Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LP soittimen kanssa ongelmia
1 2
Henrimies
14.04.2007 16:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mulla on tollanen Pioneer PL-200X LP soitin. Ostin siihen uuden neulan kun vanha meni rikki. Tossa kammen perässä on tommonen kummallinen mötillä jossa on lukuja tyyliin 1, 1.5, 2, 2.5 jne. No se oli lähtenyt irti ja liimasin sen takaisin kiinni. Levyistä ei kuitenkaan lähde mitään ääntä. Ja mikä on tuo anti-skate säädin? Kenelläkään mitää hajua missä olisi vika?
 
SirElwood
14.04.2007 16:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paremmin varmaan apuja täältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=90105
 
kivi
14.04.2007 17:21:12 (muokattu 14.04.2007 17:21:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mulla on tollanen Pioneer PL-200X LP soitin. Ostin siihen uuden neulan kun vanha meni rikki. Tossa kammen perässä on tommonen kummallinen mötillä jossa on lukuja tyyliin 1, 1.5, 2, 2.5 jne. No se oli lähtenyt irti ja liimasin sen takaisin kiinni. Levyistä ei kuitenkaan lähde mitään ääntä. Ja mikä on tuo anti-skate säädin? Kenelläkään mitää hajua missä olisi vika?
 
Pioneer Les Paul kammella? Hoho!
 
No niin, mut vakavasti. Se minkä liimasit kiinni äänivarren päähän on vastapaino. Sitä ei oo tarkoitus liimata, vaan se asetetaan niin että neulapaino on noin 1,5 grammaa.
 
Miten vaihdoit neulan - et kai irroittanut äänirasiaa samalla, tai jos niin laitoitko kaikki neljä johtoa uuden äänirasian kaavion mukaan etkä sen vanhan? Onhan uusi neula täsmälleen samanlainen kuin entinen? Ethän koskenut neulaan?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Henrimies
14.04.2007 17:49:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räpläsin soittimen kanssa ja nyt se toimii! Mutta on vielä yksi ongelma. Olen liittänyt soittimen mun CD-soittimen vahvariin ja ääni on erittäin hiljainen vaikka volume on maximilla. Ja maximilla pito tuskin on terveellistä itse soittimelle ja ääni on jokatapauksessa liian hiljainen? Pitääkö minun ostaa toinen vahvari vai riittääkö RiAA korjain vai mikä se olikaan?
 
kivi
14.04.2007 18:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vai riittääkö RiAA korjain vai mikä se olikaan?
 
RIAA-korjain+etuvahvistinyhdistelmä riittää. Yleensä ne ovatkin samassa paketissa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Henrimies
14.04.2007 18:03:30 (muokattu 14.04.2007 18:04:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän tästä avusta. Mahtaako kruunuradiosta löytyä RIAA korjaimia? Jaa mikä etuvahvistinjuttu?
 
poppamies
14.04.2007 18:26:35 (muokattu 14.04.2007 18:33:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän tästä avusta. Mahtaako kruunuradiosta löytyä RIAA korjaimia? Jaa mikä etuvahvistinjuttu?
 
Etuvahvistin ja RIAA korjain on yksi paketti. Saa Kruunuradiostakin mutta halvimmat siellä on 70 ja 100€.
Ljudialla taitaa olla edullisin . Alle 30€. Kirjoita hakuruutuun hakusanaksi: "riia" Huomaa kirjoitusvirhe! Jos kirjoittaa oikein eli riaa löytyy USB liitettäviä ja kalliimpia. Tuo edullisempi on joka tapauksessa se mitä tarvitset.
 
http://www.ljudia.fi/
 
G strings are for strippers!
Henrimies
14.04.2007 18:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän jälleen. Sitten kysyisin vielä käykö tuo korjain juttu kaikkini cd soittimiin? Mulla on tollanen JVC UX L30R
 
Vasu
14.04.2007 19:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän jälleen. Sitten kysyisin vielä käykö tuo korjain juttu kaikkini cd soittimiin? Mulla on tollanen JVC UX L30R
RIAA korjain tarkoittaa laitetta joka muuntaa ja vahvistaa levysoittimelta tulevan signaalin saman tasoiseksi kuin esim. CD soittimen signaalin. Vinyylilevyille tallennettu ääni on muutettu tietyn standardin mukaisesti siten että matalat taajuudet on vaimennettu jotta levylle kaiverettu ura ei veisi liikaa tilaa levyltä. RIAA korjain muuttaa äänen takaisin alkuperäiseen muotoon. CD soittimen ja vahvistimen väliin ei RIAA korjainta voida laittaa (vääristää äänen kuuntelu kelvottomaksi).
 
Henrimies
14.04.2007 19:48:44 (muokattu 14.04.2007 20:58:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä ymmärsitkö kysymykseni oikein, mutta tuo mun CD soitin toimii siis tässä tapauksessa vahvistimena
 
poppamies
15.04.2007 07:17:57 (muokattu 15.04.2007 07:18:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän jälleen. Sitten kysyisin vielä käykö tuo korjain juttu kaikkini cd soittimiin? Mulla on tollanen JVC UX L30R
 
Kyllä sen saa kytkettyä tuohon sinunkin microsysteemiin. Se kytketään luonnollisesti siihen AUX sisänmenoon sinun tapauksessa. Tuollainen RIAA korjain soveltuu kytkettäväksi joko vahvistimen AUX tai LINE sisänmenoon.
 
G strings are for strippers!
Leikari
15.04.2007 14:19:31 (muokattu 15.04.2007 14:25:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, mut vakavasti. Se minkä liimasit kiinni äänivarren päähän on vastapaino. Sitä ei oo tarkoitus liimata, vaan se asetetaan niin että neulapaino on noin 1,5 grammaa.
 
Varsin usein uusi levysoitin tulee tehtaalta ilman vastapainoa, jolloin levysoittimen kokoaminen alkaa monestikin juuri sen + äänirasian/äänirasiakelkan asentamisesta. Levari ei siten ole varsinaisesti rikki, vaikka vastapaino olisikin irti (noissa on erilaisia systeemejä, joten tämä vaan yleisesti).
 
Vastapainon asetamisessa tärkeä vaihe on ensin asettaa neulapainolukema ja antiskating -säätö nollaan. Äänivarsi nostetaan sitten sivuun kannattimelta lähelle levylautasen reunaa (levysoitin on syytä pitää irti sähköverkosta tässä vaiheessa, ettei lähde pyörimään). Kannattaa olla vähän varovainen, ettei äänivarsi tempaudu nopeasti joko pystyyn tai etenkään neula levysoittimen pintaan alas. Tämän jälkeen vastapainoa kierretään tms. siten, että äänivarsi asettuu vaakasuoraan. Vaakasuoruutta voi yrittää katsoa silmämääräisesti, mutta usein äänivarren pidikkeessä ja äänirasiakelkassa on joku taso/kulma/pykälä (ohjekirjassa neuvottu - mikäli sellainen olisi käytössä) joiden tulisi olla keskenään samalla tasolla.
 
Tämän jälkeen neulapaino ja antiskating (vastaavaan lukemaan neulapainon kanssa) asetetaan sopivaksi.
 
... saattaapi olla aika mielenkiintoinen levarin neulapainotilanne so. onkohan tasapaino lähelläkään -- tehtyä liimausta ei voi oikein väkivalloin lähteä vääntämään aukikaan kun äänivarren laakerointi on vaarassa. Kovin suuri neulapaino aiheuttaa äänentoisto-ongelmien lisäksi suoranaista vaaraa levyjen kunnolle kun neula "kyntää" kovalla voimalla vinyyliä. Kovin arvokkaita/ainutlaatuisia tms. levyjä en ehkä uskaltaisi soittaa tuolla. Toisaalta kyllä diskokäytössä neulapainot ainakin nuoruudessani olivat 3-4 g - - ja scratchauksessa tuosta vielä paljon suurempia, mutta se onkin eri juttu tykkänään...
 
Miten vaihdoit neulan - et kai irroittanut äänirasiaa samalla, tai jos niin laitoitko kaikki neljä johtoa uuden äänirasian kaavion mukaan etkä sen vanhan? Onhan uusi neula täsmälleen samanlainen kuin entinen? Ethän koskenut neulaan?
 
tuohon vielä lisäyksenä, että äänirasia pitäisi saada asennettua mahdollisimman suoraan äänivarren kanssa. Uusissa levareissa mukana voi tulla kohdistuksen apuvälineenä peili- ja kaaviosysteemejä - - nuo vaan harvemmin ovat tallella etenkään "esiomistetuilla" laitteilla.
 
En tiedä ymmärsitkö kysymykseni oikein, mutta tuo mun CD soitin toimii siis tässä tapauksessa vahvistimena
 
En tiedä, että ymmärränkö oikein millainen laite sinulla on? - liekö kyseessä kannettava tai muu cd-radio-vahvistin-kaiutin -yhdistelmä?
 
RIAA -korjainneuvo on ihan oikea joka tapauksessa. Samalla reissulla kannattaa hommata sopiva (adapteri)liitäntäjohto so. Riaa-vahvistimen puolella RCA-liittimet ja toisessa päässä mitä sitten tarvitaan (vaikkapa stereominiplugi)
 
Zealot
15.04.2007 16:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henrimies:
En tiedä ymmärsitkö kysymykseni oikein, mutta tuo mun CD soitin toimii siis tässä tapauksessa vahvistimena
 
Leikari:
En tiedä, että ymmärränkö oikein millainen laite sinulla on? - liekö kyseessä kannettava tai muu cd-radio-vahvistin-kaiutin -yhdistelmä?
 
Tässä taitaa olla vaan termit keskenään sekaisin. Usein kun puhutaan CD-soittimesta, tarkoitetaan koko stereo-systeemiä tai "mankkaa", johon on ympätty kasetit, CD ja viritinvahvistin samaan pakettiin. Tuollainen:
http://www.putnamfurniture.com/gallery/images/sharp%20stereo.jpg
 
Vaikka todellisuudessahan CD-soitin on vain CD-soitin, siis pelkkä CD:n lukulaite, josta sitten signaali lähetetään erilliseen vahvistimeen. Tuollainen:
http://www.kase.fi/pvr/cms/modules/ … 85341_Hallin_kaluja_04.2006_050.jpg
 
Eli jos ymmärsin oikein niin levaria käytetään tässä tapauksessa stereoiden kautta. Jolloin Phono-liitännä puuttuessa pitää hankkia erillinen RIAA, josta se saadaan AUX:iin tai LINE IN:iin kiinni ja sitä kautta kunnolla kuuluviin.
 
Coma Song for the wounded.
kivi
15.04.2007 16:39:15 (muokattu 15.04.2007 16:39:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jolloin Phono-liitännä puuttuessa pitää hankkia erillinen RIAA, josta se saadaan AUX:iin tai LINE IN:iin kiinni ja sitä kautta kunnolla kuuluviin.
 
Olennaisen tärkeää olisi myös saada se kiinniliimattu vastapaino pian irti, tai soittimella ei paljon levyjä uskalla kuunnella.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Henrimies
15.04.2007 17:28:08 (muokattu 15.04.2007 17:29:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ilmeisesti ilmaissut itseäni huonosti. En ole siis liimannut itse sitä painoa vaan sen ihme "Muoviputken" mihin paino laitetaan kiinni. Oletteko varmoja ettei paino kuulu olla kammen perässä? Kun yritin soittaa levyä ilman painoa se toisti samaa kohtaa jatkuvasti, mutta kun paino oli kammessa kiinni levy soi ilman mitään ongelmia.
 
Leikari
15.04.2007 18:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ilmeisesti ilmaissut itseäni huonosti. En ole siis liimannut itse sitä painoa vaan sen ihme "Muoviputken" mihin paino laitetaan kiinni. Oletteko varmoja ettei paino kuulu olla kammen perässä? Kun yritin soittaa levyä ilman painoa se toisti samaa kohtaa jatkuvasti, mutta kun paino oli kammessa kiinni levy soi ilman mitään ongelmia.
 
nyt en kyllä ymmärrä yhtään... että mikä putki ja kampi
- - -
 
http://www.turntabletech.com/menu_item_10sl1200mk5.htm
 
en tähän hätään parempaakaan kuvaa löytänyt, mutta:
 
tuossa kuvassa levysoittimen oikealla reunalla on äänivarsi. Sen tännimmäisessä päässä äänirasiakelkka (*1), johon äänirasia kiinnitetään (äänirasiaa ei tässä kuvassa mukana). Äänirasiassa on irrotettava merkki ja mallikohtainen neula. Äänivarren toisessa päässä on vastapaino, jota käytetään äänivarren tasapainotukseen - sen pitäisi liikkua/pyöriä. ÄÄnivarren saranointikohdan oikealla puolella on neulapainon säätönuppi. (älä muista tämän laitteen ominaisuuksista välitä - niillä ei tässä yhteydessä ole merkitystä)
 
*1: http://www0.epinions.com/Technics_T … adshell_SFPCC31005K_Black_Turntable
 
tästä näkee esimerkin miten äänirasia kiinnitetään "kelkkaan"
http://www.shurestore.com/phono/install.html
 
pelkkä neula esim.
http://www.shopperschoice.com/item_item_1547432.html?PID=471546
http://www.turntableneedles.com/PhonographNeedle.html
 
Henrimies
15.04.2007 18:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastapainon pystyi liittämään tuollaiseen osaan joka oli selvästikin irronnut soittimesta. Pystyn liikuttamaan/Pyörittämään vastapainoa. Kuuluuko vastapaino olla siis kiini tuolla myös silloin kun soitan levyjä?
 
poppamies
15.04.2007 18:48:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastapainon pystyi liittämään tuollaiseen osaan joka oli selvästikin irronnut soittimesta. Pystyn liikuttamaan/Pyörittämään vastapainoa. Kuuluuko vastapaino olla siis kiini tuolla myös silloin kun soitan levyjä?
 
Tottakai vastapainon kuuluu olla kiinni soitettaessa! Se pitää vain säätää niin kuin pojat on neuvoneet. Onko soitin tämänmallinen? Jos vastapainoa pystyy vielä liikuttamaan ja säätämään niin homma on OK. Säädä se neulapaino oikeaksi poikien ohjeiden mukaan siirtämällä (pyörottämällä) painoa erteen tai taakse.
 
http://img19.imagevenue.com/img.php?loc=loc10&image=058_top.jpg
 
G strings are for strippers!
Henrimies
15.04.2007 19:30:39 (muokattu 15.04.2007 19:44:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikki näyttää olevan kunnossa. Olen enemmän kuin kiitollinen, että olette jaksanneet vastata kaikkiin kysymyksiini. En ole mikään tekniikan ihmelapsi :)
 
poppamies
15.04.2007 22:18:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikki näyttää olevan kunnossa. Olen enemmän kuin kiitollinen, että olette jaksanneet vastata kaikkiin kysymyksiini. En ole mikään tekniikan ihmelapsi :)
 
Eipä kestä! Vinyylisoittimen hengissäpitäminen on kulttuuriteko minun mielestä niinku...
 
G strings are for strippers!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «