Aihe: Äänialan testaaminen kitaralla? 1 | |
---|---|
![]() 13.04.2007 19:36:38 | |
Kiinnostaisi tuo oman äänialan testaaminen. Eli miten se tapahtuu kitaralla? Eli missä kohtaa kitarassa on ns. pianon keski-C ? Ja mitä nuotteja ja miltä nauhalta pitäisi pystyä laulamaan jotta voisi todeta olevansa esim. baritoni tai tenori? Toivottavasti joku ymmärsi ;) Kiitos jo nyt kaikille vastanneille, valitettavasti oikein vastanneiden kesken ei arvota esim. autoa tai lomamatkaa, joutuu tyytymään pelkkään kiitokseen (aika vitsikäs kaveri?) | |
![]() 13.04.2007 19:55:16 (muokattu 13.04.2007 22:43:33) | |
Toivottavasti joku ymmärsi ;) No suurin piirtein. Tavallinen merkintätapa on, että kitara soi oktaavia alempaa kuin mitä se kirjoitetaan nuotteihin. Siis nuoteissa keski-C (siis se joka on ensimmäisellä ala-apuviivalla) soitetaan kitaralla 5. kieleltä, 3. nauhalta. Jos kuitenkin halutaan kitaralla soittaa sama nuotti kuin mitä laulunuotteissa tai pianonuoteissa tarkoitetaan, se soitetaan 2. kieleltä, 1. nauhalta. Mutta jos tämä logiikka pettää niin 440Hz äänirauta-A on kitarassa 1. kielellä ja 5. nauhalla. Siihen on hyvä vedota. :) oikein vastanneiden kesken ei arvota esim. autoa tai lomamatkaa, Pahus... :P ED: korjailin pikkuisen tuota ilmausta... | |
![]() 13.04.2007 20:44:22 | |
Tenorin pitäisi pystyä laulamaan korkea c, mutta äänityyppi ei ole pelkästään äänialakysymys, vaan kyse on myös äänen väristä ja siitä, minkälaisessa nuottitekstuurissa ääni "lepää" parhaiten, eli ääni soi parhaiten ja äänenkäyttö on vaivatonta. Esim. Ivan Rebroff -bassolla on 4,5 oktaavin ääniala. Hän on silti basso, vaikka laulaa suvereenisti hyvin korkeita ääniä huikealla tekniikallaan. Eikä kukaan varmaan vakavissaan häntä tenoriksi tituleeraisikaan, kun on kuullut ne bassomörinät. Samaten on mezzosopraanoja, joilla on äänialaa jopa enemmän kuin sopraanoilla. Äänityyppi on kuitenkin mezzosopraano, kun äänen parhaimmat sävyt tulevat matalammalla alueella esille ja saundi on selvästi matalampi kuin sopraanon saundi. Äänityyppi on siis sekä ääniala- että saundikysymys. Useimmat suomalaiset miehet ovat baritoneja ja naiset taas edustavat lyyrisiä sopraanoja. Ad surdas auras canere | |
![]() 14.04.2007 10:52:47 (muokattu 14.04.2007 10:54:02) | |
Kitaralla IMO: -Jos laulaa suunnilleen kitaran iso-E:stä ensimmäisen kielen e:hen (e')= Basso -G:stä (3:s nauha 6:des kieli) f'-g':hen (eka kieli nauhat 1-3) = Baritoni -Keski C:stä (viides kieli, kolmas nauha) korkeaan c-hen (eka kieli ja 8:sas nauha)= Tenori ...Tämä on kiinnostava juttu, nimittäin että äänenväri, eli saundi määrää äänialan. Mainittakoon kumminkin että Caruso ja Domingo olivat lähtökohtaisesti baritoneja, mutta sitten kumminkin alkoivat laulaa korkealta ja kutsuivat itsensä sitten tenoriksi... Ilmeisesti niillä on kumminkin säilynyt "baritonimaisuus" tai ainakin kyky laulaa myös matalalta. Äänen käyttö muuttuu, ymmärtäkseni, tässä tapauksessa aika paljonkin eli pitää laulaa ikään kuin "eri paikasta". Onko sitten tenorin rooli houkuttelevampi/kannattavampi... Monestihan sanotaan että baritoneja on pilvin pimein, kuten Georg Otsin isä pojalleen sanoi (taisi itse olla tenori). Ei se tunnu olevan ihan helppoa tuon äänityypin määrittäminen... osa siitähän on myös, että mitä HALUAA olla, jos kerran äänialaa on 4 oktaavia käyttökelpoista. ...Itse oon löytänyt yhden tenorin, itse asiassa, jonka ääni (saundi) mun hieman muistuttaa (ainakin yhdessä klipissä), eli Richad Tauber, EN nyt vertaa meidän laulutaitoja... Kumminkin olisin tässä tapauksessa lyyrinen tenori, mutta sitä minä en kumminkaan ihan purematta niele :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)