Aihe: Tascam VL-X5 monitorit
1 2
vipu5
15.04.2007 21:16:37

"Kotistudio" kaipaa hyviä aktiivisia lähikenttämonitoreja. Pääasiallisena käyttönä ois kuitenkin musiikin kuuntelu. Behruilla ei voi mennä metsään, mutta onkos kellään kokemuksia noista Tascameista?

http://www.thomann.de/fi/tascam_vlx5.htm

Thomannin myydyimmät monitorit, mutta Googlella ei löydy kuin yksi arvostelu. Kai noita Suomeenkin on eksynyt?

Mä löysin jossain vaiheessa parikin vakuuttavaa arvostelua monitoreista, ja tilasin heräteostoksena parin testaukseen. En ole Behringereitä valitettavasti koskaan kuullut, mutta veikkaisin että Tascamit kyllä voittaa ne mennen tullen.

Tascameissa viimeistely on huonoa, (ei pitäis tulla yllätyksenä kenellekkään). Mutta saundeiltaan tasapainoiset ja erottelevat. Mulla on vertailukohtana Yamahan PS-5 monitorit, jotka ovat paria pykälää kalliimmpaa hintaluokkaa. Niille Tascamit pärjää vertailussa hyvin. Bassoa jää uupumaan, mutta erottelevuus on jotenkin selkeämpi.

Tohon hintaan, 195€ pari, aivan ylivoimainen hinta/saundi suhde.
Noilla miksaa levyn aivan helposti, kunhan muistaa hoitaa kuuntelun akustiikan muuten kuntoon. Näin on tietysti kaikkien monitorien kanssa...
Tinppa
30.05.2007 12:26:24
Mielenkiinnosta nostan tämän kysyäkseni josko joku olisi päässyt tekemään analyyttistä kuunteluvertailua otsikon Tascamien ja Behringer 2030A -pönttöjen välillä? Eli onko behrujen 100 euron lisähinta oikeutettu noihin tascameihin nähden.
Lapari
30.05.2007 17:48:08

Edellisviikolla sain upouudet Tascam vl-x5 monitorit suoraan saksanmaalta.Edelliset monitorit olivat ikivanhat stereokaiuttimet.Monestihan käy niin,että kun hommaa jotain musiikki/studio "sälää"niin pikkuisen pettyy,eihän tää nyt paljon parempi ole kuin vanhakaan.Mutta nyt kävi kyllä toisin,jumankauta nyt mäkin voin osallistua keskusteluihin missä esim,puhutaan kompressoinnista.Niitä ei yksinkertaisesti kunnolla kuulunut vanhoilla:=))
mun kompressori on pajalla.
Antti1
06.06.2007 11:53:23
Osaako joku kertoilla jotain vähän syvällisempää noista pöntöistä? Tai oikeastaan mitä tahansa kokemuksia, mieluusti niitä negatiivisia piirteitä myös.

Menin tilaamaan eilen kotiin tuollaiset ja tässä odottelen mielenkiinnolla paketin saapumista.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
BenGlenton
06.06.2007 12:13:21
Osaako joku kertoilla jotain vähän syvällisempää noista pöntöistä? Tai oikeastaan mitä tahansa kokemuksia, mieluusti niitä negatiivisia piirteitä myös.

Menin tilaamaan eilen kotiin tuollaiset ja tässä odottelen mielenkiinnolla paketin saapumista.

Mulla ei ole kokemusta noista, mutta viitsisitkö itse heittää jonkinlaista analyysia sitten kun saat ne?
MYYDÄÄN BEHRINGER RX1602 -linjamikseri (60e), KATSO TORI!
Antti1
06.06.2007 12:19:40
Joo, toki mä laitan. Ensin vähän alkufiiliksiä, ehkä vähän pitemmän testin myötä vois tehdä artikkelinkin noista.
BenGlenton
06.06.2007 15:13:56
Joo, toki mä laitan. Ensin vähän alkufiiliksiä, ehkä vähän pitemmän testin myötä vois tehdä artikkelinkin noista.

Jees, mainio juttu jos viitsit. Ko. pömpelit ovat itsellänikin vahvana ehdokkaana ostoslistalle.
MYYDÄÄN BEHRINGER RX1602 -linjamikseri (60e), KATSO TORI!
Tinppa
07.06.2007 12:26:34
Tilaukseenhan nuo meni sitten täälläkin, eli tuonpa myös oman korteni tähän kekoon kun ämyrit saapuvat ja vähän ehtii testaileen. Kovasti noita hehkutetaan joka tuutissa, hyvin vähän tuntuu kellään mitään negatiivista olevan sanottavana, etenkin kun ottaa hinnan huomioon. Vaan saapa nähdä sitten käytännössä mitä tuli tilattua, innolla jään odottelemaan...
Antti1
07.06.2007 18:30:28
Kyllä näistä tässä vuoden mittaan alkaa sitten pikkuhiljaa negatiivisia kommentteja kuulumaan. Sama ilmiö se on vähän kaikessa halvassa ja hintaisekseen hyvässä. Joka puolella hehkutetaan niin perhanasti, mutta totuus lienee siellä puolivälissä kuitenkin.
Tinppa
07.06.2007 23:28:10 (muokattu 07.06.2007 23:31:08)
Kyllä näistä tässä vuoden mittaan alkaa sitten pikkuhiljaa negatiivisia kommentteja kuulumaan. Sama ilmiö se on vähän kaikessa halvassa ja hintaisekseen hyvässä. Joka puolella hehkutetaan niin perhanasti, mutta totuus lienee siellä puolivälissä kuitenkin.

Niin, voipi olla. Toisaalta taas ottaen huomioon että nämä k.o. kaiuttimet ovat tulleet markkinoille jo vuoden 2005 alussa eikä vielä ainakaan hirveää parjausta missään suuremmin ilmene. Mutta tottahan noihin netistä löytyviin hehkutteluihin on aina syytä asennoitua pienellä varauksella. Ja olettaa myös voi että alle 200 eurolla/pari ei voi saada maailman parhaita monitoreja.
kojones
08.06.2007 00:33:49 (muokattu 08.06.2007 00:35:46)
Mulla on noi nyt olleet kuukauden päivät ja olen tykkäillyt, mutta oon amatööri :D

Kivasti erottelevat ja miellyttävät ovat kuunnella. Alas menevät myös, 25Hz alkaa jo kuulumaan eli tehtaan ilmoittamat speksitkin vois pitää paikkansa.

Parempaa analyysia en oikein osaa antaa, pitäis rinnakkain päästä samassa tilassa testaamaan verrokkeja.
Antti1
13.06.2007 10:53:59 (muokattu 13.06.2007 12:22:58)
Poistanpa tämän hölinän tästä, kun pistin samasta aiheesta artikkelin: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1028

Tossa tosiaankin ensivaikutelmat pöntöistä, tarkempaa arviota luvassa sitten, kun olen tutustunut paremmin näihin.
BenGlenton
13.06.2007 15:16:38
Kiitoksia mainiosta sepustuksesta Antti!

Onko sulla kuuntelukokemusta Behkun 2030A:sta? Miten Tascamit vertautuvat niihin?
tan tan taa
Antti1
13.06.2007 15:28:06
Onko sulla kuuntelukokemusta Behkun 2030A:sta? Miten Tascamit vertautuvat niihin?

Noista vähän enempi, isoista vähän vähempi. Kummillakaan en oo kuitenkaan tehnyt mitään järkevää studiotyötä, joten ihan perus kuuntelusta osaan kommentoida hitusen. En oo nyt lähiaikoina testannut, joten muistikuvat on vähän hämärtyneet.

Kohinaa näissä Tascameissa on huomattavasti vähempi (Behkuillahan tämä on mun mielestä jo melkolailla ongelmallista, jos joutuu herkkyyttä kääntämään isolle) ja nämä taitavat toistaa bassoja vähän alempaa alkaen (saattaa toki riippua kuuntelutilasta, en ole omassa kämpässä testannut ikinä Behringerejä). Tossa sellaiset nopeimmat huomiot. Sitten mulle on jotenkin jäänyt Behkuista ehkä aavistuksen löysempi kuva bassontoistosta. Johtuu ehkä siitä, että niissä tuntuu olevan bassojen taso vähän kovemmalla. Saattaapi olla, että toi mielikuva on jäänyt niistä isommista malleista. Behkun isommat mallit sopivat näitä paremmin musiikin kuunteluun ainakin, kun niissä on vähän kesymmän oloinen soundi.

Tämän tarkempaa vertailua mä en nyt osaa noista valitettavasti antaa. Pitäisi saada samaan tilaan ja tehdä pitempää vertailua.

Noi kirkkaan siniset ledit näissä Tascamin etupaneeleissa tosin vähän häiritsee. Oon mielessäni vähän kaavaillut jotain mustaa (puhdistettavissa olevaa) tussia siihen päälle valoa himmentämään... Pönttöjä ei viitsi aukoa ainakaan takuuaikana tommosen takia.
kojones
13.06.2007 20:27:56
Noi kirkkaan siniset ledit näissä Tascamin etupaneeleissa tosin vähän häiritsee. Oon mielessäni vähän kaavaillut jotain mustaa (puhdistettavissa olevaa) tussia siihen päälle valoa himmentämään... Pönttöjä ei viitsi aukoa ainakaan takuuaikana tommosen takia.

Joo, sama juttu. Musta tussi ei kovin hyvin peitä, teippiä täytyy kokeilla seuraavaksi.

Ootko sä minkälaisia telineitä noille suunnitellut, täytyis itsellekin laittaa..
Antti1
14.06.2007 16:12:19 (muokattu 14.06.2007 16:12:40)
Ootko sä minkälaisia telineitä noille suunnitellut, täytyis itsellekin laittaa..

Mä oon miettinyt sellaisia K&M:n limppustandeja. Siihen sitten päähän väsään mustaksi maalatusta vanerista ja neljästä kumitassusta sellaisen tason noita varten. Lattialle mä en hellasärön takia noita saa oikein sijoiteltua järkevästi, joten täytyy tollaset lyhyet ja mahdollisimman raskaat pöytästandit hommata.
Tinppa
14.06.2007 16:38:52
Loistavaa, hyvän artikkelin Antti kirjailit tuonne, kiitokset!
Mulle ei ole vielä kaiuttimet tulleet, mutta tuohon telineasiaan palatakseni, pistin kaiuttimien kanssa samaan tilaukseen tulemaan tuommoset:
http://www.thomann.de/fi/quick_lok_bs300_monitor_stand.htm

Eivät näytä tosin kaikkein tukevimmalta ratkaisulta, mutta mulla nuo sijoittuu kuitenkin semmoseen paikkaan että ei ole vaaraa vahingossa tuuppia niitä nurin. Ja hintakin on jokseenkin kohtuullinen.
Halsu
16.06.2007 20:26:24

Eivät näytä tosin kaikkein tukevimmalta ratkaisulta, mutta mulla nuo sijoittuu kuitenkin semmoseen paikkaan että ei ole vaaraa vahingossa tuuppia niitä nurin. Ja hintakin on jokseenkin kohtuullinen.

Mulla taitaa olla noi samat. Ihan hyvin on pysyny pömpelit pystyssä...
CU -- Eki
Tinppa
05.07.2007 10:36:59
Viimein Tascamit saapuivat itsellenikin viime viikolla. Eilen pääsin ensimmäiset testisessiot kuulostelemaan. Ja totta hemmetissä täälläkin tapahtui melkoinen parannus edelliseen kuunteluratkaisuun nähden (aiemmin kaiuttimien virkaa toimitti näet pari Edirolin M10A -kaiuttimia). Stereokuva on vaikuttavan moniulotteinen ja toisto yleensäkin erittäin selkeää. Taajuuskaistaa tuntuu tosiaan riittävän, joskaan ihan alimmat bassot ei jyrähtele, kuten täällä on aiemminkin mainittu. Järkiostokselta vaikuttavat kaikin puolin. Jäi vielä Behringereistä säästynyt 90 euroa saunakaljoihin. Eikä nuo muuten livenä ole yhtään niin rumat kuin annoin itseni ymmärtää, päinvastoin. Vieläpä se sininen valo siinä etuseinässä on just hieno, ei tulis mieleenikään sitä tussilla turmella.

Niin, jalustat saapuivat myös. Tuntuvat ajavan asiansa. Korkeuden saa säädettyä juuri sopivaksi. Mutta kuten vähän uumoilinkin, ei nuo mitenkään liian tukevilta vaikuta, ainakaan näin painavien pönttöjen kannattimina. Ihan varmasti nuo saa nurin jos sattuu epähuomiossa törmäilemään. Ehkä varmempi valinta olisi vähän raskaampi jalusta jossa olisi alaosa mallia limppu. Näissä QuikLokeissahan on tuommonen "kolmio" josta jalusta lähtee nousemaan, ja sitä myöten jos tietystä kulmasta onnistuu tönäisemään, voipi ämyri olla historiaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)