Aihe: Ibanez ts-9 vs. Voodoo Lab sparkle drive
1 2
Stone
09.04.2007 20:02:31

Vielä lopuksi...kummasta saa nuhaisemman soundin "tarvittaessa"? Se on se juttu, mikä nykyään merkitsee meikäläiselle loppupeleissä.
"Five strings, three notes, two fingers, one arsehole"
Stratoblaster
20.04.2007 08:35:12

Suosittelen Sparkle Drivea!

Mulla on sekä 80-luvun TS-808 että Re-Issue TS-808. Ovat A/B testeissä hyvin samankuuloisia. Ehkä tuo vanha on hieman "smoothimpi", mutta siinä onkin chippinä "malesialainen" versio eli 4558P (ellen tyyppiä nyt hatusta ihan väärin muista?). Yleisinhän on 4558D, joka taas on tuossa Re-Issuessa.

Tuolla chipillä on minun testieni mukaan todella ratkaiseva merkitys. Testasin muutama vuosi sitten kaverin TS-9 -pedaalia, joka sekin oli 80-luvulta, mutta ei ihan sieltä TS9:n valmistuksen alkupäästä. Soundi oli lievästi sanottuna riipivä! Avasin laitteen ja chippi oli jotakin aivan muuta kuin 4558-sarjaa.

Eräs toinen testaamani oli Ibanezin STL (Super Tube), joka sisälsi 4558D -chipin. Soundi oli hyvin samankaltainen tuon vintage-808:ni kanssa. Olen lisäksi modannut yhden TS5:n vaihtamalla siihen 4558D -chipin ja ne kaksi vastusta ja taasen tulos oli aika identtinen 808:n kanssa. Seuraava TS5 juuri odottaa modausta. TS5 on vaan rakenteellisesti heikompi.

Tällä viikolla sain Sparkle Driven, jota olen nyt sitten kokeillut yksissä bänditreeneissä ja täytyy sanoa, että se soundaa aivan mielettömän hyvältä! Siinä on jotenkin sellainen ilmava, avoin ja erotteleva soundi. Eivät sitä suotta kehu.

Screamereilla saa sellaisen laulavan soolosoundin. Mulla on niitä siis kaksi ja gain-asetukset on aika miedolla (klo 8-9), tone klo 12 ja vol klo 13-14. Kytken noita päälle tilanteesta riippuen yhden tai kaksi.

Nyt kokeilin myös kombinaatioita, jossa päällä on yksi screameri ja Sparkle Drive tai jopa molemmat screamerit ja Sparkle Drive ja aivan hiton hyviä soundeja sain aikaiseksi! Olen todella tyytyväinen Sparkle Driveen! Vahvistimena mulla on Fender Vibrolux Custom ReIssue ja kitaroina Les Paul Std Faded, Taylor T5 tai Stratocaster 1997 Collector's Edition Kinmanin Hank Marvin Modern -mikkisetillä.

-sb
Dr. Muff
20.04.2007 09:15:07
Tuolla chipillä on minun testieni mukaan todella ratkaiseva merkitys. Testasin muutama vuosi sitten kaverin TS-9 -pedaalia, joka sekin oli 80-luvulta, mutta ei ihan sieltä TS9:n valmistuksen alkupäästä. Soundi oli lievästi sanottuna riipivä! Avasin laitteen ja chippi oli jotakin aivan muuta kuin 4558-sarjaa.

Itse olen taas sitä mieltä että on parempi kokeilla eri lastuja samaan pedaaliin kuin vertailla samalla lastulla olevia eri pedaaleita. TS-9 eroaa muutenkin kuin lastun osalta.

OP-ampille voi laittaa kannan ja kokeilla sitten eri lastuja ilman että pitää kolviin koskea. Noissa on eroja, muttei mitään ihan kamalan dramaattisia. Toki on myös niin että ne pienet erot ratkaisevat soundissa ja erityisesti hinnassa.
Olen kojootti. Älä koske.
Insane Kane
20.04.2007 10:45:31
Itse olen taas sitä mieltä että on parempi kokeilla eri lastuja samaan pedaaliin kuin vertailla samalla lastulla olevia eri pedaaleita. TS-9 eroaa muutenkin kuin lastun osalta.

OP-ampille voi laittaa kannan ja kokeilla sitten eri lastuja ilman että pitää kolviin koskea. Noissa on eroja, muttei mitään ihan kamalan dramaattisia. Toki on myös niin että ne pienet erot ratkaisevat soundissa ja erityisesti hinnassa.

Jep, olen samaa mieltä siitä että tuolla oparilla ei niin dramaattisia käänteitä saada aikaan.
TS-9 eroaa TS-808:sta kahden vastuksen voimin. TS-10 kolmen.

Tein joku aika sitten testin jossa DIY TS-808:ssa käytin 10 eri oparia. Mm. JRC4558D, JRC4558DD, OPA2134, TLC2262, LM833, TL072 jne.
Ei kannata laittaa oparia väärinpäin, se kärähtää (pitäis käyttää aina rillejä, prkl=)
Mukavasti tietokone teki tepposet ja nuo nauhotetut clipit katosi hevon huikkaan. Pieniä eroja on mutta ei kovin isoja. Helpommin tuon pedaalin soundia saa muutettua vaihtamalla konkkia ja vastuksia.
Myös sparkle drive löytyy nykyään DIY-leiskana >=), siinä seuraava projekti.
Ei näin! >=)
Stratoblaster
20.04.2007 19:31:30

Jep! Mulla onkin noita kantoja nyt varattuna tuon TS-5 modaamista varten, samoin ainakin 4558D ja 4558P -chippejä.

Vanhaa chippiä ja vastuksia uloskolvatessa vaan pitää olla tarkkana ja käyttää tinaimuria tai imevää nauhaa.

-sb
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)