Aihe: studio monitorit
1
funk
12.12.2003 00:05:26
Terve:

Olisi tarkoitus ostaa kotistudiooni monitorit. Katsoin thomannin sivuilta studiophile lx4-2.1system olevan aika edullinen http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-164447.html . Onko kyseinen setti kenellekään tuttu. olisi hyvä kuulla muiden mielipiteitä tai muita edullisia vaihtoehtoja. Äänikorttina toimii Hoontech:in dsp2000.
sami_sumea
12.12.2003 14:12:37

Olisi tarkoitus ostaa kotistudiooni monitorit. Katsoin thomannin sivuilta studiophile lx4-2.1system olevan aika edullinen http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-164447.html . Onko kyseinen setti kenellekään tuttu. olisi hyvä kuulla muiden mielipiteitä tai muita edullisia vaihtoehtoja. Äänikorttina toimii Hoontech:in dsp2000.

Pieni ääni kuiskasi korvaani ja sanoi, että kannattaa melkein odotella kunnes Behringerin Truthien pienempi malli (2030a) tulee markkinoille ensi vuoden alussa. Ainakin itse investoisin niihin jos tuosta ~300 euron hintaluokasta puhutaan.

Isommat Truthit (2031a) ainakin ovat hinta/laatusuhteeltaan (äänenlaadullisesti) mielestäni hyvät, niillä miksattu materiaali kun tuntuu kuullostavan melko hyvältä vehkeissä kuin vehkeissä. Ja se on mielestäni monitoreissa tärkeää.

Mutta kuten aina, kannattaa kuunnella/kokeilla mikä miellyttää...

...
Roberto
12.12.2003 19:13:27

Truth... hoho.
Vilhelmus
12.12.2003 19:15:29

Truth... hoho.

Mää jo odottelin..
Ihan kuin Danny nuorena, paitsi ettet tarvi olkatoppauksia (-Steelin)
Burning Winter The Coveralls
lurkki
12.12.2003 19:43:57 (muokattu 13.12.2003 19:18:34)
---------------
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
sami_sumea
16.12.2003 12:10:03

Truth... hoho.

Hmm?

Ottaen huomioon että yhden siedettävän Genelecin hinnalla saa 3kpl noita isompia truutteja, en paljon naureskelisi...

Kuten jo totesinkin, mun mielestä yksi monitoreiden tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että niillä miksattu kama pysyy kasassa muissakin vehkeissä, ja Trutheissa toi toimii mielestäni erittäin hyvin.

...
Roberto
16.12.2003 14:09:27

Hmm?

Ottaen huomioon että yhden siedettävän Genelecin hinnalla saa 3kpl noita isompia truutteja, en paljon naureskelisi...

Hoho. Saahan yhden Totuudenkin hinnalla 6 paria Philipsin Hi-Fi Internationaleja. Ne on sentään kolmitiet.

Kuten jo totesinkin, mun mielestä yksi monitoreiden tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että niillä miksattu kama pysyy kasassa muissakin vehkeissä, ja Trutheissa toi toimii mielestäni erittäin hyvin.

No jos se on sun mielestä noin, niin ei siinä mitn. Mun mielestä monitorin pitää olla sen kuuloinen että sillä kuunnellessa tietää mitä tapahtuu. Se että ymmärtää miten se muissa vehkeissä popittaa on kokemuksen mukanaan tuomaa tietoa, joka on helpompaa saavuttaa kun ei tarvitse arpoa mitään.
Wincent
16.12.2003 16:09:38

Niinno joo tää on taas tätä genelecin jauhantaa =)

En lähde haukkumaan geneleccejä sen puolesta en myöskään truthrja ylistämään. Itselläni on studiossa jälkimmäiset ja näitä kaksia vertaillessa ja monen päivän pähkäilyn jälkeen hommasin jälkimmäiset. Ottakaahan nyt myös huomioon huoneen akustiikka ja puitteet missä näitä käytetään =)

Juuri niinkuin joku aiemmin kirjoitti olen itse myös tyytyväinen truthteilla miksaamiseen koska se kuulostaa lähes paikassa kuin paikassa samalle.

Liekö truthit saanu huonon maineen kyseisestä valmistajasta?

Genet on saavuttanu maailmalla jonkun asteisen standardin ja sen verukkeella kaikenmaailman takapihanmuusikot pitävät sitä itsestään selvyytenä vaikka todellisuudessa ovat nähneet vain kuvia kyseisistä pöntöistä.

Koekuunnelkaa omilla levyillä eri valmistajien pönttöjä ja ostakaa ne jotka kuulostavat omaan korvaan oikeilta, tosin
ne olis hyvä päästä kuuntelemaan paikassa jossa niitä käytetään.

Itse päädyin trutheihin koska kuunneltuani genejä "1031" tulin siihen tulokseen että ovat liian tarkkoja oman musatyylini tekemiseen, enkä pitänyt niiden soundista.

Miksi ostaa kalliita niken lenkkareita kun säästöpörssistä saat be-free tarralenkkarit edullisemmin ja ne saatta jopa omaan jalkaan istua paremmin........makuasioita tosin itse en kyseisiä jalkaani työntäis =) joulua odotellessa
sami_sumea
16.12.2003 16:37:20

Hoho. Saahan yhden Totuudenkin hinnalla 6 paria Philipsin Hi-Fi Internationaleja. Ne on sentään kolmitiet.

No joo, mutta nyt puhutaankin SIEDETTÄVÄSTÄ laadusta..

Btw, esim. Mohla saa mun mielestä ihan kelvollista jälkeä aikaan juuri tuollaisilla roskishifipöntöillä (sori :)

Tärkeää on se, että tuntee pömpelinsä ja tietää mitä tekee.

Tottakai hyvät monitorit (+akustiikka) ovat erinomaisen tärkeä pointti mutta tässä ei käsittääkseni nyt ollutkaan kyse mistään elämää suuremmasta purismista :)

mielestä monitorin pitää olla sen kuuloinen että sillä kuunnellessa tietää mitä tapahtuu.

Nimenomaan... Ja palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, väitän että em. hintaluokassa tuskin juurikaan Trutheja parempia pönttöjä saat.

Ugh.

...
Tomppa
17.12.2003 13:15:45 (muokattu 17.12.2003 13:17:35)

Itse päädyin trutheihin koska kuunneltuani genejä "1031" tulin siihen tulokseen että ovat liian tarkkoja oman musatyylini tekemiseen, enkä pitänyt niiden soundista.

Niin... Jos puhutaan nimenomaan studiomonitoreista, kannattaa muistaa että ne on tarkoitettu siihen että niistä kuulee KAIKEN. Kyllähän joka hifi-kaiuttimesta ääntä lähtee ja jos se on tarkoitus että miksauksessa ei tarvitse kaikkea kuulla, kunhan kuullostaa hyvältä niin ootte äijät ihan pikkusen väärillä jäljillä!!!
Itse kävin kuuntelemassa Helsingin aluella useissa liikkeissä eri kaiuttimia ja kyllä täytyy myöntää että Behringerit on samaa luokkaa kun noi mun sony stereo-systeemin kailottimet: musa kuuluu ja kuullostaa ihan jees mutta ei niillä miksaamaan pysty.
Jos huonoilla kaiuttimilla miksattu biisi kuunnellaan hyvillä kamoilla, saattaa sieltä paljastua ylimääräisiä korostuksia taajuuksissa joita ei aiemmin kuulunut.

Mutta toihan on ihan hyvä asenne, pysyy hyvät äänimiehet töissä kun on kaikenmaailman yrittelijöitä tekemässä huonoakin huonompaa soundia!!!!
ulina21
17.12.2003 23:54:39
Mites sit noi Jbl Monitor onet verrattuna Trutheihin?

Jos toiset ni kummat?
sami_sumea
19.12.2003 21:15:56

Itse kävin kuuntelemassa Helsingin aluella useissa liikkeissä eri kaiuttimia ja kyllä täytyy myöntää että Behringerit on samaa luokkaa kun noi mun sony stereo-systeemin kailottimet: musa kuuluu ja kuullostaa ihan jees mutta ei niillä miksaamaan pysty.

Hmm... Mielenkiintoista.

Mulla on tässä himassa referenssiksi kämppiksen Trutheja vastaan (akustoidussa huoneessa) 1 pari Genelecin 1030a:ta, viereisessä huoneessa Acoustic Energyn AE200-monitorit + subbari ja kahdensadan metrin päässä koululla Genelecin järeä surroundsysteemi + subbanen, ja Trutheilla miksattu kama on kuulostanut noissa kaikissa kajareissa todella hyvälle kun asiansa osaava mies on ollut puikoissa.

Mitään elämää suurempaa korjailtavaa ei biiseistä ole löytynyt (poislukien aivan alin botne muutamassa biisissä, jota tuskin mitkään alle 1000 euron pöntöt toistavat). Voit käydä kuuntelemassa kaverin Trutheilla miksaamia biisejä osoitteesta

www.mikseri.net/retro star

Tottakai esim. Genelecit tai Mackiet selkeästi päihittävät Truthit kirkkaudessa, läsnäolevuudessa, "avaruudessa" ja soundin "imartelevuudessa" (ja esim. itse hommasin Genelecit koska niihin sattui olemaan varaa) mutta silti mun mielestä Trutheilla pystyy miksaamaan hemmetin hyvin.

Ko. hintaluokassa ei *todellakaan* kannata valittaa. Tai sitten sulla on todella hyvät Sonyt :)

Monitorien kanssa, samoin kuin muillakin musakamoilla, kannattaa kuunnella ja vertailla mikä sattuu kuulostamaan hyvältä. Makuasioista lienee turha vääntää.

...
Kamikaze
31.12.2003 10:43:21

Kuka tietaa mista saa Yamaha NS 10 M Studio monitorit.
Olen Japanissa Yamahan kotimaassa ja taallakin se on vaikeaa. Jos kukaan tietaa. Ilnoittakkaa minulle. Ostan kyseiset monitorit valittomasti. Kiitos.
shigeki@friedrecords.net
kivi
31.12.2003 15:32:47 (muokattu 31.12.2003 15:34:01)
Kuka tietaa mista saa Yamaha NS 10 M Studio monitorit.
Olen Japanissa Yamahan kotimaassa ja taallakin se on vaikeaa. Jos kukaan tietaa. Ilnoittakkaa minulle. Ostan kyseiset monitorit valittomasti. Kiitos.
shigeki@friedrecords.net

Minkä tahansa studion konkurssimyynnistä.

NS10M ei ole ollut valmistuksessa vähään aikaan, ja vaikka se on maailmanstandardi ja ehkä maailman käytetyin lähikenttämonitori, se ei silti oo mikään maailman paras pönttö. Ilkeästi sanoisin, että se on "tavallisen kaiuttimen standardi" - jos miksaus kuulostaa hyvältä sillä, se kuulostaa hyvältä kaikkialla.

Itse asiassa, mulla on käsitys että noita liikkuu silloin tällöin ihan edullisestikin. Tällä hetkellä kun (ikävä kyllä) niin isoja kuin pieniä pajoja kuolee kuin kärpäsiä.
:-(

PS: itsekin ostaisin mielelläni NS10:t, jos jollakulla on edullisesti tarjota
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
02.01.2004 14:00:25
Paljonkahan ois perushinta NS10:tä? Eli kivi-hinta, plus +20%. Tuommoiset olisi ihan mukavat, vaikkakin pitäisi kehittää joku teippiviritys kajareiden a/b -vaihtoon.
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Jabbe
02.01.2004 14:09:09
Tällä hetkellä kun (ikävä kyllä) niin isoja kuin pieniä pajoja kuolee kuin kärpäsiä.

Ainakin pieniä pajoja tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella. Jos olet esim. tätä palstaa lukenut...
My name is Baron, Jabbe Baron.
Jabbe
02.01.2004 14:17:52
Niin, hätää kärsimässä ovat vain ne, joiden pitäis saada hommasta leipänsäkin. Harrastustoiminta sen sijaan leviää koko ajan.

Toivotaan, että vastineeksi perinteisen ammattitaidon katoamisesta saamme uusia ja innovatiivisia artisteja, joille kotiäänittäminen suo taiteellisen vapauden ja mahdollisuuden kehittyä valmiiksi ilman turhia rajoituksia.

Voipi olla tuolla alalla aika tiukat työmarkkinat nykyään? Ei taida äänittäjän urasta haaveilu nykyään kannattaa...
My name is Baron, Jabbe Baron.
Mikael
02.01.2004 14:22:30

Voipi olla tuolla alalla aika tiukat työmarkkinat nykyään? Ei taida äänittäjän urasta haaveilu nykyään kannattaa...

Voip olla tiukkaa mutta parhaille on aina töitä ja luulenpa, että oikeasti ammattitaitoisella ja hyvän aseenteen omaaville äänittäjille löytyy hommia jatkossakin. Se on just toi kiven peräänkuuluttama perinteinen ammattitaito jolle varmasti löytyy käyttöä tulevaisuudessakin...

vrt. mikkitekniikat vs. plugarit
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
eetuss
05.01.2004 23:09:23 (muokattu 05.01.2004 23:10:50)

Olen kurkistellut Profelin Pro Studio 65 -aktiivimonitoreja. Onko niistä mihinkään? Ainakin ne on suomalaista työtä. Omiin tarkoituksiini ne kulkee sopivalla keskitiellä halvan ja kalliin välillä: 480€/pönttö.

http://www.profel.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)