Aihe: 24-bittiset wavit 16-bittiseksi
1 2
Joel Harald
06.04.2007 11:07:37
Ditherointi lienee oikea sana tähän?

Mutta tilanne on siis se että demon biisit tuli masteroinnista 44,1kHz 24bit -laatuisina wav-tiedostoina. Näitä pitäisi nyt siis saada poltettua levylle, eli 16-bittiseksi pitäisi saada, mutta millä?
juha_p
06.04.2007 12:56:38
Hmm... eikö poltto-ohjelmasi tee tätä ditheröintiä automaattisesti?

t. Juha
Joel Harald
06.04.2007 14:07:24
Hmm... eikö poltto-ohjelmasi tee tätä ditheröintiä automaattisesti?

t. Juha

Voi tehdäkkin. Nero on ohjelmani. Koitanpa ja katson että minkälaista jälkeä tulee.
juha_p
06.04.2007 21:36:52
http://www.voxengo.com/product/r8brain/ Edelleen yksi parhaista, ja vieläpä ilmainen.

Muuten erittäin hyvä softa mutta, kun on kyse vain ditheröinnistä pitäisi r8brainissa (muistaakseni) muuntaa esim. 24-bit/44.1kHz -> 24-bit/88.2kHz --> 16-bit/44.1 kHz = siis pelkkä ditheröinti ei onnistu (ainakaan free versiossa).

t. Juha
Mikael
06.04.2007 22:46:59

Mutta tilanne on siis se että demon biisit tuli masteroinnista 44,1kHz 24bit -laatuisina wav-tiedostoina.

Miks ihmeessä? Eikös ne olis voinut pyytää masteroijalta valmiina masterlevynä?
Siitä mistä aita on matalin...
Janus
06.04.2007 23:18:11 (muokattu 07.04.2007 08:48:56)

Nimenomaan. Masteroijalla luulis olevan ditheröintiin parhaat työkalut, siitä mun käsittääkseni muunmuassa maksetaan, että sessiosta tullut masteroimaton 24bit & 44.1 / 48 / 96 kHz stereofaili saadaan pienimmillä mahdollisilla vaurioilla runnottua Red Book -standardin vaatimaan 16/44.1-muottiin.
Mikael
07.04.2007 00:00:51 (muokattu 07.04.2007 00:01:13)

Nimenomaan. Masteroijalla luulis olevan ditheröintiin parhaat työkalut, siitä mun käsittääkseni muunmuassa maksetaan, että sessiosta tullut masteroimaton 24bit & 44.1 / 48 / 96 kHz stereofaili saadaan pienimmillä mahdollisilla vaurioilla runnottua Reb Book -standardin vaatimaan 16/44.1-muottiin.

Näin just. Mä suosittelen että otat yhteyttä masteroinnin suorittaneeseen tahoon ja pyydät sieltä suoraan lopputuotoksen haluamassasi formaatissa - masterlvy (siis audio-cd) olis järkevin koska siitä on helpointa monistaa...
Joel Harald
07.04.2007 12:31:58 (muokattu 07.04.2007 12:36:42)

No siksi ihmeessä että ne on käynyt Finnvoxilla tuolla DigiDelivery -systeemillä jolloin ne tulee sähköisessä muodossa, eikä meiltä kysytty että missä muodossa haluamme ne takaisin.
Johann Onn
07.04.2007 13:23:31 (muokattu 07.04.2007 13:23:54)
Nero on ohjelmani. Koitanpa ja katson että minkälaista jälkeä tulee.

Jos on OEM versio, tulee "file format is not supported" valitus, jos koittaa tehdä audio-cd:tä 24-bittisistä fileistä.

Tähän(kin) käy vaikka Reaper. Eikä maksa mitään. Ohjelman löytää googlella, noin sekunnissa.
Raidat sinne yks kerrallaan -> renderöi ne 16-bittisiks.
gonza
07.04.2007 15:32:07
Kätevästi hoituu myös Soundforgella.
Kohta 1,5 vuotta siitä kun opin laittamaan tietokoneen päälle, sammuttamisen kanssa yhä vaikeuksia...
kivi
07.04.2007 17:44:55
Hm.

Tää on musta yhtä ihmeellistä luettavaa, kuin jos joku talonrakentajien.netissä kertoisi tilanneensa taloonsa työporukan ja ohjeistaneensa heitä: "Joo vois sen jonkun väriseksi maalata tai sitten ehkä rakentaa lisärakennus, vai olisiko se sittenkin torni tai ehkä autotalli."
:-D

Ei kai masteroinnin funktio voi olla, että "kunhan vain masteroidaan". Masteroinnissa pyritään aina ehentämään kokonaiskuvaa ja saamaan musiikki ja äänitekokonaisuus vastaamaan tiettyä kuulijan mielikuvaa - miksataan ne biisit vielä kerran.

Ja samoin kuin jos se työporukka on hyvä, he jättävät jälkeensä talon jota on parannettu joka suhteessa ja parhaalla mahdollisella tavalla, voi masteroija sokkona yrittää arvata mitä mahdollisesti tahdotaan. Mutta mahdollisuus osua harhaan on ihan eri kuin kunnollisella ohjeistuksella ja suunnitelmalla.

Ja ei, masterointia ei muunneta Nerolla tai edes Sound Forgella sopiviin bitteihin, koska masterointi on oletusarvoisesti jo laskettu äärimmäisen tarkasti olemaan sitä mitä tahdotaan. Meillä päin masteria ei edes saa ottaa pois sinetöidystä kotelostaan sen jälkeen kun levyn pinta on analysoitu ja virheet laskettu - masterin kuuluu olla 1:1 lopullinen tuote. Jos se ei sitä oo, on masterointi menettänyt merkityksensä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Joel Harald
07.04.2007 19:29:27
Jopas nyt jotakin. Ei näköjään sitte tuu demoa tästä ku ainoa järkevä vaihtoehto olis soittaa Jussilalle ja sanoa että teeppäs homma uudestaan.
kivi
07.04.2007 19:36:22 (muokattu 07.04.2007 19:41:30)
Jopas nyt jotakin. Ei näköjään sitte tuu demoa tästä ku ainoa järkevä vaihtoehto olis soittaa Jussilalle ja sanoa että teeppäs homma uudestaan.

Ei se kai niin oo, eli eipä masennuta.

Jos tapaus on tuore (kuten sen on pakko olla kun palvelu kerran on uusi), sillä saattaa olla vielä oikeanresoluutioiset fileet koneella. Eli periaatteessa vois olla että se soitto poikisi oikean resoluution heti paluupostissa ilman lisämaksua, koska en mä osaa kuvitella mitään mihin tarvittaisiin cd-tasoa parempaa masterointia - edes vinyylimasteroijat eivät tunnu niitä tahtovan.

Mutta totta kai Jussilakin tietää että fileen taso muuttuu kun resoluutiota käännetään. Eli oisko ihan vahingossa lähtenyt sieltä "liian hyvänä"..?

Tai sitten tuolla Voxengon r8brain-plugilla kääntää ja mittaa lopuksi että peakit on oikeassa kohdassa
(esim -0,2dB) ja kuuntelee onko soundi hyvä. Parempi kai niinkin kuin ettei ollenkaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jumina5/6
07.04.2007 19:52:56 (muokattu 07.04.2007 19:54:00)
Jos sulla on XP, niin kokeileppa:

Avaa Sound Recorder (ääninauhuri suomenkielisessä?). File->Open..->valitse .wav-file.

Sitten File->Save As.. Paina alareunasta 'change' ja valitse PCM ja 44.1/16/stereo. Talleta johonkin.

Olettaisin kuitenkin että nyt ei kaivata mitään super-algoritmeillä laskevaa presenceä parantavaa konvertteria, vaan tarvitaan yksinkertaista formaatin muutosta. Eli just se, että kuuntele onko tuossa niin paljon eroa alkuperäiseen että kannattaisi hommata monimutkaisempia ohjelmia tuohon.
Deep Blue Sheep.
Joel Harald
07.04.2007 19:56:27
Katotaan nyt mitä tehään. Ilmeisesti joku osaavampi tyyppi tekee nyt ton konversion.
sormunen
07.04.2007 20:00:47
Eli periaatteessa vois olla että se soitto poikisi oikean resoluution heti paluupostissa ilman lisämaksua, koska en mä osaa kuvitella mitään mihin tarvittaisiin cd-tasoa parempaa masterointia - edes vinyylimasteroijat eivät tunnu niitä tahtovan.

Tietysti sopivan äänensävyn valitakseen kandee aluksi tarkistaa siitä tilausvahvistuksesta, mitä on itse halunnut, Jotenkin mä en nimittäin tajua koko pointtia. Jos on tilattu master cd:n tekoa varten, niin eihän silloin tarvitse tehdä muuta kuin soittaa ja sanoa, että hei, tee nyt semmonen, minkä tilasin. Jos puolestaan on tilattu jotain muuta, niin silloin voi soittaa ja sanoa, että sori, en tajunnut, mutta olisithan säkin nyt herran nimessä voinut sanoa.

Mun mielestäni nimittäin ammattimiehen kuuluu varmistaa, että asiakas varmasti tajuaa, mitä on tekemässä. Nämä usein esitetyt puheet siitä, että ei se ole hölmö, joka pyytää jne ovat silkkaa paskaa, vaikkakin nykypäivänä valitettavan yleisiä.

Voihan olla toisaalta niinkin, että tilaajalle on yritetty selittää, mutta tämä ei ole uskonut. Sekin on valitettavan yleistä. Silloin ei muuta kuin uusi tilaus liikkeelle ja myös uusin kustannuksin.

Joka tapauksessa asia kannattaa aluksi setviä työn alkuperäisen tekijän kanssa. Jo ihan senkin takia, ettei jäisi mitään ihmeellistä närää kaihertaan.
Joel Harald
07.04.2007 20:04:36
Tietysti sopivan äänensävyn valitakseen kandee aluksi tarkistaa siitä tilausvahvistuksesta, mitä on itse halunnut, Jotenkin mä en nimittäin tajua koko pointtia.

Tilausvahvistuksia ei ole, tilauksen hoiti meidän studiomestarimme, joka ei tehnyt mitään väärin. Jussilakaan ei tehnyt mitään väärin, hän vain oletti että studiomestarimme muuntaa ne sitten. Asia ei ole enää ongelma, Jussi lupasi tehdä 16-bittiset versiot jollen niitä muuten saa käsiini. Asia loppuunkäsitelty.
Mikael
10.04.2007 12:00:04

No siksi ihmeessä että ne on käynyt Finnvoxilla tuolla DigiDelivery -systeemillä jolloin ne tulee sähköisessä muodossa, eikä meiltä kysytty että missä muodossa haluamme ne takaisin.

Hmm. Vaikuttaa snadisti oudolta palvelulta, koska lopullinen formaatti on ainkain mun mielestä erittäin oleellinen asia masteroinnissa. Ja oudolta kuulostaa toi koko palvelun luonne kun tarkemmin asiaa ajattelee. Luulis että masteroijankin intressi olis että asiakas olisi mahdollisimman tyytyväinen... tosta tulee sellanen olo että kunhan vaan pääsee mahdollisimman helpolla.
Joel Harald
10.04.2007 16:38:22 (muokattu 10.04.2007 16:40:14)
Hmm. Vaikuttaa snadisti oudolta palvelulta, koska lopullinen formaatti on ainkain mun mielestä erittäin oleellinen asia masteroinnissa. Ja oudolta kuulostaa toi koko palvelun luonne kun tarkemmin asiaa ajattelee. Luulis että masteroijankin intressi olis että asiakas olisi mahdollisimman tyytyväinen... tosta tulee sellanen olo että kunhan vaan pääsee mahdollisimman helpolla.

Finnvoxilla ymmärrettiin että wavit käyvät vielä studion kautta ja sitten vasta tulevat minulle. Soitin itse Jussilalle ja hän lupasi tehdä masterin uusiksi jossei asia muulla korjautuisi. Näin siis, vaikka viikonloppuiltana soitin. Eli kyseessä oli siis vain väärinkäsitys.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)