Aihe: Kaularaudan säätö ei piisaa 1 | |
---|---|
![]() 10.04.2007 17:55:23 | |
Murheena on seuraava: Kitarassa (Tokai AST-62 -strato) kaula on kutakuinkin tikkusuora, ellei peräti vähän kupera. Tämä tietysti aiheuttaa ongelmia ylemmillä nauhoilla. Kaularaudan säätö ei kuitenkaan auta, se on jo niin löysällä, että melkein helisee. Paksumpia kieliäkin on kokeiltu, ainakaan 11-setti ei tuo vielä helpotusta, ja haluaisin pitää tässä kuitenkin 10-kielet. Kaula on muuten kondiksessa, nauhat alkaa olla jo tämänikäisessaä (-85) pelissä aika kuluneet. Itse kaula on mallia JORMA, että sitä ei vähällä kummalla väännetä. Millä konstilla tuon kaulan saisi koveraksi, onko kotikonsteja vai tarvitaanko seppää? Hyvä soitin olisi, mutta tällä hetkellä aika soittokelvoton. Niin no, no niin | |
![]() 10.04.2007 18:27:46 | |
"Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 11.04.2007 10:41:32 (muokattu 11.04.2007 10:58:20) | |
Murheena on seuraava: Kitarassa (Tokai AST-62 -strato) kaula on kutakuinkin tikkusuora, ellei peräti vähän kupera. Tämä tietysti aiheuttaa ongelmia ylemmillä nauhoilla. Kaularaudan säätö ei kuitenkaan auta, se on jo niin löysällä, että melkein helisee. Paksumpia kieliäkin on kokeiltu, ainakaan 11-setti ei tuo vielä helpotusta, ja haluaisin pitää tässä kuitenkin 10-kielet. Kaula on muuten kondiksessa, nauhat alkaa olla jo tämänikäisessaä (-85) pelissä aika kuluneet. Itse kaula on mallia JORMA, että sitä ei vähällä kummalla väännetä. Millä konstilla tuon kaulan saisi koveraksi, onko kotikonsteja vai tarvitaanko seppää? Hyvä soitin olisi, mutta tällä hetkellä aika soittokelvoton. Tuota lämmittelyä ja taivuttelua jotkut suosittelee, toiset rakentajat taas pitävät sitä epävarmana vaihtoehtona ja pahimmillaan tuo kiertyy sen jälkeen ajan myötä ropeliksi. Yksi vaihtoehto on hiominen. Tämä on takuulla pysyvä ratkaisu jos kaula vaan on suinkin asettunut paikoilleen. Tuon ikäisessä pitäisi jo olla. Eli otat nauhat pois. Vedät kaularaudan sen verran kireälle että kaula on hiukan ylikupera. Annat asettua tarpeeksi pitkään. Sen jälkeen hiot kaulan suoraksi. Kun hionnan jälkeen kaularautaa löysätään, niin sen pitäisi luonnollisesti asettua lievästi koveraksi. Tällaisessa "Jorma-kaulassa" on vain hyvä, jos siellä on kevyt relief jo ilman kielien jännitystä, varsinkin jos haluaa soitella joskus ohkaisemmilla kielillä. Kaikki on loppujen lopuksi kiinni siitä, että miten paljon tuota koveruutta, eli ns. reliefiä tarvitaan. Vaaranahan liiallisessa hiomisessa on se, että nauhaurat madaltuvat liikaa tai sitten otelautamerkit menevät puhki. Kaulan hiomiseen sitten pätee kaikki ne asiat mitä tällä palstalla on useasti esitelty. Yksi vaihtoehto voisi olla se, että teet kaiken muun itse ja annat tuon kaulan oikaisuhionnan soitinrakentajan tehtäväksi. Voi olla että saat ammattityön samalla hintaa, kuin itselläsi menisi työkalujen hankintaan. Jos aiot teettää nauhojen vaihdon jollain korjaajalla, niin tuosta kaulan hionnasta eivät kaikki hirveästi veloita. Itse kun olen tarjouksia pyydellyt niin joillain korjaajilla tuo kaulan hionta on jopa sisältynyt nauhojen vaihdon hintaan. | |
![]() 11.04.2007 10:46:04 (muokattu 11.04.2007 10:46:37) | |
Tämä ei nyt ihan alkuperäistä ongelmaa auta, mutta tuli mieleen että jäykässä/JORMA -kaulassa kaksitoiminen kaularauta on nannaa. Tuohon -85 -Tokaihin sitä tuskin kannattaa alkaa installoimaan. Jos et halua. Kuperana suoraksi hiominen on kai se wiksuin weto. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)