Aihe: Kitara - Yksityistunteja vaiko koulun penkille
1
DigiDrummer
05.04.2007 02:25:37
Takana tasaiseen tahtiin reilu puoli vuotta keski-iällä aloitettua sähkökitaran rämpytystä. Foorumista ja netistä olen yrittänyt löytää ammattiopettajaa tai musaopiston tyyppistä, yksityistä tai kunnallista tahoa, joka ottaisi tällaisen vajaa 40 vuotiaan innokkaan opiskelijan vastaan. Yksityisopettajaa en ole vielä löytänyt ja opistoissa/musakouluissa tuntuu olevan sävel sellainen, että jos aikuisryhmään saadaan tarpeeksi äijiä niin sitten, mutta kun ei näytä tulevan porukkaa ja kun lukukausi alkaa, se on siinä taas puoleksi vuodeksi.

Yksinkertainen kysymys. Mistä löytyisi asiallinen, aikuinen, kärsivällinen ja moninaista musagenreä hallitseva yksityisopettaja Espoo-Helsinki akselilla?

Itse olen kääntynyt sounthern rock, country, blues uskontoon jo 20+ vuotta sitten, mutta viime aikoina on tullut "tykitettyä" vaihtelun vuoksi myös Megadeth, ACDC, Whitesnake osastoa.

Nyt olisi korkea aika saada perusteet kuntoon ja alkaa ymmärtämään kitaransoitosta muutakin kuin oikea sormijärjestys tabeja luettaessa ;-)

Ja kiitos kun ette rankaise kun aloitin taas tästä aiheesta uuden treadin, on vaan niin onneton tuo hakukone näillä sivuilla, etten sieltä ainakaan saanut mitään osumia järkevässä ajassa.
I.K.
11.04.2007 10:43:25
Omalla kohdalla tilanne oli se, että aloitin soittamisen puolivuotta sitten, 34 vuotiaana. Koska mitään vahvempia musiikillisia tai kitaran perustietoja en hallinnut, niin ainoaksi "järkeväksi" vaihtoehdoksi kohdallani tuli mennä kitaratunneille yksityiselle opettajalle. Työväenopiston kurssit eivät oikein vastanneet tarpeitani ja yksin oppiminen ei kohdallani ole vaihtoehto.

Tunneilla käyminen oli hyvä asia siinä mielessä, että opettaja korjasi virheellisiä soittotapoja ja vastasi moniin kysymyksiin. On paljon helpompi treenata kotona kun tietää miten se kannattaa tehdä, näin oppiminenkin nopeutuu. Opettaja opettaa sähkökitaralla, mikä on hyvä koska minua ei pahemmin huvita tuo akustisen rämpyttäminen.

Itse löysin opettajan muusikoiden.netistä ja jos ei löydy muuten niin ehkä oma hakuilmoitus olisi hyvä.

Vaikka tämä vanhemmalla iällä oppiminen ainakin omalla kohdalla on aika hidasta, niin voin kyllä suositella aloittamista kaikille jotka sitä pohtivat, koska on se kuitenkin niin kivaa kun välillä sattuu jotakin oppimaankin :)
AaBeeCee
11.04.2007 18:55:58
Voisitko I.K. hieman tarkentaa mikä työväenopiston kursseista tekee sopimattoman vaihtoehdon. Itse olen käynyt, kun muuta vaihtoehtoa ei oikein ole ollut. En menisi kehumaan, mutta ehkä parempi kuin ei mitään, jos "ovelasti" poimii kaiken itselle soveltuvan. Hieman vanhempana tässä itsekin opettelen, ja olisiko mottona "kaikki keinot sallittuja" :-)
I.K.
11.04.2007 21:23:17
Siis tarkennetaan vähän, en väitä, että opetus olisi jotenkin huonompaa, olen ollut muissa oppiaineissa työväenopiston tunneilla ja ihan positiiviset kokemukset. Mutta se miksi itse en halunnut sinne on se että en voi itse vaikuttaa tuntien ajankohtaan mitenkään, joinakin viikkoina ei vain ole aikaa. Yksityistunneilla opetus menee sinun tahdissasi ei ryhmän tahdissa, jolloin ehdit opetella asioita riittävästi kotona, kun sovit seuraavan kitaratunnin niin tiedät mitä kerkeät siihen mennessä opetella, näin tunnit tulevat sopivassa suhteessa oppimistahtiisi. Niin ja lopuksi taas se ikuinen kysymys siitä että työväenopistossakin käytetään akustista kitaraa opetuksessa, mitä minä taas en halua :)
weelie
12.04.2007 09:45:39 (muokattu 12.04.2007 14:49:42)
Itse olen jonkun kerran käynyt Dave Florenon (Haagassa) ja Ville Leppäsen opissa (Korsossa). Kummatkin keikkailevia ammattibluesikkoja, joten ehkä opettamiseen ei aina ole aikaa, mutta hyviä äijiä kumpainenkin.

Kirjastosta löytyy tietysti DVD:itä sun muuta materiaalia josta oppia saa. Ja siitä vain soittelemaan jonkun toisen kanssa (no vaikka minun, itse kun olen aloittelija minäkin) ja levyltä korvakuulolta poimimaan (hidastuslaite tai -ohjelmisto olisi hyvä tähän).

Mun puolestani voisi perustaa oman porukan (tyyliin keski-ikäiset rootsmiehet), ja opiskella yhdessä. Ei sitä opettajaa välttämättä tarvitse. Jokainen tuo sitä oppia mukanaan mitä on hihaan tarttunut.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
I.K.
12.04.2007 16:45:02
Mun puolestani voisi perustaa oman porukan (tyyliin keski-ikäiset rootsmiehet), ja opiskella yhdessä. Ei sitä opettajaa välttämättä tarvitse. Jokainen tuo sitä oppia mukanaan mitä on hihaan tarttunut.

Oli pakko laittaa plussaa.

Siis ilmeisesti meitä vähän vanhempia aloittajia en on enemmänkin. Tuo yhdessä harjoitteleminen on kyllä hyvin opettavaista, siinä oppii soittamaan toisten mukana ja huomattavasti kivempaa kuin yksin harjoittelu. Olen jonkin verran kaveri kanssa soittanut yhdessä, kaveri soittaa koskettimia ja minä kitaraa, meillä on kyllä ihan hauskaa, tiedä sitten naapureista :)

Olisi minulla kyllä pieni "treenikämppäkin" jos enempi meteliä haluaa pitää, mutta eipä vielä ole ollut tarvetta, kun pitää perusasioita käydä läpi, että osaisi edes jonkin biisin soittaa mukavasti läpi.
weelie
13.04.2007 10:58:45
Olisi minulla kyllä pieni "treenikämppäkin" jos enempi meteliä haluaa pitää, mutta eipä vielä ole ollut tarvetta, kun pitää perusasioita käydä läpi, että osaisi edes jonkin biisin soittaa mukavasti läpi.

No missäs päin maailmaa majailet?
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
I.K.
13.04.2007 11:46:17
Helsingissä majailen. Treenikämppäni Herttoniememessä on siis tila jossa teen puutöitä, mutta viereisissä huoneissa soitetaan kyllä, eli reilusti virka-ajan jälkeen ja varsinkin viikonloppuisin voi vapaasti soitella. Täytyy ensin vain siivota vähän tilaa sinne että mahtuu soittamaan. Laita yv:tä jos kiinnostaa harjoitella joskus yhdessä, mutta ottaen huomioon, että olen todellakin aloittelija vielä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)