morrow 17.05.2005 15:25:18 | |
---|
Itse olen vasta alkanut tutustua aiheeseen |
Basismi 17.05.2005 16:20:13 | |
---|
Valmistaudu hitaaseen ja tuskalliseen kuolemaan mummojen kynsissä... Viistous helpottaa soittamista! |
Typhus 17.05.2005 16:27:13 | |
---|
No siinä tökitään kummanki käden sormilla kieliä otelautaa vasten. What else you need to know? ;) "Vita est vitae" |
balzary 17.05.2005 16:28:42 | |
---|
tappinkiin liittyen (itse en harrasta), käytetäänkö täpätessä yleensä kompuraa vaiko eikö? Bob - not war! |
Typhus 17.05.2005 16:31:06 | |
---|
Njuu, Kompressori on hyvä omistaa jos täppää... ja släppiin kans kompura on hyvä ommata :) ... mutta jos on mahdollista niin hanki käsiisi Victor Wootenin: Lesson on a technic video. siinä on erinomaisia täpping juttuja... ja släppijuttuja kanssa! :) "Vita est vitae" |
pardy 17.05.2005 16:31:08 | |
---|
tappinkiin liittyen (itse en harrasta), käytetäänkö täpätessä yleensä kompuraa vaiko eikö? Luulis aineski, jotku äänet ku tulee tosi hiljaa. "...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua |
Ratloz 17.05.2005 17:08:11 | |
---|
Luulis aineski, jotku äänet ku tulee tosi hiljaa. valistakaas minua tämän kompuran kanssa.. mitä se käytännössä tekee bassolle? |
pardy 17.05.2005 17:10:23 | |
---|
valistakaas minua tämän kompuran kanssa.. mitä se käytännössä tekee bassolle? Vaimentaa kovia ääniä ja voimistaa hiljasia ääniä. Että dynamiikka heikkenee, se on se pointti. Sitten sillä voi säätää niitä rajoja sun muita... "...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua |
Karlsson 17.05.2005 22:20:40 | |
---|
Vinkki numero yksi: käytä aikas johonkin järkevämpään. Vinkki numero kaksi: Tappingissa noita "hälyääniä" tulee helposti ja niitä voi yrittää ehkäistä satulan tienoolle kietastavalla hiuslenkin pätkällä. Sen sutasee kielten päälle, niin avoimet kielet vaimentuvat, ainakin jossain määrin. Vinkki numero kolme: tossa tekniikassa kummankin käden koordinaatio on hyvä olla mahd itsenäistä, joten varmaan aluksi unisonissa kummallakin kädellä jotain skaalan pätkää ja sitten voi yrittää kehitellä kummankin käden soittamaan jotain omaa juttuaan. Niinko älyttömän ovelasti esmes bassokuviota ja melodiaa. Lisäks tietty bassokuvio+ soinnut päälle on "hienon" kuulosta tappingilla, mutta siinä pittää noi teorian alkeet olla handussa tai muuten tulee kauhiaa freedzääzziä. "Rokkibändejä on liikaa" -Tellu |
NYdoll 17.05.2005 22:47:51 | |
---|
Homma on varmaan tosi paljon helpompaa, jos kielet on matalalla (itsestäänselvyys, mutta kuitenkin) metalli sykkii... |
Hössö 14.04.2007 11:43:44 | |
---|
Homma on varmaan tosi paljon helpompaa, jos kielet on matalalla (itsestäänselvyys, mutta kuitenkin) Sori poijaat vanha ketju, mutta tärkeä kysymys itelle: Eli voittako antaa vähän suuntaa, mitä tuo "matalalla" tarkoittaa käytännössä, ehkä jotain lukuja jos saisi, hieman käsitystä kielten korkeudesta tappingiin:) Eikä sitten mielellään mitään "se on ihan makuasia/tottumuskysymys"... -luokan vastauksia:) |
TommiW. 14.04.2007 11:49:45 | |
---|
Sori poijaat vanha ketju, mutta tärkeä kysymys itelle: Eli voittako antaa vähän suuntaa, mitä tuo "matalalla" tarkoittaa käytännössä, ehkä jotain lukuja jos saisi, hieman käsitystä kielten korkeudesta tappingiin:) Eikä sitten mielellään mitään "se on ihan makuasia/tottumuskysymys"... -luokan vastauksia:) Tosta on todella paha antaa mitään lukuja, mutta koita saada kaula miltei viivasuoraksi (hieman pitää olla reliefiä kaulassa), ja kielet niin matalalle, että soittaessasi perinteisesti sormilla sinun ei tarvitse ponnistella otelautakätesi kanssa. Kovat räminät eivät kuitenkaan ole suotavia. Ja sitten ei muuta kuin tiluttamaan. "Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva |
Hössö 14.04.2007 11:59:22 | |
---|
Tosta on todella paha antaa mitään lukuja, mutta koita saada kaula miltei viivasuoraksi (hieman pitää olla reliefiä kaulassa), ja kielet niin matalalle, että soittaessasi perinteisesti sormilla sinun ei tarvitse ponnistella otelautakätesi kanssa. Kovat räminät eivät kuitenkaan ole suotavia. Ja sitten ei muuta kuin tiluttamaan. Ahaa, no sitten en usko omani olevan kaukana "hyvistä" säädöistä:) Kaula on itseasiassa hyvinkin suora eikä otelautakädellä todellakaan tarvitse ponnistella. On ilmeisen selvää, ettei täppäys bassolla voi koskaan olla yhtä kevyttä kuin kitaralla... |
TommiW. 14.04.2007 12:02:10 | |
---|
Ahaa, no sitten en usko omani olevan kaukana "hyvistä" säädöistä:) Kaula on itseasiassa hyvinkin suora eikä otelautakädellä todellakaan tarvitse ponnistella. On ilmeisen selvää, ettei täppäys bassolla voi koskaan olla yhtä kevyttä kuin kitaralla... Ei tietenkään, koska bassossa on paksummat kielet ja pidempi mensuuri, jolloin tarvitaan enemmän voimaa sormista. Vielä viikon vinkkinä: Osta ohuemmat kielet (tai mahdollisimman ohuet) ja tiputa basson virettä puoli sävelaskelta. "Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva |
Hössö 14.04.2007 12:03:39 (muokattu 14.04.2007 12:17:18) | |
---|
Ei tietenkään, koska bassossa on paksummat kielet ja pidempi mensuuri, jolloin tarvitaan enemmän voimaa sormista. Vielä viikon vinkkinä: Osta ohuemmat kielet (tai mahdollisimman ohuet) ja tiputa basson virettä puoli sävelaskelta. Kiitoksia! Ei tuosta täppingistä ole muodostumassa niin suurta osaa soitostani, että tarvitsisi muutoksia kovinkaan alkaa tekemään:) EDIT: Öhöm, nykyiset paksuudet on muuten: C 032, G 045, D 065, A 085, E 105, B 125 Minkä luokan kaliiperia nuo edustavat liittyen tähän täppinkiin? |
rUSTED 14.04.2007 12:09:48 | |
---|
MUlla ois kans pari kysymystä tähän liittyen. Tosiaan en siis osaa yhtään, mutta silloin tällöin aina vähän söhellän jotain. Eli ku menee sinne D ja G kielillä vähän ylemmäs, niin tosiaan ku ääntää ei meinaa lähteä pihaustakaan. Soittimena toimii warren corvette mecin passiivi mikeillä. Eli pitäsköhän tässä alkaa kompuraa ostaan vai mikkejä vaihtaan? ja tekeekö noilla halvimmilla kompuroilla, esmes behkun parinkympin laitteella mitään? |
Mulla oli Digitechin bass squeeze kompressori joskus ja mun mielestäni se oli aika turha laite . Samaa voin kuvitella myös behringeristä. |
TommiW. 14.04.2007 12:29:58 | |
---|
MUlla ois kans pari kysymystä tähän liittyen. Tosiaan en siis osaa yhtään, mutta silloin tällöin aina vähän söhellän jotain. Eli ku menee sinne D ja G kielillä vähän ylemmäs, niin tosiaan ku ääntää ei meinaa lähteä pihaustakaan. Soittimena toimii warren corvette mecin passiivi mikeillä. Eli pitäsköhän tässä alkaa kompuraa ostaan vai mikkejä vaihtaan? ja tekeekö noilla halvimmilla kompuroilla, esmes behkun parinkympin laitteella mitään? Tapausta sen enempää tietämättä epäilisin, että kyseessä on vain harjoituksen puute. Eli lisää treeniä, jotta täppikäden sormimuskelit kehittyvät. Kannattaa myös katsastaa juurikin tuo basson setuppi, eli kuinka korkealla kielet ovat yms. Kompressorista on varmasti apua, mutta sitä on myös mahdollista käyttää "väärin" korvaamaan uupuvaa tekniikkaa. mikkejä en lähtisi vaihtamaan, itselläni on myös ollut Warwickin Corvette noilla samaisilla mikeillä ja basso soi ja kukkui tapping-käytössä kuten pitääkin. "Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva |
sunder 14.04.2007 12:30:00 | |
---|
Jos ei meinaa kuulua niin basson säädöissä voi olla vikaa tai sitten yksinkertaisesti soittotekniikassa. |
TommiW. 14.04.2007 12:51:35 | |
---|
"Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva |