Samppa78 14.04.2007 08:27:37 | |
---|
Moro, mä hommasin tuohon Tokai LC-85 S(LC-80 S) -kitaraan D'Addario .12-54 kielisetin, asensin sen kitaraan ja aloin virittämään kitaraa..Siinä on yksi pikku ongelma: VIRE TIPPUU KOKO AJAN! Vaikka se oli kyllä päivän ajan vireessä, niin silti se koko ajan tippuu! Eli, mitä mun pitäisi tässä tapauksessa tehdä? Onkohan kaularauta kunnossa tai jotain? Äänet kuuluvat melko vaimeasti ja enkä tunne sitä vastusta.. :S Kaularautaan en oikein uskalla koskea, joten MITÄ PITÄISI TEHDÄ! Toivottavasti kaularauta ei oo kakkana..Mistä sen muuten tietää, että missä kunnossa kaularauta on? Kun sitä kaularautaa kiristää(myötäpäivään), niin pitääkö sen kääntämisen tuntua löysältä vai kireältä? Jos joku Muusikoiden.net -jäsenistä osaisi auttaa tämän kanssa, niin se olisi hyvä asia! Eipä muuta, auttakaa meikäläistä! "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
Numb 14.04.2007 09:33:59 | |
---|
Jos vastikään vaihdoit, niin varto muutama päivä. Perusvaihtoehto on se, että kielten esikiristys on jäänyt vajavaiseksi, pikkuhiljaa sieltä lähtevät löysät pois tapeilta, ja vire laskee. Mitä tarkoittaa, että Äänet kuuluvat melko vaimeasti ja enkä tunne sitä vastusta? En usko, että kaularaudalle on mitään tuossa käynyt. Sehän on rautaa - ne eivät yleensä itsekseen siellä kaulan sisällä poksahtele. Mitäkö pitäisi tässä tapauksessa tehdä? Viritä. Soita. Viritä. Soita. Viritä. Soita. Jatka tätä yli viikonlopun. Jos ei maanantai-iltana pidä virettä, niin palataan asiaan silloin. :) Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
Samppa78 14.04.2007 10:23:43 (muokattu 14.04.2007 12:04:17) | |
---|
Mä tarkoitan sitä sillä äänten vaimeasti kuuluvuudella, että kun se setti on paksumpi kuin mun aiempi setti(edellinen taisi olla .9-42), niin ne äänet kuuluvat hiukan "pehmeämmin" kuin ne aiemmat kielet. Kiristyykö se kaularauta silloin, jos se avain millä sitä kiristetään, on pystyasennossa(kahva ylöspäin) ja sitten käännetään myötäpäivään eli oikealle? Kuinka kireä kaularaudan täytyy olla jos siinä on esim. .12-54 kielisetti? "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
Vasu 14.04.2007 11:18:02 (muokattu 14.04.2007 11:26:36) | |
---|
Mistä sen huomaa, että kaularauta on kiristynyt? Kuinka kireä kaularaudan täytyy olla jos siinä on esim. .12-54 kielisetti? Jotain ohjetta puutteelisella äidinkielen taidolla kirjoitettuna: Katso että kaula on suorana tai hiukan notkolla: Laita capo ensimmäiselle nauhalle ja paina kieltä 15. nauhalta, katso 7. nauhan kohdalta onko kieli irti nauhasta. Suositus on n. 0,4mm (0,1 - 0,4mm on o.k) jos on enemmän eli kielten jännitys on taivuttanut kaulaa niin kiristetään kaularautaa myötäpäivään. Jos kieli ottaa kiinni nauhaan (5-8. nauha) niin kaularautaa täytyy höllentää (vastapäivään). Kiristystä ei saa tehdä kuin varovasti 1/8 kierrosta kerrallaan ja välillä tarkastetaan kaulan suoruus. Kaularautaa ei ole syytä kiristää yli kierrosta jos ei kaula oikene kannattaa näyttää kitaraa asiantuntijalle. Jos nyt on sellainen tilanne ettet oikein tiedä missä tilanteessa kaularauta on niin löysää rautaa (tätäkin varovasti ja heti kun tuntuu että ruuvi pyörii helposti älä pyöritä enempää). Mikäli tässä vaiheessa kaula on ohjeen mukainen niin kiristä rautaa vain juuri sen verran ettei ruuvi helise (pieni kiristys). Kannattaisi poimia netistä täydelliset kitaran säätö ohjeet (tai hommata joku hyvä kirja esim. Suuri kitara kirja : Ralph Denyer). Kun vaihdetaan paksummat kielet voidaan yleensä myös kielten korkeutta pudottaa. |
Samppa78 14.04.2007 12:07:42 (muokattu 14.04.2007 12:11:31) | |
---|
Selvä homma! Kiitoksia avustanne! Ja eikun hihat heilumaan.. ;) Laittelen tänne viestiä, jos ilmenee jotain ongelmia... Jos ei omista capoa, niin mikä sen sijasta kävisi? Jokin puristin tms? "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
fox 14.04.2007 12:16:24 | |
---|
Selvä homma! Kiitoksia avustanne! Ja eikun hihat heilumaan.. ;) Laittelen tänne viestiä, jos ilmenee jotain ongelmia... Jos ei omista capoa, niin mikä sen sijasta kävisi? Jokin puristin tms? Puristin voi tehdä sinne kaulan taakse jälkiä.. sekä on vähän kolho. Kyllähän kitaristi capon tarvii.. Ja kannattaa vähän löystää ensin niitä kieliä jos kaularautaa kiristää (lavan päästä katsoen myötäpäivään kääntää, "righty tighty- lefty loosen") ettei tarvii siitä kaularaudan pään ruuvistä vielä kielten vetookin vastaan kiertää. ei se oo virityskoneeks tarkoitettu. 8) |
No joo, ehkä se puristin oli kehno ajatus. HEH! Kyllä mun varmaan pitäisi hankkia sellainen capo..Olisiko tälläinen capo laadukas/hyvä mulle: http://www.thomann.de/fi/heriba_kapodaster.htm Onko tuo merkki jokin hyvä vai onko se jokin halpis-valmistaja? Hei, KIITOS KAIKILLE MEIKÄLÄISTÄ AUTTANEILLE! PULLO JALOVIINAA KAIKILLE! :) "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
Muuki 14.04.2007 13:36:24 (muokattu 14.04.2007 13:36:38) | |
---|
Olisiko tälläinen capo laadukas/hyvä mulle: http://www.thomann.de/fi/heriba_kapodaster.htm Onko tuo merkki jokin hyvä vai onko se jokin halpis-valmistaja? Minähän en kapoista mitään tiedä, mutta tuossa sanotaan että kyseinen kapo on yleisesti konserttikitaroille (klassisille) ja 12-kielisille. "The question is not when he's gonna stop but who is gonna stop him."
-Vanishing Point |
Milkop 14.04.2007 13:48:33 | |
---|
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell | THV-klubi #49 |
jpm83 14.04.2007 13:56:09 (muokattu 14.04.2007 13:56:42) | |
---|
Jos omistaa kaksi kättä ei capo ole välttämätön tuohon hommaan, mutta helpottaa sitä. |
päänahka 14.04.2007 14:30:39 | |
---|
Siitä vireen laskemisesta vielä että uudet kielet pitää aina venyttää jotta ne pitäisivät vireen. Eli virität, venytät keskivaiheilta rohkeasti, virität, venytät jne. kunnes vire ei enää venyttämällä laske. |
Samppa78 18.04.2007 15:10:54 | |
---|
Muuten, kun ensimmäisen kerran kiristää kaularautaa(eli käännetään oikealle), niin pitääkö sitä kiristää pieninä erinä(pieninä liikkeinä) vai "antaa mennä vain" -periaatteella(eli rohkeasti kääntäen vain)? "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
oiva tumpeloinen 18.04.2007 15:16:06 (muokattu 18.04.2007 15:21:32) | |
---|
Muuten, kun ensimmäisen kerran kiristää kaularautaa(eli käännetään oikealle), niin pitääkö sitä kiristää pieninä erinä(pieninä liikkeinä) vai "antaa mennä vain" -periaatteella(eli rohkeasti kääntäen vain)? Pikkuhiljaa. Liian kovalla väännöllä voit saada sen kaulan propeliksi. Nyt ennen kuin menet vääntämään sitä, niin vieläkö se vire laskee tasaisesti? Onko kielet noussut kovastikin? Tullut uusia räminöitä paljon? Jos noihin kaikkiin kysymyksiin vastasit ei, niin en vääntäisi sitä kaularautaa mihinkään. Myöskin semmoinen juttu, että jos vire vielä 4 päivän jälkeen laskee tasaisesti, niin ongelma ei ole kyllä kaularaudassa. Jos omistaa kaksi kättä ei capo ole välttämätön tuohon hommaan, mutta helpottaa sitä. En koskaan käytä capoa reliefin mittaamiseen. Ihan yksinkertaisesti, että en tiedä, missä omani on, eikä sille tällä hetkellä ole käyttöä. Pelkästään tuohon hommaan en semmoista jaksa hommata. Mittaaminen on yksinkertaista tehdä, kun käyttää oikeasta kädestä peukaloa sen 14. nauhan painamiseen. Jää etusormi vapaaksi painelemaan sitä keskikohtaa. Vasuri sitten hoitaa sen satulapään tarpeen mukaan. |
Samppa78 18.04.2007 16:10:03 (muokattu 18.04.2007 16:47:02) | |
---|
Vire laskee nykyään vain vähän ja kielet ovat nousseet hieman. MITÄ TEHDÄ? Ääni kuuluu kuten ennenkin(eli hyvin), ei siinä mitään..Mä olen laskenut tallan aika alas, mutta silti kielet ovat aika korkealla, mm:ssä en tiedä että kuinka paljon... Muuten, voiko(jos sattuisi olemaan tarve) jostain ostaa uuden kaularaudan? Saako niitä mistään ostettua? Ja kuinka sellainen asennetaan kitaraan? Onko enää mahdollista korjata sellaista asiaa, jos kitarasta menisi kaularauta propelliksi, ottaisi sen kaularaudan pois ja asentaisi uuden tilalle? Mikä on vikana, jos tekee barré-soinnut esim. Fm, niin G, H ja e -kielet eivät soi kunnolla? Missä vika piilee? Voiko syy olla kaularaudan? Onko tälläistä ongelmaa mahdollista korjata, jos veisin kitaran esim. jollekkin ammattilaiselle huollettavaksi? Mitä pitäisi tehdä, kun mä katsoin mun kitaran kaulaa niin ne kielet olivat alhaalla 1. välistä alaspäin, mutta kaulan keskivaiheilla(7. - 9. väli) kielet olivat aika ylhäällä kun taas 12. välistä alaspäin kielet olivat alempana...Onko syytä huoleen ja ennen kaikkea MITÄ PITÄISI TEHDÄ? "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
oiva tumpeloinen 18.04.2007 17:11:55 | |
---|
Vire laskee nykyään vain vähän ja kielet ovat nousseet hieman. MITÄ TEHDÄ? Ääni kuuluu kuten ennenkin(eli hyvin), ei siinä mitään..Mä olen laskenut tallan aika alas, mutta silti kielet ovat aika korkealla, mm:ssä en tiedä että kuinka paljon... Muuten, voiko(jos sattuisi olemaan tarve) jostain ostaa uuden kaularaudan? Saako niitä mistään ostettua? Ja kuinka sellainen asennetaan kitaraan? Onko enää mahdollista korjata sellaista asiaa, jos kitarasta menisi kaularauta propelliksi, ottaisi sen kaularaudan pois ja asentaisi uuden tilalle? Kaularauta ei ole se, mikä menee propeliksi, vaan se kaulapuu. Siis huonoimmassa tapauksessa, mikäli tekee hommat hätiköiden. Kaularautojakin kyllä saa uusia, mutta sen asentimen on aika monimutkainen projekti. Sitä ei nyt kannata kuitenkaan tähän sekoittaa. Mikä on vikana, jos tekee barré-soinnut esim. Fm, niin G, H ja e -kielet eivät soi kunnolla? Missä vika piilee? Voiko syy olla kaularaudan? Onko tälläistä ongelmaa mahdollista korjata, jos veisin kitaran esim. jollekkin ammattilaiselle huollettavaksi? Jos et itse tiedä, mitä tehdä, niin ammattilainen on aina hyvä vaihtoehto. Tosin tuosta alemmasta tekstistäsi päätellen voisi olettaa, että sitä kaularautaa on säädettävä. Mitä pitäisi tehdä, kun mä katsoin mun kitaran kaulaa niin ne kielet olivat alhaalla 1. välistä alaspäin, mutta kaulan keskivaiheilla(7. - 9. väli) kielet olivat aika ylhäällä kun taas 12. välistä alaspäin kielet olivat alempana...Onko syytä huoleen ja ennen kaikkea MITÄ PITÄISI TEHDÄ? Katsoithan sä jollain luotisuoralla sitä? Ihmissilma on siitä jännä kapistus, että se tuntuu näkevän sitä, mitä se haluaa, jos sillä ei ole jotain apuvälinettä mukana. Se kieli siis toimii luotisuorana.... Jos se kaula on tosiaan keskeltä paljonkin notkolla, niin kaularaudan kiristys on silloin aiheellinen. Semmoinen 1/4 kierros kerrallaan maksimissaan kannattaa vääntää sitä rautaa kireämmälle. Sitten antaa aikaa puulle vääntyä, ja vääntö uudelleen, mikäli on tarvetta. Kaularautaa kiristäessä moni suosii kielien löystämistä säätämisen ajaksi. |
Samppa78 19.04.2007 20:43:32 | |
---|
Vielä olisi yksi kysymys, kun en itse tiedä että mitä tehdä.. Mä huomasin, että mun kitaran lavassa(lapa), heti satulan jälkeen, kolme paksuinta kieltä(E-A-D) ovat alempana kuin kolme ohuinta(G-H-E). Pitäisikö tässä tapauksessa kiristää kaularautaa vai löysätä? Mulla kitarassa talla aika alhaalla, mutta ei luulisi sen paljon siihen vaikuttavan.. Saisiko tähän kysymykseen/asiaan vielä jelppiä? "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
oiva tumpeloinen 19.04.2007 20:48:10 | |
---|
Vielä olisi yksi kysymys, kun en itse tiedä että mitä tehdä.. Mä huomasin, että mun kitaran lavassa(lapa), heti satulan jälkeen, kolme paksuinta kieltä(E-A-D) ovat alempana kuin kolme ohuinta(G-H-E). Pitäisikö tässä tapauksessa kiristää kaularautaa vai löysätä? Mulla kitarassa talla aika alhaalla, mutta ei luulisi sen paljon siihen vaikuttavan.. Saisiko tähän kysymykseen/asiaan vielä jelppiä? Jos se ei rämise, vaikuta vireeseen ja on hyvä soittaa, niin anna olla. Jos se tuntuu huonolta, niin nostamalla/laskemalla toista tallan reunaa, ongelma tasaantunee. Kaularaudasta sitä ei säädetä. |
Samppa78 19.04.2007 20:51:54 | |
---|
Ei rämise, ja on ihan hyvä soittaa. :) Kai sitten sitä tallaa pitää säätää.. Kiitos taas avusta! :D "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
Samppa78 26.04.2007 18:42:47 (muokattu 26.04.2007 21:55:35) | |
---|
Kun säätää kitaran kaularautaa, niin miten päin kitaran pitää olla, jotta näkee kumpaan suuntaan kiristää? Esim. kitaran kaulasta lavasta katsottuna vai kitaran rungosta katsottuna? Oudosti selitetty, mutta yritetään katsoa kuinka tässä käy.. EDIT: Kiitoksia avusta.. "Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta."
-Samppa78 |
fox 26.04.2007 20:48:12 | |
---|
Kun säätää kitaran kaularautaa, niin miten päin kitaran pitää olla, jotta näkee kumpaan suuntaan kiristää? Esim. kitaran kaulasta lavasta katsottuna vai kitaran rungosta katsottuna? Oudosti selitetty, mutta yritetään katsoa kuinka tässä käy.. Jos se säätö on lavassa, katsot sinne tallalle ja mikeille päin, jos sulla on Fender, jossa säätö onkin kaulan siellä rungon puolella, katsot satulaan ja virityskoneisiin päin. Oikealle kierrettäessä kiristyy, vasemmalle löystyy. |