutta e-kieli soi kummallisesti, ikään kuin siinä olisi vähän phaseriä. Muut kielet soi normaalisti mutta e kuulostaa kuin siinä olisi efektiä, vaikkei siinä ole. Välillä tuntuu että helpottaisi kun painaa e-kieltä satulaan kiinni enemmän, ikään kuin että kieli mahdollisesti ei painautuisi satulaan tarpeeksi. Osaako kukaan auttaa? Vai onko uusi bassoni nyt jotenkin hajalla? Apua kiitos.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
hemmo
03.01.2004 19:37:53

Mikä basso on kyseessä?
Montako kierrosta kiersit kieliä tappien ympärille?
Mitkä kielet ja kuinka paksut? Ovatko uudet kielet ohuemmat?
Säröä beibi!
Lou
03.01.2004 21:34:18
Mikä basso on kyseessä?
Montako kierrosta kiersit kieliä tappien ympärille?
Mitkä kielet ja kuinka paksut? Ovatko uudet kielet ohuemmat?

Fender Aerodyne jazz. En hirveästi kiertänyt (olisiko pitänyt?). Kielet Daddario e taitaa olla .100. uudet kielet voivat olla ohuemmat.
hemmo
03.01.2004 21:58:32

Fender Aerodyne jazz. En hirveästi kiertänyt (olisiko pitänyt?). Kielet Daddario e taitaa olla .100. uudet kielet voivat olla ohuemmat.

Koitappa painaa sitä E-kieltä tapin ja satulan välistä. Jos painaminen auttaa, niin olet kiertänyt kieltä tapin ympärille liian vähän eli kielen kulma on liian pieni. Itse laitan vähintään 3 kierrosta, tai miten paljon nyt tyylikkäästi mahtuu.
Säröä beibi!
hemmo
03.01.2004 22:30:19

Kielikin voi olla viallinen.

Elä?

Joskus liian lähelle nostettu etumikki voi aiheuttaa ei-toivottua chorus-efektiä.

Eiku mikä mikki vaan. Mikin magneettikenttä voi häiritä kielen värähtelyä.
Säröä beibi!
J.Horde
03.01.2004 23:54:18
Eli sain juuri uuden basson ja vaihdoin kielet mutta e-kieli soi kummallisesti, ikään kuin siinä olisi vähän phaseriä. Muut kielet soi normaalisti mutta e kuulostaa kuin siinä olisi efektiä, vaikkei siinä ole. Apua kiitos.

Minulle sattui samantyyppinen tapaus kun vaihdoin kielet (Rotosound), muutin samalla kielten korkeutta ja kun olin säätänyt intonaation, huomasin E-kielen resonoivan soitettaessa. Joskus ääni voi johtua siitä, että kaularauta resonoi kaulaa vasten tietyllä taajudella, etenkin kun kielten paksuus muuttuu, tähän auttaa aivan pieni kaularaudan vääntäminen. Säätelin kaularautaa, mutta ei auttanut. Rupesin tarkemmin tutkimaan E-kieltä ja huomasin, että kun olin säätänyt intonaatiota niin takatalla siirtyi aika taakse, E-kielen tallan takaosaan osui kielessä olevan metallipunoksen koholla oleva kohta. Käänsin kieltä niin että kontaktia ei syntynyt ja kieli soi normaalisti.
One Love... B
käki
04.01.2004 01:34:45
Tod.näk. Lou, särinä on just tuota "liian vähän kielta viritystapin ympärillä" -laatua.

Tsekkaa myös, ettei tallan jousi resonoi, jos siinä semmoiset on.
Minulla on kalyamaha.
Lou
04.01.2004 15:43:16
Tod.näk. Lou, särinä on just tuota "liian vähän kielta viritystapin ympärillä" -laatua.

Kiitos kaikille, tästä oli kysymys. Valitettavasti leikkasin uuden kielisetin kielet niin että nyt täytyy ostaa pari uutta kieltä. En meinaan ole tuommoisesta ennen kuullut, mutta laitoin yhden vanhan kielen siten että sitä kieltä oli paljon siinä ympärillä ja hyvältä kuulostaa. Kiitos vielä.
hemmo
04.01.2004 17:32:19

Kiitos kaikille, tästä oli kysymys. Valitettavasti leikkasin uuden kielisetin kielet niin että nyt täytyy ostaa pari uutta kieltä. En meinaan ole tuommoisesta ennen kuullut, mutta laitoin yhden vanhan kielen siten että sitä kieltä oli paljon siinä ympärillä ja hyvältä kuulostaa. Kiitos vielä.

Nonni, eikös me sanottu?

Vinkki: kieliä ei kannata katkoa, vaan laittaa sillai kiepille (ellei ole täysin varma, että katkominen kannattaa).
Säröä beibi!
Mynthor
04.01.2004 18:35:46
Elä?

Elän, mites ite?
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
hemmo
04.01.2004 19:22:38

Elän, mites ite?

No, se on hiinä ja hiinä. Toinen jalka jo hauvassa.
Säröä beibi!
chief
04.01.2004 20:45:23
No, se on hiinä ja hiinä. Toinen jalka jo hauvassa.

Koiraparka...
A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe".
hemmo
04.01.2004 21:17:34

Koiraparka...

Soitatteko Posies-covereita?
Säröä beibi!
chief
04.01.2004 21:18:28
Soitatteko Posies-covereita?

Nope. Kui?
A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe".
hemmo
04.01.2004 21:20:57

Nope. Kui?

The Posies yhtyeen soolokitaristi ja taustalaulaja on/oli John Auer-niminen heppu.
Säröä beibi!
Karlsson
05.01.2004 08:50:04
Tota, mites tämmönen teoria, jonka suhteesta tässä ketjussa kerrottuun ongelmaan en mene takuuseen.

Jos kieli pääsee siinä asentamisen riemussa kiertymään itseensä ympäri eli ikäänkuin punos alkaa aueta, voi tuloksena olla tuommoista phaser-soundia. Kielen keskellä menevä lanka särisee sitä kiertäviä lankoja vasten.
Tai sitten tehtaalla ovat maanantai kappaleen saaneet aikaan, joka sitten tekee ilman kiertymisiäkin moista.
Olen läski sika.
käki
05.01.2004 11:03:54
Tota, mites tämmönen teoria, jonka suhteesta tässä ketjussa kerrottuun ongelmaan en mene takuuseen.

Jos kieli pääsee siinä asentamisen riemussa kiertymään itseensä ympäri eli ikäänkuin punos alkaa aueta, voi tuloksena olla tuommoista phaser-soundia. Kielen keskellä menevä lanka särisee sitä kiertäviä lankoja vasten.
Tai sitten tehtaalla ovat maanantai kappaleen saaneet aikaan, joka sitten tekee ilman kiertymisiäkin moista.

Mielenkiintoinen teoria. Jospa sitä punoksen aukeamista vois ehkäistä uusia kieliä vaihtaessa näin:

- kiertää löysät viritystapin ympärille käsin, jonka jälkeen selvittää kierteet. Vasta tämän jälkeen ruuvaa kielen kireälle virittimestä.
Minulla on kalyamaha.
Karlsson
05.01.2004 11:10:09
Mielenkiintoinen teoria. Jospa sitä punoksen aukeamista vois ehkäistä uusia kieliä vaihtaessa näin:

- kiertää löysät viritystapin ympärille käsin, jonka jälkeen selvittää kierteet. Vasta tämän jälkeen ruuvaa kielen kireälle virittimestä.

Tästä oli taannoin juttua bassplayerissä, kun jonkun starabasistin kamateknikko selitti miten ehkäistään kiertymstä uusia kieliä vaihdettaessa. Tosin en kyllä enää muista mikä tämä kikka oli...
Olen läski sika.
käki
05.01.2004 11:19:47 (muokattu 05.01.2004 11:22:13)
Itse vaihdan uudet näin: tuikkaan kielen sinne koloon ja alan heti ruuvata. Kun löysät alkavat loppua, otan kielen tallan-päästä kiinni ja katson, että se ei twistaa ennen kuin kiristyy tallan "sisuksia" vasten.

edit: tuo kiertymisen ennakointi onkin sitten vähän vaikeampaa string-thru-body -bassossa.
Minulla on kalyamaha.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)