Aihe: Vibrato
1 2 3 4
thekimble
15.09.2006 08:06:39

Joissakin oppaissa sanotaan, että vibraatosta ei pidä olla huolissaan, vaan että se tulee luonnostaan muutaman vuoden päästä, kun vaan jaksaa harjoitella. Pitää varmaan olla oikeanlainen harjoittelu, eli jollain tapaa klassinen. Mutta aika harvalla tulee heti sellainen oikealainen vibraatto.
Joo mulla on tullut vibra ajan kanssa ja se tulee arviolta jostain pallean ja kurkun välistä. sitten on taas toi "manne/tangokuningas" vibra mitä tulee leikillään pistettyä joskus mukaan se tulee puhtaasti kurkulla ja sitä pystyy vispaamaan rajattomasti vaikka oktaavin heittoon jos haluaa.
jee
tiina62
15.09.2006 10:09:02
Kovalla vibralla saa peitettyä pienet äänen epäpuhtaudet, vai mitä mieltä olette?
Joku viisas joskus näin sanonut.
Aurinkua päivään!
Suu
15.09.2006 11:38:44
Kovalla vibralla saa peitettyä pienet äänen epäpuhtaudet, vai mitä mieltä olette?

Kun hätä on suurin, vibrato on lähinnä.
sound in - pleasure out
miredritr
15.09.2006 15:19:43

Jepso. Kuuntelee vaikka Bruce Dickinsonia Fear Of The Dark -levyllä. Siinä ihan tyylikeinona kokoajan hirveä vetkutus äänessä ja kaukaa nuotin vierestä menee välillä, mutta silti kuulostaa loistavalta.
insight
18.09.2006 16:12:20
Eilen tuli jokin intuitiivinen ahaa elämys, että ainoa oikeaoppinen vibraatto on kai palleasta tai jostain sieltä lähtöisin. Pallea vois sen puoleen olla oikea paikka, koska se ei ole tahdonalainen suoranaisesti. Vaikka sitä hengitystä pystyykin pidättelemään. Se, miten se saadaan aikaan on taas eri asia. Laulamiseen mukautumistapoja on niin monia ja on varmasti useampia oikeita tapoja toimia tämänkin suhteen.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris.
paavi
18.09.2006 16:46:16
Jepso. Kuuntelee vaikka Bruce Dickinsonia Fear Of The Dark -levyllä. Siinä ihan tyylikeinona kokoajan hirveä vetkutus äänessä ja kaukaa nuotin vierestä menee välillä, mutta silti kuulostaa loistavalta.

Jees. Joillakin levyillä se vibrato alkoi mennä jo vähän yli, mutta Bruce osaa laulaa aika luonnollisellakin vibratolla. Kuunnelkaa vaikka tää:

http://youtube.com/watch?v=A3q1IW11QPc

Ei se tuossa ihmeemmin edes vetkuttele. :) Tuossa muuten huomaa vibratossakin, kuinka laulu eroaa ihan klassisesta laulusta. Klassinen laulaja vetäis enemmänkin aina samanlaisen vibraton samalta korkeudelta, mutta Brucella se tulee enemmänkin "arvalla". Välillä ei tuu vibraa ja välillä tulee. Välillä ääni säröytyy, välillä ei. :)
Suu
18.09.2006 17:20:36
Eilen tuli jokin intuitiivinen ahaa elämys, että ainoa oikeaoppinen vibraatto on kai palleasta tai jostain sieltä lähtöisin. Pallea vois sen puoleen olla oikea paikka, koska se ei ole tahdonalainen suoranaisesti. Vaikka sitä hengitystä pystyykin pidättelemään. Se, miten se saadaan aikaan on taas eri asia. Laulamiseen mukautumistapoja on niin monia ja on varmasti useampia oikeita tapoja toimia tämänkin suhteen.

Mm. huilunsoitossa käytetään palleavibratoa. Mun mielestä palleavibrato on hankalampi hallita varsinkin nopeissa kuvioissa.
sound in - pleasure out
hannakatriina
18.09.2006 22:54:22

Mm. huilunsoitossa käytetään palleavibratoa. Mun mielestä palleavibrato on hankalampi hallita varsinkin nopeissa kuvioissa.

Juu, allekirjoitan ex-huilistina, koska jostainhan se vibrato soittaessa tulee ja ei ainakaan äänihuulista tai kurkunpäästä siinä tapauksessa kun sieltä puhaltaa läpi vaan ilmaa ;)

Laulaessa en juurikaan itse käytä palleavibratoa, joka vaatii muuten tosi hyvää tuen hallintaa. Teen itse vibraton kurkunpäässä, jos haluan vaikuttaa sen nopeuteen tai laajuuteen (eli siis käytännössä aina). Sama systeemi kuin jos laulaisi kahta vierekkäistä nuottia ja sitten vaan vaihtaa niitä tarpeeks nopeasti ihan äärimmäisen pienellä lihasten liikkeellä, kai... tosin en sitä näin oppinut, se vaan tuli jostain. Pitää selvitellä vielä vähän lisää tätä vibratojuttua. Minusta tuntuu, että etenkin jos ei laula ihan sillä normaalilla perussoundilla vaan hakee ääneensä jotain "heviterävyyttä"/nasaaliutta tms. niin vibrato on oikeastaan pakko tehdä kurkunpäässä... ja se on vaan niin paljon helpompaa sillä tavalla kun sen on kerran hoksannut! Tämä ihan vaan minun mielipide. Voi sen vibraton tehdä myös äänihuulilla, kuulostaa mäkätykselle, mut se voi sopia esim. joihinkin nopeisiin korukuvioihin, jopa helpottaa niiden tekemistä. En sanois, että mikään noista kolmesta vibratontekotavasta on väärin, jos niitä osaa käyttää tietoisesti ja saa sen vibratonsa hallittua.
insight
18.09.2006 23:06:30
Mäkin olen ala-asteella soittanut huilua =) Sieltä mun palleavibra kai juontaa juurensa.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris.
Latnemitnes
19.09.2006 23:40:42
no, omassa äänessäni ei ollut minkäännäköstä vibratoa vielä pari vuotta sitten. sitten yhtäkkiä puolen vuoden klassisten laulutuntien jälkeen, tadaa!

eli minä allekirjoitan sen, että jos laulaa oikealla tavalla rennosti, vibrato tulee kyllä. ja pystyy sitä ainakin jossain määrin säätelemäänkin, vaikkei kurkunpäästä tulekaan.
kipipi
12.10.2006 11:35:06
Mulla on kaksi "vibratoa". Toinen on jossakin nenän/kitapurjeen seutuvilla, sitä pystyn pikkuhiukan hallitsemaan. Se ei tunnu lainkaan kurkussa, ainoastaan kitapurjeessa ja nenässä.
Toisen saan aikaan (en siis varsinaisesti tee) siten, että ensin laulan normaalisti mahdollisimman hyvin tukien ja sen jälkeen lasken pallean/työnnän sen alas, miten sen nyt sanoa. Tämän vibraton kuulee muttei tunne missään ja se kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta.
En kuitenkaan usko että näistä kumpikaan on se "aito" vibrato, sillä laulutunteja (klassinen) takana vasta 8.
Shakti
14.11.2006 22:33:48 (muokattu 14.11.2006 22:34:56)
Vuosi sitten aloin harjoitella laulamista tosissani ja olin suorastaan hämmentynyt kun ensimmäinen todellinen vibrato esitteli itsensä. En harjoitellut sitä mitenkään erityisesti vaan pikkuhiljaa se laulaessa alkoi vakiintua ja silloin sitä oppi myös vähän kontrolloimaan.

E: Eli en tosiaan tiedä, kuinka sen teen.
Is it you and me in this colorful spaceship?
Rokkimamma75
29.12.2006 22:12:06

Pitääkö tässä ensin 'pidätellä' vibraa ja sitten 'päästää se irti' vai häh? 'Pidätellä' kuulostaa todella väärältä sanalta, mutta tajusitte varmaan mitä tarkoitan :)
Siis tietoisesti on mielestäni pakko jotain tehdä.

Tämä on jokseenkin llähellä sitä kuvailutapaa jota minä käyttäisin. Eli tavallaan ääni pääsee soimaan luonnollisesti mutta hallitusti, ja sitä taas ei opi muuten kuin treenaamalla.
Life is a Bitch and so am I!
RedDevil
07.04.2007 00:28:58
sain eräältä kaverilta kuulla (se opettaa minua laulamisen perus-asioissa) että se luonnollinen vibra lähtee siitä kun kurkku on laulaessa rentona ja ilma alkaa kiertämään kurkussa (=äänihuulilla??). se sit ilmeisesti tukee tuota teoriaa että vibraa voi kontrolloida päästämällä pitkän äänen jälkeen kurkun rentoutumaan ja sieltä se vibra nasahtaa. toisaalta.. en asiasta tiedä paljoa ja känässä mie olin ko se tuon kerto sekä vasta opettelen kunnolla laulamaan. mutta luulisin että asia on nuin. :)
Hannu H.
08.04.2007 22:15:12

Ilmeisesti heikohko vibrani sitten lähtee palleasta kun pallea "kipeytyi" tai pikemminkin väsyi tuossa reenaillessa. Ihmiset puhuu että kurkkuvibrassa on paremmin kontrollia, mutta miten paljon tuohon palleaan pystyy vaikuttamaan? Nopeampaa vibraa kaipailisi välillä.

Ei sillä että välttämättä ihan ajankohtaista olisi vielä kun tämä nykyinen vibraaminen on aika arpomista. Välillä irtoaa, välillä ei. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
MartinB
10.04.2007 09:37:12 (muokattu 10.04.2007 09:42:55)
Tuo ukko vetää ihan feikki kamaa, halpaa laulua, ainakin se eka video. Se on just sellainen plastic-vibra.

No sori, muuten on ihan järkeviäkin juttuja, ja olihan siinä kyseessä amplitude-vibra. Eli sanotaan että ihan OK ukko. (edit)
gilmoure
10.04.2007 21:12:45
persiilleenhän toi menee :D feikkikamaa juu.. tollaset ne sitte ihmisten ääniä pilaa
Lasbe
10.04.2007 21:51:33
persiilleenhän toi menee :D feikkikamaa juu.. tollaset ne sitte ihmisten ääniä pilaa

Voisitko sinä sitten kertoa kaikille meille jotka eivät osaa muodostaa vibratoa oikein, kuinka se tehdään?
gilmoure
10.04.2007 22:01:30
Voisitko sinä sitten kertoa kaikille meille jotka eivät osaa muodostaa vibratoa oikein, kuinka se tehdään?

sitä ei tehdä, kuten tässä onki jo varmaa mainittu. siinä vaiheessa kun se tulee luonnollisesti se vibran soundi&tiheys&laatu on tuesta kiinni ja tuella pystyy siis vaikuttamaan kaikkeen sitte. mutta niin pitkään ku vibra ei tuu tosta vaan ni mielestäni kyllä hölmöä lähtee heiluttelemaan koska hengitysyhteys on vielä sen verran paljon hakusessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)